Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 cruise control problemen 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht cruise control problemen
Hoi allemaal!
Sinds een paar weken gebeurt het steeds vaker dat de cruise control 'eruit schiet', eerst nog een of twee keer per (lange) rit, nu lukt het niet eens meer om hem een paar seconden op snelheid te houden. Is dit een vaker voorkomend probleem? Gelukkig is het nog in de garantieperiode, dus het zal wel in orde komen.
Wat me laatst ook opviel is dat het koppelingspedaal bij indrukken een 'klik' geeft, alsof er een schakeling wordt geactiveerd. Heeft dit misschien met de cc te maken - die wordt immers uitgeschakeld bij gebruik van het koppelingspedaal? Het is een C5 break uit 2002, Orga 09384
Verder iedereen fijne feestdagen gewenst! :smt023
Peter


26 dec 2007 11:11
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Het zou inderdaad kunnen dat een defecte schakelaar in/achter je koppelingspedaal de CC belemmert.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


26 dec 2007 13:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47
Berichten: 4456
Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
staat deze wel in de goede rubriek :smt017

_________________

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)


01 jan 2008 15:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Klopt, wellicht dat Peter 'm even opnieuw wil plaatsen in de juiste electronica-hoek?

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


01 jan 2008 17:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
hij staat nu wel goed, dus nu kunnen we verder over het probleem van de ts ;-)


01 jan 2008 21:04
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Als ik het goed heb, dan betreft het hier een z.g. after market cc. Naar alle waarschijnlijkheid van het fabrikaat "John Gold". Deze heb ik er ook inzitten (ook een 2.0 uit 2002) en de genoemde problematiek heb ik ook gehad.
De "kliK" wordt inderdaad gegeven door de schakelaar op het koppelingspedaal. Nu is het bij mij zo dat de schakelaar op het koppelingspedaal niet meer functioneert. Met het wegvallen van deze schakelaar heb ik ook geen last meer van het spontaan van de cc afschieten. Ik laat het zo. Het gemis van de koppeling om de cc uit te schakelen went heel snel. De rem en het knopje aan de bedieningshendel werkt ook prima.
Het spontaan uit de cc schieten heeft wel te maken met de afstelling van de schakelaar aan het koppelingspedaal. Wellicht kan deze wat minder strak worden gezet.


03 jan 2008 14:51
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Is het mogelijk dat het 'losschieten' van de cc te maken heeft met de buitentemperatuur, als een soort beveiliging? De problemen deden zich vooral voor bij temperaturen rond het vriespunt; nu het weer wat zachter is werkt de cc als vanouds. Herkent iemand dit?
Peter


10 jan 2008 12:33
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Als ht een aftermarket CC betreft lijkt me dat stug, of het moet zich voordoen als de motor koud is, misschien dat de motor niet snel genoeg of wat bokt bij het op snelheid komen dat ie daarop reageert.


10 jan 2008 13:13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Bedankt voor je reactie, Nodri. Het is volgens mij geen after market cc - de bedieningshendel en de werking wijkt niet af van die in de originele gebruiksaanwijzing.
Hij wil er nog wel eens uit schieten bij een flinke hobbel in de weg, alsof-ie dan even teveel weerstand voelt en er voor de zekerheid mee stopt. Even aantippen en hij werkt dan weer. Accelereren op de cc lukt zelden, vooral in de 5e versnelling - heeft ook met teveel weerstand te maken denk ik.
Een tijdje geleden, met een volle auto (5 personen), duurde het een flinke tijd voordat de cc goed werkte (in het begin reageerde hij niet eens op een poging hem in te schakelen), maar dat was toen het rond -1 gr. C was. Het is echt opvallend dat hij het nu, bij plm. 8 gr. C, wel goed doet. Tegelijkertijd blijft mijn koppelingspedaal opvallend hard 'klikken' als ik 'm intrap. Of heeft elke C5 dat? Laatst weigerde de cc; na een keer het koppelingspedaal opnieuw intrappen werkte hij wel. Ik verdenk die schakelaar dus ook. Nog andere reacties?
Peter


10 jan 2008 15:30
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Vroeger, met een gaskabel, zou je het advies krijgen om de gaskabel eens te voorzien van wat grafiet...

Wellicht dat inderdaad de koppelings- of rempedaalschakelaar bij koude auto (dus het interieur ook) wat problemen geeft.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


10 jan 2008 15:32
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Tja dan moet je echt eens bij het koppelingspedaal kijken. WD40 doet wonderen.

Wat betreft aftermarket of originele cruise control, google eens op CM-PSA Niet van echt te onderscheiden! LOL


10 jan 2008 16:51
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control en andere problemen: garantie
Mijn auto staat nu bij de garage voor de BOVAG-garantiebeurt. Ik heb een heel lijstje ingeleverd:
.niet werkende cd-speler en telefoon (ergens anders een draadje over begonnen)
.kuren van de cruise control (zie dit topic)
.vering voor controleren: soms een 'boiink' op het hoogste punt van een verkeersdrempel
.piepende remmen
.het 'gordijn' van de hoedenplank blijft niet meer zitten ivm. een afgebroken nokje
.palletje in de linkergordel ontbreekt
.fluittoon in de ventilatie
.trillen bij plm. 110 km/h
.de '5e deur' (achterklep) gaat niet volledig omhoog
.de beruchte roestblaasjes bij handvat van de achterklep
.glasbreuk in de voorruit (zat er al in bij de koop, afspraak dat ze later de voorruit zouden vervangen)
.afdekdopjes ontbreken op verschillende plekken (bij de handvaten, achterlampen) - niet noodzakelijk, maar vind ik wel wat slordig...

Ben benieuwd hoe ik de auto morgen terug krijg! Het is een hele lijst, maar ik heb best wat voor die auto betaald en dan moeten (veel van) deze dingen wel in orde zijn, vind ik. En deze garage kennende verwacht ik wel een beetje dat ze (vrijwel) alles zullen verhelpen!

Ik heb de laatste tijd, bij de berichten over de 'comfortabele' C5, me wel eens afgevraagd of sommige loftuitingen niet wat overdreven waren. Tot vandaag dus. Ik heb nu een astra als ruilauto. En ik ben weer helemaal overtuigd van het superieure weggedrag van de Franse dame...

Peter


04 feb 2008 20:41
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47
Berichten: 4456
Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
laat ons maar horen of je morgen weer helemaal blij bent :lol:

_________________

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)


04 feb 2008 20:47
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
Ik ben heel blij...! Zo goed als alles is onder garantie opgelost. Telefoon en cdspeler doen het weer, cc idem, veren van de achterklep, gordijn van de hoedenplank (dat waren de klachten waar ik nog het meest van verwachtte dat het een probleem zou worden): allemaal opgelost. Top service! :smt023 :smt023
Even reclame dus voor de verkoper: Van Lieshout automobielassociatie in Purmerend. :smt038
Peter


05 feb 2008 18:38
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cruise control problemen
peter ouwerkerk schreef:
Ik ben heel blij...! Zo goed als alles is onder garantie opgelost. Telefoon en cdspeler doen het weer, cc idem, veren van de achterklep, gordijn van de hoedenplank (dat waren de klachten waar ik nog het meest van verwachtte dat het een probleem zou worden): allemaal opgelost. Top service! :smt023 :smt023
Even reclame dus voor de verkoper: Van Lieshout automobielassociatie in Purmerend. :smt038
Peter


heb je de "boink" op de drempel al gecontroleerd?


05 feb 2008 20:05
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 105 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.