Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Tic van elektriek 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 05 feb 2016 18:17
Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Tic van elektriek
Gisteren ben ik de trotse bezitter geworden van een C5 Break 2.0 i 16V (uitvoering? ik zou het niet weten, in elk geval geen Exclusive) uit 2004 op LPG.

Aangezien ik in Terneuzen woon en hem in Groningen wezen halen ben, durf ik nu wel te zeggen dat hij betrouwbaar is.
Na 240 km kreeg hij opeens kuren, dit gebeurde nadat ik een paar keer kort op de rem trapte om mijn remlichten te laten knipperen omdat iemand van plan was hem aan de achterkant wat korter te maken, omdat hij (zij) niet zag, dat het verkeer voor hem (haar) ernstig vertraagde. Toen gingen het servicelampje en het motorstoringslampje branden en kreeg ik de melding “uitlaatgasstoring”. Maar ik heb hier op het forum gelezen, dat het een bekend euvel is bij Citroenen op LPG en dat je je er niks van aan moet trekken. Het ging ook weer uit zichzelf weg, dus ik maak me daar dan ook niet druk in.

Hij loopt prima op gas en benzine en verder is er weinig mis mee, behalve dan dat het moeders mooiste niet meer is, met wat deukjes en krassen hier en daar. Maar goed, hij rijdt, schakelt, stuurt, veert en remt zoals het hoort.
De handrem leek het in eerste instantie niet te doen, maar met gebruiksaanwijzing krijg ik die wel aangetrokken.

Maar ik heb dus de volgende problemen (probleempjes) met de dingen die elektrisch aangestuurd worden:

Alles werkt, maar gaat heel stroef.

De ramen gaan stroef. Zowel naar boven als naar beneden.

De linkerspiegel klapt wel in, de rechtse wil wel maar gaat niet (ik hoor het motortje), kan ik dat ergens smeren en waarmee?
De verstelling van het spiegelglas aan de rechterkant gaat ook niet helemaal naar wens. Zit wel wat beweging in, maar niet zoals gewenst. Links gaat het soepeler.

Mijn parkeersensoren doen het niet. Als ik hem in zijn achteruit zet hoor je een lange piep (even) en dan is de trekhaak (een vaste) de enige parkeersensor (boem is ho) die werkt. Even voor de duidelijkheid er zit niks in de stekkerdoos van de trekhaak geplugd.
Aangezien ik niet zo groot van stuk ben, zou ik graag hebben dat ze werken, ik moet bij mij thuis over het algemeen fileparkeren en om nu de trekhaak in de nummerplaat van de auto van de buurvrouw te zetten om te weten hoe ver ik er nog vandaan zit (niet ver genoeg) vind ik er een beetje over :-)

Bij het remmen tot stilstand deint de achterkant eventjes na (omhoog/omlaag, dus niet links/rechts), is dit een “bijwerking” van het hydractieve veersysteem? Hij staat nu inmiddels 14 uur stil bij mij voor de deur en staat nog even hoog, dus lekke veerbollen zullen het niet zijn.

Ik krijg ook geen buitentemperatuur te zien. Alleen een paar streepjes. Ik begrijp dat deze onderaan de rechterbuitenspiegel zit en deze ook van belang is voor de airco (climate control). Is dat makkelijk zelf te doen? Die buitentemperatuursensor vervangen?

Uitleg topictitel: https://www.youtube.com/watch?v=9zkbL9HLYVo

_________________
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG


26 mei 2019 18:02
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 25 apr 2019 06:16
Berichten: 43
Auto: C5 break 2.0 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 321000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Die sensor vervangen is easy, heb het zelf van de week gedaan toen ik even wat tijd had. Ik had de sensor via ebay besteld voor een prikkie en binnen 2 weken in huis.

De lange toon hij inschakelen van de achteruit is standaard, de parkeersensoren echter niet. Ik kan niet zeggen of je sensoren hebt, sommige leden hier wel aan de hand van je vin nummer. Daar wordt dus waarschijnlijk wel om gevraagd in een volgende reactie.

Het deinen bij het remmen tot stilstand, Hmmm ik ken niet anders als deinen, maar ik rij al heel lang Citroën.

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk


26 mei 2019 18:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Veel PH1's hebben geen parkeer sensoren achter.
Als je de laatste 8 cijfers van je VIN post kan ik voor je checken of je ze toch hebt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 mei 2019 18:30
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 05 feb 2016 18:17
Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
"Ik kan niet zeggen of je sensoren hebt"

Eh...ik wel, ik zie ze zitten :smt038

_________________
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG


26 mei 2019 18:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 jul 2017 17:12
Berichten: 401
Woonplaats: omgeving enkhuizen
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Het deinen bij het remmen, komt meestal door de achterremmen.
Als je de klauwen goed schoonmaakt, en gangbaar maakt, is het waarschijnlijk over.


26 mei 2019 18:38
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 05 feb 2016 18:17
Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
JW-C5 schreef:
Veel PH1's hebben geen parkeer sensoren achter.
Als je de laatste 8 cijfers van je VIN post kan ik voor je checken of je ze toch hebt.

Groet,
JW


Ik zie ze zitten, maar toch: 76499954

_________________
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG


26 mei 2019 18:57
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 05 feb 2016 18:17
Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
JW-C5 schreef:
Veel PH1's hebben geen parkeer sensoren achter.
Als je de laatste 8 cijfers van je VIN post kan ik voor je checken of je ze toch hebt.

Groet,
JW


Ik heb waarschijnlijk een van de laatste ph1's (pre-facelift september 2004) en volgens mij is de facelift in 2005 gekomen.

_________________
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG


26 mei 2019 18:59
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Volgens jouw VIN zitten er sensoren in.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


26 mei 2019 20:42
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 05 feb 2016 18:17
Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Tic van elektriek
Hoe schud ik ze wakker? Op het info-display krijg ik ook niks te zien.

_________________
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG


26 mei 2019 20:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Inderdaad, via de VIN:
Citaat:
DETECTIE OBSTAKEL >> NABIJHEIDSSENSOR


De werking bij de PH1 is wat simpelere dan bij de PH2. Bij de PH2 krijg je uitvoerige info via je display, dat is bij de PH1 anders:
Citaat:
Inleiding
Bij het achteruitrijden geeft de parkeerhulp door middel van een geluidssignaal aan hoe groot de afstand is tot het dichtstbijzijnde obstakel achter de auto.

1. Eigenschappen
De parkeerhulp waarschuwt de bestuurder voor obstakels binnen de detectiezone.
De parkeerhulp constateert de kleinste obstakels op bepaalde, verschillende afstanden.
De parkeerhulp constateert een obstakel als het snelheidsverschil tussen de auto en het obstakel minder dan 3,6 km/h bedraagt.
Dankzij de gebruikte frequentie (40 kHz) heeft het systeem geen storende invloed op dieren.

2. Beschrijving van geluidssignaal
De zoemer geeft een geluidssignaal met een variabele frequentie.
De frequentie van het signaal neemt toe naarmate het obstakel achter de auto dichterbij komt.
Het signaal verandert in een continu signaal als de afstand minder wordt dan 25 cm bij een obstakel naast de auto en 25 cm bij een obstakel recht achter de auto.
Bij detectie van een obstakel naast de auto, houdt het signaal na 3 seconden op als de afstand tot het obstakel niet verandert, behalve als het een continu signaal is.

Voorts nog:
Citaat:
3. In-/uitschakelen van de parkeerhulp
3.1. Inschakelen
De parkeerhulp wordt één seconde na het inschakelen van de achteruit automatisch ingeschakeld als het contact AAN is.
De zoemer geeft een kort geluidssignaal.
3.2. Uitschakelen
De parkeerhulp wordt in de volgende gevallen uitgeschakeld :
Als het contact UIT wordt gezet
Als de achteruit niet langer ingeschakeld is
Als er een stekker in de stekkerdoos van de trekhaak wordt gestoken
Uitschakeling bij een aanhanger.
De parkeerhulp werkt niet als er een aanhanger achter de auto is aangekoppeld.
Een elektrisch contact in de stekkerdoos van de trekhaak wordt gesloten als er een stekker in de stekkerdoos wordt gestoken.
Het sluiten van het contact zorgt voor een voeding van +12 V op de ingang aanhanger aanwezig van de elektronische eenheid van de parkeerhulp.
De zoemer geeft een geluidssignaal van één seconde om aan te geven dat de parkeerhulp is uitgeschakeld.
Het signaal dat de parkeerhulp is uitgeschakeld volgt direct na het signaal dat aangeeft dat de parkeerhulp is ingeschakeld.


De vraag is dus of dat contact in je stekkerdoos nog wel goed functionneert.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 mei 2019 21:10
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 05 feb 2016 18:17
Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Dat contact zit er niet eens (7-polige doos). Als het tenminste een soort van schakelaartje is dat ingeduwd wordt als je er een stekker insteekt. Ik heb ook nog niet gecontroleerd hoe de boel aangesloten is op de verlichting.
Hopelijk op de trekhaakvoorbereiding (dus een gereedliggend stekkerblok, zo ja, waar zit dat geval?) en niet rechtstreeks van de verlichting afgetakt.
Ik heb geen CANBUS storingen dus er is nog hoop en zal hem dinsdag zelf wel eens uitlezen met een Gutmann.
Lexia heb ik nog niet...

_________________
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG


26 mei 2019 21:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Als je een lange piep hoort is er waarschijnlijk een storing. 1 van de sensoren kan slecht contact maken; de snoertjes achter de bumper hebben het zwaar te verduren. Ook kan er vuil zitten in een sensor. Ik spoot ze altijd uit in de wasbox, na opdrogen deden ze het weer een tijdje.

De ph1 geeft helemaal geen display-info; het is een los kastje naast het reservewiel wat piept.


26 mei 2019 22:07
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 05 feb 2016 18:17
Berichten: 111
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Op de plek van het reservewiel ligt de gastank...

Ik zal wel eens kijken, al lijkt het piepje uit de achterste boxen te komen.
En zal op de brug wel eens kijkem (heb kennis met garagebedrijf) en de stekkertjes eens lostrekken , checken op corrosie en inspuiten met contactspray. En dan zie ik wel verder. Die Gutman (ook van de garage) zou ook storingen in het parkeerhulpsysteem moeten kunnen zien.
Doe het wel vaker als hand- en spandienst: auto's uitlezen, dus ik weet de weg wel een beetje.

_________________
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG


26 mei 2019 23:07
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 09 jun 2016 03:57
Berichten: 312
Woonplaats: Egmond Binnen
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Bij een phase 1 is er een apart speakertje die geplaatst is onder de linker kap waar de hoedenplank op ligt die de sensoren van geluid voorziet.
Ik heb hem ooit moeten vervangen bij mijn oude break, ook heb ik er nog 1 uit een berline liggen (met een complete set mocht je wat nodig hebben).
Vaak zit het in de sensoren/bedrading controleer dit eerst.
Speaker zal het in ieder geval niet zijn, als die het niet doet dan hoor je niks.
Het kastje dat alles aanstuurt ligt wel bij het reservewiel in de buurt.


27 mei 2019 01:12
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tic van elektriek
Over de andere "probleempjes", het lijkt er op dat je een auto hebt gekocht die lang heeft stilgestaan en lang niet onderhouden is. Beginnen met een grote beurt, uitlezen met de Lexia, raamrubbers eens smeren, alle electra nalopen op breuken en losse stekkertjes, Accu controleren, misschien een keer een product in de olie/benzine voor wat interne (motor, emissiesysteem) schoonmaak, remmen controleren etc.

Zo doe ik het ook altijd met een "nieuwe" C5; altijd eerst volledig onderhoud en checkup. Dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


27 mei 2019 08:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.