Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 doorgebrande kabels? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Ik begrijp je case maar al te goed.

Wezenlijk spelen er een paar dingen die even goed helder moeten zijn:

De kabelset van een ph2 is anders dan van een ph1.
Er is dus geen sprake van het wel of niet leveren van een 'tussendoos'
Er is sprake van het monteren van een onjuiste kabelset, namelijk de set van een ph1 is gemonteerd op een ph2.

Verder is het verhaal technisch, en daarom lastig te beoordelen voor een niet-techneut. De rechter zal dan ook vertrouwen op het oordeel van een expert. Die moet gaan bepalen wat er is gebeurd en waardoor de schade is ontstaan. Het lijkt mij dan wel belangrijk dat het een goede expert is die weet hoe dit werkt.

Ik ben benieuwd wat er nu onder zit voor kabelset.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 feb 2017 08:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
:shock:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 feb 2017 08:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 21:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Hallo BJG,

ATB heeft 1 op 1 kabelset ph1 op mijn ph2-achterlichtkabels gesoldeerd.

Mijn Citroen-dealer heeft nu alles hersteld en conform Citroen, incl BSR-kastje, dradenbundel en aansluitstekker, en nieuwe BSI geplaatst. Alles origineel.

Hoe heeft het dan 6 jaar kunnen werken zonder problemen?

Had de BSR kunnen voorkomen dat heel mijn lichtunit, kabelboom en BSI is opgesmoord?
Dat vraagt de expert zich dus af en hij verwacht dat ik dat bewijs lever. :smt017


08 feb 2017 09:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Ja dat had de BSR kunnen voorkomen.

De BSR luistert op CAN carrosserie, en stuurt aan de hand van wat daar voorbij komt aan signalen de verlichting op de aanhanger aan. De stekkerdoos zit rechtstreeks aangesloten op de module (BSR).

Wanneer er iets mis gaat bij de aanhanger zal de module de verlichting uitschakelen. En als er echt iets aan bedrading smelt is dat hooguit het stukje van de module naar de stekkerdoos.

De ph1 kabelset takt af van de verlichting die op zijn beurt weer wordt aangestuurd door de BSI. Gaat daar dan iets mis dan kost het je verlichtingunits, bedrading en BSI. Die is namelijk niet berekend op de extra belasting van een aanhanger.

Dat het 6 jaar is goed gegaan bewijst dat het in de basis functioneert, waardoor de trekhaakboer zijn fout niet meteen opmerkte en jij ook niet. Totdat de belasting te hoog wordt door een probleem in stekker of aanhanger, dan is er geen beveiliging.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 feb 2017 09:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Als jij een zekering in je huis vervangt door een stukje alufolie gaat het ook pas mis op het moment dat je die zekering nodig hebt ..
Dus mogelijk zelfs nooit.

Maar als dan dat defecte apparaat ingeplugd wordt (in jouw geval een metalen trekhaakstekker), dan gaat het pas mis en goed ook. Dat kan dus jaren later zijn.

In dit voorbeeld is het echter duidelijk dat een stukje alu folie nooit mag dienen als vervanging en is er dus sprake van verwijtbaar handelen en dus aansprakelijkheid.

In jouw geval ligt dat minder duidelijk, omdat citroen pas bij de C5 ph2 facelift overgegaan is op een kastje, daarvoor takte ze ook de achterlichten af. Een procedure die dus duidelijk gewoon was tot vrij recent. Natuurlijk is het zo dat citroen bij de ph2 expliciet een kastje voorschrijft, maar die voorschriften worden zelfs op dit forum wel eens in twijfel getrokken.

Uiteindelijk kun je alleen bij de citroen garage er vanuit gaan dat deze voorschriften bekend en opgevolgd zijn en zullen fouten daarin nalatig zijn. Bij ieder ander, zoals de BOVAG garage ligt dat al weer een stuk minder duidelijk. Iets wat de expert feitelijk ook aangeeft.

Wat hier nog wel meespeelt is dat deze trekhaakgarage kennelijk namelijk citroen garages veel haken plaatst . Dan mag je wel verwachten dat ze dat weet. Deze info is echter pas relevant als jouw trekhaak opdracht via de citroen garage gelopen is. Anders is het zachte informatie die juridisch weinig waarde heeft. Net zoals posts op een forum. Alleen de experts mening telt eigenlijk, want die heeft onafhankelijke kwalificaties.

Met deze argumenten maakt DAS de afweging - Weet ik zeker dat ik ga winnen ? Nee, dan laat ik het erbij zitten. Zo werkt een rechtsbijstandverzekering. Die pakken alleen zaken op met kans van slagen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


08 feb 2017 09:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Let op in België is de rechtsgang soms heel raar en niet te vergelijken met Nederland.

Maar de oorzaak is de metalen stekker.
Zolang er in de jaren een plastic stekker is ingestoken zal het zijn goed gegaan

De c5 die mijn zoon nu heeft ,heeft dit kastje ook niet.
Wel ipv een 13 polige een 7 polige West stekker erop.en ik denk dat het daarom bij deze C5 is goed gegaan


08 feb 2017 11:30
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Nogmaals, dat het goed "kan" gaan zegt niets over het feit dat het niet goed is gemonteerd.
De in het eerdere voorbeeld genoemde stukje aluminium folie "kan" goed gaan. Maar gaat het fout dan zal de verzekering na constatering van de folie eventuele schade niet vergoeden "verwijtbaar". In jouw geval is het niet relevant dat het "altijd" goed is gegaan. Relevant is dat het volgens de inbouwvoorschriften niet mag, daar draait het om.
In vroegere jaren diende je, als er een trekhaak gemonteerd werd en de getrokken aanhanger woog meer dan 750 kg, een keuring te laten uitvoeren bij de RDW in verband met de bijlage bij het kenteken trekhaak. Bij die keuring werd niet alleen gekeken of aan de mechanische voorwaarden werd voldaan juiste type trekhaak met juiste keuringsnummer, maar ook of de technische installatie volgens de voorschriften was, dit hield in ook de elektrische aansluitingen werden gekeurd volgens de voorschriften van de fabrikant.
Op deze keuring na zijn de uitgangsprincipes hetzelfde gebleven. De trekhaak moet zowel mechanisch als technisch aan de voorschriften voldoen. In jouw geval zouden dus de montage van de elektrische aansluitingen (PH1 in plaats van PH2) (reeds in het verleden al) voor de RDW een punt van afkeuring zijn (geweest).
Dit heeft met aansprakelijkheid te maken indien er door een onjuiste montage situaties ontstaan. Jouw auto had ook op de snelweg in brand kunnen vliegen met een of meerdere ongevallen tot gevolg. Wie is dan aansprakelijk?


08 feb 2017 12:12
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Voor mij is de relevantie, niet correct volgens fabrieksvoorschriten gemonteerd.
En of het 10 jaar goed gaat of niet vind ik niet spannend.
Maar goed daar schiet biebie niks mee op met wat ik vind :oops:


08 feb 2017 12:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Het punt wat ik wil maken is dat montage via de achterlichten niet overduidelijk ten alle tijde fout is zoals het bypassen van een zekering met alu folie.
Tot voor kort was dit de gebruikelijke methode.

Dus als je een ph1 haak probeert te monteren op een ph2 met de bijbehorende kabelset, dan kan dat ter goeder trouw zijn. Ook al is het fout.

Daarom staat aansprakelijkheid niet onherroepelijk vast volgens de expert en is DAS dus eruit gestapt.

Het staat je vrij om zelf door te procederen overigens. Want het blijft natuurlijk fout. Mogelijk vind je een expert die wat anders beweert. Dat zijn ook maar mensen...

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


08 feb 2017 16:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Toch.....

Bij de C5 PH2 is er sprake van een Full-CAN, dat heeft de PH1 niet.
Bij een Full-CAN is het aansluiten van extra draden op de verlichting om die reden niet toegestaan, dat geeft storingen in het CAN systeem, met allerlei rare verschijnselen tot gevolg.
Daarover is op dit forum al vaak geschreven: nooit aftakkingen en/of onderbrekingen maken in de bedrading.
Daarom moet er een Emulator-kastje geplaatst worden dat uit de CAN info, samen met de harde plus en min, de nodige nieuwe spanningen maakt die aan de stekker worden doorgegeven.

Dát behoort een inbouwer te wéten, imho.
En daaraan moet hij zich dan houden :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 feb 2017 17:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
De structuur van een VAN auto is niet wezenlijk anders dan van een CAN auto. Het enige verschil is dat de B-netwerken geen VAN maar CAN zijn geworden.

De BSI stuurt de verlichting aan zowel bij CAN als bij VAN. Ook daarin is dus geen verschil.
De CAN BSI is echter wel anders er is geen rekening gehouden met extra belasting door aanhangers, vandaar de CAN module.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 feb 2017 23:11
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 21:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik heb een uitgebreide studie gemaakt en ben nog eens langs de garage geweest.

Op basis van dit alles en vorige briefwisseling heb ik een dossiertje aangemaakt.
Deze krijgen ze vandaag per mail doorgestuurd. :smt190

Hopelijk heeft het effect en kan er een einde komen aan de lijdensweg. :(


09 feb 2017 08:57
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 21:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Beste, het vervolg op mijn brief.

Dit is het antwoord van DAS:
quote
Wij werden deze ochtend gecontacteerd door Garage Vital.

Hij deelde ons het volgende mee:

Hij heeft inderdaad de kortsluiting vastgesteld en de schade die dit tot gevolg had.

Volgens Citroën moet er inderdaad een tussendoos worden geplaatst. Hierover is geen enkele discussie.

Hij maakte echter wel de volgende opmerkingen:
- welke afspraken zijn er destijds tussen u en ATB gemaakt?
- de trekhaak werd meer dan 6 jaar geleden geplaatst en heeft 6 jaar zonder problemen gewerkt. Is de trekhaak, en meer bepaald de niet geplaatste tussendoos, dan wel de oorzaak van het probleem?

De vraag stelt zich of het niet plaatsen van de tussendoos de kortsluiting heeft veroorzaakt.

Wij hebben eveneens opnieuw contact opgenomen met expert Fabri, waarmee u de voorbije week ook nog een paar keer heeft gebeld. Hij heeft u de nodige technische uitleg gegeven.

Hij deelde me aan de telefoon mee dat hij vermoedt dat de kortsluiting zich eveneens zou hebben voorgedaan indien de tussendoos zou zijn geplaatst. De tussendoos moet worden geplaatst om te vermijden dat de centrale computer wordt misleid.

Hij kijkt dit nog verder na en bericht ons hier zo spoedig mogelijk over.

Daar dit een technische kwestie is, kunnen wij ons hier niet over uitspreken. Wij hebben immers zelf niet de nodige technische kennis. Op basis van het technisch verslag van de expert formuleren wij ons juridisch advies.
unquote

Kunnen jullie mij helpen met een technische fiche van Citroen waarin vermeldt staat dat de tussendoos/BSR meer doet dan de computer niet te misleiden. Jullie spraken van zekeringen die de BSI beschermt.

Hoe kunnen we de expert overtuigen in deze zaak? Jullie kunnen zijn twijfel doornemen. Benieuwd of jullie bewijsmateriaal kunnen aanleveren... . Alvast bedankt om mee te zoeken.


22 feb 2017 19:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Wie is die expert fabri?
weet hij wel iets van trekhaken?

De BSR is apart gezekerd, de kortsluiting was natuurlijk wel ontstaan, maar de gevolgen waren anders geweest.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 feb 2017 23:18
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2008 21:58
Berichten: 351
Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: doorgebrande kabels?
Expert Fabry is de huisexpert van DAS Antwerpen ivm autoproblematiek.

Zoals je zelf kan lezen "vermoedt" hij dat ... .

In mijn ogen mag een expert niet spreken in termen van vermoeden.

Daarom heb ik "harde" bewijzen nodig om mijn gelijk te krijgen en een rechtzaak tegen ATB te kunnen beginnen.

Blijkbaar heeft zelfs mijn Citroengarage DAS niet kunnen overtuigen.

BJG, heb jij misschien een tekening van de BSR waar die zekering op staat of zo'n technische uitleg van de BSR zelf?


22 feb 2017 23:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.