Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 niet schone 12 v voor extra versterker 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17
Berichten: 473
Auto: x


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht niet schone 12 v voor extra versterker
Ik heb een versterker in gebouwd en heb als voeding een aftakking gemaakt van de 12 extra aansluiting
buiten het feit dat ik de mmuziek nu naar behoren hoor (High input versterker) hoor ik ook diverse andere geluiden zoals gasgeven enz.
zelfs als de radio uit staat is het hoorbaar (12 v ingang is ook aan-uit schakel draad)

is er ergens een schone voeding weg te halen ?? (heb zelfs een 12v ruisfilter geplaatst maar :evil: geen resultaat

zelf zat ik te denken aan de 12 V van de autoradio welke dan een relais schakeld die direct de 12 accuvoeding doorgeeft.. incl de schakel 12V

wat is wijsheid?


21 sep 2009 23:23
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
Hmm, da's een lastige... Mijn ervaring is als je er last van hebt in de auto, je er bjna niet afkomt.

"k heb wel twee setjes Galvanische scheiders (voor het audisignaal, niet de 12V) waarmee je veel vervuiling en ruis wegkrijgt. Helaas verlies je ook wat dynamiek.

Anders 12V rechtstreeks van de accu en met een Relais schakelen...

_________________
Johan


22 sep 2009 00:07
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
Heb je de ingang naar je versterker wel voorzien van bedrading die is omgeven met een extra geïsoleerde en omvlochten buitenmantel, en deze dan ook aan de min- /dan wel de aarde gesoldeerd of verbonden. Komt mij als een aardlek-brom voor, en die verhelp je niet door je 12 V te "zuiveren".

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


22 sep 2009 00:54
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17
Berichten: 473
Auto: x


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
het is m.i. niet alleen dan een aardlekbrom want ook het knetteren van gasgeven hoor ik er tussen door.
hoe ik dat weet : bij geheel gas los is dat knetteren weer weg en komt weer terug bij gasgeven

en nee geen geisoleerde kabel gebruikt :(

optie dmv relais lijkt me in dit geval dan ook maar de beste oplossing
wordt vervolgd


22 sep 2009 07:52
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
Of een relais uitkomst zal bieden, vraag ik me af.
Het probleem, zoals geschetst, doet me denken aan de tijd dat ik zelf in mijn jonge jaren nog buizenversterkers bouwde. De overeenkomst met nu is deze:
Indien een ingangsgevoeligheid van een eindversterker niet goed is geaard, wat de bron betreft, treedt er soms, wat in vaktermen (uit de jaren 1960) "open-lus-verbinding" werd genoemd.
De ingang fungeert dan als een soort antenne en pakt alles op uit zijn directe omgeving (paracyten).
En aangezien de hoge voltages die nodig zijn om bougies te doen ontsteken, hele interessante bronnen van elektromagnetische oorsprong zijn met een relatief korte afstand (motor -> radio soms wel minder dan 1/2 meter) en de feitelijke fonk daartoe (ook te beschouwen als een soor mini-onweer) ook nog zijn steentje bijdraagt, hoop ik met deze mijn visie hierop wat licht te hebben kunnen doen schijnen :smt180 .

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


22 sep 2009 23:00
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17
Berichten: 473
Auto: x


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
ja hoor je visie is duidelijk :smt203

alleen wist ik niet dat een diesel bougies heeft :lol:

mijn idee achter een relais was een duidelijke scheiding tussen de stroomvreter (versterker) en de originele voeding van de radio (dus gecontroleerde spanning welke niet te hoog mag zijn voor de dame ivm allerlei foutmeldingen)
dus accu 12 v geschakeld door relais welke geschakeld wordt door de voeding van de radio


22 sep 2009 23:16
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
Leuek uitleg, maar waarom had ik dat dan ook met m'n FM Mp3speler ?

_________________
Johan


22 sep 2009 23:18
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
jpiek schreef:
Leuke uitleg, maar waarom had ik dat dan ook met m'n FM Mp3speler ?

Grote kans dat deze dus ook niet genoeg was afgeschermd tegen de invloed van de voorheen omschreven bronnen.
Wellicht helpt onderstaande link om ook in dit geval meer licht op zaken te werpen:

:smt024 http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


23 sep 2009 00:20
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
websurfer schreef:
alleen wist ik niet dat een diesel bougies heeft :lol:

mijn idee achter een relais was een duidelijke scheiding tussen de stroomvreter (versterker) en de originele voeding van de radio (dus gecontroleerde spanning welke niet te hoog mag zijn voor de dame ivm allerlei foutmeldingen)
dus accu 12 v geschakeld door relais welke geschakeld wordt door de voeding van de radio


1. Oké, diesel . . . . . sorry, even niet goed opgelet (is al laat :lol: )! Maar er zit wel een wisselstroomdynamo in en die heeft een behoorlijk (elektromagnetisch) strooiveld, die op zich weer verantwoordelijk is voor dat gegier wat je soms hoort en wat oploopt in toonhoogte als je gas geeft (uiteraard alleen dan indien er onvoldoende afscherming-, en/of aarde is).

2. Helemaal mee eens :smt023

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


23 sep 2009 00:30
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 jun 2008 22:16
Berichten: 218
Auto: C5 Break PhIII
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
kan idd een aardlus / dynamoruis zijn, maar een versterker aan sluiten op de standaard 12 V aansluiting is uit den boze de meeste versterkers nemen makelijk meer dan 10 A dus gewoon een plusje van de accu leggen, en de massa van de versterker op een gordel punt vast zetten en eerst goed kaal scheuren.

Oja GEEN SAP pakken van bij de radio dan help je je bus systeem omzeep.


tevens zou ik een andere oplossing zoeken voor het inschakelen van de versterker zit er op de standaard radio een antenne stuur kabel? Ook deze kan je gebruiken als remote.

Wat ik je zeker kan zeggen dat het aan de voeding ligt, omdat je zegt als de radio uit staat "hoor je ook de ruis". Dit kan je testen door de luidspreker ingangen er even af te gooien en dan een keer gas geven en kijken of je het weer hoort(fluit toon), zo ja is het dynamo ruis uit je voeding circuit. het enige wat je dan kan proberen is een strake voeding aanleveren. En de min van de radio op het zelfde punt leggen als de min van de versterker(2,5mm minimaal)

dus eerst de voeding goed maken.

P.S. Bij versterkers van mindere kwaliteit komt het wel vaker voor dat dit gebeurd de enige remedie is dan........................ een andere kopen die beter is.

ik heb redelijk veel verstand van caraudio mocht je nog meer willen weten geef maar een gil.

michel



leuke site die veel genoemd worden zijn:

http://www.12vhifi.nl/
http://forum.showyoursound.nl/

_________________

Fiat 127 0.8 1982 180000km RIP
Seat ibiza 1.2 1988 175000km RIP
Xantia 1.6i X 1995 260000km RIP
C5 Ph2 2.0i 16V LPG 2005 312500km Export
Current:
C5 Ph3 2.0 Diesel 2010


23 sep 2009 19:48
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
L A schreef:
jpiek schreef:
Leuke uitleg, maar waarom had ik dat dan ook met m'n FM Mp3speler ?

Grote kans dat deze dus ook niet genoeg was afgeschermd tegen de invloed van de voorheen omschreven bronnen.


Hmm, ook ik heb geen bougie's.... ;)

En de storing ging echt braaf mee met het toerental. Zo'n MP 3FM speler zit alleen maar in de sig.plug, de MP3's leest 'ie van en interne SD reader/kaart. enige contact zit dus in de 12V.
Frappant: Het was in de geschakelde sig.plug erger dan op die tussen de voorstoelen (constant 12V)...

_________________
Johan


23 sep 2009 22:36
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43
Berichten: 347
Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niet schone 12 v voor extra versterker
Ik sluit me aan bij Michel.

Begin opnieuw, gewoon de constante plus direct van de accu, uiteraard voldoende gezekerd.
Min onder 1 van de gordel-bouten.
De standaard radio heeft een geschakelde plus, daarmee stuur je de versterker aan.
Dus geen gerotzooi met relais e.d., dat is nergens voor nodig.
En zorg er voor, dat de luidspreker-kabels en signaal-kabels GESCHEIDEN liggen van de continu-plus.
Als alles bij elkaar ligt, heb je 9 van de 10 keer last van dynamo-ruis.

Gr. Ed

_________________
Ook weer een Citroën in het wagenpark!
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)


24 sep 2009 12:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.