hab
Wellicht handig voor diegene die het overkomt, kan een hoop gezoek (en werkplaatsuren) schelen:

In de laatste dagen van onze vakantie stopte de blazer van de klimaatregeling er volledig mee. Nu was het gelukkig niet zo vreselijk warm meer, maar ook bij 23 graden is het totaal ontbreken van enige frisse lucht niet prettig.
De Franse citroen garage heeft ruim anderhalf uur nodig gehad om met de computer uit te vogelen dat het een storing was aan de ventilator (jawel!), en vervolgens het geheel op continue blazen te zetten. Volgens hem een slecht contact in de kabels naar de klimaatregelcomputer (het display). Overigens prima uurtarieven daar, de hele actie kostte niks.

In het display van de klimaatregeling reageerde ook bijna geen enkele knop meer (blaassnelheid, automatisch/eco etc. werkten niet). Ook de weergave van de ventilatorsnelheid was helemaal uit.

Terug in NL, de eigen garage er naar laten zoeken. Nogmaals ruim een uur zoeken en computer uitlezen erachteraan, gelukkig binnen de garantie.
Uiteindelijk bleek het een relatief simpel onderdeel, de regelweerstand voor het verwarmingssysteem bleek defect. Deze is vrij snel te vervangen, en direct functioneerde alles weer zoals het hoort.

Henk
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Volgens mij ook wel module genoemd in de volksmond, een aluminium(kleurig) doosje ter grootte van een pakje sigaretten.
Was bij mij ook kapot. Komt vaker voor volgens twee dealers, waaronder onze huisdealer.

Gr. Ronald

@Menno: misschien opnemen in de lijst wat kan/gaat er kapot in een C5 ?
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 jul 2006 00:23
Locatie: Bodegraven
C5club Rookie
C5club Rookie

Bericht door kamp »

Bedankt voor de tip m.b.t. de ventilator en de weerstand. Ik heb gelukkig nog geen problemen, maar voor de volledigheid zou ik ook graag willen weten waar de weerstand zit en hoe je hem kunt bereiken, m.a.w. hoe je het e.e.a. uit elkaar moet halen zodanig dat het ook weer in elkaar kan. Is er iemand die dit weet?

m.vr.gr.
Albert-Jan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Ronald »

Ik heb bij Oldenhage staan kijken. Hij komt uit de ingewanden bereikbaar vanachter het paneel aan de voeten van de bijrijder, en dan een beetje links, achter de tunnel. Tis een doosje met een stekker eraan, leek niet alsof het open kon.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
ennotak
ennotak

Bericht door ennotak »

Onlangs met onze vakantie in Oostenrijk hadden wij het zelfde probleem met onze C5 met een km-stand van 38600, gebruik de C5 alleen privé want ik ga op m'n fiets naar het werk.
Geen automatische temperatuurregeling en geen airco, en dit bij een temperatuur van 30gr.
Bij een Citroendealer in Stans(Zillertall) is de reparatie uit gevoerd.
De module was stuk en ook de blazer.
Er was totaal geen snelheidsaanduiding meer in het display.
De reparatie koste 420,- en heeft drie dagen in beslag genomen.
De module heb ik mee gekregen maar de blazer niet.
Deze moest volgen de deler opgestuurd worden naar Citroen Oostenrijk, om te onderzoeken waarom deze stuk is gegaan.
Heb het voorgelegd aan m'n dealer, die zou het opnemen met Citroen Nederland.
Maar tot op heden heb ik niet meer gehoord.
Ik rij al 20 jaar Citroen,van af de BX, Xantia en nu C5.
De de vraag: Komt dit meer voor en wat is de oorzaak.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 sep 2009 20:21
Auto: 2.0 Hdif 120KW AUT Tourer Executive
Opties: Wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12812 CJ
Productienummer: 10792
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 325000
Kleur: Blue Bourrasque
KPH: Achter
Locatie: Sint Michielsgestel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Vandaag ging naar alle waarschijnlijkheid de weerstand van de ventilator stuk. :cry:
Ineens ging deze maximaal blazen, terwijl het propellertje in het schermpje bij de airco/kachel wegviel. Andere zaken op dit display (blaasrichting en temperatuur) bleven wel zichtbaar.

Of zou het toch iets anders kunnen zijn? :smt017
Groeten,
Joost

Andere auto is een DS3
Plaats reactie