Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 763 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 51  Volgende
 aanjager / kachelmodule 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 15:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Laten koelen met kopervet?Als ik mij nog herinner is dat toch geleidend en bij heet worden word dat vloeibaar!Voor electronica is een soldeerbout van maximaal 100 W ruimschoots voldoende.Die electronische componenten houden niet van grote hitte.


26 feb 2014 16:02
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Kopervet is volgens mij ook geleidend, wat ik zei over 400 watt (regelbaar) is een Weller soldeerstation voor het fijner werk.!!
Repareer ik notebooks mee hoor! :mrgreen:

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


26 feb 2014 16:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 15:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Zou het kopervet er dan voor gezorgd hebben dat de module niet goed heeft gewerkt?

_________________
Free beats!


26 feb 2014 20:26
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Bij deze toepassing kan het. Als geleiding een probleem zou zijn zouden er mica plaatjes gebruikt worden bij gebruik van koelpasta en dat zit er niet tussen.
Kopervet en temperatuur: als het zo snel vloeibaar wordt zou het vet ook ongeschikt zijn voor toepassing op remdelen. Kopervet is iig geen kaarsvet. ;)

Je moet niet morsen met het vet dat er een brug ontstaat tussen de pootjes onderling en de behuizing, kopervet is idd elektrisch geleidend.


26 feb 2014 21:22
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 16 jul 2012 19:50
Berichten: 362
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi 138
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 281287
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Even een vraag voor een ander forum: heeft de ph2 ook de welbekende module op dezelfde plek?


19 jul 2014 15:48
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Het lijkt wel of niemand dat weet. Intussen uitgevonden hoe de blower los moet. Daar heb je niets aan, want je krijgt het ding met geen mogelijkheid langs allerlei obstakels.
service.citroen.com meldt in een reparatieadvies dat het dashboard er uit moet om het ding te vervangen.
Dat is dus een dagje sleutelen om een blower te vervangen.
Nieuw vraagt Citroen € 260 voor dat ding.
Ik neem aan dat in dat ding de MOSfets zitten die in het bekende moduul van Ph I kapot gaan.

Dus eigenlijk is de werkwijze:
Een vervangende blower regelen voor je aan in- en uitbouwen begint.
Of misschien beter nog: de juiste MOSfets in huis halen. Maar... weet iemand welke dat zijn?
Brrrrrrr.
Heeft iemand inmiddels een betere list?
Zo zit ik te denken aan het tussenschakelen van een Ph I moduul. Want die stekker krijg je redelijk gemakkelijk los. De twee dikke draden geleiden de hoofdstroom van het motortje. daar zou je dus iets mee kunnen doen.
Heeft iemand een schema van zo'n ding?

Ik heb niet zo lang geleden een verdamper van een XM vervangen. Dat is ook zo'n klus. Ik had zo gehoopt daar van af te zijn......

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


21 jul 2014 17:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 15 apr 2014 17:53
Berichten: 370
Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Zoek rechtsboven in het scherm even op mosfet, dan krijg je een hoop hits op het forum.

groet, Karel

_________________
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)


21 jul 2014 19:29
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 nov 2011 16:16
Berichten: 230
Woonplaats: Alkmaar
Auto: C4 Cactus PT110 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 48000
Kleur: Polar White


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Kachelmodule phase 2


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


21 jul 2014 21:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 29 dec 2008 16:00
Berichten: 102
Woonplaats: Boxtel
Auto: P5008 GT 2.0 HDiF 26-03-2010
Opties: Afn trekhaak, Pack Parking,
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 194556
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Om de module te bereiken had Herman toch dat gat geboord? of vergis ik me? Aan de linkerkant van de middenconsole een rond gat van +/- 10-13 cm. Ook voor de PH2 heb ik nooit iets gelezen over het complete dashboard uitbouwen tbv de module, wel voor de kleppen cq motortjes.

_________________
Gereden: F Escort 2x, F Taunus 16L, VW Jetta 1.8CL, R21 Nevada Dsl, R Laguna Brk Dsl, R Laguna Brk RXE 19dCi, C5 II Brk 2.0 HDI, nu P5008 2.0 HDIF
2e Auto : T Yaris Verso 1.5
P5008 Afbeelding         T 6,5Ltr/100Km


22 jul 2014 10:53
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
En waar zou je dat gat dan moeten boren? Gewoon zomaar in je dashboard?

Als je aan de passagierkant het handschoenkastje er uit haalt kan je bij allerlei motortjes en sensors.
Aan de bestuurderskant zit alles in de weg.
Daarom hoop ik iemand te horen die het niet van horen zeggen heeft maar het zelf heeft gedaan.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


22 jul 2014 11:15
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht aanjager / kachelmodule
Dat beun de haas gat is enkel voor als je een ph1 dash wil "verknallen"

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


22 jul 2014 11:45
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 30 jul 2010 12:40
Berichten: 12
Woonplaats: Dilbeek - Brussel
Auto: Berline 2.2HDI Exclusive
Opties: alle behalve zetelverwarming
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09873C
Productienummer: 10121
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 115000
Kleur: EYTC (gris orageux)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
De kachelmodule is bevestigd via 2 zeskant/Philips schroeven en, mits enige moeite, bereikbaar tegen de middenconsole aan de voeten van de passagier.

De benodigde (en originele) MOSfet powertransistor is een STW80NF55-08 in D²PAK behuizing.
Deze kan je ondermeer hier bekomen:
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_odkw=6441L2&_sop=2&_osacat=0&_from=R40&LH_PrefLoc=3&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=STW80NF55&_sacat=0

Indien je jezelf niet tot de handige Harry's rekent (of niet de benodigde soldeerskills en of soldeerbenodigdheden bezit) kan je een gerepareerde kachelmodule hier bekomen (defecte module binnensturen en je krijgt een gerepareerde terug), of nog, indien je liever een volledige (en goedkopere dan de Citroen dealerprijs) kachelmodule wenst:
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=2&_nkw=6441L2&rt=nc&LH_PrefLoc=3

Deze 6441L2 kachelmodule wordt, naast Citroen, tevens door Renault en Peugeot in verschillende van hun wagens toegepast.
De kachelmodule is "berucht" om zijn hitteproblemen, daarom dat er zovele beschikbaar zijn op het internet.
Daarom is het tevens belangrijk om ten allen tijde voor een proper/niet verstopt pollenfilter (ca. 29€, bereikbaar tegen de middenconsole aan de voeten van de bestuurder) te zorgen (de kachelmodule "hangt" namelijk in de luchtcirculatie van de kachelverwarming/airco) om de MOSfet tegen oververhitting te beschermen.

Het vervangen van de STW80NF55-08 MOSfet is een fluitje van een cent:
Eénmaal je de kachelmodule in je handen hebt, de plastieken behuizing verwijderen (clips), de 3 poten/soldeerpads van de MOSfet soldeervrij maken (met behulp van soldeerzuiger/solderwick en liefst een 50/80W soldeerbout/station), het veersysteem dat de MOSfet tegen de grote koelvin perst lossen/verwijderen, nieuwe MOSfet/koelvin licht insmeren met koelpasta en MOSfet terug door de 3 soldeergaten duwen, veersysteem weer terugplaatsen, de 3 poten van de MOSfet solderen, overtollige pootlengte afknippen en behuizing terugklikken.
Kachelmodule voorlopig aankoppelen in de C5 en testen op verschillende snelheden (niet langer dan een paar minuten wegens anders oververhitting).
Indien test OK kachelmodule op zijn originele plek terugplaatsen, en heb nog jarenlang plezier van een gerepareerde/werkende module!

PS: Zonder dit forum had ik, alhoewel ik elektronicus van opleiding ben, niet de benodigde info gehad om deze reparatie met kennis te kunnen bewerkstelligen.
Dank U

_________________
Andere voertuigen:
1996 Renault Twingo 1
2004 Suzuki SV1000S twin


22 jul 2014 16:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Heb je het daarbij over de kachelmodule van een PH2, waar JanSr naar vraagt?
Of over een PH1, die in jouw C5 zit als ik je profiel zo zie.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jul 2014 17:34
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 30 jul 2010 12:40
Berichten: 12
Woonplaats: Dilbeek - Brussel
Auto: Berline 2.2HDI Exclusive
Opties: alle behalve zetelverwarming
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09873C
Productienummer: 10121
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 115000
Kleur: EYTC (gris orageux)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Sorry, heb niets ge"quoted", ik had het dus over een PH1, in antwoord op een paar vorige posts.
Sooorry...

_________________
Andere voertuigen:
1996 Renault Twingo 1
2004 Suzuki SV1000S twin


22 jul 2014 17:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2007 12:44
Berichten: 31
Woonplaats: Zutphen
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: RT2 Compleet, CitroSport verstralers, LMV, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9310CJ
Productienummer: 10494
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 128.000
Kleur: Bleu Maurtitius
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aanjager / kachelmodule
Goedemorgen allen,

Ook ik ontkom geloof ik niet aan de defecte kachelmodule, sinds gisteravond is mijn blower symbool op de display leeg, kan overal op drukken maar geen luchtstroom meer uit de ventilatie roosters........
De normaalgesproken heerlijk comfortabele terugreis werd hierdoor toch enigszins een helse rit.....
Vanmorgen was het iets beter door de buitentemperatuur maar hield ook niet over......

Ik heb het draadje grotendeels gelezen en begrepen dat het waarschijnlijk een uitgefikte mosfet is.
Wat kan ik het beste doen, ik ben enorm druk op dit moment en ga dit weekend richting Luxemburg.... Voor het weekend wil ik toch wel weer een koele auto rijden....

Is er iemand die toevallig een reserve/gereviseerde module heeft liggen die ik kan overnemen cq testen?
Of moet ik maar voor zeker gaan en een module of mosfet bestellen?

Hoe lang ben je bezig met het vervangen van de mosfet? Ik ben geen onhandige jongen met de soldeerbout maar tijd is het waar het mij aan ontbreekt, zeker deze week.....

_________________
Rudolph, is dat niet dat beest met die rooie neus?

Xantia 2.0CT Break 96 Gris Quartz


05 aug 2014 09:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 763 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 51  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.