Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ? 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15
Berichten: 511
Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Beste forumleden,

Ik heb, na een leven van handgeschakelde wagens nu met mijn Dame een 1ste automaat, dus heb er niet veel ervaring mee. ;)

Blijkbaar is het normaal dat de wagen, bij stilstand met draaiende motor vooruit kruipt. Je trapt dan de rem in en dus ogenschijnlijk niets aan de hand..... :smt017

Maar daarstraks ging ik aan het denken dat de koppelingsplaten dan toch frictie krijgen en je zo de koppeling vroegtijdig naar de flistijnen helpt.

Vroeg me af of je aan het stoplicht of overweg de automaat beter in P-stand zet of maakt dat toch niets uit :?: :?: :?:

Alvast dank
Gr
jos


12 feb 2015 00:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Een auto met automaatbak is niet voorzien van een conventionele koppeling met frictie plaat, maar met een koppelomvormer.

Simpele poging tot uitleg:
Een koppelomvormer is een soort van olie gevulde ton die aan de motor bevestigd is waarin zich een schoepenrad bevind.
Dit rad is aan de automaat bevestigd. Wanneer de motor draait, draait de oliegevulde ton en door de wrijving die ontstaat met het schoepenrad, gaat het schoepenrad meedraaien.
Meer toeren= meer wrijving, dus draait het schoepenrad sneller en rijdt je harder.
Bij stilstand zal eigenlijk alleen de olie iets in temperatuur kunnen stijgen, maar om dit op te lossen is weer een oliekoeler geïnstalleerd.
Het hele verhaal is veel gecompliceerder, maar een lang verhaal kort:
Het kan dus geen kwaad de auto in de D te laten staan.

Er zijn wel een aantal theorieën dat je dit niet moet doen bij het verlaten van een snelweg, onder aan de afrit, omdat door het fiks remmen de schijven erg heet worden, en wanneer je de rem dan vasthoud en het regent de remschijven krom kunnen trekken...........maar dat is een hele andere discussie :smt190

_________________
Zeg maar André


12 feb 2015 01:00
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15
Berichten: 511
Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Akooiman bedankt voor de snelle reactie.

Heb weer wat bijgeleerd wat betreft de koppelomvormer...wist zelfs niet van het bestaan af. Dacht echt dat er, zoals bij een handgeschakelde, frictieplaten in zaten. :oops:

Dus gewoon in D laten staan aan het stoplicht. Aan brug of overweg zet ik sowieso de motor af .


12 feb 2015 01:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Deze kerel heeft een lichte vorm van ADHD, maar legt het erg goed uit........(engels)....

https://www.youtube.com/watch?v=q2fRCITXn4o

_________________
Zeg maar André


12 feb 2015 01:49
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 13 dec 2013 09:51
Berichten: 5
Woonplaats: Amsterdam/Midden-Frankrijk
Auto: C5 break exclusief
Opties: schuifdak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 280000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Ik heb eigenlijk een vervolgvraag. Als ik lang moet wachten bijvoorbeeld bij een grote kruising me stoplichten of iets anders zet ik de automaatbak in de stand; N, het kruipen is dan weg en voor mijn gevoel is de onnodige belasting dan weg. Wat gebeurt er dan in de versnellingsbak en is dit een belasting voor de bak en alles eromheen of juist niet? Het vervolgens wegrijden is een simpele handeling door de pook in D te zetten en het zgn. kruipen in gang gezet wordt en rustig "bijgassen" tot de juiste snelheid.


12 feb 2015 07:52
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15
Berichten: 511
Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
George, dat is in feite 1 van de redenen waarom ik mijn vraag plaatste....ik had namelijk gehoord dat wanneer je aan een stoplicht in N gaat, je in de bak weer onnodig kleppen gaat belasten en activeren wat voor een versnelde slijtage/vervuiling zou zorgen..... :smt017 :smt017 :smt017

En ik zette hem dus in N omdat ik dacht dat in D de frictieplaten onnodig zouden belat worden en wegvreten....

Blijkbaar de wagen gewoon in D laten staan als beste optie ... :| ;)


12 feb 2015 11:13
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 13 dec 2013 09:51
Berichten: 5
Woonplaats: Amsterdam/Midden-Frankrijk
Auto: C5 break exclusief
Opties: schuifdak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 280000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Beste Morjos, Dank voor je reactie. Weer iets geleerd op dit interessante forum. Vanaf nu dus gewoon in de drive stand laten staan :smt023 :smt023


12 feb 2015 12:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Telkens als je de bak van N naar D schakelt ga je iets vast houden met frictie (rembanden zijn het meestal in automaten. ) Dat is dus slijtage en is wenselijk te vermijden.

Echter als je schakelt tussen versnellingen doet je automaat dit ook, dus heel erg is het niet. Wat is wel te vermijden: schakelen van D naar R terwijl je nog niet helemaal stil staat. Dan krijgt de remband een grotere belasting , dus extra slijtage.

Als je een lange afdaling hebt gedaan waarbij je remmen goed heet worden is het wel degelijk aan te raden hem in de N te zetten als je stil moet staan. Schijven trekken zo maar krom. Dat beetje extra slijtage moet je dan maar voor lief nemen.

De slijtage frictie komt uiteindelijk in de olie. Vandaar dat je beter na 100K km je automaat eens verse olie kan geven (flushen)

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


12 feb 2015 13:17
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Bij lang stilstaan zet ik hem altijd in N, maar dat is omdat ik lui ben en geen zin heb constant de rem te moeten intrappen ...

Zie daar geen problemen in hoor...
Verder gewoon de rem gebruiken ;)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


13 feb 2015 12:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Zoals ik al zei: dat is weer een hele andere discussie.........

_________________
Zeg maar André


13 feb 2015 13:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Als ik lang stilsta zet ik gewoon de automatische handrem erop. Kun je gewoon het gas intrappen als je wegrijdt en hij lost vanzelf weer. Ideaal!

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


13 feb 2015 16:30
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1310
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Vooral voor je remblokken ;)

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


13 feb 2015 17:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.