Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 763 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 51  Volgende
 aanjager / kachelmodule 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
en al wijzer?

Misschien gewoon bij dealer vragen waar het zit omdat je er een nodig hebt simpelweg,
moet toch kunnen lijkt me :!: :smt017


30 jun 2011 22:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Via de VIN van PaulmetC5Break even gekeken of ik wat kan vinden.
Maar verder dan onderstaand plaatje kom ik ook niet.
Wellicht gaat het om pos 4, de motorreductor...

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jun 2011 22:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Gewoon links in het kachelhuis vlak bij de aanjager.

Overigens verbrandt van de draaiknop-geregelde airco vaak de stekker van de voorschakelweerstand. Je moet dan zowel de weerstand als de stekker vervangen!!!

Anders heb je door slecht contact zo weer verbrande contacten en zelfs smeulende stekker :smt190

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 jun 2011 22:16
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Heel erg bedankt voor al jullie tips!

Ik heb de weerstand gevonden, zie foto's:
Aan de linkerzijde van de console (ik zocht steeds aan de rechterzijde!!!).
Direct naast het filter.

Het is een ouderwets stukje "smeedijzer", geen elektronica.
Doorgemeten, 2 vd 3 weerstanden zijn kapot. Nieuwprijs 120 euro, tweedehands 30.
Ik hoop hem morgen vervangen te hebben.

Groeten,
Paul.
Bijlage:
kachelweerstand1.JPG
Bijlage:
kachelweerstand2.JPG


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


01 jul 2011 17:19
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Gooie de oude niet weg, meenemen naar een meeting, is vast wel te maken met andere weerstanden.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


01 jul 2011 17:22
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
:smt023 :smt023 en bedankt voor de duidelijke foto's

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


01 jul 2011 17:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
En is het nu inderdaad die "Motorreductor 6447 HR" zoals ik eerder liet zien?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 jul 2011 18:28
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Hoi JW,
Ik krijg de indruk dat het niet de "motorreductor" is, afgaande op de vorm in de tekening.

De "sloper" had het onderdeel overigens gecategoriseerd als "Groen blokje met grijze vijfpolige stekker", maar dat is vast geen officiele Citroën benaming :-)

Paul.


01 jul 2011 19:30
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Maar waar kwam die nieuwprijs van € 120 dan vandaan die je genoemd hebt?
Dat moet toch aan een onderdeelnummer gekoppeld geweest zijn?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 jul 2011 21:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Het is gewoon een voorschakelweerstand die het motortoerental regelt in een modern jasje. Als je het motorreductor wilt noemen dan klopt dat formeel wel, alleen hebben de meesten bij het woord reductor iets met tandwieloverbrengingen in het hoofd. :D

Als je hier de gegevens bekijkt met de bijgevoegde afbeelding, dan staat hij hier duidelijker in beeld.

heater blower resistor

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


01 jul 2011 21:31
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 02 aug 2011 21:40
Berichten: 53
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Ik heb onlangs ook mijn kachelmodule (die met de mosfet, behorend bij de elektronische klimaatregeling) moeten vervangen, ik vond op de sloop dezelfde module in een C3. Dat is dus wellicht een tip voor wie zo'n ding nodig heeft.

Verder: ik las in dit draadje ergens dat iemand de module na het vervangen van de mosfet even had uitgeprobeerd en dat die binnen een minuut loeiheet werd en weer kapot ging. Dat uitproberen moet je NIET doen met de module gedemonteerd en hangend aan de stekkers, maar hij moet op z'n plek zitten: hij zit in de buis die koude lucht aanvoert en wordt door de ventilator gekoeld. Gedemonteerd is er dus geen koeling waardoor de module kapot gaat en je een 'luchtlek' hebt in het luchtsysteem.

Nog een tip: de module wordt minder heet naarmate je de ventilator hoger zet, niet alleen omdat ie dan meer koeling krijgt maar ook omdat de mosfet dan minder vermogen hoeft te dissiperen.
Op warme dagen dus de fan maar een tandje hoger, en als je last hebt van het lawaai wat harder rijden.

Doe er je voordeel mee. Ik ga trouwens de oude module repareren, maar moet ook mosfets bestellen, of heeft iemand er nog 1 liggen?
Wil eventueel ook wel voor anderen repareren.


02 aug 2011 22:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35
Berichten: 418
Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
badmuts schreef:
... Ik ga trouwens de oude module repareren, maar moet ook mosfets bestellen, of heeft iemand er nog 1 liggen?
Wil eventueel ook wel voor anderen repareren.


Bij mij was de mosfet ook doorgebrand en ik heb het gewaagd om deze te vervangen.

Ik heb destijds 2 nieuwe mosfets gekocht, voor het geval het bij de eerste poging fout zou gaan.

7000 km verder mogen we concluderen dat de operatie succesvol is, oftewel, ik heb nog een mosfet ter overname klaar liggen.

_________________
Vriendelijke groet,
Michel

Op 14-04-2012 is de dame verkocht


02 aug 2011 22:46
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 02 aug 2011 21:40
Berichten: 53
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Ik ben zelf ook nog even aan het kijken geweest naar aanleiding van berichten van mensen hier dat zelf-vervangen mosfets toch weer stuk gingen in combinatie met verhalen over dat 'de nieuwe een stuk kleiner was'.

De originele mosfet (HUF75344G3 of STP80nf55-08, verschillende revisies van de door Valeo geproduceerde module met nummer 657165W denk ik) zit in een TO-247 behuizing. Kennelijk is dat ding lastig leverbaar, electronicaboeren bladeren dan even in een boekje en pakken het dichtstbijzijnde typenummer, komen dan op een ding met dezelfde electrische specificaties en concluderen dat dat een geschikte vervanger is - maar de G3 en -08 in de originele typenummers geven die TO-247 behuizing aan en al die vervangers zitten in de kleinere TO-220 met de pootjes dichter op elkaar. TO-247 is nou net uitgevonden om powermosfets die flink heet worden een groter contactoppervlak met het koellichaam te geven. Het verbaast me niks dat in deze toepassing waarin de mosfet continu vermogen staat te dissiperen tenzij de fan op volle toeren draait, een TO-220 al snel weer kapot gaat.

Moraal van het verhaal: koop er een in een TO-247 behuizing en laat je niet met TO-220 afschepen.

Dan het verhaal over dat het ding bij te hoge stroom kapot gaat: dat kan goed kloppen. In mijn geval was het niet bij starten (lagere accuspanning = hogere stroom voor hetzelfde vermogen) maar na een erg lange rit zonder verbruikers aan waarbij het me al was opgevallen dat de voltmeter op het dashboard hoger stond dan normaal.

Enfin, ik had zoiets van, er moet wel een ietsje steviger mosfet in een TO-247 behuizing te vinden zijn. Na even wat door datasheets spitten kwam ik op deze uit: IRFP064NPBF
Deze mosfet kan meer stroom hebben (110A ipv 80 respectievelijk 75A voor de 'originelen' die Valeo gebruikt) en mag maar liefst 200W vermogen dissiperen itt de 100W van de originelen.
Meer marge dus, en voor het geld hoef je het niet te laten:

http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2164 heeft 'm goedkoop.

Ik ga deze bestellen en monteren en laat weten of het werkt.

Voor wie het eerder gedaan heeft de vraag: is het handig om het koelblok los te solderen van de print of kun je toch beter alleen de mosfet vervangen? (dat klemmetje zit nogal in de weg... die modules zijn duidelijk niet gebouwd om gerepareerd te worden)


02 aug 2011 23:54
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
:smt023 Bedankt voor het uitzoeken.
Het koelblok zit meer geklonken of geperst dacht ik, dus zal wel geen optie zijn.
Het veertje zit inderdaad in de weg maar als een kant los is gaat het wel.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


03 aug 2011 08:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
In ieder geval degelijke technische informatie en een goede tip :smt023

overigens werkt de link niet, maar kan m wel vinden denk ik.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


03 aug 2011 20:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 763 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 51  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.