paul1 schreef:
Of ik hiermee het airbag probleem op me afgeroepen heb, weet ik niet, maar ik heb nu ook de befaamde airbag-storing. Inmiddels een tie-rap aangebracht en laten uitlezen: stuurairbag. De weerstand van de flatcable-uiteinden naar de uitgangen op de COM is 0. Zou dus op een goede verbinding moeten duiden. Valt mij op dat beide pennetjes met elkaar in verbinding staan. Is dat correct?
Dat lijkt me niet. Dat klinkt als sluiting ergens.
Het zit eigenlijk heel simpel in elkaar. Zo uit mijn hoofd heeft die flatcable 6 spoortjes. Twee voor de claxon en twee maal twee voor de airbag (groen + blauw).
De aders voor de airbag gaan direct, 1-op-1 naar de twee connectoren achterop de COM. De twee aders voor de claxon komen uit op het printje van de COM, dat wordt verder via CAN/VAN geregeld.
Als je dus de airbag unit uit je stuur haalt en de connectoren er achteraf dan kun je met een multimeter meten vanaf de blauwe en groene connectoren naar de desbetreffende connectoren achterop. Dat zou dan vier keer 0 ohm moeten zijn, en geen sluiting tussen de aders. Als dat gewoon goed is maar je krijgt toch een airbag storing als je alles weer aansluit dan is wellicht de airbag unit zelf stuk?
Als een of meerdere aders niet goed werken dan zal die flatcable denk ik stuk zijn. Dat is mij ook ooit overkomen. Hij was dubbel geslagen en daardoor waren er een aantal spoortjes gebroken. Dat stond overigens los van de demontage, want het is een euvel dat vaker voorkomt in die Delphi units. Ik heb het toen nog een keer gerepareerd, maar dat was geen lang leven beschoren. Er zit dan immers een flinke verdikking ergens in die flatcable wat het juist weer stugger maakt met meer risico op dubbelklappen en breken. Uiteindelijk heb ik het meest eenvoudige model tweedehands COM gekocht bij Bart Ebben en daarvan de behuizing overgebouwd. Dat heeft altijd probleemloos gewerkt.
Roel.