Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

aanjager / kachelmodule
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=2236
Pagina 49 van 51

Auteur:  spiderbert01 [ 05 okt 2016 20:33 ]
Berichttitel:  aanjager / kachelmodule

Hij doet het weer 5€ voor een nieuw mosfetje wel een kleiner model dan origineel maar alles draait prima. Soldering was niet zo simpel maar wel gelukt. :smt038 :smt038

Auteur:  wvalkering [ 06 dec 2016 21:18 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Ik heb mij juist voorgesteld in het voorsteltopic (viewtopic.php?p=571010#p571010" onclick="window.open(this.href);return false;) omdat ik wat problemen had met mijn kachel/ventilator/aanjager hoe je het ook noemt. Betreft een ph1 2003 (september) 2.0 HDi met clima control.

Ik heb al op de sloop even een nieuwe weerstand/regelaar/mosfet gekocht (dat ding wat aan de pass. zijde links zit met de heatsink/koelribben erop).

Nou, die unit van de sloop aangesloten en weer niks. Zónder unit krijg ik 3 keer een knipperend puntje achter de getallen te zien. Dus de beide units die ik heb (mijne even open gemaakt, ziet er prima uit verder, geen tekenen dat de mosfet verbrand is) lijken prima.

Echter, de ventilator doet niks. Ook niet op vol vermogen. Ik kan heel even het bedieningspaneel gebruiken maar daarna gaat het klaverblad naar 'wit' of nul, en ik kan niks meer doen op de unit op wat regelen van de temperatuur na.

Wat zou het verder kunnen zijn en is dit evt. uit te lezen wat er loos is?

Terwijl ik dit typ heb ik de zekering niet gecontroleerd, ik zal even opzoeken welke het is, maar ik vermoed dat de zekering nog prima is omdat de weerstand zelf wel gedetecteerd wordt tenzij de regelunit en de kachelweerstand op twee verschillende zekeringen zitten... (ik meet hem zo even door)

De unit viel vanmorgen op de snelweg zomaar uit en sprong op ecomodus terwijl ik normaliter altijd 'auto' aan heb of handmatig de boel instel.

Gelukkig vriest het niet vanavond dus met een trekkertje om het vocht weg te halen en een extra trui kom ik er wel... maar fijn is anders! Zodra het vriest moet ik echt weer mijn kachel terug hebben :D

Auteur:  willy4 [ 06 dec 2016 21:37 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

ook is zien of de stekker niet is ingebrand , en naar de zekering zien

Auteur:  wvalkering [ 06 dec 2016 22:10 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Nou, het probleem is gevonden hoor.

Zekering is weggesmolten. En ik kan er ook geen een meer terug zetten, halve houder/bsi is ook weggesmolten :( Dus hij trekt te veel stroom heeeeeel langzaam denk ik. Anderzijds kan het ook gewoon de zekering zijn die slecht in de houder zat, het is een 40A zekering, verbaast me niks als het contact zelf gewoon ruk was want het pootje zelf is gesmolten namelijk.

Tussen de massa en de bovenste pin v.d. zekering (richting de cabine) heb ik 400 ohm gemeten op contact... Verder kwam ik niet, mijn multimeter in piepstand gaf zonder contact wel een paar piepjes.

Weet iemand waar de zekering van F18 uit komt? Vanaf de accu heb ik een kabel voor een hele dikke subwoofer lopen waar een klein bescheiden woofertje op zit, ik ben niet vies van een beetje beunen en ik kan solderen en meten dus als de voeding sluiting maakt met de carrosserie ergens kan ik zo een nieuwe 12v trekken. Uiteraard zeker ik hem netjes af, verder rijdt de wagen prima dus even een dirty fix en we kunnen weer?

Wagen is geen super net ding meer dus na mij gaat hij waarschijnlijk toch of naar de sloop of naar Polen.

EDIT:

Ik weet vrij zeker dat de zekeringhouder zelf gewoon ruk is, pootje is weggefikt en de houder ook, maar het smeltgedeelte v.d. zekering is nog heel. Contact zelf trok dus geen 40A.

Auteur:  ohara [ 04 feb 2017 21:16 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

:cit2

Bij de C5 van mijn ouders werkt de aanjager niet meer, van de ene op de andere dag. Ik lees hier ook veel over de kachelmodule, maar zie zo gauw niet precies hoe ik nu kan achterhalen welke van de twee defect is. Beide zijn goed te vervangen maar gezien ze 160 km verderop wonen doe ik het graag in 1x goed ;)

Heeft iemand daar een snel antwoord op? Of moet ik de overige 42 pagina's toch ook gewoon echt aandachtig lezen? :oops: Zooveel tekst.. :smt198

:cit4

Auteur:  edwin48 [ 04 feb 2017 21:46 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

aanjager zelf gaat bijna nooit defect negen van de 10 keer is het de module die defect is en de aanjager uitschakeld.
de storing is meestal eerst bij starten iets doen en dan uitvallen en niet meer de knoppen kunnen bedienen. oorzaak module defect

Auteur:  Anil [ 14 feb 2017 16:26 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Beste Forumleden,


Wij hebben na het lezen van berichten op dit forum ook de kachelmodule (nieuw) vervangen. Direct na het vervangen werkte de aanjager weer op alle standen. Na een week kon het niet meer geregeld worden en blies de aanjager constant op de hoogste stand. Hierna, circa een week verder, stopte deze er weer mee.

In Lexia krijgen we de volgende melding: "onderbroken stroomcircuit aanjager". Dit is niet te resetten.

Nu het minder koud is hebben we geconstateerd dat het kleine groene stekkertje is doorgebrand. Wij hebben dit schoongemaakt. Nu werkt het weer, maar op de hoogste stand (volcontinu).
Ook gekeken in Lexia, maar de zelfde melding van onderbroken stroomcircuit blijft als storing staan.

Zoals de experts op dit forum schrijven kan een nieuwe mosfet de oplossing zijn.
Graag zou ik via deze weg in contact komen met iemand (omgeving Rotterdam), die zo een kachelmodule met andere mosfet voor ons kan maken.


groet, Anil

Auteur:  Bart_Banaan [ 14 feb 2017 18:17 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Als je opsturen geen probleem vind, kan ik hem wel even voor je repareren; ik repareer dagelijks printplaten....

Auteur:  Anil [ 15 feb 2017 11:54 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Goedemorgen Bart,


Opsturen vind ik geen probleem hoor.
Kan ik de oude kachelmodule opsturen of moet ik de nieuwe die nu in de auto zit opsturen? De
auto staat bij ons op kantoor en er wordt dagelijks meegereden door een collega. Dus hoop niet dat de module die er nu in zit eruit moet.

Wat zijn de kosten? Waar mag ik het naartoe sturen? Hoe kan ik met je in contact komen (telefonisch)?




Anil

Auteur:  Bart_Banaan [ 15 feb 2017 20:41 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Anil schreef:
Goedemorgen Bart,....

Anil



Zie je PB! Komt goed!

Auteur:  Bart_Banaan [ 25 feb 2017 00:28 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Vandaag de kachelmodule van Anil voorzien van een nieuwe transistor/MoSFET. De originele BUZ342 is niet of slecht leverbaar, dus heb ik een vervangend model gemonteerd, welke een hogere belastbaarheid heeft; 110Amp continue in plaats van 70Amp. Dus die kan meer vermogen verwerken en hij blijft koeler, dus als het goed is gaat die nieuwe een stuk langer me.

Voor de liefhebber; het type nummer van de vervanger is: IRFP064N

Afbeelding

Auteur:  akooiman [ 25 feb 2017 00:35 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Te koop voor 1,55 euro bij Conrad :smt203

Auteur:  Bart_Banaan [ 25 feb 2017 00:40 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Inderdaad; daarom meldde ik het even.
Deze IRFP064N heeft vrijwel dezelfde aanstuur en schakel karakteristieken als de originele BUZ342 en werkt dus prima. Het is dus een ideale vervanger omdat 'ie ook een stuk robuuster is en meer vermogen kan verwerken....

Auteur:  limoenman [ 11 maart 2017 18:25 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Ik heb bij die van mij nu het volgende probleem...Enkele jaren geleden heb ik de kachelweerstand vervangen door een andere. Deze heeft tot twee maanden geleden gewerkt. Toen heb ik een originele gemonteerd, die ik voorzien had van een andere mosfet. Deze heeft het tot drie weken geleden gedaan. Hierna weer een originele van de sloop gehaald. Deze crashte vorige week. Vandaag had ik een gemonteerd, via ebay besteld. Deze werkte tien seconden en deed het ook niet meer......De storing moet dus ergens anders liggen.
Het enige wat mij op was gevallen is dat degene die het tot twee maanden geleden deed, bijna op het zelfde moment overleed, toen de C5 voor de keuring een roetmeting kreeg. Hierbij kreeg de dame een paar keer een hele partij toeren voor de kiezen....
Is er een mogelijkheid dat door die hoge toeren de dynamo iets overbelast heeft, waardoor de kachelweerstand nu telkens kapot gaat? :? Het pollenfilter is recent vervangen en alle zekeringen zijn ook nog heel.....

Auteur:  akooiman [ 11 maart 2017 18:38 ]
Berichttitel:  Re: aanjager / kachelmodule

Het lijkt mij meer een ongelukkig toeval......

Heb je de aansluitingen goed bekeken? evt ook die op de motor?
Als deze geen goed contact maken of ingebrand zijn, kan dit ook de een na de andere weerstand kosten.......

Pagina 49 van 51 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/