Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Radio inbouwen in Phase1 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 19 jun 2013 10:18
Berichten: 30
Auto: C5 Break
Opties: Différence, ARCasting 18'
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267.000
Kleur: Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Radio inbouwen in Phase1
Allereerst; wat een superforum hier weer!

Ben tot op heden een tevreden Xantia rijder, en ook op dat forum al veel opgestoken, en daardoor veel zelf kunnen doen aan de auto.
De Xantia is echter aan vervanging toe, en zit me te orienteren op een Phase 1 Break.
Hetgeen waar ik echter direct tegenaan loop, is de geluidsvoorziening in de auto.
Ik rij er vaak mee naar de Vogezen, en op die lange stukken is een lekker en goed stuk muziek voor mij een must.
Het eerste klusje wat ik dus wil gaan doen aan de nieuw te kopen auto is een nieuwe set inbouwen; goede receiver met USB/SD & Bluetooth, goede luidsprekers, en een kleine actieve sub onder een stoel.

Bij het inlezen op dit forum raakte ik echter al snel de kluts wat kwijt; wat kan er nu wél en niet in een Phase 1 mbt een aftermarket radio inbouwen, wat heeft dit voor gevolgen voor het bedienen van het display van de boordcomputer, en wat zijn de alternatieven. Ik vind helaas nergens een compleet verhaal (of ik zoek niet goed genoeg), maar allemaal losse stukjes.

1) Indien je een aftermarket radio als de Pioneer MVH-8300BT in wilt bouwen, wat is dan exact het probleem? Wat is met de ISO stekker? Ik lees vanalles over pinnen die niet overeenkomen etc?
Een ander gevolg is blijkbaar dat je bedienen van de boordcomputer wegvalt, aangezien deze op de originele radio zitten?

2) Hoe is dit op te lossen? Ik zie een Pioneer adapter voorbijkomen, maar wát "adapt" deze precies? Kun je hiermee het display van de boordcomputer bedienen met de bedieningsknoppen van de radio achter je stuur? En indien deze gebuikt dient te worden, waar is deze nog te koop?

3) Wat zijn de valkuilen als je hieraan begint? Moet je de radio laten afmelden bij de Citroen dealer? De schone 12v aansluiting voor alle nieuwe componenten voorkomt problemen met de rest van de electronica?


Al deze zaken zijn waarschijnlijk al eens behandeld, maar ik kan er helaas niet direct wijs meer uit!
Ik wil graag mooie moderne installatie in de auto, en ik hoor graag van jullie waar ik rekening mee moet houden!

Van de inbouw van het hele setje wil ik een goeie how-to maken, van voor tot achter, als leidraad voor eventuele anderen.

Met vriendelijke groet,

Bart


21 jun 2013 15:21
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Bij een ph1 is er eigenlijk geen probleem, mits je wel alles netjes aansluit ... ( geen knip/plak werk ;-) )

Afmelden is niet nodig, ...
Om de stuurwielbediening te laten werken e/o info in het scherm heb je adapters nodig , verder niet van belang als je dit niet nodig acht, zeker het scherm is beetje dubbelop

Bediening is enkel van toepassing bij een PH2

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


21 jun 2013 15:28
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 19 jun 2013 10:18
Berichten: 30
Auto: C5 Break
Opties: Différence, ARCasting 18'
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267.000
Kleur: Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Bedankt Menno!

Als je die adapter niet gebruikt, dan kun je de boordcomputer helemaal niet meer gebruiken, of bedien je die dan met knoppen naast het display oid?

Bediening van de radio hoeft van mij niet vanachter het stuur, en de boordcomputer ook niet, maar die laatste wil ik wél kunnen blijven raadplegen.
Dan is er dus géén adapter nodig blijkbaar?

En dan is het gewoon een kwestie van de ISO stekker gebruiken en degelijke voeding aanleggen?


21 jun 2013 15:43
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Boordcomputer gaat niet via de radio bij een ph1, dus geen probleem ....

Exemplaren met fabrieks navi of jbl upgrade zijn wel lastig ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


21 jun 2013 15:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 19 jun 2013 10:18
Berichten: 30
Auto: C5 Break
Opties: Différence, ARCasting 18'
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267.000
Kleur: Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Top!

Dan zijn er al ineens flink wat beren van de weg afgejaagd, nu nog een kwestie van een mooi model phase 1 vinden, en dan dus 1 zonder navi of uitgebreide audio.


Radio bedienen gaat op de moderne MP3-gebaseerde radio's toch zeer makkelijk vanaf de unit zelf, dus die stuurbediening is niet noodzakelijk.

Nu nog wat goede info opzoeken om de voeding voor de sub aan te leggen, maar daar had ik al een duidelijk thread over gevonden op het forum.

Thanks!


21 jun 2013 15:51
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Suc6 met de zoektocht !! ;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


21 jun 2013 15:53
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
De simpelste methode is een adapter plaatsen en gewoon je nieuwe radio inbouwen en aansluiten met behulp van die adapter. Geen geklooi met kabels trekken en alles werkt gewoon zoals het hoort zonder conflicten te veroorzaken. Maar als jij zegt dat je graag een goed stukje geluid in je auto hebt en dat jouw radio een beetje waardig is zul je iets meer moeite moeten doen. Om er voor te zorgen dat je radio genoeg stroom krijgt zul je toch een nieuwe constante plus vanaf je accu trekken die dik genoeg is. Goed afzekeren natuurlijk. Je kunt ook je geschakelde plus aftakken van je sigarettenaansteker voor, in dat geval kun je de adapter achterwege laten, al helemaal als je niets geeft om de (beperkte) stuurwielbediening en eventuele info op je display.
Als je al andere luidsprekers wil installeren dan raad ik je zeker aan om de gaten rond de plaats van waar de luidsprekers in de deur ingebouwd zitten dicht te maken. Als je dat niet doet klinken ze voor geen meter. En als je het volume al eens goed open zou draaien blaas je je luidsprekers gemakkelijk op omdat ze gewoon vrij in de lucht kunnen bewegen.
Met bovenstaand verhaal kun je al een leuk stukje geluid krijgen. De toevoeging van een subwoofer en actieve filtering zal dat alleen nog maar verbeteren.
Voor de versterking van je sub zul je al een behoorlijke kabel moeten trekken dus lijkt het me een kleine moeite om er voor je radio ook gelijk een mee te trekken.

_________________
Free beats!


22 jun 2013 09:03
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 19 jun 2013 10:18
Berichten: 30
Auto: C5 Break
Opties: Différence, ARCasting 18'
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267.000
Kleur: Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Gister met de radio bezig geweest, maar door het uitlopen van het kachel/mengmotor probleem (nergens hier in de buurt een flexibele bithouder te vinden, nu besteld), niet echt serieus mee aan de slag geweest.

De nieuwe luidsprekers zitten in de deuren, maar trillen nogal, waarschijnlijk omdat het daarachter inderdaad 1 grote open ruimte is. Daar ga ik nog naar kijken.

Erg "licht" geluid, doordat er géén luidsprekers van een compo setje ingegaan zijn, dus nu de hoge tonen redelijk oververtegenwoordigd zijn, ook aangezien de oude luidsprekers wat eerder hoog volume haalden schat ik. De tweeters in het dash blèren al goed, als mn deurspeaker net lekker beginnen. Als dit in het eindresultaat niet af te stellen is, waarschijnlijk toch maar eens kijken naar een compleet nieuw composetje.

De radio blijft na contact uit draaien aan staan. Ook al valt ie waarschijnlijk na verloop vanzelf uit, toch ga ik daar maar een contact-plus voor trekken. Die moet er toch komen voor de sub.

Vandaag de sub ophalen in de winkel, hopelijk is die een beetje koof weg te werken onder de stoel.

Zag jouw post nog over jouw installatie Hollender, dat geeft goede inspiratie!


27 jun 2013 07:21
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Een beetje sub krijg je echt niet onder een van de stoelen weggewerkt, ik kreeg mijn versterker er niet eens onder. Ik zou het subje gewoon achter in de laadruimte leggen en goed vastsnoeren. Liefst met een stevige grille over de speaker zodat je er niet direct een gat in maakt bij de eerste beste boodschappentas die je in je kofferbak mikt. Probeer vooral de truc met het dichten van de gaten in de deuren rond je speakers eens, je zou verbaasd zijn over de lage tonen weergave. Als het niet echt hard moet en je hoeft ook niet persé sublaag is die methode eerder te overwegen dan een subwoofer plaatsen. Ik heb mijn plannen van versterker en sub laten varen. De C5 is behoorlijk stil van binnen dus volstaat mijn radio die de vier speakers aan stuurt. Daarbij heb ik ondertussen een gezinnetje dus hard staat het nog zelden.

ps. hoe bedoel je dat er geen speakers van een composetje in gaan? Ik weet niet of je mijn speakers hebt gezien maar die hebben toch behoorlijke magneten en passen zonder problemen. En de pasvorm heeft meestal weinig te maken met compo of coaxiaal, de speakers zijn dezelfde. Alleen de plaatsing van je tweeter is anders.

_________________
Free beats!


27 jun 2013 15:13
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 19 jun 2013 10:18
Berichten: 30
Auto: C5 Break
Opties: Différence, ARCasting 18'
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267.000
Kleur: Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
De sub gaat niet passen. Heb m vandaag gekocht, en met de melding dat ik niet zeker wist of ie zou passen, kon ie eventueel geruild worden.
En die past inderdaad niet. Alleen met de stoel helemaal naar voren zou t gaan, dus dat werkt niet.

Mijn achterbank ligt vaker plat dan niet, in verband met vervoer van racefiets en/of mtb, dus daar ga ik m niet plaatsen.
Dit ga ik dus maar laten varen, jammer genoeg.

Nu eerst maar eens naar die opening in de deuren bewerken. Ik ken wel van die dempingsmatjes, die ze gebruiken om eea te isoleren, denk dat ik daarmee aan de slag ga. Dan heb je ook het minst kans op resonantie geluiden, schat ik.
Hoe heb jij dat precies gedaan?

Ik zat voor wat betreft de luidsprekers ff abuis met wat wáár werd afgefilterd. Standaard bij de tweeters, dus krijgt de deurspeaker het volle geluid.

Ik ga kijken of ik een redelijk composetje ga plaatsen over dezelfde bekabeling en met een filtertje bij de tweeter, óf dat ik toch voor een apart gefilterd setje en nieuwe kabels ga. Zonder sub blijft daar wel weer geld voor over 8-) Ff zonder op te zoeken, wat is nu precies jouw set-up?

De contact-plus trek ik van het weekend meteen even als ik met de kachel meng motor bezig ben.


27 jun 2013 19:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Ik heb voor een composetje en achter een coaxiaal. Beide van DLS. Achter was geen probleem omdat de filter bij de speaker zelf zit. Voor heb ik vanaf de radio nieuwe speakerkabels getrokken naar mijn filters. Die waren dermate groot dat ik ze enkel in het dashboard, boven het handschoenkastje heb kunnen plaatsen. Van daar vertrekt mijn kabel voor het laag die ik op de originele speakerkabel (die normaal vanaf de radio vertrekt) heb aangesloten. Zo stuurt die dus mijn woofers in de deur aan. En dan vanaf het filter nieuwe kabels naar de tweeters getrokken en zo rechtstreeks aangesloten. De originele bekabeling blijft zo behouden en kan dus weer gebruikt worden als ik de auto ooit weer weg doen. De originele speakers komen er dan gewoon weer in natuurlijk. Als je nu zelfs na het dichten van de gaten rond je speaker nog laag of punch mist kun je nog altijd zelf een baskistje maken als je een beetje handig bent. De vorm is eigenlijk niet belangrijk, dus kun je je kist aanpassen aan de beschikbare ruimte. Als je echt een kickbas in plaats van sub wil is het nog gemakkelijker. Je maakt dan gewoon een kastje dat aagepast is aan de plaats waar het moet komen, zet er een leuk basspeakertje in en raggen maar. Een gesloten kist heeft namelijk geen berekening nodig. Wil je toch wat meer rendement en diepere bas dan ga je voor een bas reflex kastje. Ook die kun je perfect aanpassen aan de beschikbare ruimte, alleen moet je dan wel even aan de hand van de specificaties van je woofer de ideale inhoud, poortdiameter en lengte berekenen. Zo kun je zelfs al met een 8" woofertje iets leuks doen.

_________________
Free beats!


27 jun 2013 20:23
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 19 jun 2013 10:18
Berichten: 30
Auto: C5 Break
Opties: Différence, ARCasting 18'
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 267.000
Kleur: Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Ik zag inderdaad je filters, holy moly, dat zijn aardige broodtrommels.
Ik had in de winkel een leuk compo setje gezien met wat normalere maat filters, zal daar denk ik de sub op inruilen. Nieuwe kabels op dezelfde manier als jij, thanks voor het foto verslag!

Die kistjes zullen niet direct noodzakelijk zijn, ga eerst maar eens fröbelen met de inpakking van de huidige set.
Ik wil gewoon een mooi vol geluid, hoef mn auto niet uit te stuiteren :)

En achterin doe ik helemaal niets mee, eigenlijk niet interessant vind ik.

Thanks tot nu toe!


28 jun 2013 07:07
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59
Berichten: 396
Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Ik heb vorige week mijn Sony autoradio vervangen door een Pioneer. Was een fluitje van een cent omdat de bijgeleverde stekkers pasten op de stekkers van de C5.

Prima geluid, tot zover niets aan de hand.

Het probleem is dat de nieuwe radio de opgeslagen instellingen niet bewaard. Zowel de zender- als de systeem- en audioinstellingen niet. Wat mij doet denken dat de Pioneer toch een andere aansluiting heeft dan de Sony.

Iemand bekend hiermee? En, belangrijker, de oplossing?

Groet, Frank

_________________
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF


28 maart 2014 11:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Als de opslag in de radio gebeurd (niet in de autocomputer) dan kan het zijn dat er bij contact uit helemaal geen stroom meer op de radio staat. Dus even accessoire-aansluiting controleren.

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


28 maart 2014 11:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59
Berichten: 396
Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radio inbouwen in Phase1
Kapitein, dank je.

Accessoire aansluiting? Waar? Hoe? Kleur?

Ik ben niet zo handig met electronica.

Groet, Frank

_________________
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF


28 maart 2014 12:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.