Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=19483
Pagina 1 van 2

Auteur:  Greavous [ 07 nov 2017 12:45 ]
Berichttitel:  PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Goedemorgen,

Sinds kort weer in bezit van een Citroën, dit maal een C5 en die heeft een klein probleempje met het knipperlicht linksvoor. Die doet het niet, en dan bedoel ik het exemplaar in de koplampunit.

Voor ik alles overhoop ga trekken, toch eerst mijn ervaring hier delen. Want wie weet zoek ik in de verkeerde richting.

Ik heb het lampje uiteraard al vervangen en ook de fitting is vervangen door een nieuw exemplaar. beiden zonder resultaat. En ik ben 100% zeker dat die 2 nu goed zijn.

Ik vermoed een draadbreuk ergens, de knipperlichten achter en in de spatborden werken wel.

Het rare alleen is, normaal gesproken als een lampje defect is of geen contact maakt dan zou die zijde sneller gaan knipperen. En dat gebeurd maar af en toe.
In Sedre mis ik blijkbaar het bedradingschema hiervoor, via Haynes heb ik er wel 1 gevonden die bruikbaar lijkt.

Mijn vraag echter: zit ik met een vermoeden van draadbreuk in de goede richting of zaken waar iki beter eerst naar kan kijken?

Vanmiddag probeer ik bij de stekker van de lichtunit te komen om die eens te meten.

Auteur:  Herman [ 07 nov 2017 16:45 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Meten is weten, kijk welke kleur draad aan de lamp zit en meet ook de massa als die goed is.
Kabel boom zover mogelijk volgen en af en toe met een naald prikken en kijk als de spanning ook knippert, misschien dat je het zoo ook kunt vinden.
Het zij knipperlicht doet die het wel? Anders zou ik die aftappen en naar voren brengen dan moet hij ook werken. :smt023

Auteur:  BJG [ 07 nov 2017 20:18 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Prik niet met een naald in de kabel.
Kijk inderdaad of er spanning op de koplamp stekker komt. Met aangesloten stekker.

Meest waarschijnlijke oorzaak zijn de contacten in de koplamp zelf voor de fitting.

Auteur:  JW-C5 [ 07 nov 2017 20:46 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Prikken met een naald in een draad kan als je dat binnenin de auto doet. Op die manier heb ik "spanningen gezocht" en meer van dat soort zaken.
En uiteraard moet je dat dan met een dunne speld doen, daarmee beschadig je de aders niet.
Doe er daarna wel een stukje isolatieband om, voor de zekerheid.

Maar doe het niet onder de motorkap, die beschadiging kan op termijn leiden tot corrosie van de koperen aders.

Groet,
JW

Auteur:  Greavous [ 21 nov 2017 12:26 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Ik ga er vandaag eens naar kijken, paar erg drukke dagen gehad en tussendoor een klein griepje.
Inmiddels daardoor ook ondervonden dat als de auto 2 dagen stilstaat de accu leeg is.
Dus ik heb er een klein klusje bij :cit6

In other news! Net een lexia besteld via Aliexpress.

Auteur:  willy4 [ 21 nov 2017 12:46 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

als er een trekhaak eronder zit , ga dan is naar het relais zien die tussen de bekabeling zit.

Auteur:  Greavous [ 21 nov 2017 12:59 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Thanks!

Er zit inderdaad een trekhaak onder, zou dit probleem al langer hebben kunnen spelen?

De auto stond eigenlijk altijd wanneer ik instapte in eco-mode, tenzij ik echt binnen een uurtje of 2/3 weer terug was. Ik heb hier al verschillende dingen over gelezen en begrijp nu dus nog steeds niet of die eco-mode gewoon gestuurd word op een timer of door een sensor die de accuspanning controleert.

Auteur:  H_H [ 21 nov 2017 13:47 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Bij jouw Ph I is de ecomode gerelateerd aan verbruik en accuvermogen. Misschien ook even de accupolen controleren op corrosie en de aardpunten nalopen. Accu door (laten) meten als alle voorgaand genoemde zaken in orde zijn.
Of je verliest ergens spanning of de accu levert niet genoeg spanning.

Auteur:  Greavous [ 25 nov 2017 19:15 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Ik heb vandaag alle aardpunten nagelopen, die zagen er al goed uit maar heb voor de zekerheid alles los gehad en gereinigd en waar nodig met een fijn schuurblokje gezorgd voor 100% blank metaal.

De accupolen en klemmen zagen er nog best netjes uit, nu zijn ze als nieuw. En komende dinsdag op mn vrije dag rij ik even langs de kwikfit voor een accutest.

Morgenochtend nog even op zoek naar dat trekhaak relais.

Vandaag de hele dag gespendeerd aan t zoeken naar t knipperlichtprobleem en dat is opgelost.

Ik vermoedde een draadbreuk ergens, en na de draad vanaf de koplamp unit naar de computer te hebben doorgemeten bleek dat daar t probleem niet zat. (Wel ben ik ontzettend blij met de Haynes die gisteren binnenkwam. Bedradingsschema scheelt zoeken)

Uiteindelijk bleek het tussen de aardzijde van de fitting en de stekker aan de lampunit te zitten. Alle contactpunten in de fittingen en de stekker maakten verbinding behalve die.
Voorlopig is het nu even opgelost door 2 kleine gaatjes in de lampunit te maken en de bewuste draad om te leiden. Over een paar weken gaat sowieso de voorbumper er af om beide lichtunits te demonteren en dan repareer ik de interne draad wel. :mrgreen:

Auteur:  BJG [ 26 nov 2017 01:08 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

:smt023

Auteur:  Greavous [ 28 nov 2017 16:40 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Ok, het ziet er naar uit dat het probleem opgelost is.

Gisterochtend deed zich iets voor waardoor ik direct de accu als verdachte kon aanwijzen.
Ik koppelde de laatste dagen de accu bij lang stilstaan even los om daarna in ieder geval te kunnen starten, gisterenmorgen echter na een vrij koude nacht. Koppel ik de accu aan, ik ontgrendel en leg even iets in de auto. Ik loop nog even snel het huis in om iets te pakken en af te sluiten.
Ik stap in: Eco-mode... Nog wel starten gelukkig.

De test vanmorgen bij kwik-fit wees inderdaad uit dat de accu niet helemaal fit meer was, opladen doet de auto echter prima. Nieuwe accu erin.

De dame staat nu alweer zo'n 4 uur stil, nog steeds geen eco-mode! :smt038

Ohja, dat trekhaak relais. Als die spanning trekt, neem ik aan dat ie ook warm is. Dat issie niet. Dus neem dan aan dat t daarmee goed zit.

Auteur:  BJG [ 29 nov 2017 09:39 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Je zou even lekstroom kunnen meten, dan weet je het zeker.

Auteur:  Greavous [ 29 nov 2017 22:58 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Dat is inderdaad een klusje voor het weekend, ik merkte vandaag dat na ongeveer 13 uur stilstand toch de eco-mode weer ingeschakeld was.
Apart was wel dat zodra ik het contact aanzette de voltmeter op t dashboard gewoon keurig naar het midden springt waar de brakke accu dan vrijwel links tegen t rode bleef hangen na een paar uur stilstand.

Van t weekend de dame ook eens een grondige schoonmaakbeurt geven, en iets aan die gele waas op de koplampen doen.

Auteur:  Greavous [ 02 dec 2017 15:34 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Ok, een uitdaging.

Mijn gedachte achter lekstroom meten was:

Min-pool van de accu los, multimeter tussen de pool en de klem in en meten.
Ik heb een multimeter die verschillende standen heeft van 2mA tot 10A en een andere die tot 500mA kan meten.
Als ik de pool weer aansluit met de accuklem dan hoor ik de boel inschakelen en de gong ook.
Met de multimeter er tussen geeft ze echter geen krimp, ik ben er 100% zeker van dat ik de boel goed aansluit, en met beide meters op standen van 200mA tot aan 10A gebeurd er dus niets, geen inschakeling en geen gong. Op 1 meter ingesteld op 200mA reageerde ze even maar die verbinding was ook meteen weer verbroken.

Wat doe ik fout?

Auteur:  BJG [ 02 dec 2017 22:21 ]
Berichttitel:  Re: PH1 Knipperlicht linksvoor probleempje.

Je moet eerst de meter aansluiten en dan pas de accupool los nemen.
Anders wordt het systeem in de auto wakker en gaat er een grote stroom lopen. Mogelijk is daardoor de zekering in de multimeter gesprongen.
Lekstroom meten doe je met de auto in rust en op slot.
Mogelijk ten overvloede, maar zitten de meetkabels in de juiste meetbus?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/