Reparatie 3e Remlicht C5-break
Reparatie 3e Remlicht C5-breakBeste Forumleden,
Onlangs werd ik door een voorbijganger geattendeerd op het feit dat mijn 3e remlicht niet werkte.
Toen ik de mogelijkheid had om dit te controleren bleek het eigenlijk erger te zijn dan ik had gewild.
In plaats van helemaal niet meer te werken, branden de ledjes zwak en sommige helemaal niet meer
Het instructieboekje is hier met 1 zin erg duidelijk in.
Led-diode lampen.(oftewel. Niet te vervangen.)
Uiteraard laten we het hier niet bij zitten.
Uitbouw van het remlicht geschiedt door de vier trox-schroeven te verwijderen.
Deze schroeven bevinden zich onder de spoiler en zijn te bereiken door de achterruit te openen. 2 messingkleurige en 2 zwarte met een brede kop (zit door het glas heen).
Daarna zit het remlicht met 2 zwarte trox-schroeven vast aan het scharnierende gedeelte.
Eenmaal het remlicht op de keukentafel begon het onderzoek.
Het uit elkaar halen van het remlicht was een beetje een puzzel.
Het is van de buitenkant niet duidelijk zichtbaar hoe het zwarte deel vast zit aan het het rode plastic.
Op het zwarte deel zitten op zowel de bovenkant als de onderkant 4 reliefjes die in corresponderende uitsparingen vallen in het rode plastic.
Om de 2 delen te scheiden heb ik een platte schroevendraaier gebruik en 1 voor 1 de nokjes uit de uitsparingen gehaald door te trekken aan beide delen.
Eenmaal uit elkaar werd de boosdoener zichtbaar.
Het was het Nederlandse klimaat of de wasstraat.
Het remlicht zat vol met water. Dit water had zijn gebruikelijke invloed op metaal uitgeoefend.
Op zich niet vreemd dat er water in het remlicht zat, want de afdichting was niet om over naar huis te schrijven. Slechts een miezerig dun rubber ringetje, die eigenlijk nergens goed sluit door de vormen van het plastic waar hij tussen zit, moest het water tegenhouden.
De weerstanden op de printplaat waren volledig doorgeroest.
Het schema van de print heb ik voor het gemak maar even getekend.
De print is vrij eenvoudig van opzet en verklaart ook het vreemde gedrag van de storing.
Er zitten 4 weerstanden van een 1/4-watt op, die in serie de totale weerstand geven.
Dit is waarschijnlijk gedaan om de warmte ontwikkeling te spreiden, of om niet 1 knots van een weerstand te moeten plaatsen.
Een diode tussen de weerstanden zorgt dat het verkeerd aansluiten geen rookpluimpje geeft.
De condensator met de zenerdiode regelen een constante strakke spanning voor de Led´s
Daarna staan de led´s in groepen van 4 in serie met elkaar geschakeld.
De overgebleven spanning wordt zo over de 4 groepen verdeeld.
Na de weerstanden eenmaal te hebben vervangen heb ik het onderste gedeelte van de print ingesmeerd met een speciale siliconen-gel.
De gel is speciaal gemaakt om niet te geleiden, en is uiteraard waterafstotend.
Op de foto is de gel goed te zien.
Ik heb de gel gebruikt omdat ik weet dat het remlicht nooit waterdicht te krijgen is.
Hierdoor zal toekomstige roest langer op zich laten wachten.
Nu kan de handel weer in elkaar en terug in de auto.
Het rubber ringetje zal ook nu weer hetzelfde wazige nut dienen als voorheen.
Ik denk dat een aantal forumleden hier wel wat aan hebben, omdat dit me dit echt een vaker voorkomend probleem lijkt door de constructie van de lamp.
Ik weet niet wat die 3e remlichten kosten, maar ik heb in ieder geval de centen nog in me portemonnee zitten, en weer een perfect werkend remlicht. (4 weerstanden a € 10ct.p.st.)
Groeten en succes.
Ramon.