Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Bekrachtiging dynamo
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=11285
Pagina 1 van 2

Auteur:  Klussie [ 28 maart 2012 08:40 ]
Berichttitel:  Bekrachtiging dynamo

Vanmorgen kreeg ik op weg naar mijn werk de melding acculaadstroom laag.

De ANWB erbij gehad en deze constateerde dat de dynamo niet bekrachtigd werd.
Er werd geen magnetisch veld opgewekt en de aanstuurspanning op de dynamo was volgens hem 1,25 volt wat veel te weinig was. (komt dit uit de BSI?)
Meneer heeft vervolgens mijn accu opgeladen en zo kan ik weer thuis komen vanmiddag :?

Nu heb ik nog nooit van een bekrachtiging gehoord van de dynamo.

Dus mijn vraag;

Hoe werkt dit bij een C5?

Auteur:  willy4 [ 28 maart 2012 08:54 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

eigenlijk komt het hier op neer

het lampje wordt via combiklok gevoed en via de dynamo krijgt ie massa en als dynamo gaat lading 12v waardoor lampje uit gaat. Als je de draad naar d+ geen massa krijgt via dynamo veld bekrachtiging gaat lamp ook niet aan. meet met multimeter D+ draad daar moet ongeveer 10 volt opstaan. Staat daar niets op moet je voor het acculampje meten daar moet 12v op staan is daar ook geen voeding moet je controleren waar de voeding vandaan komt meestal zit er op de print van de combiklok nog een spanningsregelaar die ook stuk kan zijn. een schema kun je het beste via dealer op vragen er zijn zoveel verschillende uitvoeringen en schema. heb je wel voeding op D+ leg deze dan aan massa lampje moet dan aangaan dan is dynamo defect

Auteur:  EvilTwin [ 28 maart 2012 09:58 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

Klussie schreef:
Nu heb ik nog nooit van een bekrachtiging gehoord van de dynamo.


Een fietsdynamo heeft als rotor een permanente magneet, maar een dynamo in een auto wekt zelf het magnetisch veld op in de rotor, mbv (externe) stroom. De term bekrachtiging slaat dus op de bekrachtiging van het magnetisch veld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo#Afz ... rachtiging

NB de NL term voor dynamo is wat verwarrend, omdat volgens de definitie een dynamo gelijkstroom levert, en een alternator wisselstroom. De dynamo in een auto levert 3fasen wisselstroom, maar is voorzien van een gelijkrichter om uiteindelijk gelijkstroom aan het boordnet te leveren. Een fietsdynamo klopt wat dit betreft al helemaal niet, aangezien die wisselstroom levert, zonder gelijkrichting.

Auteur:  Klaverblaadje [ 28 maart 2012 12:11 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

Klussie schreef:
zo kan ik weer thuis komen vanmiddag :?


Ik hoop het voor je, ik kon met een volle accu maar de halve afstand halen en kwam net niet bij Rene.

Mocht je stranden en hulp nodig hebben, dan bel je maar, ik ben vanmiddag thuis of in Hoorn.

Auteur:  GW-tje [ 28 maart 2012 12:23 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

Jemig, Willy4! Gebruiken ze in het zwoele Belgiƫ geen hoofdletters/leestekens in de taal? Je berichten zijn (imho) nagenoeg onleesbaar.
No hard feelings, maar lijkt me wel handig als je iets langzamer typt als denkt/vertelt. ;)

Auteur:  willy4 [ 28 maart 2012 12:27 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

ik had opgezocht,omdat het te lang was voor te typen voor mij :mrgreen:

Auteur:  JW-C5 [ 28 maart 2012 15:12 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

De regeling van de bekrachtiging zit op de generator zelf, bij mijn weten.
Daar zitten ook de diodes waarmee de wisselspannig gelijkgericht wordt.

Als de bekrachtiging niet meer werkt zit je meestal aan een nieuwe of ruildynamo....

Groet,
JW

Auteur:  Klaverblaadje [ 28 maart 2012 16:37 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

JW-NHS schreef:
zit je meestal aan een nieuwe of ruildynamo


In het verleden kon je zonder problemen nieuwe diodes of sleepringen kopen en zelf monteren.

Of je bracht je dynamo of startmotor naar een speciaalbedrijf en je kon hem later diezelfde dag ophalen.

De kosten waren in beide gevallen een fractie van wat het tegenwoordig kost.

Auteur:  Klussie [ 28 maart 2012 17:57 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

Vanmiddag toch maar de reis begonnen, had je aanbod niet gelezen Rob ivm. drukte op het werk ;)
Licht, airco, radio, ventilator, alles op de uitstand.
Ben ik net 3 km op de A7 kom ik in een file terecht :shock:
6 km file rijden en daarna het gas er weer op.

Ik ben bij Rene aangekomen. :smt190
Nog 11,5 volt in de accu.
Na meten is volgens Rene gewoon de dynamo overleden.
En idd. een nieuwe diode brug oid is niet meer mogelijk om om te wisselen :?
Nieuwe is besteld en de C5 staat voor de deur onder een hele grote druppellader die ik ff mocht lenen.
Bijlage:
c5accu.png


Morgen gaat de nieuwe dynamo erin :P

Auteur:  Peebee [ 28 maart 2012 18:05 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

Vlug klaar zijn met laden? :idea:

Afbeelding

Auteur:  BJG [ 28 maart 2012 23:07 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

Het verhaal van Willy klopt wel bij een conventioneel systeem.

Maar:
Bij de C5 wordt de boel door de BSI gestuurd, en werkt het toch een klein beetje anders. Vooral als je metingen gaat doen waarbij je stekkers losneemt en/of aan aan massa legt gebeuren er andere dingen dan je verwacht (als je aan een conventioneel systeem denkt).
Daarbij komt dat de C5 GEEN dynamolampje heeft.

Al met al zou het daarom kunnen zijn dat de ANWB man ten onrechte geconcludeerd heeft dat de dynamo niet wordt bekrachtigd. En dat dus inderdaad de dynamo zelf defect is.

Als je exact wilt weten hoe het werkt kan dit via pb

Auteur:  Klussie [ 29 maart 2012 08:49 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

info is altijd welkom. :smt023
je hebt een pb :P

Auteur:  GW-tje [ 29 maart 2012 11:00 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

@BJG is deze info niet voor meerderen interessant? Ik ben wel benieuwd, hoor!

Auteur:  Klussie [ 29 maart 2012 13:29 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

Nieuwe dynamo zit er in.
Alles werkt weer zoals het hoort :P

Auteur:  willy4 [ 29 maart 2012 16:52 ]
Berichttitel:  Re: Bekrachtiging dynamo

:smt023

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/