Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

eco modus lekstroom lege accu alarmlichten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=19742
Pagina 3 van 3

Auteur:  jantje1948 [ 03 maart 2018 17:36 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Ik neem aan dat je Volt bedoelt?? En de multimeter ook op de stand Volt hebt gebruikt?

Auteur:  BJG [ 03 maart 2018 21:49 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Volt? of milivolt ?

4,1? Vreemd zou eigenlijk niet goed zijn. Maar ik twijfel of de meting goed is gedaan. Welke pen was dit? Kleur zegt niet zoveel bij Citroen.

En als je de stekker doorverbindt worden ze dan beide 0V?

Auteur:  Willem2 [ 03 maart 2018 21:53 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Ik heb beide gedaan, op de stand V geeft ie 13 volt op derde positie (20)en op de stand A 4.1 op de derde positie (20m)

Auteur:  BJG [ 04 maart 2018 14:22 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Amperes kun je absoluut niet op deze manier meten. Ook niet doen je kunt er sluiting mee maken waardoor er iets stuk gaat!

Heb je een stekker met 3 posities? Zijn er dan maar twee bezet? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt.

13V is goed.
Als je ze doorverbindt worden ze dan beide 0?

Auteur:  Paljas [ 04 maart 2018 15:32 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

In een eerder draadje schreef ik dit :
Het probleem is opgelost ! Via clublid "citrofieltk" kon ik een los reservoir overnemen. Ik heb dit (leeg) onderste boven gehouden en aangesloten en het alarm bleef weg. Teruggedraaid en het alarm ging aan, Maar ik had niet zo veel zin om deze te monteren, want dat betekent weer nieuwe remvloeistof en ontluchten, enz. Dus heb ik gemeten wat de sensor doet. Het blijkt dat hij bij vol een weerstand heeft van 2,5 kohm en leeg = 0.
Ik heb nu dus een weerstandje in de stekker gestoken en afgetaped.
Het resevoir vervang ik wel als ik de remvloeistof ververs. En kijk wel iedere keer als ik de motorkap open doe.


Het schakelaartje heeft bij "vol" dus altijd nog een weerstand. Dus het stekkertje kortsluiten heeft weinig zin

Auteur:  BJG [ 04 maart 2018 16:06 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Dat kan inderdaad heel goed kloppen, maar is volgens mij niet bij alle reservoirs zo.

Vandaar de (universeel toepasbare) test die uitwijst of de BSI en de bedrading heel zijn.
Is de uitkomst OK dan is het reservoir defect.

De documentatie die ik raadpleegde sprak van een 1 ohm / oneindig schakeling.
De signaalspanning wordt in dit geval 12 of 0 V.
Dat is de test.

In jouw geval is de signaalspanning afhankelijk van de voorschakelweerstand een stukje lager dan 12V tegen eveneens 0 V. In beide gevallen werkt de test om de BSI en bedrading uit te sluiten als oorzaak.

Auteur:  Willem2 [ 05 maart 2018 23:17 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Met draaiende motor de stekker op beide polen doorgemeten: 13 volt.

Eventueel doorverbinden met een weerstand zou ik ook ok vinden, maar de weerstanden die ik in mijn lampenbakje heb variëren tussen de 5/7.5 :29 en 15 AMP.

Resumerend en terugkijkend wat ik heb gedaan kort voordat de twee (nieuwe) storingsmeldingen : remvloeistof laag met de echt wel storende melding (met piep) STOP Service en de minder storende melding (ook met piep) ruitenwisservloeistof bijvullen is:

- verwisselen com 2000 ( de nieuwe tweedehands gaf ook deze twee extra storingen) . De oude dus weer teruggezet.
- verwisselen alarm/paniekknop. Hiervan zat het schakelaartje binnenin op het printplaten vast. Met de nieuwe tweedehands was het probleem van de ecomodus en niet uitgaande alarmlichten opgelost. De accu bleef echter na twee dagen stilstand leeglopen.
-Het paarse relais in de achterbak links bleek handwarm te blijven. Dit (vierkant paarse blokje met een vijftal pennetjes) losgehaald/ verwijderd. Nu blijft de accu vol, zelfs afgelopen week met vorst en 5 dagen stilstaan.

Verder rijdt de auto prima

Auteur:  BJG [ 06 maart 2018 10:07 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

En bij doorverbinden beide 0v?

Verder kun je nu de stekker aansluiten op het potje en opnieuw op beide pootjes meten (tov massa) met een meetnaald langs de draad achter in de stekker. Dan heb je een 100% sluitende diagnose. :smt023

Wat betreft de lekstroom, je hebt het symptoom bestreden dat is prima, maar ik zou toch die stekkerdoos eens los halen voordat je weer nieuwe ellende er bij krijgt.

Auteur:  Willem2 [ 06 maart 2018 23:41 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Bedankt, ik heb de stekker losgehaald en de rode pen van de meter in het ene en de zwarte inde andere ingang van de stekker. Dan leest de meter 13 volt.

Maar hoe krijg ik de foutmelding nu weg?

En wat betreft de stekkerdoos. Daar ben ik naar op zoek geweest in de achterbak. Reservewiel en bekleding opzij geschoven. Zowel aan de rechter en linkerzijkant de bekleding opzij geschoven. Een foto zou wel helpen.

Auteur:  nikkel1964 [ 07 maart 2018 09:25 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Willem2 schreef:
Eventueel doorverbinden met een weerstand zou ik ook ok vinden, maar de weerstanden die ik in mijn lampenbakje heb variëren tussen de 5/7.5 :29 en 15 AMP.


Dat zijn zo te horen geen weerstanden maar zekeringen. De waarde van een weerstand geef je aan in Ohm, de waarde van een zekering in Ampère. Ik ga hier even op in want als je denkt een weerstand te plaatsen tussen (bijvoorbeeld) 12 volt en massa en het blijkt een zekering te zijn, creëer je als het ware een kortsluiting (totdat de zekering hierdoor doorbrandt). Maw: het gebruiken van een zekering wanneer het de bedoeling is een weerstand te gebruiken kan allerlei onbedoelde ellende veroorzaken. Een zekering heeft een weerstand van 0 Ohm.

Auteur:  BJG [ 07 maart 2018 10:52 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Willem2 schreef:
Bedankt, ik heb de stekker losgehaald en de rode pen van de meter in het ene en de zwarte inde andere ingang van de stekker. Dan leest de meter 13 volt.

Maar hoe krijg ik de foutmelding nu weg?

We zijn nog aan het diagnose stellen. Is het bedrading BSI of potje. Met twee simpele metingen is dit uit te sluiten.
De eerste heb je al gedaan. Bedrading is OK. Nu de tweede nog (beide met aangesloten stekker TOV massa).
Daarna heb je een 100% diagnose.
Heb je daar geen zin in dan kun je een gokje nemen en een ander potje proberen. Of je regelt een weerstand van 2,5 k en probeert dat.

Willem2 schreef:
En wat betreft de stekkerdoos. Daar ben ik naar op zoek geweest in de achterbak. Reservewiel en bekleding opzij geschoven. Zowel aan de rechter en linkerzijkant de bekleding opzij geschoven. Een foto zou wel helpen.

Het gaat om de trekhaak stekkerdoos die onder de auto hangt waar je de stekker van de aanhanger in steekt.

Verder sluit ik mij aan bij nikkel.

Auteur:  Willem2 [ 12 maart 2018 00:53 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Ik denk dat ik toch maar eens op zoek ga naar iets anders. De C5 heb ik op Mp gezet. Forumleden krijgen een fikse korting. Voor 500,- is ze op te halen.
Citroen C5 2.0 16V AUTOMAAT Exclusive Leer 2001 Blauw NAP
http://link.marktplaats.nl/m1263114066? ... nt=app_ios

Auteur:  Biedzjee [ 12 maart 2018 10:52 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Die vraagprijs met in mindering de korting betekent dat er weer een leren interieur voor 100 euro beschikbaar komt... met een auto er rondom heen...

Auteur:  Willem2 [ 12 maart 2018 14:42 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

Voor het mooie ronde bedrag van 500,- is ze op te halen.

Auteur:  Biedzjee [ 12 maart 2018 15:26 ]
Berichttitel:  Re: eco modus lekstroom lege accu alarmlichten

O hahaha dan las ik verkeerd... dacht dat je MP vraagprijs 600 euro was, en de korting voor forumleden 500.... maar de korting is dus 100 euro... excuus!

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/