Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

aanjager / kachelmodule
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=2236
Pagina 51 van 51

Auteur:  boarderdaddy [ 26 aug 2017 13:04 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Heeft iemand voor mij een foto van waar de kachelweerstand bij de Ph1 zit? Ik heb mijn been gebroken en zal dus iemand anders moeten laten zien, waar dit ding zit. Thanx alvast!

Auteur:  edwin48 [ 26 aug 2017 18:34 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Geen foto maar wel locatie.
bij bijrijdersstoel linksvoor achter de sierlijst kachelhuis

Auteur:  Herman [ 27 aug 2017 08:22 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=2236 Lees hier maar hoe en wat, de fotoos zijn er niet meer werkzaam.

Auteur:  AaronKers [ 27 aug 2017 08:31 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

zit met 2 kleine boutjes vast,,, verder echt niet zo spannend

Auteur:  boarderdaddy [ 28 aug 2017 08:51 ]
Berichttitel:  aanjager / kachelmodule

Even wachten op de nieuwe module, dan ga ik hem wisselen!

Auteur:  redvoman [ 30 sep 2017 00:01 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Controleer dan de bedrading aan de weerstand goed vaak wil de. Multi connector op. De. Stekker weg smelten. Dan dit in orde maken anders heb je kans dat. Nieuwe ook zo weer stuk is

Auteur:  Hans de Kraker [ 15 maart 2018 19:14 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Hallo allemaal,

Is het altijd de module die het probleem veroorzaakt ? Ik heb nl sinds kort geen werkende ventilator meer. Een paar jaar geleden bleef de aanjager op maximaal draaien en toen heb ik (dankzij dit forum -) ) de module vervangen door een sloopexemplaar waardoor het probleem opgelost werd. Wat me toen opviel was, dat de ventilator max bleef draaien als de module losgekoppeld was. Als ik nu de module loshaal draait de ventilator niet, is het dan toch de module die het probleem geeft ?

Een heel verhaal, maar hoop dat mijn vraag duidelijk is ?

groeten,
Hans

Auteur:  bittybong [ 23 maart 2018 18:14 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Vandaag mijn aanjager niet oké (C5 2.0 V16 2002), ik heb gevonden waar het zit maar wacht op beter weer om het definitief op te lossen. Ik heb misschien nog wat extra info voor de lezer. Op de zwart rode draden (29 en 30 op de tekening van de 6 polige connector (4 draden aangesloten), die naar de ventilator gaan kun je met een ohm meter de weerstand meten van de ventilator deze is bij mij ongeveer 1,5 ohm (in ieder geval laag). Bij was deze waarde 138 kilo ohm, veel te hoog dus. verschijnsel was wel hetzelfde als wat ik hier lees over de regelaar bij de bijrijdersstoel maar de oplossing dus niet. Vanaf de bestuurders kant kun je boven het gaspedaal met je hand omhoog om de dikke rode en zwarte draad te volgen. Deze zit bovenop vast in een connector. Bij het bewegen maakte de connector weer contact en doet de ventilator het weer gewoon. Alle symptomen wezen naar de regelaar maar die was het niet. Bijgevoegd heb ik het schema van het ventilatordeel met regelaar. Ik hoop dat het iemand helpt.

Auteur:  Zeevijver [ 23 maart 2018 18:57 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Of fixen van de oude regelaar nog loont?
Met iet wat geduld zijn ze voor een tientje te bestellen uit het land van oorsprong waar ze gefabriceerd worden.

Blijft altijd wel de vraag of de stekerverbinding niet verbrand is door het hoge vermogen over de regelaar. Anders moet je daar ook wat mee.

Auteur:  ericst [ 23 aug 2022 15:06 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Ik weet dat het oud topic is, maar ik wil melden dat ik mijn kachelmodule zelf gerepareerd heb.
Allereerst de symptomen die ik had:
Aanjager werkte alleen op volle stand. Standje lager werkte niet, alleen in de eerste 5 seconden na starten. De ventilator icoon (klaverblad) gaf niets aan, hoewel de aanjager vol aan was. Recirculatie werkte goed en ook de mengmotoren. De airco deed het niet meer.

Vervolgens ergens hier of op ander forum gelezen dat de kachelmodule vervangen moet worden. Ik heb besloten de kachelmodule te openen en de grote mosfet te desolderen. Al met al kostte dat ongeveer 15 minuten want de drain pin zit op een ground plane. Ik heb de mosfet lichtjes omgebogen zodat het geen contact meer maakte met de koelribben en heb met hete lucht en een bout de drain pin toch los kunnen maken. Met multimeter op diode mode was er continu sluiting tussen de drain en source. Ja op die manier kan de transistor niet werken.
Bij de lokale elektroboer een vervangende mosfet gekocht (IRFP064 MOSFET N-ch 55V 98A TO-247). Deze heeft een iets lagere interne weerstand dus zou ook minder warm moeten worden (hopelijk lost dit het probleem van doorbranden dan ook op). Alles weer gesoldeerd, met nieuwe koelpasta, en ook eerst de drain goed gesoldeerd (is lastig vanwege de ground plane).

Module weer in de auto gezet en tada! Airco werkt weer en aanjager kan weer de stand verzetten.
Al met al opgelost voor een paar euro.

Auteur:  jantje1948 [ 23 aug 2022 15:27 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Drain en source. Noemen we dat normaliter niet emitter en collector?

Auteur:  JW-C5 [ 23 aug 2022 17:05 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Bij een transistor heet dat zo.

Maar bij een MosFet zijn dat drain, source en gate.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 27 aug 2022 19:09 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Top gedaan!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pagina 51 van 51 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/