Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=5034
Pagina 1 van 2

Auteur:  Buddy72 [ 17 jun 2009 00:39 ]
Berichttitel:  PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Inbouw Pioneer Navigatie Multimedia Systeem:

Beste forumleden,

Al eerder heb ik een “How To” geschreven met betrekking tot de inbouw van aftermarket audio apparatuur in de C5 ph1.

Al een tijdje kriebelde het gevoel om een nieuwe radio aan te schaffen.
Ik wilde af van de zuignap op de voorruit, ondanks dat ik altijd ontzettend veel plezier en gemak heb gehad van mijn trouwe TomTom
Als je dan ook nog alles in het 1-din systeem wilt hebben, blijven er weinig mogelijkheden over.
De beroemde systemen met de klapschermen zijn dan de enig overgebleven opties.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Pioneer AVIC-X3II-BT

Bijlage:
avicx3ii_1.jpg


Bijlage:
avicx3ii_2.jpg


Met een elektrotechnische opleiding was ik niet bang om de handen uit de mouwen te steken om de inbouw van deze radio zelf te doen.

Echter op de eerste bladzijde wordt je gewezen op het feit dat de inbouw moet geschieden door mensen met ervaring/opleidingen in het inbouwen van dergelijke apparatuur. Later bleek dit niet geheel op hete lucht gebaseerd te zijn.

De set bestaat eigenlijk uit 2 delen.
Een gedeelte wat op de locatie van de radio geplaatst wordt, en de zogenaamde “verborgen eenheid”.

Het navigatiesysteem kenmerkt zich door tijdens de navigatie gebruik te maken van 3 gegevensbronnen.
1. De GPS antenne
2. Een gyroscoop
3. Een aansluiting op de snelheidsmeter van de auto.

De combinatie van deze 3 bronnen levert een uiterst nauwkeurige navigatie op.

De details met betrekking tot de algemene aansluitingen van de radio zal ik achterwegen laten en omdat indien een ander besluit eveneens een dergelijk systeem in te bouwen dit vanzelf duidelijk wordt.

Ik zal wel de Auto specifieke aansluitingen bespreken.

Door de warmte werende vooruit van de C5, welke de GPS signalen in grote mate hinderen, is het verstandig om de GPS-antenne te plaatsen onder het kunststof gedeelte van de motorkap, vlak bij de voorruit.

Bijlage:
IMG_0170.jpg


De verborgen unit kan goed bovenop het dashboard kastje gemonteerd worden.
Daar is voldoende ruimte om alle bekabeling makkelijk weg te werken.

Bijlage:
IMG_0164.jpg


De kabel van de GPS-antenne kan door het schutboard gevoerd worden op de locatie waar een kunststof transparant slangetje via een rubber afdichting eveneens het schutboard gevoerd wordt. Je ziet vanuit het uitgebouwde dashboardkastje dit slangetje eenvoudig zitten.

Bijlage:
IMG_0169.jpg


De reguliere antenne van de radio zit aangesloten op de verborgen unit.
Pioneer levert een verlengkabel voor de antenne.
Deze is overbodig omdat de antennekabel van de auto achterlangs het dashboardkastje gevoerd wordt naar de oorspronkelijke radiolocatie. Het eenvoudig terugtrekken van de kabel is voldoende om hem aan te sluiten op de unit.

Bijlage:
IMG_0166.jpg


Op de verborgen unit zijn nog 2 draden niet aangesloten.
Eén van deze draden moet aangesloten worden op het achteruitrijdlicht.
Hiermee is de radio in staat te bepalen of het voertuig achteruit rijd.

De 2e draad is echt een lastige en zal menig persoon eens flink achter het oortje krabbelen.
Volgens pioneer inbouwhandleiding: “U dient deze draad te verbinden met het snelheidsdetectiecircuit van de auto”.
Meer dan dit wordt niet verteld, en dus dan ook onvoldoende om een correcte aansluiting te maken.

Na onderzoek blijken er bedrijven te bestaan die zich specialiseren in interfaces tussen auto elektronica en aftermarket producten.
Zij hebben een database ontwikkeld waarin dergelijke informatie is registreert.
Een dergelijk bedrijf is Beijer Automotive BV.
http://www.beijerautomotive.nl/AWS/Default.aspx

Nu is het probleem, als je het een probleem mag noemen, dat onze mooie C5, vrij geavanceerde elektronica in huis heeft. Brute analoge pulsen, de soort waar de navigatie naar op zoek is, zijn in de C5 schaars. Vrijwel alle signalen worden direct door de computer omgezet naar een datasignaal waarna je toch wel specialistische interfaces nodig hebt om dit datasignaal weer om te zetten naar en brute puls.

Volgens de berichten bevindt het analoge pulssignaal zich op de ABS/ESP unit. Van deze unit wordt al op voorhand gemeld dat deze lastig te bereiken is.

Hieronder een aantal foto's die de bereikbaarheid van de ABS/ESP unit zichtbaar maken

Bijlage:
IMG_0158.jpg


Bijlage:
IMG_0155.jpg


Bijlage:
IMG_0154.jpg


Gewapend met de kennis van experts ga ik op zoek naar de 47 polige stekker die aangesloten moet zitten op de ABS/ESP unit.

Bijlage:
IMG_0152.jpg


Bovenstaande foto laat de bewuste stekker duidelijk zien.

Eenmaal de stekker gevonden, zou de puls te vinden zijn op locatie 39. Oftewel Pin 39.
De connector laat het wel toe om op de pulsdraad verantwoordt een aftakking te maken.

Omdat de accu los gehaald wordt tijdens de inbouw, wordt aangeraden, nadat alles weer netjes op z’n plek zit, om eerst de sleutel in contact te steken maar niet gelijk te starten.
Wacht een minuut zodat de elektronische systemen de tijd krijgen om zichzelf te resetten.

In mijn geval verliep het starten goed.
Ik merkte wel dat het motormanagement systeem zichzelf opnieuw moest inregelen.
Na een paar keer licht gas te geven was dit opgelost.

Op het navigatiesysteem zijn de hardware aansluitingen te testen.
Op deze wijze kan de inbouw op juistheid gecontroleerd worden.

De inbouw van de display unit is eigenlijk niet problematisch.
Omdat het merendeel van aansluitingen op de verborgen unit zitten heb je eigen meer ruimte achter de radio dan met conventionele radio’s.

Voor de inbouw instructies m.b.t. de Interface voor de stuurbediening en randapparatuur verwijs ik je naar mijn vorige bijdrage aan dit forum.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=2841

Rest mij verder dan nog wat foto’s van het uiteindelijke resultaat.

Bijlage:
IMG_0176.jpg


Bijlage:
IMG_0182.jpg


Bijlage:
IMG_0185.jpg


Bijlage:
IMG_0189.jpg


Groet,

Ramon.

Auteur:  Menno [ 17 jun 2009 08:57 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Fraai, ... werkt deze unit ook weer met je stuurwielbediening ?

Auteur:  Tjtvl [ 17 jun 2009 09:00 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

duidelijk verhaal, goede fotos., maar wat een werk moet het zijn geweest :o
De garage was met mijn inbouw radio al 30 minuten kwijt, en dat is een standaard:)

veel plezier ermee:)

Auteur:  Harm [ 17 jun 2009 09:10 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

1 Opmerking:
let op bij de plaatsing van de GPS-muis daar bij de ruitenwisser dat deze niet door de met fikse ADHD-snelheid zwiepende ruitenwissers wordt geraakt. Dat geeft een irritante tik.
Bij mijn C5Ph1 had ik daar namelijk last van....

Overigens: :smt023

Auteur:  Buddy72 [ 17 jun 2009 09:16 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Ja hoor, de unit is geheel met de stuurwielbediening te bedienen.

Ik heb alleen de display functie van de bewuste interface nooit echt aan de praat gekregen.
Alleen nu is dat ook totaal niet meer noodzakelijk.

Ik vermoed dat de oorzaak ligt in het feit dat de radio was afgemeld.
Zodra de radio is afgemeld zal het display geen informatie meer laten zien.
Toen ik vroeg of de dealer weer de radio wilde aanmelden begon de auto te miepen dat er geen radio gevonden werd. De interface wordt dus niet als radio herkend.
In mijn geval had ik dus de originele radio weer moeten aansluiten, dan radio aanmelden, dan nieuwe inbouwen samen met de interface. Daarna moet het display van de auto ook informatie ontvangen van de interface.

Tip: Laat je radio gewoon niet afmelden als je met een stuurwiel interface gaat werken.

Auteur:  remcodj [ 17 jun 2009 10:52 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

:smt038 :smt146 :smt146 :smt023

Hele mooie beschrijving, ik had deze "radio" ook al uitgezocht voor in mij c, tot dat ik zag wat hij kost :shock:
Ben wel erg benieuwd hoe het apparaat verder bevalt, stel ik nog een oude sok vind dan wil ik dit ook als upgrade voor de c5 en dan komt jouw beschrijving ook zeker weer van pas!

Auteur:  manny21479 [ 17 jun 2009 16:39 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Ongelooflijk knap dat je zoiets kan en aandurft,petje af joh! :smt023

Auteur:  EvilTwin [ 17 jun 2009 22:12 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

mooi ding, knap werk :smt023

is de hoek van het display nog in te stellen, of zit hij al bijna tegen de luchtroosters aan?

Auteur:  Buddy72 [ 17 jun 2009 22:20 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

De Hoek waarin het scherm staat is volledig in te stellen. Hij onthoudt de stand waarin je hem voor het laatst hebt gepositioneerd elke keer als hij in en uit klapt.

Auteur:  mrvroos [ 17 jun 2009 22:25 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Mooi werk, Ramon :smt023

Zou de automatische airco nog wel lekker functioneren nu de luchtstroom voor een groot deel wordt geblokkeerd? De metingen leveren dan andere resultaten op dan bij een vrije doorgang.

Gr.
Martin

Auteur:  Wimmie [ 17 jun 2009 22:47 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Mooi man :smt023
Maar je moet het wel durven zeg...of kennis van technische zaken hebben

Auteur:  jpiek [ 17 jun 2009 23:06 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

't scherm zit net voor de alarmknop lijkt het, lijkt me niet handig.

Auteur:  Buddy72 [ 17 jun 2009 23:12 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Met betrekking tot de blokkade van de luchtrooster :

De foto's geven helaas niet echt een goed beeld van de afstand tussen het scherm en de roosters. Daarnaast lijkt het alsof de alarmlichten-knop niet meer bereikbaar is. Als dit het geval was geweest had ik voor de kosten die hiermee gepaard gingen toch zwaar overwogen om wat anders uit te zoeken. De lucht blaast gewoon lekker om het scherm heen. Voor mij persoonlijk toch geen probleem, ik kan verwegen contactlenzen geen wind op me gezicht verdragen.

Met betrekking tot het inbouwen :
Als je je goed laat informeren door mensen die er echt verstand van hebben, en dus goed voorbereid te werk gaat, ben je al een heel eind op weg. Je hoeft het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden, alleen weten waar je het kan vinden. ;)

Auteur:  Eemspoort [ 18 jun 2009 16:31 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Persoonlijk vind ik het geen porem, een after-market radio in een C5, maar ieder zijn meug.
Verder een nette beschrijving, mooi duidelijk met handige info.
De GPS-antenne had ik trouwens niet daar geplaatst, maar gewoon binnen de voor-ruit, boven, naast de spiegel-voet. Daar zit aan weerszijden een "vakje" zonder warmte-wering. Speciaal voor GPS-antennes... Echter, als jouw methode goed werkt, en de antenne is waterdicht, is er natuurlijk niets op tegen om het zo te doen.

Gr. Ed

Auteur:  John LeGrand [ 09 jun 2010 15:34 ]
Berichttitel:  Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"

Knap gedaan allemaal idd, intussen na een jaar wel bekend of het allemaal goed functioneert neem ik aan ?
Heb het type nr van de combi niet mee gehad dacht ik ?
Kan intussen wel in prijs gedaald zijn denk/hoop ik.

Is wat ikzelf een beetje voor ogen had, maar vernam dat er nog al eens storing is bij dit soort navi??
Maar al met al grote klasse alleen al voor uitleg etc. :smt023 :smt038 :smt038

:oops: zie nu het type nummer :roll:

EDIT : Toch nog erg duur momenteel , gaat het niet worden ;)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/