Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Storing airbag 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Storing airbag
Al weer een poosje geleden dat de dame storingen heeft gegeven maar dit maandagochtend exemplaar laat het er niet bij zitten;
Storing airbag; in alle draadjes die er over gingen en gaan komt die van mij weer eens niet voor.
Vandaag heeft ze de hele dag " droog " gestaan bij de dealer in Alblasserdam.
De storing zit in zone 1.
Hierdoor zijn automatisch alle bags uitgeschakeld
Dwz welke de storing veroorzaakt is zoeken, zoeken, zoeken ??
Rond 17.00 uur maar eens richting dealer gegaan in de hoop dat het euvel opgelost zou zijn.
Helaas alles is aangepakt van onder de stoel tot zij-airbags maar 90 % kans dat die in het stuur de boosdoener is.
Het heeft iets met een ring te maken en daardoor moet de hete schakelzooi ( com2000 ) vervangen worden.
Daar ik € 350,- ex btw een beetje te vond zijn ze nu op zoek naar een gebruikte (boden ze zelf aan).

Dat van die computer onder de asbak ga ik ze nog even voorleggen

Iemand nog een waardevolle tip of hint, of wellicht eenzelfde ervaring??


26 okt 2009 20:47
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Het loopt storm ! :oops:


26 okt 2009 21:51
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Greeny schreef:
Dat van die computer onder de asbak ga ik ze nog even voorleggen


Dat zou ik idd als eerste controleren :idea:
Maar als het de sleepring in het stuur is dan is er verder weinig aan te doen, maar een tyrap kan geen kwaad, dat is vaak de boosdoener namelijk.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


26 okt 2009 22:12
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Dat van die tyrap, kun je dat in het kort nog eens uitleggen?


26 okt 2009 22:21
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
De aansluitingen op de airbag computer ( voor de versn.bak ) vastzetten met een tyrap.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


26 okt 2009 22:33
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
OK, ik zal morgen even bellen.
Ben benieuwd naar de reactie en het eventuele resultaat.
Bedankt weer :smt023


26 okt 2009 22:36
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 15:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Greeny schreef:
Al weer een poosje geleden dat de dame storingen heeft gegeven maar dit maandagochtend exemplaar laat het er niet bij zitten;
Storing airbag; in alle draadjes die er over gingen en gaan komt die van mij weer eens niet voor.

...

Iemand nog een waardevolle tip of hint, of wellicht eenzelfde ervaring??


Je dealer denkt dat het de COM2000 is. Dat is inderdaad mogelijk.

Wanneer kreeg je de storing voor het eerst? Toevallig toen je druk met je stuur aan het draaien was bij inparkeren oid? In dat geval kun je er inderdaad zeker van zijn dat het de COM is. Als de auto info in je profiel klopt dan heb je een uitvoering van Delphi. De storing is dan veroorzaakt doordat de gewikkelde flatcable die het draaiende deel verbind met het vaste deel dubbelgeslagen is en daardoor een spoortje is geknakt. Zie voor afbeeldingen hoe het in elkaar zit mijn documentatie over de demontage van die unit.

Om de diagnose te bevestigen kun je de airbag in je stuur demonteren en de flatcable doormeten. Zowel de groene als de blauwe connector van de airbag corresponderen met de tweepolige connectoren helemaal links en rechts achterop de COM2000. Als er iets onderbroken is moet je dit kunnen meten.

De reparatie kan voor ca EUR 60 en een ritje naar Bart Ebben, mits je geen twee linkerhanden en schroevendraaiers T10, T15, T40 en PH1 hebt. Je kunt bij Bart Ebben een vervangende COM2000 kopen, bijvoorbeeld type 94777522XT. Dat is een COM /zonder/ stuurhoeksensor, maar verder is het gewoon dezelfde unit.

Beide units openschroeven, stuurhoeksensor omzetten naar de nieuwe COM, eventueel ook de print omwisselen mocht deze anders zijn, en weer monteren. Bij het monteren goed letten op de stand van het draaiende middengedeeltje t.o.v. je stuurstand. Je kunt het beste demonteren met het stuur gecentreerd. Voor het monteren even controleren of je het draaiende deel van de COM2000 zowel linksom als rechtsom ca 2,5 omwentelingen kunt draaien en dan voor het monteren weer centreren.

Als je geluk hebt kun je bij Bart Ebben ook een exact gelijke COM2000 kopen. Met stuurhoeksensor zul je dan iets van EUR 130 kwijt zijn, maar dan moet hij hem wel toevallig op voorraad hebben. Als je wat onderdelen wilt omzetten heb je echter genoeg aan een willekeurige COM2000, mits deze maar gefabriceerd is door Delphi, en de goedkoopste bij Ebben is ca EUR 60. Die komen uit een Xsara oid.

Mocht je er zelf niet uitkomen of het gereedschap niet hebben (T40 is niet de meest gangbare maat) dan ben ik altijd bereid om even te helpen. Wellicht op de meeting van 21/11?

Roel.


27 okt 2009 11:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 jul 2006 23:07
Berichten: 290
Auto: geen citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
ik dacht dat com2000 een niveau/zone 2 storing aangeeft?

je dealer heeft volgens mij een hele mooie koffer met dummyloads om het airbag systeem te testen.
dus de 2 airbag stekkers die de com200x ingaan aansluiten op dummy's en dan uitlezen, als de storing dan weg, kan je voor 99% zeker zijn dat het de com is (kan ook nog de airbag zijn, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt)

axl


27 okt 2009 15:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 maart 2008 19:22
Berichten: 86
Woonplaats: Wirdum
Auto: C5 2.0 HDI Break 110PK
Opties: PDC, VDO,Video-CAM, CDW, AK6 ,
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 10006
Productienummer: 10160
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 395000
Kleur: KDD Sable Bivouac


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Greeny schreef:
Al weer een poosje geleden dat de dame storingen heeft gegeven maar dit maandagochtend exemplaar laat het er niet bij zitten;
Storing airbag; in alle draadjes die er over gingen en gaan komt die van mij weer eens niet voor.
Vandaag heeft ze de hele dag " droog " gestaan bij de dealer in Alblasserdam.
De storing zit in zone 1.
Hierdoor zijn automatisch alle bags uitgeschakeld
Rond 17.00 uur maar eens richting dealer gegaan in de hoop dat het euvel opgelost zou zijn.
Helaas alles is aangepakt van onder de stoel tot zij-airbags maar 90 % kans dat die in het stuur de boosdoener is.
Het heeft iets met een ring te maken en daardoor moet de hete schakelzooi ( com2000 ) vervangen worden.
Daar ik € 350,- ex btw een beetje te vond zijn ze nu op zoek naar een gebruikte (boden ze zelf aan).

Dat van die computer onder de asbak ga ik ze nog even voorleggen

Iemand nog een waardevolle tip of hint, of wellicht eenzelfde ervaring??



Ik heb geen tip , maar ik heb deze storing dus ook. Volgens mijn Citroen dealer een draadbreuk. ( het gaat om de airbag in het stuur ) Vervangen gaat mij 340 Euro kosten. Best wel veel geld. Ik ben zelf technisch genoeg om het op te lossen echter aan dit soort dingen waag ik me niet. Ik moet er niet aan denken dat dat ding het ( als je hem nodig hebt ) niet doet.

As donderdag gaat hij toch voor een beurt , dus dit kan er dan ook mooi bij

Suc6


A

_________________
---> This Way To The Future --->


30 okt 2009 12:59
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Allemaal bedankt voor jullie reacties,
Roel, top :smt038 dat je me eventueel wilt helpen.
Ik heb alles uitgezet bij de dealer die nog steeds op zoek is naar een gebruikte COM2000
Jullie horen nog hoe het afloopt.


30 okt 2009 15:15
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 15:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Beste beton,

beton schreef:
Ik heb geen tip , maar ik heb deze storing dus ook. Volgens mijn Citroen dealer een draadbreuk. ( het gaat om de airbag in het stuur ) Vervangen gaat mij 340 Euro kosten. Best wel veel geld. Ik ben zelf technisch genoeg om het op te lossen echter aan dit soort dingen waag ik me niet. Ik moet er niet aan denken dat dat ding het ( als je hem nodig hebt ) niet doet.

As donderdag gaat hij toch voor een beurt , dus dit kan er dan ook mooi bij

A


Als je het wisselen van puur de behuizing te veel werk vind kun je eventueel ook kijken of je een complete, exact gelijke, COM 2000 kunt vinden, bijvoorbeeld bij Bart Ebben. Als hij er een heeft kost het je ca EUR 120 voor een versie voor de C5 met stuurhoeksensor. Het wisselen van de COM2000 zelf is echt een fluitje van een cent en slechts een kwartiertje werk:

0. Stuur / wielen centreren.
1. Twee schroeven (TX15) losdraaien links en rechts onder stuur van het afdekkapje en het kapje verwijderen. Vergrendeling van stuurverstelling open zetten en stuur zover mogelijk naar voren halen. Bovenste kapje wegklappen.
2. Alle connectoren op de COM2000 loshalen (5 stuks). Geen grof geweld toepassen maar voorzichtig met een schroevendraaiertje het borglipje wegduwen en de connector eruit halen.
3. Met een grote schroevendraaier de twee beugeltjes van de airbag unit loswippen en deze uit je stuur halen. Hiervoor moet je je stuur wellicht een stukje linksom en rechtsom draaien. Nadien weer centreren. Connectoren van airbag loshalen (Borging omhoog wippen, daarna connector eruit trekken) en de connector van de claxon en de massa (AMP plug) ook loshalen.
4. Bout losdraaien waarmee je stuur vastzit (TX40 bitje op ratel). Stuur verwijderen.
5. COM2000 loswippen (twee kunstof "haakjes" op de stuurkolom) en verwijderen.

--> Om problemen met inleren van sleutels e.d. te voorkomen zou ik je hier adviseren om beide units open te maken en de print om te wisselen. Maar goed, als je dat niet wilt dan moet je een oplossing vinden voor het inleren van je sleutels (startonderbreking). Daarvoor is een Lexia nodig voorzover ik weet. Afstandsbediening inleren kun je wel zelf.

6. Nieuwe COM2000 plaatsen en aansluiten. Nog even het typenummer controleren. Als het aantal connectoren gelijk is en de functies op de hendels ook dan zou het moeten kloppen. De zwarte connector is van de stuurhoeksensor, en die ontbreekt bij COM2000 modellen voor andere PSA auto's zonder hydropneumatische vering. Opletten dat het ronddraaiende gedeelte gecentreerd is en voor het plaatsen even voorzichtig testen of je het beide kanten ca twee 1/2 slag kan draaien tot de blokkering. Geen geweld gebruiken als dat niet lukt maar rustig de oorzaak zoeken. Daarna het contact aanzetten en alle functies testen. Je krijgt als het goed is nog wel een airbag fout, maar dat klopt.
7. Stuur monteren. Voorzichtig de connectoren van je airbag en de claxon door het gat heen geleiden en de flatcable nooit dubbelvouwen. Stuur past maar op een manier, kan verder niet missen. Centrale bout vastdraaien.
8. Connector voor claxon aansluiten en claxon testen.
9. Connectoren op airbag aansluiten en contact weer aanzetten. De airbag storing moet nu weg zijn.
10. Airbag unit terugplaatsen (gewoon duwen totdat beide lipjes weer vergrendeld zijn).
11. Kapjes om stuurkolom terugschroeven (2xTX15).

Als je de COM hebt gewisseld inclusief print moet je nu je afstandsbedieningen en startonderbreking inleren. Dat laatste kan voor zover ik het begrijp alleen met een Lexia. Je kunt bijvoorbeeld stap 11 nog even uitstellen en de grijze en bruine connector in de oude COM2000 steken en zo naar de dealer rijden om de sleutels in te leren. De oude COM2000 zit dan niet meer om het stuur heen maar fungeert wel als ontvanger voor de afstandsbediening en startonderbreker. Maar nogmaals, die print wisselen stelt ook niet zoveel voor. Even rustig beide units op een bureau of lege werkbank open maken, onderdelen uitwisselen en weer dichtmaken is goed te doen en dan hoef je niets meer in te leren oid. In feite wissel je dan alleen de behuizing uit met die gebroken of dubbelgeslagen flatcable.

Groeten,

Roel.


30 okt 2009 17:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 maart 2008 19:22
Berichten: 86
Woonplaats: Wirdum
Auto: C5 2.0 HDI Break 110PK
Opties: PDC, VDO,Video-CAM, CDW, AK6 ,
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 10006
Productienummer: 10160
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 395000
Kleur: KDD Sable Bivouac


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
@Roel

Bedankt voor je duidelijke en heldere uitleg. Dit kan zo wel in de database. :smt038 toppie


Ron

_________________
---> This Way To The Future --->


01 nov 2009 10:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Update;

Dealer maar eens gebeld met de vraag hoever het stond met de zoektocht naar een gebruikte Com2000.
Een geheel onverwachte reactie gekregen.
Een gebruikte leek hun achteraf geen optie, maar de huidige opsturen ter reparatie.
Gevolg is wel dat ik 3 tot 4 dagen zonder vervoer zit.
Heb toch ergens gelezen dat als een auto langer dan 24 uur in de garage staat er gratis vervangend vervoer geregeld zou moeten worden.
Of is dat vanuit de wegenwacht gezien ?
Ik heb geen bovaggarantie meer inmiddels.


17 nov 2009 14:23
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Ik ken die regel niet, ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


17 nov 2009 16:48
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing airbag
Vandaag is er een nieuwe Com2000 in de dame gehangen.
Geen vage meldingen meer hoop ik.
Voorlopig heb ik het wel gehad.
En voor de statistieken; € 239,- ex BTW


15 jan 2010 23:31
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.