Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Er wordt helemaal niet aangestuurd lees ik. Contoleer eerst de voorwaarden: Verdamper temperatuur Druk Buiten temperatuur Motor temperatuur werking Koelfan
Is dit alles (voorwaarden schakeling) ok stuur dan de compressor zelf aan met een 12V signaal. Werkt de airco dan goed?
Zo ja dan terug meten naar BSM.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 jul 2016 22:55 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Ergens in het begin van dit draadje kwam hierop: Citaat: stuur dan de compressor zelf aan met een 12V signaal. Werkt de airco dan goed? al de reactie: ja, dan werkt hij. Ik ben het dus met je eens: begin bij het begin. Zijn alle voorwaarden aanwezig? Als daar eentje van ontbreekt (zie ook het lijstje dat ik eerder gaf) zal de BSI geen signaal afgeven naar de BSM en vervolgens naar de compressor om te starten. Probleem daarbij: zijn al die signalen te testen, met de Lexia of op andere wijze? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 jul 2016 00:26 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Excuus ik lees de site op een telefoon daardoor mis ik wel eens wat. De temperatuur kvs en druk ac zijn in het motor stuurapparaat uit te lezen. Waarbij de druksensor overigens analoog is. De afgegeven spanning zou je kunnen meten. Die zal rond de 1,5 v liggen bij een druk/temp van 5 - 6 bar 20 -25 graden. Als in mms geen foutcode mbt koeling is opgeslagen dan is ook deze voorwaarde ok. verdamper temperatuur is te vinden in het ac regelapparaat.
De BSM genereert een foutcode mbt relais. Dit betekent dat er iets mis is in dit circuit. Dit is te controleren door stap voor stap te meten bij ingeschakelde ac. Gebruik daarbij het schema.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
31 jul 2016 12:04 |
|
|
pieter83
C5club Rookie
Geregistreerd: 09 jul 2009 18:20 Berichten: 32
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Hallo allemaal,
Ik heb niet meer zo veel tijd gehad. Wat ik wel na heb kunnen meten is het volgende:
Verdamper temperatuur: Deze geeft ongeveer de omgevingstemperatuur aan (bij niet werkende airco) Druk: Deze staat op 2 bar volgens Lexia. Als ik de compressor handmatig voedt, stijgt de druk tot 4 bar en schakelt de Koelfan ook in. De druk daalt terug tot 2 of 3 bar. Binnen wordt het meteen koud (het "ruikt" ook naar de typische airco droge lucht) Buiten temperatuur: Deze klopt ook volledig (omgevingstemperatuur) Motor temperatuur: Deze stijgt bij draaiende motor, logische temperatuurwaarden.
De beginwaarden kloppen dus allemaal (Lexia geeft ook geen fouten omtrent deze zaken)
Wat er wel staat bij de meetgegevens is: Verzoek uitschakelen aircocompressor: ja Dit vind ik vreemd.
Een tweede opmerking is: De draad komt van de aircocompressor en gaat PIN7 van de zwarte stekker binnen op de BSM en gaat de grijze stekker uit op PIN13 van de BSM. Nu heb ik de BSM helemaal blootgelegd en visueel de printplaat gevolgd (en de pinnen met Ohm test gecheckt). Wat blijkt nu dat die PIN7 en PIN13 rechtstreeks verbonden zijn in de BSM. Het passeert daar gewoon langs, maar doet verder niets in de BSM.
Nu kan ik misschien nog kijken of de kabel van de BSM naar de BSI misschien problemen vertoont, maar lijkt me straf.
Denk dat ik de C5 toch maar naar de plaatselijke citroen dealer meeneem. Hun verlof eindigt 8 augustus.
|
03 aug 2016 13:18 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Is die druk echt maar 2 bar?
Dat is veeeeel te laag, bij die druk blokkeert het MM (1320 op het schema) via de BSI het inschakelen van de compressor. Zie ook het document C5 - D4EA1BP0 - Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming, bij een druk lager dan 3 bar schakelt de compressor uit. Hij schakelt pas weer in bij een druk > 3,5 bar.
Als je dat handmatig doet overbrug je die blokkering, maar bij die veeeel te lage druk zou ik dat maar niet meer doen.
De vraag eerder was ook: met hoeveel koudemiddel is je systeem gevuld? Heb je daar gegevens van?
Uiteraard kan het ook zijn dat die druksensor niet goed werkt en een verkeerde druk aangeeft. Dat blijkt dan wel als je 'm aan een airco-unit hangt, die meet ook de drukken in het systeem.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 aug 2016 13:40 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
JW-C5 , je hebt een pb
|
03 aug 2016 14:59 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
De druk van opgesloten koudemiddel is niet afhankelijk van de hoeveelheid. Alleen maar van de temperatuur. 2 bar is ongeveer 0 graden. Dat zal de installatie niet geweest zijn. Daarmee weet je zeker dat de uitlezing van de druk niet klopt. Dit wordt nog eens bevestigd doordat ingeschakeld de druk niet hoger wordt dan 4 bar.
Dit hoeft niet perse te betekenen dat de druksensor niet goed werkt. Soms wijken uitgelezen waarden af, maar soms wordt er ook een berekende waarde getoond.
Om dit te controleren kun je de spanning meten die de druksensor afgeeft. Een stilstaande gevulde installatie heeft ongeveer 5 bar druk bij 20 graden, en zal de druksensor rond 1V moeten afgeven. Wordt deze spanning niet gehaald controleer dan eerst de voeding (5V) en de massa 0V (!!!!) van de sensor.
Verder kun je vrij eenvoudig de stuurdraad van de BSM naar de magneetkoppeling checken door bijvoorbeeld een weerstandmeting te doen, of door een bypass te leggen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 aug 2016 20:15 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
De dampdruk is zelfs 5,7 bar bij 20 °C als ik het airliquide verhaal goed lees. Wat ook de oorzaak moge wezen van de foute uitlezing, als er maar 2 bar gesignaleerd en doorgegeven wordt zal de BSI niet toestaan dat de compressor gaat draaien. Zó is dat toch? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 aug 2016 21:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Je weet niet waar de uitgelezen waarde vandaan komt. De BSI meet de spanning van de druksensor, vandaar het voorstel om deze te meten. Is deze ook niet OK, dan weet je zeker dat er iets mis gaat bij de druksensor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 aug 2016 21:38 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Voor wat betreft de drukken, dit is de R134a tabel: http://www.aircontrol.nl/faq/r134a-tabel.pdfIk weet uit ervaring dat deze tabel aardig klopt. Daar werken we ook mee bij de F-gassen en STEK trainingen. Waarom de gas encyclopedie 5.7 bar bij 20 graden opgeeft weet ik niet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 aug 2016 23:50 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Die tabel geeft volgens mij de zuigdruk aan. Dat is niet hetzelfde als de dampdruk die je hebt bij een systeem in rust, toch? Die dampdruk is 5,7 bar bij 20 graden C, zie die tabel. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 aug 2016 23:59 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
R134-A bij 5,7B = 25,2 graden Refrigerant slider app van Danfoss Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
04 aug 2016 06:45 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Dat is zo te zien de druk bij de verdamper uit de tabel die BJG hierboven gaf.
Ik vraag me af waar het verschil zit met de tabellen die de fabrikanten van R134a geven, daarvan is de dampspanning wat hoger.
Zou dat kunnen komen door de bijmenging met compressorolie? Die heeft ook z'n dampspanning, en die is heel veel lager dan die van R134a. Het mengsel krijgt daardoor dan een lagere dampspanning dan het zuivere R134a.
Hoe het ook zij, pieter83's probleem is waarschijnlijk door wat anders veroorzaakt. En daarvoor zal er het eea gemeten moeten worden aan de druksensor, zoals BJG aangaf.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 aug 2016 10:41 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
Wat ik nog niet langs zag komen: Staat de airco wel aan? Als je de ECO knop op het dashboard indrukt kan je proberen wat je wil, maar dan werkt hij niet.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
04 aug 2016 10:49 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: BSI wilt airco niet aansturen. (Lexia diagnose)
JW-C5 schreef: Dat is zo te zien de druk bij de verdamper uit de tabel die BJG hierboven gaf.
Ik vraag me af waar het verschil zit met de tabellen die de fabrikanten van R134a geven, daarvan is de dampspanning wat hoger.
Zou dat kunnen komen door de bijmenging met compressorolie?
Groet, JW Ik heb verschillende koudemiddel "schuifjes" / "liniaaltjes" liggen en daar zitten ook afwijkingen in. Kleine afwijkingen willens waar, maar er zit verschil in. hierbij een stukje info sheet van R-134A, deze drukken zijn absoluut. De olie inhoud in een auto airco is zo klein dat er nauwelijks invloeden zullen zijn. Dat heb je wel als er wordt gewerkt meer zeer lage temperaturen waardoor de olie stroperig wordt en dat is bij deze systemen niet het geval.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
04 aug 2016 11:46 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|