Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

V.I.P.


Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Sigaretten Aansteker Aansluiting voor navigatie
Beste forumleden,
Recentelijk heb ik een sigaretten aansteker aansluiting gemaakt in het kastje links naast het stuur.
Reden hiertoe was dat ik mijn navigatie het prettigst links van mijn stuur vind zitten.
De oplader van de Navigator, in mijn geval een PDA met TomTom Navigator 6, haalt simpelweg de sigarettenaansteker bij mijn versnellingspook niet. Verlengkabels kunnen dan een optie zijn, maar verdienen zeker niet de schoonheidsprijs.
Als oplossing het volgende.
En dit is hoe ik het heb gedaan :
Allereerst op zoek naar +12v en een goede massa.
Op onderstaande foto is rood omcirkelt een set van vier draden.
De rode bezit de +12v waar we naar op zoek zijn.
Stukje van de isolatie weghalen en de aftakkingsdraad omwikkelen op het koper van de dikke ader. Netjes solderen en vervolgens de draad doorvoeren naar een zekeringhouder.
Ikzelf heb het geheel met 3A afgezekerd. Dit is ruim voldoende voor de oplader en zorgt ook niet voor te vreemde belastingen in de bestaande bedrading.
Mijn advies is dan ook om nooit aftakkingen te maken op bestaande bedrading in autos zonder deze af te zekeren. Niet afzekeren kan desastreuze gebeurtenissen zoals brand ten gevolg hebben !
Daarnaast is het wijs je op de hoogte te brengen van de functie van een bestaande draad voordat je er een nieuwe functie aan verbindt.
In mijn geval was de dealer me voor geweest met het aftakken van deze draad.
Hij had deze gebruikt om via een schakelaar een relais aan te sturen die op zijn beurt +12v vanaf de accu naar de contactdoos op de trekhaak bracht.
Nu ben ik mij ervan bewust dat het vermogen van de spoel geen vergelijk is met de 1500mA die mijn oplader gebruikt, maar de rode draad is 6 mm2.
Enige tolerantie mag je van zon draad wel verwachten.
Mijn sigaretten aansluiting is dan ook puur en alleen bedoeld als oplader voor mijn navigatie, en niet om bijvoorbeeld de 220v omvormer voor mijn laptop aan te sluiten.
Daar gebruik ik de oorspronkelijke aansluitingen voor.
De massa is verkregen door een gaatje te boren in een stuk chassis, zoals op de foto.
De plaatsing van de aansteker is een precies klusje.
Ik heb voor mijn broer, die ook een phase 1 heeft, maar dan met een andere inrichting voor de zekeringen, ook de sigarettenaansteker aansluiting gemaakt.
Voor beide gevallen eindigde de aansteker op een andere plek in het asbakje / kastje
Mijn tip is middels een stukje dubbelzijdig tape het chassis-deel van de aansteker eerst te plakken op de achterkant van het kastje. Door het kastje te sluiten is te bepalen of deze niet de achterliggende zekeringen raakt. Als de plek is bepaald kan het gat geboord worden.
Het kastje is overigens in de volledig open positie te krijgen, door de zijkanten in te knijpen aan de achterkant van het kastje, als deze open staat.
Voor de geinteresseerden,
Succes...
Gr.
Ramon.
Beste forumleden,
Recentelijk heb ik een sigaretten aansteker aansluiting gemaakt in het kastje links naast het stuur.
Reden hiertoe was dat ik mijn navigatie het prettigst links van mijn stuur vind zitten.
De oplader van de Navigator, in mijn geval een PDA met TomTom Navigator 6, haalt simpelweg de sigarettenaansteker bij mijn versnellingspook niet. Verlengkabels kunnen dan een optie zijn, maar verdienen zeker niet de schoonheidsprijs.
Als oplossing het volgende.
En dit is hoe ik het heb gedaan :
Allereerst op zoek naar +12v en een goede massa.
Op onderstaande foto is rood omcirkelt een set van vier draden.
De rode bezit de +12v waar we naar op zoek zijn.
Stukje van de isolatie weghalen en de aftakkingsdraad omwikkelen op het koper van de dikke ader. Netjes solderen en vervolgens de draad doorvoeren naar een zekeringhouder.
Ikzelf heb het geheel met 3A afgezekerd. Dit is ruim voldoende voor de oplader en zorgt ook niet voor te vreemde belastingen in de bestaande bedrading.
Mijn advies is dan ook om nooit aftakkingen te maken op bestaande bedrading in autos zonder deze af te zekeren. Niet afzekeren kan desastreuze gebeurtenissen zoals brand ten gevolg hebben !
Daarnaast is het wijs je op de hoogte te brengen van de functie van een bestaande draad voordat je er een nieuwe functie aan verbindt.
In mijn geval was de dealer me voor geweest met het aftakken van deze draad.
Hij had deze gebruikt om via een schakelaar een relais aan te sturen die op zijn beurt +12v vanaf de accu naar de contactdoos op de trekhaak bracht.
Nu ben ik mij ervan bewust dat het vermogen van de spoel geen vergelijk is met de 1500mA die mijn oplader gebruikt, maar de rode draad is 6 mm2.
Enige tolerantie mag je van zon draad wel verwachten.
Mijn sigaretten aansluiting is dan ook puur en alleen bedoeld als oplader voor mijn navigatie, en niet om bijvoorbeeld de 220v omvormer voor mijn laptop aan te sluiten.
Daar gebruik ik de oorspronkelijke aansluitingen voor.
De massa is verkregen door een gaatje te boren in een stuk chassis, zoals op de foto.
De plaatsing van de aansteker is een precies klusje.
Ik heb voor mijn broer, die ook een phase 1 heeft, maar dan met een andere inrichting voor de zekeringen, ook de sigarettenaansteker aansluiting gemaakt.
Voor beide gevallen eindigde de aansteker op een andere plek in het asbakje / kastje
Mijn tip is middels een stukje dubbelzijdig tape het chassis-deel van de aansteker eerst te plakken op de achterkant van het kastje. Door het kastje te sluiten is te bepalen of deze niet de achterliggende zekeringen raakt. Als de plek is bepaald kan het gat geboord worden.
Het kastje is overigens in de volledig open positie te krijgen, door de zijkanten in te knijpen aan de achterkant van het kastje, als deze open staat.
Voor de geinteresseerden,
Succes...
Gr.
Ramon.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Bravo...
Wat mij betreft een sticky erop.....

Wat mij betreft een sticky erop.....
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Netjes!
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 11:24
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Locatie: Merselo
Heel erg handig voor mijn car-pc project dat binnenkort van start gaat. Bedankt!

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2008 19:23
Auto: C5 Break exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Locatie: Helmond
Dit is net het klusje wat ik zocht.
Goede uitleg met duidelijke pics!
Goede uitleg met duidelijke pics!

C5club Rookie


Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2009 09:04
Auto: Citroen C5 Tourer Exclusive
Opties: Parking Pack, MyWay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 16000
Kleur: Mativoire
Locatie: Mechelen, Belgie
Zeer knap, ook heel mooi afgewerkt ! Chapeau !
Ik overweeg dit zelf te doen want lijkt niet extreem moeilijk en mijn GPS krijg nu ook zijn stroom via een hele lange kabel !
Ik overweeg dit zelf te doen want lijkt niet extreem moeilijk en mijn GPS krijg nu ook zijn stroom via een hele lange kabel !
Berichten: 327
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:31
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Locatie: Den Haag
Ik heb een heel ander probleem met de sigaretaanstekeraansluiting voor mijn portable navigatie: de stekker daarvoor past er niet in. Dat kon ik wel oplossen door de andere aansluiting te gebruiken, die meer naar achteren zit (waar is die trouwens sowieso voor?), maar ik vond het wel vreemd.
Groet,
Frank
Frank
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
De voorste is inderdaad nogal diep waardoor lang niet alles erin past. Dat is omdat het officeieel een sigareaansteker is , de achterste is wel bedooeld als een 12V accesoire aansluiting. (dat zegt verder niets hoor)
Je kunt een ander model stekkertje proberen of met een penneveertje het topje wat te verlengen
Je kunt een ander model stekkertje proberen of met een penneveertje het topje wat te verlengen
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 327
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:31
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Locatie: Den Haag
Op zich is die accesoire-aansluiting best te gebruiken, alleen loopt de draad van de TomTom dan wat onhandig langs de bijrijder. Maar misschien is dat bij aansluiten op de sigaretaansteker nog onhandiger. De oplossing is het linkervakje omzeild beide problemen, alleen kan dan niemand anders dan de bestuurder het navigatiesysteem raadplegen. Voorlopig blijf ik dus de accesoire-aansluiting maar gebruiken.
Groet,
Frank
Frank

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 27 dec 2013 02:19
Auto: Break Ligne Prestige 2.0
Opties: wegneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09557
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 232000
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Doornenburg
Hulde, worstelde mat het zelfde dillema, ga binnen kort dus mijn kastje links naast het stuur op deze manier behandelen.
Prachtige niet opzichtige aanpassing.
Prachtige niet opzichtige aanpassing.
C5 break 2.0 16v ligne prestige Bleu Mauritius 2003

Mijn favoriete garagist.
http://www.vangoolautocenter.nl/

Mijn favoriete garagist.
http://www.vangoolautocenter.nl/
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:03
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Locatie: 0318
Wil dat ook doen in mijn Tourer LB 2009, maar zonder de foto's - zijn niet te openen - wordt dat niks. Wie weet hoe die te openen?
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Als het goed is doen de foto's het weer 
Maar voor een C5-3 is het natuurlijk wel anders !

Maar voor een C5-3 is het natuurlijk wel anders !
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ja, dat wilde ik ook opmerken.
En dat er , als ik het me goed herinner, voor een ph3 ook ergens een vergelijkbare beschrijving is.
En dat er , als ik het me goed herinner, voor een ph3 ook ergens een vergelijkbare beschrijving is.