Auteur |
Bericht |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
En dat is dan ook maar net aan. De module in mijn C5 die gesneuveld is kwam uit 2008-49 als ik het goed gezien heb. Nu is deze auto volgens mij het grootste deel van zn leven leasebak geweest, anders was het een garantiekwestie geweest voor degene die 'm na de leasetermijn verkocht heeft.
Het probleem is het te kleine plekje wat er vrij voor is in het kachelhuis, daar past kennelijk design technisch geen groter koelblikje in.
Ik heb nog best respect voor een fabrikant die een module weet te maken die onder dit soort verzwaarde omstandigheden nog net aan 5 jaar mee gaat.
|
05 feb 2014 12:32 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Een overleden kachelweerstand komt bij alle merken voor. (En je wil niet weten wat ze kosten bij enkele andere merken)
|
05 feb 2014 20:55 |
|
|
geertpetro
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2013 00:22 Berichten: 68 Woonplaats: Emmen
Auto: C5 1.8 Difference no.2
Opties: navigatie, ruitenwisser achterop
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09740 CJ
Productienummer: 10457
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
geertpetro schreef: zal nog wel even laten weten hoe het is gegaan Na een een weekje de module ontvangen en weer geplaatst fijn dat je het allemaal op dit forum kunt lezen Even wat problemen gehad met het plaatsen, wou er eerst niet goed in Maar nu weer lekker warm kunnen rijden. was afgelopen weekend wel anders ps het gele fiatje gaat morgen even terug naar polen ivm niet goed gedaan lakwerk. startmotor laten we daar dan maar gelijk reviseren.
|
12 feb 2014 20:11 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Ook ik blijf niet gespaard. Wilde daarstraks wegrijden, ruiten een beetje beslagen. Ik schakel de "ruitenstand" in en *poef*, gedaan met de pret. Ventilator draait niet meer. Icoontje geeft nog een kleine minuut aan van wel maar in werkelijkheid dus niet meer, daarna blanco icoontje... Natuurlijk eerst de zekering nagekeken en natuurlijk was die nog goed. Dus nu op zoek naar een nieuwe mosfet. Heeft iemand een adres waar ik die kan bestellen? Liefst zonder een week wachttijd.
_________________ Free beats!
|
18 feb 2014 01:58 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Bij die leeftijden komt het vaker voor, een reserve hebben liggen is handig, koop eentje van een demontage bedrijf en maak deze oude voor reserve.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
18 feb 2014 10:30 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Ik heb er drie besteld bij Farnell. Moest er in de toekomst nog een sneuvelen bij mij of iemand anders...
_________________ Free beats!
|
18 feb 2014 10:39 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Gister bestelling geplaatst bij Farnell, zojuist de mosfets binnen gekregen. Dadelijk dan maar aan de module beginnen... Keep you informed!
_________________ Free beats!
|
19 feb 2014 12:29 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Heb je koelpasta om er wat achter te doen?
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
19 feb 2014 13:26 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Missie mislukt, helaas. Ik twijfel een beetje of het wel de juiste mosfet is. Nochtans de gegevens hier van het forum overgenomen. De nieuwe is veel kleiner, wat op zich nog niet zo veel wil zeggen. De oude uitgesoldeerd. De rotzak zat goed vast. De buitenste pinnetjes wilden zonder problemen loskomen, de middelste niet. Blijkbaar ging er zoveel warmte via de print naar het koellichaam dat de tin gewoonweg niet wilde smelten. Heb er dan een brander bij gepakt om de soldeerbout extra te verhitten. Uiteindelijk dan toch wat speling op gekregen en de strijd gewonnen! Tot zover het goede nieuws. De nieuwe mosfet er op gesoldeerd, pootjes iets uit elkaar moeten buigen om hem in de print te kunnen krijgen, wat kopervet in plaats van koelpasta er achter en gemonteerd. Helaas, ventilator draait nu op standje oorlog en het icoontje blijft leeg. Ik heb nu in ieder geval wel ventilatie, maar ideaal is anders. Ik denk dat ik dan op E-bay ook maar even op zoek ga naar een andere module...
_________________ Free beats!
|
19 feb 2014 14:04 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Ja, dat zit naar vast. Zijn de doormetalliseringen niet beschadigd? Ik vond het bij het doorsolderen al lastig om geen kortsluiting te maken. De tin lijkt wel extra hard, vermoedelijk omdat ze wisten dat het ding zo idioot heet zou worden dat normale soldeer hier te snel broos zou worden.
|
19 feb 2014 14:07 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
ik heb nog modules en mosfets
|
19 feb 2014 14:09 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
c5jan schreef: Ja, dat zit naar vast. Zijn de doormetalliseringen niet beschadigd? Ik vond het bij het doorsolderen al lastig om geen kortsluiting te maken. De tin lijkt wel extra hard, vermoedelijk omdat ze wisten dat het ding zo idioot heet zou worden dat normale soldeer hier te snel broos zou worden. Ik denk eerder dat de warmte sneller afvloeit naar het koellichaam dan de soldeerbout ze kan aanvoeren. Het viel me op dat de aluminium koelvinnen behoorlijk warm werden. @ Willy, je hebt een pm
_________________ Free beats!
|
19 feb 2014 14:15 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Je moet ook de pootjes afknippen onder de mosfet en met een punttangetje eruit trekken en een weller 400watt punt soldeerbout verwarmen, Tin met tinzuiger alles wegzuigen en gewoon goede koelpasta gebruiken, dat kost haast niks.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
19 feb 2014 22:53 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
De klus was ondertussen geklaard, helaas niet met het beoogde resultaat. Tinzuiger heb ik gebruikt, alleen is mijn soldeerboutje er een om niet al te grove elektronica te solderen, vermogen van een watt of 40 á 50 denk ik. Tot nu toe alle klusjes mee kunnen doen, ook deze... Koelpasta heb ik zelfs nog ergens liggen weet alleen niet meer waar wegens verbouwingen. Een nieuwe tube halen is een rit van 40 km totaal, dus in dit geval vond ik de kopervetoplossing een mooi alternatief. Toch zeker om eerst te testen. Ondertussen een nieuwe besteld via E-bay. Net geen twintig euro inclusief verzenden... Ben benieuwd! Vanmorgen al een mailtje gehad dat ze verzonden is. Nu ik toch eenmaal bezig was met de auto dan ook direct het ruitensproeierpompje vervangen, gordels gesmeerd en het beruchte achterklepruitjesprobleem (mooi woord voor scrabble!) nog eens opgelost. Vorige keer sprong ze te pas en te onpas open na de reparatie. Waarschijnlijk doordat de koperband ergens sluiting maakte. Nu alle oude koperband verwijderd, een baantje isolatietape op de ruit, daar de koperstrip over en weer een baantje isolatietape er over. Alles weer vast gesoldeerd et voilla. Het werkt weer zoals het hoort en ziet er nog eens netjes uit. Nu die nieuwe module nog en dan is ze weer bijna nieuw...
_________________ Free beats!
|
20 feb 2014 10:39 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Vandaag is de nieuwe module binnengekomen. €18,40 inclusief verzenden! Splinternieuw dan ook nog. De stekkertjes pasten net wel/net niet, moest ze er een beetje in wringen en ook de pasvorm in het luchtkanaal was ietsiepietsie te groot. De kapjes van de oude module er even op gezet en geïnstalleerd. Alles werkt weer naar behoren dus ik ben weer een tevreden mens. Voor wie ze nog nodig zou hebben, ik heb hier dus de oude module nog liggen met een nieuwe mosfet er op. Module werkt niet naar behoren. En ik heb nog twee nieuwe mosfets liggen.
_________________ Free beats!
|
25 feb 2014 21:44 |
|
|
|