Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Airco/kachel met kuren
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=494
Pagina 31 van 33

Auteur:  Menno [ 25 sep 2016 21:02 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Suc6 !

Auteur:  Jochem [ 01 jun 2018 00:44 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Bij mijn C5 doet het ongevraagd temperatuurverschil zich incindenteel voor, zo ook vandaag. Aan beide kanten temperatuur op 23 graden ingesteld. Ik zat te verrekken van de kou, en mijn vriendin naast me vroeg zich af waarom de kachel aanstond... Ik heb afgelopen winter (zonder werkende airco) ook incidenteel teveel kou aan de bijrijderskant gehad, maar zonder dat de bestuurderskant het tegenovergestelde kreeg. Vandaag de stelmotor bijrijderskant er eens uitgevist. Zonder zagen overigens :P Motortje en asje zien er goed uit, en ook het gat van de klep ziet er niet uitgelubberd uit. Alleen paste de nieuwe motor met lange as, die ik uit voorzorg had besteld, er niet in, aangezien de schacht in de klep-as niet diep genoeg is.

Afbeelding

Dus helaas onverrichterzake de oude motor er maar weer ingezet. Het euvel doet zich ook maar zeer incidenteel voor, en áls het gebeurt pas na geruime tijd (minimaal 40 minuten). Iemand enige clou?

Auteur:  boes [ 01 jun 2018 08:35 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Je zou bijna een verkeerde terugkoppeling verwachten van een interieur temp sensor?
Complimenten voor de mooie foto !
Knap dat je zo'n mooie foto hebt kunnen maken in die "ruimte"

Auteur:  H_H [ 01 jun 2018 09:47 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Dit ook al gelezen? Weet niet of het beginnende symptomen kunnen zijn van dat probleem. Je kunt hem in elk geval eens doormeten.

En ook eens naar het pollenfilter kijken, van onder de pedalen kun je er bij. Die kan behoorlijk verstopt zitten!!

En tenslotte het roostertje op de middenconsole, die kan ook verstopt zitten waardoor hij verkeerde waarden terug geeft aan de module

Auteur:  Jochem [ 01 jun 2018 16:28 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

boes schreef:
Je zou bijna een verkeerde terugkoppeling verwachten van een interieur temp sensor?
Zoiets? Ik heb geen flauw idee, en helaas ook nog altijd geen werkende Lexia hier thuis.
boes schreef:
Complimenten voor de mooie foto !
Knap dat je zo'n mooie foto hebt kunnen maken in die "ruimte"
Met het mobieltje, kon ik er precies tussen schuiven. Daarna een paar pogingen wagen vwb positie en scherpte :P

H_H schreef:
Dit ook al gelezen? Weet niet of het beginnende symptomen kunnen zijn van dat probleem. Je kunt hem in elk geval eens doormeten.
Ga ik doen, maar als iemand anders dit kan bevestigen of juist andere input heeft: ik hoor het graag!
H_H schreef:
En ook eens naar het pollenfilter kijken, van onder de pedalen kun je er bij. Die kan behoorlijk verstopt zitten!!

En tenslotte het roostertje op de middenconsole, die kan ook verstopt zitten waardoor hij verkeerde waarden terug geeft aan de module
Pollenfilter is vorige week vernieuwd, oude was niet erg smerig cq. vol. Roostertje zal ik eens met een stofzuiger dan wel perslucht te lijf gaan, maar aangezien de boel 9 van de 10 keer wel goed op temperatuur komt en blijft verdenk ik die zelf niet direct. Maar om hem uit te sluiten ;)

Auteur:  BJG [ 02 jun 2018 17:47 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Is het niet gewoon de stelmotor aan bestuurderskant die is uitgelubberd?

Auteur:  Jochem [ 03 jun 2018 16:21 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Dat zou dan een wereld van verschil zijn met de bijrijderskant, ik kan het me haast niet voorstellen. En dat zou naar mijn idee ook niet verklaren waarom de bijrijder dan vol in de warmte zat met een buitentemperatuur van rond de 27 graden. Maar ik ben wel van plan hem er één dezer dagen eens uit te gaan pulken, al is het maar om hem uit te sluiten.

Auteur:  dennis h [ 07 jun 2018 21:42 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Menno schreef:
Staat idd gewoon in de FAQ ;)
viewtopic.php?f=2&t=4771" onclick="window.open(this.href);return false;



enorm blij dat deze info nog steeds op het forum staat, ik heb dit probleem nu met mijn 2002 bolide.
en ga dit weekend lekker knutselen in de hitte.

Auteur:  stainbock [ 05 mei 2019 22:04 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Hoi
Fijn dat deze link er nog staat! Ik verdenk de bekende regelklep al langer van kuren, maar zou het nu langzaamaan echt wel anders willen ... na 4ton, zeg! ;-)

Laatst (25grd buiten begin april!) en mijn airco doet weer raar: Volle kou in mijn gezicht ondanks dat de Auto-maat aanstaat en de temperatuur ingesteld op 21Grd (Links en Rechts) ...

En Vrijdag jl, terug uit Hamburg: Warme voeten (overmatig), en koude (kouder dan buiten!) lucht uit het dashboard. Eveneens kachel ingesteld op Auto en 21grd (L+R).

Ik denk over de Herman (gaten) methode om de klep te benaderen. Ben nog wat huiverig voor wat ik tegen kom; ik zit niet dagelijks met m'n handen letterlijk in de auto....

Kan iemand me nog tips geven, ook over waar een nieuwe regelklep te verkrijgen?

Grt
Leon

Auteur:  stainbock [ 06 mei 2019 22:52 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Vandaag kleppen uitgelezen. En ze doen t gewoon alle drie, prima geluid wat je hoort als de test cyclus loopt!

Dus Ebben gebeld: Plessers help!? ;-)

Vriendelijke stem;
: “O, dat is de regelmotor LV met de te korte as. Vervang die en je bent de man!”
Hij bevestigde ook dat 99% van de Ph1 met problemen dit uitgelubberd gat heeft, waar de Ph2 een gebroken klep-as heeft.

Klep nummer gaf hij ook; heb ik niet bij de hand. Kleine €100 ex. Nog niet geplaatst natuurlijk ;-)

Fijn te weten wat er al nog mogelijk is na 400kkm!!

Is er misschien iemand bereid mij klep te vervangen tegen redelijke vergoeding?? (Mijn garage het stoepje ziet dat nog niet zo zitten. )

Leon

Auteur:  Bert Wielink [ 31 mei 2019 00:00 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Hierbij bedankt voor alle reacties op dit onderwerp. Hierdoor heb ik snel de oorzaak van het probleem gevonden en het heeft mij erg geholpen om het te repareren.
Hierbij wil ik mijn bijdrage doen van mijn ondervindingen die hopelijk anderen weer kunnen helpen.

Ik heb de midden consul, linksonder bij het gaspedaal het paneel, het paneeltje onder het stuur en het paneel om de regelunit van de klimaat controller verwijderd om het probleem met het motortje te verhelpen.

Toen kwam ik erachter dat ik onmogelijk de motor kon zien en vond de oplossing om een gat te boren beslist een goede optie in bepaalde gevallen omdat het in die gevallen toch een laatste leven is van die auto.
Zelf heb ik geprobeerd het te klaren zonder gat en kwam er uiteindelijk achter dat ik een goed zicht op de motor kreeg door met mijn hoofd de koppeling weg te duwen. Op die manier vind ik het goed te doen.

Als oplossing heb ik van een blokje 1 cm dik aluminium een verlengstukje gemaakt. Een halve cm dikte heb ik gebruikt om een vierkant te maken die in de motor past. De andere halve cm dikte heb ik gebruikt om de vorm van de buitenkant van de as te maken zodat op die manier de as een halve cm langer wordt. Het was goed gelukt alles paste mooi, omdat ik bang was dat het nu misschien te diep zou zijn durfde ik het nog niet erop vast te lijmen. Ik heb het er dus los ingedaan en hoop dat het niet genoeg ruimte heeft om uit elkaar te schuiven. Het onderdeeltje maken heeft mij ongeveer een uur gekost.

Ik las ook dat iemand dacht dat de motor oorspronkelijk er verkeerd ingezet zou zijn. Dit is mogelijk daar die van mij ook niet goed meer stond. Zelf ga ik ervan uit dat hij verdraait omdat hij doordraait.
Ik heb de motor dus ook af moeten stellen zoals iemand hier heeft beschreven.

Tot slot zat ik nog met het probleem dat het erg lastig was om de bovenste schroef erin te krijgen. Dit heb ik opgelost door de schroef door tape te drukken en vervolgens aan een dopje 6 te plakken. Vervolgens stelde dat ook niet veel meer voor met behulp van een verlengstuk.

Ik zal proberen om nog foto's te plaatsen van het verlengstukje.

Auteur:  Bert Wielink [ 31 mei 2019 00:08 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Helaas lijkt het erop dat het mij niet geoorloofd is om foto's te plaatsen.
Als iemand de foto's wil zien mag hij contact opnemen (als dat kan), en stuur ik ze per email (als dat kan).

Succes met de klus.

Auteur:  stainbock [ 31 mei 2019 09:13 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Recent heeft Bart Ebben mijn regelklep vervangen voor een met langere as. Vriendelijk hulp!
Resultaat is dat lucht uit beide voeten roosters nu even warm wordt. Top!

Edoch ... de dashboard openingen geven nu wel erg koude lucht!

Na lezen van andere draadjes lijkt t erop dat er te weinig warmte de kachel binnen komt. Uitlezing op t dashboard laat idd een lage olie temperatuur zien: na flinke rit nog steeds bijna blauw.

Lijkt er op dat thermostaat open blijft staan.
> Volgende stap is thermostaat vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  stainbock [ 24 jun 2019 09:43 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Vrijdag mijn thermostaat laten vervangen.
Bij controle van de oude bleek deze al bij 46graden te openen.

Eén effect is dat de wagen veel rustiger loopt.

Of de kachel ook beter werkt durf ik nog niet te zeggen; tijdens warme dagen doet ie het eigenlijk altijd wel goed. t is meer bij de 20graden buitentemperatuur en af en toe een bui. Nu eerst dagen met 35C voor de boeg. Pfff

Auteur:  c5jan [ 24 jun 2019 10:50 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Bij mijn musclecar is de lucht uit het dashboard rooster links iets kouder dan rechts. Ze regelen wel open en dicht.
Ook hoor ik de laatste tijd het kenmerkende metalige geluid van het aanslaan van de airco. Ik associeer dat met een te leeg systeem.

Moet ik dit zoeken in de vulling van de airco, of is het een klep die opspeelt?

Pagina 31 van 33 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/