Re: Betekenis van de bedradingskleuren van Sigarettenaanstek
Ferdinand75 schreef:
Ik heb een voltmeter en ben ook wel aan het meten gegaan.
Maar de auto's van nu zijn niet meer zo eenvoudig als vroeger.
Even simpel "piepen" om te zien welke draad plus of min is werkt niet meer.
.....
Met 'piepen" alleen kom je er ook niet.
Als je de min van de voltmeter aan massa legt, kun je met de plus kijken of er spanning op die 3 draden komt, en wanneer dat gebeurt.
Gebeurt dat als je het contact aanzet, of altijd al op die grijze draad? En wordt die dunne rode via de verlichting geschakeld?
En in de Ohm-meterstand kun je checken of die geel/groene dan inderdaad aan massa zit.
Kleuren van bedradingen zeggen op zich niet veel bij Citroën's. die wisselen nog al eens.
Wel getallen die op de draden staan, maar daarvoor heb je schema's nodig.
Maar in dit geval heb je dat niet nodig, met die meter kom je er wel achter.
Groet,
JW