Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
Auteur |
Bericht |
ERIK74
C5club Newbie
Geregistreerd: 15 aug 2010 15:09 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0 i 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99817
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
Aanjager viel spontaan uit. Na het raadplegen van dit forum over het uitvallen van de aanjager heel veel nuttige tips gelezen m.b.t. tot het verwijderen/vervangen van de kachel module. Alles gedaan zoals het beschreven stond dus fluitje van een cent! Toch voor de zekerheid even gekeken naar de zekering in de zekeringhouder ( had ik dat maar als eerste gedaan . Wat bleek zekering Nr. F18 (aanjager) bleek helemaal te zijn gesmolten in de zekeringhouder. Na wat prutsen met een tangetje heb ik wat resten van de zekering kunnen verwijderen ( het smeltdraadje was zelfs nog heel. Nu zitten er nog steeds resten van de gesmolten zekering in de zekeringhouder dus een nieuwe zekering plaatsen is nog geen optie daar ik ook nog niet weet wat de oorzaak kan zijn. Heeft iemand soort gelijke ervaringen met het smelten van de zekering F18 (aanjager)? Kan de zekeringhouder appart worden vervangen uit de zekeringkast onder de motorkap? alle tips zijn van harte welkom met vriendelijke groeten van een nieuwe deelnemer, Erik
|
15 aug 2010 15:40 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
je kunt er altijd een zwevende zekering er tussen plaatsen
|
15 aug 2010 16:02 |
|
|
jtbakker
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58 Berichten: 327 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
zat er wel de juiste zekeringswaarde in?
_________________ Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004 update naar Exclusief: - instap verlichting - portier verlichting - 16" Hungaro velgen - xenon H7 4300 K - instaplijsten - audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers) - LED DRL -------- ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
|
15 aug 2010 16:12 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
Klopt de waarde van de zekering wel met wat er in hoort te zitten?
Als er iets fout is met de module kan de zekering smelten.
Als iemand er dan een zekering ingezet heeft die een stuk zwaarder is, wordt het geheel flink overbelast en lekker warm.
Ook kan corrosie in het zekeringblok/voet de oorzaak zijn. Denk maar aan een slechte 220V stekker. Dan blijft de zekering ook heel maar kan de stekker verbranden.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
15 aug 2010 16:15 |
|
|
ERIK74
C5club Newbie
Geregistreerd: 15 aug 2010 15:09 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0 i 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99817
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
bedankt voor jullie reactie!
Volgens het instructie boekje moet er een zekering van 40 A in.
De gesmolten zekering is lichtgroen doorschijnend (WURTH) en wat ik er nog van kan lezen staat er een 3 als eerste en het tweede cijfer is niet meer te lezen.
Dus er is zeker geen te zware zekering geplaatst.
gr. Erik
|
15 aug 2010 17:03 |
|
|
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
Klaverblaadje schreef: Klopt de waarde van de zekering wel met wat er in hoort te zitten?
Als er iets fout is met de module kan de zekering smelten.
Als iemand er dan een zekering ingezet heeft die een stuk zwaarder is, wordt het geheel flink overbelast en lekker warm.
Ook kan corrosie in het zekeringblok/voet de oorzaak zijn. Denk maar aan een slechte 220V stekker. Dan blijft de zekering ook heel maar kan de stekker verbranden. Wat hier mogelijk speelt, is een slecht kontakt a.g.v. onvoldoende klemzetten (of vastschroeven) van een draad. De rede waarom stekers warm kunnen worden is een simpele: "filleforming" noem ik dat. In de kern van een soepel snoer komen, laten we aannemen 60 kerndraadjes samen in één draad. Het snoer bestaat uit twee (of drie, indien er ook aarde in zit) van zulke draden. Bij het aansluiten van een stekker, strippen we de draden een stukje bloot, net die lengte die nodig is om in het schroefklemmetje een goed contact te waaarborgen. Aanleiding tot problemen kunnen hier zijn: a. - de draad wordt gestript met ongeschikt gereedschap, waardoor beschadiging vd kernen; b. - de schroef wordt niet goed aangedraaid; c. - een combinatie van a en b. Bij volle stroombelasting door een draad waarvan dan niet alle, in bovengenoemde hypothese 60 kernen, maar bijvoorbeeld maar 40 kontakt hebben, treedt lokaal overbelasting op idv van warmteontwikkeling. Bij herhaling of op lange duur vormt dit één van de meest voorkomede reden voor brandoorzaak. Bij serieproduktie van snoer- en/of kabelaansluitingen wordt vaak gebruik gemaakt van een klemtechniek, waarbij een draad, bestaande uit meerdere fijne kernen, wordt voorzien van een koperen klem idvv een cylindertje die er omheen wordt geperst. Veelal om een betere geleiding te waarborgen onder een schroefklem. Bij huis tuin en keukengebruik, is het gewoonte om een gestript snoer, alvorens deze in een schroefklem vast te zetten, even in elkaar de draaien (twisten). Dit is ook om een beter kontakt te verkrijgen. Nog een optie is om het blanke draaduiteinde even te vertinnen. Maar dat is weer niet geschikt voor bewegende aansluitingen. Het overbruggen van een zekering in een houder door een "zwevend" model, is in deze uitvoerbaar. Onder voorwaarde dat er goede verbindingen worden gemaakt omdat er stromen door gaan met een hoog amperage. De aanjager van mijn Xantia bijvoorbeeld was voorzien van een 250 watt motor. En bij 12 Volt vraag dat dus om een dikke 21 Ampère. Dat hier dus warmteonwikkelijk vrij kan komen bij een slecht kontakt verwondert mij dus in het geheel niet. Nog een optie is om de hele plaat met zekeringhouders (eventueel via de sloop) te vervagen. Suczeven met je te kiezen oplossing.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
15 aug 2010 18:24 |
|
|
jtbakker
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58 Berichten: 327 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
ERIK74 schreef: bedankt voor jullie reactie!
Volgens het instructie boekje moet er een zekering van 40 A in.
De gesmolten zekering is lichtgroen doorschijnend (WURTH) en wat ik er nog van kan lezen staat er een 3 als eerste en het tweede cijfer is niet meer te lezen.
Dus er is zeker geen te zware zekering geplaatst.
gr. Erik waarschijnlijk slecht contact (zekering er niet goed in gezeten) of corrosie, alhoewel zekeringblok wel binnen in de auto bevind
_________________ Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004 update naar Exclusief: - instap verlichting - portier verlichting - 16" Hungaro velgen - xenon H7 4300 K - instaplijsten - audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers) - LED DRL -------- ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
|
15 aug 2010 21:47 |
|
|
hansie
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 00:18 Berichten: 147 Woonplaats: rosmalen
Auto: c5 2.2 200 exclusive tourer
Opties: beige lederen zetels, PDC, 19" adriatique, xenon, gedempt glaswerk, alarm, dagverlichting LED
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12747CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 95000
Kleur: Perla nera metallic vernis
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
klopt.. een slecht comntact bij de zekering geeft een hoge weerstand en dus veel warmte... teroplaatse smelt danhet zekeringsmateriaal (echter niet op de doorsmelt plek) het is dus ook geen kortsluiting van de afnemers maar een slecht contact van de zekering zelf. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn koplamp.. slcht stekker contact gaf een soort lasboog die de stekker molt... wil je het lampje vervangen omdat die het niet meer doet is de lamp goed, echter contact kapot... gepruts om een nieuw schoentje te zetten...
_________________ na eenden dyane, AK250 ACADyane paar jaar Xantia gereden (2x). VAG auto's Daarna C5 Ph1 2.0 break 2.0 hdi handbak C5 Ph2 2.2 break Exclusive volledig volgeduwd met opties... Na 350.000 omgewisseld voor een C5 Ph3 2.0 tourer Comfort 2009 (gekocht bij 150.000 en verkocht bij 310.000) C5 Ph3 2.2 200 tourer Exclusive 2011 met 95.000 op de teller. Duitse import. Alles hydraulic natuurlijk.
|
15 aug 2010 22:43 |
|
|
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
ERIK74, je schreef o.a.: het smeltdraadje was zelfs nog heelDaaruit maak ik op dat het niet zelf aan de zekering kan hebben gelegen. - om een zekering in de houder te plaatsen moet je kracht zetten, hetgeen een slecht kontakt zo goed als uitsluit. - als de zekering te licht zou zijn geweest, lag deze er al uit (smeltdraad = onderbroeken) Een slecht kontakt bij de koplamp, zoals hansie omschrijft is met name mogelijk door vocht. En inbranden van klemkontakten is niet uit te sluiten als deze klemmen niet echt vast op de lampvoet grijpen. Voorlopig blijf ik dus nog even bij mijn optie van een slecht kontakt in de bedrading van genoemde zekering.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
15 aug 2010 22:45 |
|
|
ERIK74
C5club Newbie
Geregistreerd: 15 aug 2010 15:09 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0 i 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99817
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
Als ik het goed begrijp is vocht/slecht contact een mogelijke oorzaak voor mijn probleem.
Dit zou aannemelijk kunnen zijn omdat de zekeringkast zich onder de motorkap nabij de accu bevind.
Ik ga een zwevende zekering te plaatsen omdat de huidige zekering houder te zwaar is beschadigd. Zijn er nog problemen te verwachten als ik in de zekeringkast aansluitingen los ga maken om de zwevende zekering te kunnen plaatsen?
Uiteraard verwijder ik eerst de accuklem. Is het ook verstandig om de kachel module te ontkoppelen voor ik de zwevende zekering plaats? Op welke manier is het mogelijk om te controleren of de kachel module eventueel kapot zou zijn?
gr. Erik
|
15 aug 2010 23:26 |
|
|
ERIK74
C5club Newbie
Geregistreerd: 15 aug 2010 15:09 Berichten: 5
Auto: C5 break 2.0 i 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99817
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
Het probleem is verholpen!
Een zwevende zekering van 40 A kopen is mij niet gelukt bij de Brezan hadden ze max. 30 A. Heb de hele zekeringkast onder de motorkap gedemonteerd en heb met behulp van een dremel de beschadigde zekeringhouder weer opgeknapt.
Heb daarna weer een nieuwe zekering geplaatst. De aanjager functioneerde niet correct en na korte tijd rook ik een plastic brandlucht, accu pool verwijderd. Kachel module verwijderd en deze rook idd naar brandlucht.
Naar Bart Ebben gereden en die had alleen nog maar een nieuwe op de schap liggen ( 84,50 euries). Omdat in het instructie boekje staat dat er een 40 A zekering hoort te zitten heb ik gelijk om een 40 A zekering gevraagd maar die bleken ze niet te hebben.
Kachel module geplaatst en een zekering van 30A en alles werkt weer als een nieuwe! Heb ook nog gekeken bij een kennis die een Citroen heeft en hij heeft wel de 40A zekering voor de kachel module.
gr. Erik
|
16 aug 2010 21:44 |
|
|
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
gefeliciteerd toch weer mooi dat je dat klaar kreeg volgens mij heb je een borrel verdiend proost!
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
16 aug 2010 22:01 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
Tja, nu heb je dan weliswaar een zwakkere zekering, maar beter een zwakkere dan een zwaardere. Hoeveel zou die aanjager in volle belasting trekken?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
17 aug 2010 07:32 |
|
|
wvalkering
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 dec 2016 11:02 Berichten: 14
Auto: C5 Ph1 Berline - 2.0 HDi met paprikachips
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 385000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
Ik heb precies hetzelfde probleem, hoe hebben jullie een zwevende zekering ertussen geplaatst? Waar kan ik de aanvoer e.d. vinden? Denk dat het zo gepiept is mits ik erbij kan. Misschien moet ik alle stekkers loshalen en de zekeringkast open maken, maar dat ziet eruit als een pittig klusje met al die kabels, en als ik dan niks opschiet dan wacht ik liever tot ik de juiste kennis bezig.
Soldeerskills e.d. zijn aanwezig dus dat gaat wel goed komen.
|
07 dec 2016 11:11 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Zekering aanjager weggesmolten in zekeringhouder
kun je een foto plaatsen dan kunnen we juist zien wat er aan de gang is een BSI van de sloop valt wel mee in de prijs
|
07 dec 2016 11:20 |
|
|
|