Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Airco/kachel met kuren
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=494
Pagina 28 van 33

Auteur:  JW-C5 [ 16 feb 2013 15:45 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Kijkend in het document C5 II - C5FG1EP0 - Verwijderen - aanbrengen : Dashboard staat:

Citaat:
2. Vooraf uit te voeren handelingen
Maak de accukabels los.
Verwijder :
 De middenconsole (zie de desbetreffende handeling)
 Het stuurwiel (zie de desbetreffende handeling)

Verwijder het mechanisme van de ruitewissers (zie de desbetreffende handeling).


Bijlage:
bouten 1.png


Dat ruitewissermechanisme moet er dus eerst uit, anders kun je bouten #1 niet losmaken.

Groet,
JW

Auteur:  Bliksem [ 16 feb 2013 18:03 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

:roll: :oops: gevalletje er overheen gelezen, heb je deze beschrijving misschien ook?

Groet HM

Auteur:  JW-C5 [ 16 feb 2013 18:14 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Stuur ik je....

Groet,
JW

Auteur:  GuidoK [ 23 maart 2013 03:13 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Zo, alles zit er weer in (al een tijdje, maar de stoelen stonden nog even bij de bekleder om het schuim te repareren en verstevigen; de kwaliteit daarvan is echt een drama imho.....)

Als het dashboard eruit is, is de rest eigenlijk simpel. De kachelunit is er relatief makkelijk uit. Het enige lastige is het afklemmen van de koelwaterslangen; daar kan je lastig bij. Als suggestie stond de inlaat verwijderen, maar dat is volgens mij nog veel lastiger :smt017
Los kachelhuis: (airco moet dus weer bijgevuld worden, en je ziet gelijk de contrastvloeistof die eruit loopt (zit met de olie vermengd; dat ding zit er echt vol mee)
Afbeelding

Die com2000 had nog wel wat voeten in de aarde. Ik trok dus het stuur met kabels en al mee (niet gedacht aan de centrale bout terugdraaien). Toen moest ik dus eerst het mechanisme doorgronden hoe die flatcable van claxon en airbag in het opwindmechanisme paste. Daardoor was dus de middeninstelling van de stuurhoeksensor verlopen. Die meet namelijk niet alleen de hoek van het stuur, maar ook echt het aantal omwentelingen. En met het terugmonteren kreeg ik dus een asr/esp storing. Eerst kijken of ik een stekker vergeten was, en of het misschien aan de stoelen lag (dus wachten totdat ze van de bekleder terugkwamen) want misschien flipt ie over het missen van airbags oid.
Maar toen dat alles erin zat was de storing nog niet weg en ben ik ff met de lexia gaan neuzelen en bleek al gelijk dat de fout van de stuurhoeksensor kwam.
Dus com2000 opengemaakt, en ik zag daar idd een subwieltje zitten die elke omwenteling een zwiepje krijgt en over een nieuw hall contactje beweegt; zie rood omsingelde gedeelte:
Afbeelding
Maar gegokt dat de middelste sensor ook de middelste stuurstand is. Daarna de stuurhoeksensor kalibreren met de lexia en de foutcode was weg.
Bij het openmaken van de com2000 wel even letten op 3 pinnetjes die vanaf de flatcable komen en door de print heenschuiven (achterop de print zit een connector waar ze inklemmen). Druk ze niet krom bij het in elkaar zetten anders werkt je toeter niet meer :)

De blauwe klep van de bestuurderskant was overigens ook al op weg aan het breken. Daar zat ook al een scheur in het asje...

Best leerzaam zo'n klusje, je leert de auto goed kennen. De 2e keer zal ongetwijfeld sneller gaan, maar ik hoop toch dat het niet nodig zal zijn want het is echt een rotklus voor zo'n klepje :mrgreen:
Maar je kan wel op plekken de boel schoonmaken waar je anders nooit komt ....
Stukjes zacht plastic/rubber wat later oude dropjes blijken te zijn, dat soort gedoe :lol:

JW nogmaals bedankt voor de citroen documenten.

Auteur:  Herman [ 23 maart 2013 09:10 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

:smt023 Knap hoor!

Auteur:  Klussie [ 23 maart 2013 09:36 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

:smt023

Auteur:  JW-C5 [ 23 maart 2013 12:14 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Mooi dat het gelukt is :smt023
En als iemand anders zich geroepen voelt deze klus ook uit te voeren, dan roept hij maar.
Dan stuur ik dat setje doc's ook naar hem op, dapperen moeten worden geholpen ;)

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 23 maart 2013 12:34 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

GuidoK schreef:
De blauwe klep van de bestuurderskant was overigens ook al op weg aan het breken. Daar zat ook al een scheur in het asje...


Die heb je toch ook direct gerepareerd, mag ik hopen?

Auteur:  GuidoK [ 23 maart 2013 14:58 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Uiteraard is ook de bestuurderskant verholpen. Je krijgt als je het aangepaste kleppensetje bij citroen besteld ook gelijk de linker en rechterklep.

Het terugplaatsen van het dashboard ging trouwens veel vlugger, zodra je weet waar alle stekkers horen, waar de airbags vastzitten etc etc.

Veel werk ging zitten in de stuurkolom. Het contactslot moest verwijderd worden en daarvoor moest je zo'n afbreekbout uitboren (volgens de handleiding). Doordat het contactslot zelf van gegoten aluminium is en die bout van staal eindig je altijd met een groter en kapot gat. Ik denk dat de officiele procedure is om het contactslot te vervangen (kost geloof ik iets van 200 euro), maar ik heb het gat met metaalepoxy opgevult en er een nieuw gat in getapt en weer een bout in gedraad. Niet de meest elegante manier, maar het werkt en het slot zit weer goed vast.
Met zo'n afbreekbout zou je ook nog kunnen proberen er bovenin met een dremel een sleuf in te frezen zodat je er een schroevendraaier of beiteltje op kan zetten bedacht ik me later. Dan kan je wellicht de bout zonder boren uit krijgen.
Je moet namelijk de complete bout eruit krijgen omdat aan de andere kant ook een beveiligingspin zit die ingedrukt moet worden, en dus wordt tegengehouden door de bout.
Wellicht kan je het dashboard (het ijzeren frame wat aan de achterkant van het dashboard vast zit) net om het contactslot krijgen, maar het dashboard is groot en breed, dus ermee manoeuvreren in de cabine is niet makkelijk.

Auteur:  Klaverblaadje [ 23 maart 2013 15:08 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

GuidoK schreef:
Met zo'n afbreekbout zou je ook nog kunnen proberen er bovenin met een dremel een sleuf in te frezen zodat je er een schroevendraaier of beiteltje op kan zetten bedacht ik me later. Dan kan je wellicht de bout zonder boren uit krijgen.


Is het niet in te boren en dan te verwijderen met een linkse tap?
:smt017

Auteur:  GuidoK [ 23 maart 2013 15:33 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

linkse tapjes heb ik geprobeerd maar dat wou niet.

Het is sowieso al heel lastig om recht in de bout te boren. Het is m5 of m6 (dus hooguit 3mm boortje), en je ligt op de bodem van de auto met je hoofd onder de stuurkolom, en dan moet je gecentreerd en recht een klein gaatje boren in een bol oppervlak (de kop van de afbreekbout is bol).
Ik kreeg wel min of meer een gat erin (centerponsgaatje etc), maar linkse tapjes wilde 'm niet voldoende grijpen.

Een 2e keer zou ik proberen in de rand van de kop een gleufje te slijpen, daar schuin een smal beiteltje op zetten en met een paar tikjes los proberen te tikken.
Je kan daar wel weer lastig bij omdat er een plastic houder omheen zit om de kabels bijeen te houden, dus of je daar met een beiteltje schuin bijkomt om kracht te zetten is een 2e probleempje (wellicht wat van de plastic houder wegsnijden).

Gelukkig is dat nu geneuzel achteraf voor mij :mrgreen:
Maar idd als ik sleutel vind ik het altijd wel fijn als alles naderhand exact zo zat als dat het uit de fabriek kwam rollen (tenzij er natuurlijk structurele fouten in het ontwerp verholpen zijn).

Zo kwam ik er maar weer eens achter dat bij het isolatiemateriaal tegen het schutbord (in de motorruimte dus) 5 clips ontbraken die dat isolatiemateriaal netjes tegen het schutbord moeten vasthouden:
Afbeelding
Dus een soort plastic moeren die op dit soort schroefdraden gedrukt moeten worden.
Hierdoor hing die isolatie slap (met kans op scheuren etc).
Weer zo'n erfenis van een garage die het niets kon schelen hoe het product weer terug ging naar de klant, met motto: zie je het niet, dan is het dus ook niet belangrijk.....
Dat is vermoedelijk gebeurt in 2008 toen na 50dkm de turbo vervangen moest worden (ik kan me niets herinneren dat ze daar op een ander moment nog bij moesten, en de auto heeft de fabriek zo zonder clips niet verlaten lijkt me...)
Die clipjes kosten zeggen en schrijven 14 cent per stuk verkoop prijspeil 2013. Dus wat de reden is dat een garage deze clips niet terugplaatst anders dan onverschilligheid en laksheid is mij een raadsel. Zegt genoeg over de werkhouding bij de betreffende personen.

Auteur:  John van Heck [ 22 mei 2013 08:14 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Heb gisteren ook het dashbord compleet eruit gehad en de kleppen vervangen door gemodificeerde...
De stuurkolom is er het makkelijkste helemaal uit te halen, alleen stekkertjes loshalen onder het stuur. Compleet eruit halen zijn 4 bouten..

Auteur:  masterchief456 [ 26 jun 2013 16:52 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Hey iedereen

Heb me 2 weken terug een 2003 PhI C5 gekocht. Het gaat hier over een 1.8 benzine op LPG
Bij aankoop werkte de airco niet, maar volgens de vorige eigenaar moest enkel het gas (freon?) bijgevuld worden.

Heb de auto dan vandaag binnengedaan bij auto5 (in belgië is er nu een actie dat ze de airco bijvullen voor 69 euro), maar hier wisten ze mij te vertellen dat het probleem hier niet lag.

Ze hebben de auto uitgelezen en deze gaf volgende foutmelding "sturing koelventilator".
Volgens auto5 zou er dus ergens een probleem zijn met de koelventilator die niet wilt aanspringen, waardoor de compressor ook niet wil werken.

Nu, heb onlangs al eens een stukje file met deze auto gedaan, en toen hoorde ik duidelijk de ventilator opspringen. Dus mag ik ervan uitgaan dat de ventilator wel werkt, of gaat het bij de airco nog over een andere ventilator?

Volgens mij zijn er nu dus meerdere pistes:
1) Er is ergens een elektrisch contactje kapot, dit kan ik misschien zelf achterhalen door te gaan uitmeten met een multimeter (Hoe? op welke punten?)
2) Koelventilator an sich is stuk. Aan welk kostenplaatje mag ik mij dan verwachten?

Iemand die hier al ervaring mee heeft? Of die hier een oplossing kan voor bedenken?
Extra info: autoventilatie blaast nog warm en koud, enkel airco doet het niet.

Voor de rest heel tevreden van de C5! Enkel airco zou het plaatje perfect maken.

Auteur:  masterchief456 [ 12 jul 2013 09:28 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Probleem was blijkbaar de weerstand van de koelventilator die stuk was.

Probleem verholpen door de garage, kostte me 150 euro.

Auteur:  xeno [ 24 jul 2013 12:10 ]
Berichttitel:  Re: Airco/kachel met kuren

Ook hier problemen met de kachel.

Kachel weerstand tweede keer kapot binnen 1 jaar.
Vervangen in 5 minuten en €40 lichter.
Weet iemand of dat het gevolg van een ander mankement kan zijn?
Dat het kapot gaat kan ik mee leven, maar binnen een jaar is wel snel, bedrading en connector zien er goed uit.

Daarnaast wil ik de mengmotor vervangen. (Ik snap niet waarom hier het hele dash voor gedemonteerd word? Met verwijderen van radio en airco module klusje van 10 minuten.)
Kan iemand mij verder helpen met Valeo en Citroen nummers? De meeste slopers hebben geen idee waar het over gaat en komen met een korte as aanzetten. Graag zou ik ook weten in welke auto`s de motor met verlengde as standaard gemonteerd is geweest?

Kent iemand in de buurt van Breda een goede airco service? Met reparatie mogelijkheden. (dus geen carglas oid)

Pagina 28 van 33 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/