Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Koelwater Temperatuur 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 19 jun 2017 06:58
Berichten: 54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland
Auto: Berline - Exclusive 2.0-16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120330
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Koelwater Temperatuur
Goedendag allemaal,

Ik heb een vraag over de Koelwater Sensor. Heb alleen geen idee of het bij deze topic of Electronica thuis hoor.

Het volgende doet zich namelijk voor:

De ochtenden worden weer wat kouder en mijn dame "loopt" dan niet zo lekker.
Als de motor (EW10J4) enigzins op temperatuur is even opnieuw starten en de dame heeft er zin in.

Nu had ik een MaxiECU tot mijn beschikking om wat live waarden te bekijken om eventueel de "storing" te achterhalen.

Nu zag ik dat de koelwater temperatuur niet geleidelijk verloopt. De meter binnen in de auto loopt de naald netjes op tot halverwege. Voor de zekerheid even nagemeten met een thermometer en dat zou overeen moeten komen als ik de verschillende draadjes lees op dit forum. De Motor een tijdje laten draaien en vanmiddag ook even over de provinciale weg wezen rijden. Geen problemen (buiten de normale dingen)
Even een paar foto's voor de verduidelijking:

Bijlage:
Dashboard naald (2).jpg

Bijlage:
Thermometer.jpg

Bijlage:
Temperatuur Grafiek.jpg


Ik heb geen Fan horen aanslaan ook niet na thuiskomst geparkeerd te hebben.
De Fan zelf doet het nog wel want dat kon ik testen (Half speed en Full speed) in MaxiEcu.

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat ik hiermee kan doen en/of een idee geven waarom de naald en de MM niet overeenkomen.

Overigens ik denk niet dat dit het probleem is voor het "slecht" lopen. Zelf denk ik aan het gedrag van het stationair lopen / rijden bij koude motor dat het aan de snelheidssensor of Camshaft / Crankshaft sensor ligt. De uitlaat ruikt namelijk naar onvolledige (arme) verbranding.

Voor de volledige info de foutcodes die ik tegen kom in de verschillende ECU zijn
P1160 + P1161 Unknown Fault Code.
P1336 / P0300 / P0341

Maar wellicht kan iemand mij er mee assisteren.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke Groet,
Raphael


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


25 okt 2018 19:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
P0341 duidt op een timingprobleem
P0300 is misfire
1336 slaat ook op misfire
1160 en 1161 betekenen dat de gaskleppositie niet logisch is.

Paar vragen:
lekt je koelvloeistoftemperatuursensor wellicht koelvloeistof naar de kabelboom?
wat is de spruitstukdruk warm stationair met alle verbruikers uit?

Is het zo dat het onregelmatig lopen optreedt bij koude motor en dat je onverbrande brandstof ruikt?
Zo ja dan zijn de klepstoters verdacht

Is de distributieriem onlangs vervangen?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 okt 2018 19:14
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 19 jun 2017 06:58
Berichten: 54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland
Auto: Berline - Exclusive 2.0-16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120330
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Goedemorgen BJG,

Alvast bedankt voor het meedenken.

Zover ik kan zien lekt er geen koelwater door de sensor. Aan het eind van afgelopen winter was het probleem er ook al en bij een dealer geweest die hebben er toen een nieuwe sensor erin gezet.
Naar mijn idee is het nooit over geweest maar het werd ook meteen hoog zomer waardoor de klachten niet zo opvielen.

Op de andere vraag is het zo dat als je de motor start het allemaal als een zonnetje draait. Maar zodra de secundaire luchtpomp stopt de motor gelijk ongelijk gaat draaien en trillen en wat ploffen. De uitlaat gassen ruiken niet naar benzine maar naar koolstof en dat blijft dan zo totdat het koelwater ongeveer 65 °C is.
Gisteren nog wel even de bougies eruit gehad en nagekeken maar die zien er netjes grijs uit. Heb wel even de electrode afstand iets vergroot om te kijken of het iets uitmaakt.

De distributie riem moet nog gedaan worden. Er staat nu ong. 220000 op de teller. Ik was al aan het informeren naar prijzen maar vond rond de E500,- nogal wat. Ik kan echt wel een hoop zelf maar distributie vervangen heb ikzelf nog nooit gedaan en zie het ook niet zo zitten om het te doen in garage "Parkeerplaats" zonder iemand die er verstand van heeft.

Vriendelijke Groet,
Raphael


26 okt 2018 08:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Maak de electroden afstand niet te groot. Dat verkort de vonk tijd, om een betere vonk te vormen moet je de afstand juist verkleinen.

Als ik je verhaal hoor dan lijken het de klepstoters.
De nokkenas fout kan ik in dit verband niet helemaal plaatsen. Wel de gasklep.

Wil je de spruitstuk druk eens uitlezen warm zonder verbruikers?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 okt 2018 19:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
BJG schreef:
Maak de electroden afstand niet te groot. Dat verkort de vonk tijd, om een betere vonk te vormen moet je de afstand juist verkleinen...…..


Da's één kant van het verhaal.
Maar ook: door de afstand te vergroten maakt het dat de bobine meer spanning moet leveren. En dat zorgt juist voor nog meer ellende, inwendige overslag en dus gesneuvelde bobine's.

Oftewel: niet doen dus dat vergroten. Hou je aan de voorgeschreven afstand :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 okt 2018 19:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Zeer zeker waar.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 okt 2018 22:39
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 19 jun 2017 06:58
Berichten: 54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland
Auto: Berline - Exclusive 2.0-16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120330
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Dank jullie voor de reacties

Natuurlijk ben ik het met jullie eens over de electrode afstand. Maar het is een afweging. Ik wilde kijken dmv de electrode afstand te vergroten een krachtigere vonk krijg waardoor de klachten zouden afnemen.


Heeft er iemand misschien een diagram van een MM6LP? Met de pinout graar. Ik was gisteren nog even bezig en had de MM losgenomen en merkte dat er een paar pins redelijk geoxideerd zijn. Het rare vond ik dat het wel leek of het vanuit de unit leek te komen en niet vanuit de stekker kant.
Na wat te hebben schoongemaakt de voltage gemeten op de Thermometer maar die is 0 Volt.

Nu weet ik even niet meer of er nu een spanning op hoor te staan van ong 2V of dat de thermometer aangesloten is met 2x Negatief.
Mijn gedachten waren namelijk dat als er 2v op moet staan kan ik een lekstroom/breuk hebben maar als het alleen maar met (-) aangesloten is en de (-) gaat ook via chassis er wel iets meer aan de hand is.
Weet iemand of die MM vaker problemen geven? of van binnen helemaal geoxideerd (en kortsluiting) veroorzaken?

Dank jullie wel alvast en anders een fijn weekeind.
Vriendelijke Groet

Raphael


27 okt 2018 07:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Nb ik kreeg vlak voor een geplande bougie wissel last van een doorgeslagen bobine (ook lpg). Sindsdien gaan de bougies er met iedere grote beurt uit...


27 okt 2018 08:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Zo'n schema is wel beschikbaar.
Evt JW adhv chassis nummer.
En anders heb ik hem wel.

Vwb de vonk, die wordt juist minder krachtig bij een grotere electroden afstand. Dat probeerde ik uit te leggen.

De temperatuur meter is als volgt geschakeld:
5V - weerstand - ntc - massa
Waarbij de spanning tov massa wordt gemeten vlak achter de weerstand in het regelapparaat.

Oxidatie in stekkers is altijd kwalijk. Ik zou de oorzaak onderzoeken.
Dit hoort niet, en komt ook niet veel voor.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 okt 2018 17:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Bij die oxidatie in de stekker(s) denk ik aan die lekkage waar jij eerder over sprak.

Wat veel mensen niet weten is dat daardoor vocht kan migreren via de bedrading, door de capillaire werking gebeurt dat. En dat kan dan zomaar een meter verderop voor ellende zorgen.
Ook daar heb je al eens aan gerefereerd.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 okt 2018 23:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Klopt vandaar mijn eerste vraag in dit draadje.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 okt 2018 12:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Ja, daardoor kan je soms meters tegelijk vervangen, of erger.


28 okt 2018 12:24
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 19 jun 2017 06:58
Berichten: 54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland
Auto: Berline - Exclusive 2.0-16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120330
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Mijn VIN nummer is : VF7DCRFNF76483259 Orga: 09885

Het ga dus over een MM6LP. De dame is een tussenmodel en sommige onderdelen die ik via VIN probeer te zoeken passen niet.

Wat ik eigenlijk zoek is een overzicht van de Pinout vanwege dat sommige pins niet gebruikt zijn weet ik niet of dat de geoxideerde pins wel of niet in gebruik zijn. En zijn ze wel in gebruik zou ik de eventuele capilaire werking herleiden naar de aansluiting.

De uitlaat druk moet ik nog meten en kom daar zeker op terug.

Alvast bedankt allemaal.


30 okt 2018 08:07
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:21
Berichten: 2012
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
c5jan schreef:
Nb ik kreeg vlak voor een geplande bougie wissel last van een doorgeslagen bobine (ook lpg). Sindsdien gaan de bougies er met iedere grote beurt uit...


Raphael: loopt jouw C5 ook op LPG?

Heb namelijk een redelijk vergelijkbaar verhaal gehad met die van mij en daar lag de oplossing bij de afstelling van de LPG installatie. Niet bij allerlei aanpassingen die afwijken van de standaard waarden ;-)

Maar als hij niet op LPG loopt dan is bovenstaande natuurlijk nutteloos :?

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


30 okt 2018 09:04
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 19 jun 2017 06:58
Berichten: 54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland
Auto: Berline - Exclusive 2.0-16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 120330
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelwater Temperatuur
Hallo R1200C Nee die van mij loop meestal op 98. Ik wil er ook wel eens 95 in gooien als ik de 98 te duur vind worden.

En ik tank bij een "redelijk betrouwbare" pomp. We hebben ook een ander merk pomp (Lokaal zeer groot) dat is goedkopere benzine maar verbruik is veel hoger en de motor loopt ook nog eens niet lekker.

Vriendelijke Groet,

Raphael


31 okt 2018 08:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: H_H en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.