Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Com 2000 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34
Berichten: 1565
Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Robster76 schreef:
Ik heb helaas hetzelfde probleem met mijn verlichting. Zodra de wagen gestart is, gaat automatisch het dimlicht aan. Mijn groot licht weigert ook alle medewerking. Maar niet alleen dat. Ik kan mijn verlichting in de meeste gevallen ook niet uitschakelen. Zo héél af en toe kan ik ze uitschakelen en krijg ik stadslicht, maar elke stand daarna zorgt ervoor dat ik weer gewoon dimlicht heb.

Een soort gelijk probleem heb ik met mijn ruitenwissers. Als ik er van af blijf, is er niets aan de hand, maar zodra ik ook maar één handeling verricht met de wisser stand, schiet deze in automatisch wissen en blijft dit doen in welke stand dan ook. Gelukkig is het in stand 1 en 2 onregelmatig en neemt het relais het toch over om door te blijven wissen. Het is echter zeer irritant als je een wasstraat inrijdt en ineens schieten je ruitenwissers aan.

Zou het hier ook helpen om de COM2000 te demonteren en schoon te maken? Of is dit iets wat bij de dealer kan worden gereset?


Ik heb begin dit jaar 278,- voor een nieuwe COM2000 via de dealer betaald, exclusief montage.
Als je niet van plan bent de auto snel op te ruimen is dat de enige oplossing.
Deze week grootlicht probleem, volgende week het volgende enz. enz. en de irritatie stapelt zich op.
Even door de zure appel heen, als een nieuwe COM2000 weer 200.000km mee gaat hoor je mij niet mopperen.

Sterkte en wijsheid :smt193

_________________

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018


28 dec 2009 11:49
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Onzin. Dit is een enkel probleem, een flatcable die gewoon te kort was en daardoor brak. Eenvoudig op te lossen en onzin om het hele onderdeel te vervangen door een nieuwe.

Vervuiling van de sleepcontacten waardoor het niet meer werkt zoals het moet werken is ook een bekend issue, en dat is gewoon een kwestie van schoonmaken.

Natuurlijk heb je er wat geduld voor nodig op een zondagmiddag, maar voor zo'n bedrag lijkt me dat zeker de moeite waard. Een dealer zal nooit aan een dergelijke actie beginnen omdat het voor hen sneller is om het onderdeel te vervangen en een autowerkplaats eenvoudigweg ook niet de plaats is waar je dit soort units rustig open maakt en repareert of schoon maakt.

Voor een paar tientjes heb je een tweedehands COM2000 waar je de linker flipper uit kunt halen en kunt omzetten. Je hoeft dan niet te solderen oid, alleen maar demonteren, openmaken, hendel vervangen en weer in elkaar zetten.

Roel.


28 dec 2009 13:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jul 2009 11:19
Berichten: 281
Auto: break 2.0 hpi exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09012
Productienummer: 10543
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100200
Kleur: EXYB onyx noir


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Ik heb de mijne ook zelf schoon gemaakt. het is prima te doen, je moet alleen alles héél voorzichtig uit elkaar halen en goed opletten hoe het in elkaar zit.
Dan is het een uurtje of 2 werk denk ik.(dat is €139 per uur :smt203 )
succces ;)

_________________
Wie slim wil lijken, praat..
Wie slim wil worden, luistert..

mijn C5


28 dec 2009 13:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 dec 2009 22:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Hoensbroek
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
De kosten van de COM2000 zijn wel enigszins in lijn met de opgaaf welke ik vandaag kreeg. € 287.15 incl.btw en voor de montage (45 minuten) vraagt de dealer hier in de buurt € 56.50. Zo op zich vallen die kosten nog wel mee. Dus ik zal nog even twijfelen of ik deze laat vervangen of zelf reinigen. Dat laatste zal toch even op zich moeten laten wachten, daar ik zelf geen garage o.i.d. heb en alles aan de straat kan zou moeten doen. Is nogal fris op het moment. Het probleem echter, als het inderdaad alleen dat flatcable zou zijn, dan is een hele unit natuurlijk zonde geld.

Er zijn echter, zoals jullie hebben kunnen lezen, meerdere problemen. Niet alleen het licht, maar ook de ruitenwisser hebben problemen gegeven. Hoewel deze laatste inmiddels niet meer voorgekomen is en ik met goed gevolg een wasstraat heb doorstaan :smt038

Mij is opgevallen dat bij het koudere weer de temperatuur ook niet goed gemeten werd, waarbij de airco midden in de winter begon te koelen i.p.v. opwarmen :smt012 en ik kan mijn automatische lichten niet uitschakelen. Er komt wel een gongetje, maar de lichten blijven automatisch inschakelen wanneer ik de auto daarna start. Ik vrees dat ik wellicht niet onder een nieuwe COM2000 uit kom. Gelukkig ben ik vast beraden mijn dame op te knappen. Hoewel ik deze nog maar net heb, ben ik al helemaal verliefd op de auto. Citroën heeft in elk geval een nieuwe C5 fan erbij. :citrofiel

_________________
1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi

Ex-1997 1.9D ZX Break 244K
Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K
Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive
Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort


28 dec 2009 21:20
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Die temperatuur is gewoon een kapotte sensor in de spiegel, daardoor werkt je airco ook niet naar behoren, zie andere draadje ...
Com2000 reinigen kun je demonteren en mee naar binnen nemen en op je gemak aan de gang ;)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


29 dec 2009 10:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 dec 2009 22:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Hoensbroek
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Gisteren een nieuwe ontdekking gedaan met dit 'euvel'. Wanneer ik mijn lichtschakelaar op 0 heb staan en mijn richtingaanwijzer naar links zet, kan ik wel seinen met mijn groot licht. Daarna hoor ik overigens duidelijk het relais klikken en wordt de standaard verlichting weer ingeschakeld. Weet iemand of dit nog steeds met de COM2000 te maken heeft, of kan ik het relais ook eens (laten) controleren?

_________________
1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi

Ex-1997 1.9D ZX Break 244K
Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K
Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive
Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort


01 jan 2010 11:31
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Robster76 schreef:
Gisteren een nieuwe ontdekking gedaan met dit 'euvel'. Wanneer ik mijn lichtschakelaar op 0 heb staan en mijn richtingaanwijzer naar links zet, kan ik wel seinen met mijn groot licht. Daarna hoor ik overigens duidelijk het relais klikken en wordt de standaard verlichting weer ingeschakeld. Weet iemand of dit nog steeds met de COM2000 te maken heeft, of kan ik het relais ook eens (laten) controleren?


Dit is zeker een Com2000 probleem, en alles kan veroorzaakt worden door 1 draadbreuk in de flatcable, ivm het multiplex systeem gaan er verschillende signalen over dezelfde draad.

Grtz. Sjef :citrofiel

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


01 jan 2010 12:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Mijn richtingaanwijzerhandle begint langzaamaan een beetje moe te worden. Gaat wat moeizaam op en neer met richting aangeven.
Toch voor het einde van de maand even melding maken bij de garage, voor de garantie verloopt... :smt203

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


01 jan 2010 14:03
Profiel
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Harm van Beek schreef:
Mijn richtingaanwijzerhandle begint langzaamaan een beetje moe te worden. Gaat wat moeizaam op en neer met richting aangeven.
Toch voor het einde van de maand even melding maken bij de garage, voor de garantie verloopt... :smt203
dat komt omdat je altijd zit te seinen - opzij opzij opzij :D

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


01 jan 2010 14:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07
Berichten: 923
Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
alzheimer schreef:
Harm van Beek schreef:
Mijn richtingaanwijzerhandle begint langzaamaan een beetje moe te worden. Gaat wat moeizaam op en neer met richting aangeven.
Toch voor het einde van de maand even melding maken bij de garage, voor de garantie verloopt... :smt203
dat komt omdat je altijd zit te seinen - opzij opzij opzij :D



:smt023 :smt023 :smt023

_________________
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.


01 jan 2010 14:48
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Sjever schreef:
Robster76 schreef:
Gisteren een nieuwe ontdekking gedaan met dit 'euvel'. Wanneer ik mijn lichtschakelaar op 0 heb staan en mijn richtingaanwijzer naar links zet, kan ik wel seinen met mijn groot licht. Daarna hoor ik overigens duidelijk het relais klikken en wordt de standaard verlichting weer ingeschakeld. Weet iemand of dit nog steeds met de COM2000 te maken heeft, of kan ik het relais ook eens (laten) controleren?


Dit is zeker een Com2000 probleem, en alles kan veroorzaakt worden door 1 draadbreuk in de flatcable, ivm het multiplex systeem gaan er verschillende signalen over dezelfde draad.


Heeft niets met multiplex te maken, maar het wijst er inderdaad wel op dat het die flatcable in de flipper is. Immers, als jij je knipperlicht naar links aanzet verandert die hendel van positie, en "wring" je de flatcable dus ook wat rechter of juist wat verder in een bocht. En precies dan maakt dat ene spoortje waarschijnlijk weer contact.

Gewoon even demonteren:

- Stuurverstelling even los zetten
- Twee schroefjes T15 of T20 voor het kunstof kapje om je stuur (aan de onderkant)
- Onderste kapje loshalen, bovenste kapje wegklappen
- Achterop het stuur de twee gaten zoeken waar de beugels van de airbagunit zichtbaar zijn.
- Met de grote schroevendraaier die beugels een voor een wegduwen naar de zijkant. Als je een kant los hebt de unit een stukje verder naar buiten trekken zodat 'ie niet terugschiet als je met de andere kant bezig bent.
- De unit eruit pakken, pas op: de kabels zijn niet enorm lang. De twee connectoren achterop losmaken (eerst het borglipje eruit trekken in het midden en daarna de hele connector). De zwarte AMP connector voor de massa ook los maken. Airbagunit wegleggen.
- Connector van de claxon losmaken. Die zit vastgeklikt en kun je uit het stuur wippen en daarna los maken.
- Stuur centreren in middelste stand (wielen recht)
- Met een T50 bitje in de ratel de bout losdraaien waarmee je stuur vast zit
- Stuur verwijderen (let op dat je de flatcables in het midden voorzichtig door het gat geleid. Niet dubbelvouwen, knikken, etc.

Je ziet nu de COM2000 zitten. Die is eenvoudig te demonteren:

- Alle connectoren uit je COM2000 losmaken (borgpalletje met een klein schroevendraaiertje oid wegduwen, connector eruit trekken). Ze zijn color-coded en passen maar op een manier, dus je hoeft niet te merken ofzo.
- Het kunstof borgpalletje op je stuurkolom optillen met een schroevendraaier en de COM2000 naar je toetrekken.
- Let op de stand van de middelste draairing. Markeer die stand of zet hem vast met een stukje tape, maar zorg dat bij het terugmonteren de stand gelijk is en /niet/ een of meerdere slagen gedraaid is.

Rustig binnen op een bureau met goed licht openmaken.

De problemen met de ruitenwisser zijn gewoon een kwestie van schoonmaken van het sleepcontact van die flipper.

De problemen met je verlichting zijn een gebroken spoortje. Je kunt dat repareren door het spoortje te overbruggen met een stukje draad, maar dan heb je wel een goede elektronicasoldeerbout nodig, een stukje draad en wat geduld. Ook moet je de flipper zelf dan nog verder uit elkaar halen. Allemaal niet moeilijk hoor. Met een paar minuutjes kan het gerepareerd zijn.

Als je dat niet wilt of kunt doen dan kun je, bijvoorbeeld bij Bart Ebben, een sloop COM2000 halen met dezelfde linkerflipper. Die kan ook een Xsara of willekeurige andere auto komen, zelfs uit een peugeot. Als er maar dezelfde functies op de flipper zitten. Zo'n "eenvoudige" COM2000 (daar zit bijvoorbeeld geen stuurhoeksensor oid in) kost je een tientje of 6.

- Flipper verwijderen: voorzichtig de connector waar de flatcable inzit omhoog trekken tot de borging, daarna de flatcable eruit halen.
- Flipper repareren of wisselen met werkende flipper. Flatcable weer op in de connector. Helemaal en recht erin steken en de behuizing weer naar beneden duwen.
- COM2000 weer dichtklikken en terugmonteren in de auto.
- Connectoren aansluiten en alle functies testen. Je krijgt nog wel een "airbag storing", immers, die ligt nog naast je op de stoel.
- Als alles werkt stuur monteren, vastzetten, airbag er weer in, etc. Weer testen, de airbag storing moet nu weg zijn en de claxon moet ook werken.
- Starten en voorzichtig het stuur helemaal linksom en rechtsom draaien. Als het niet meer verder kan: niet forceren, dan heb je de middelste draairing op de COM2000 niet vastgezet en toch gedraaid tussen het moment van demonteren en monteren en moet je dat weer corrigeren. Maar dit kan niet voorkomen als je dat ding gewoon met een stukje tape oid vastzet.

Als je in de buurt had gewoond had ik je best even willen helpen. Het is een klein klusje. Maar ik zie dat je nogal ver weg woont.

Roel.


01 jan 2010 14:52
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
nieuwe COM 2000, minimum bod €130

Ik weet niet of het de goede is, maar dat zal vast iemand anders van het forum je wel kunnen vertellen.
Als een tweedehands +- €60 kost en een nieuwe kost €130 dan zou deze laatste een interessante optie kunnen zijn.


01 jan 2010 21:03
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Er zijn een heleboel verschillende Com 2000.

Ze worden besteld naar aan de hand van je VIN (chassis) nummer

Hele grote kans dat die Com 2000 niet past op jouw auto.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


01 jan 2010 21:23
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
Klaverblaadje schreef:
Er zijn een heleboel verschillende Com 2000.

Ze worden besteld naar aan de hand van je VIN (chassis) nummer

Hele grote kans dat die Com 2000 niet past op jouw auto.


Er is wel een barcode en nog wat andere getallen te zien op de laatste foto. Op www.problemcar.nl zitten mensen die aan de hand van een VIN soms met onderdeelnummers komen. Je zou dit nummer aan ze voor kunnen leggen!? Of je informeert eens bij de dealer. Maar nogmaals, het is slechts een idee.


01 jan 2010 23:45
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17
Berichten: 473
Auto: x


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Com 2000
ik heb nog een defecte com2000 liggen (bc werkt niet)
voor een leuk bod kan die uiteraard van eigenaar verwisselen ;)
mogelijk kan je van twee één maken ?


02 jan 2010 00:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 114 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.