Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Wonderlijke ruitenwissers 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 23 maart 2009 15:01
Berichten: 16
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 250000
Kleur: ice blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Wonderlijke ruitenwissers
Hallo mede C5 rijders.
De software van de ruitenwissers van de C5 heeft mij van begin af aan verbaasd. Regent het een klein beetje dan zet ik de wisser op automatisch. Dat werkt fantastisch! Maar zodra er iets meer regen valt, zeg meer dan vijf druppels, dan begint de wisser onmiddellijk als een gek te wissen. Een normale rustige slag lijkt mij dan logischer maar het is mij nog nooit gelukt dat voor elkaar te krijgen. Het zij zo.

Anders is het met de achterruit-wisser. Als je achteruit rijdt met de auto gaat de achterruit-wisser vanzelf ook constant wissen. Prachtig! En als je de achterruit gewoon op "wissen" zet gaat hij inderdaad wissen. Maar nu slechts met één slag per ongeveer 10 seconden. Dat sneller maken is mij nooit gelukt. Had ik liever anders maar ook hier: het zij zo.
Vervelender wordt het als je de achterruit-wisser op wissen en sproeien zet. De eerste keer dat je dat doet komt er eerst water en dan meteen een slag. Dan wordt 10 seconden gewacht en weer een slag. Tot zover oké al kun je die 10 seconden niet verkorten.

Maar dat verandert vanaf het moment dat je de sproeier ook maar één keer hebt gebruikt. Je haalt bijvoorbeeld even later bij nat weer met 100 km een vrachtauto in. Door het opspattend vuil zit de achterruit nu meteen dicht. Je probeert weer zicht naar achteren te krijgen om mooi voor de vrachtauto in te kunnen voegen. Dus zet je de achterwisser aan, eventueel met de sproeier. Denk je dat de ruit schoon wordt? Nee hoor, er wordt nu eerst 10 seconden gewacht voor de wisser een slag maakt. Met 100 km ben je dan al minstens 300 meter verder. Al die tijd geen zicht naar achteren. Hardstikke gevaarlijk!
Pas als je het contact minimaal een minuut of 10 uitgezet hebt zal de wisser/sproeier de eerste keer meteen een slag maken en dan 10 seconden wachten. Maar vanaf dat moment ben je weer het haasje. Wonderlijke software!
Overigens is dit in de auto van mijn vrouw (een Fiat) precies zo.


19 sep 2011 22:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Nooit opgevallen, zal er eens op letten of dat bij de ph2 ook zo is.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 sep 2011 22:49
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Leve de stokbrood eters :smt193


De gevoeligheid van de voorkant is via de Lexia af te stellen.

Achter vind ik ook een belachelijk ontwerp.

Dat sproeien bijvoorbeeld. Hij gaat eerst een partij sproeien om vervolgens alles in één keer er af te wissen. Er loopt volgens mij eerst vijf liter rechtstreeks op de achterbumper voordat die stengel een keer wakker wordt. Nee, hij zou gewoon moeten beginnen als je er om vraagt.

Bij het sproeien na 1 sec mee wissen en dan nog een aantal slagen droog vegen.

Stomme Fransen af en toe :roll:

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


19 sep 2011 22:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Als het achter niet goed werkt is dat een teken dat de pomp op het randje hangt. (mn het voor-achter mechanisme) De volgende stap is dat er überhaupt niks meer vóór uit komt.

Als het netjes werkt begint de boel instantaan te sproeien en te wissen, ook achter. Dat is omdat het kogeltje in de pomp, effectief de 3m slang naar achteren afsluit. Werkt het kogeltje niet meer goed, dan werkt het voor-achter wissen niet meer goed. Werkt het nog maar half of sluit het ook maar een beetje niet meer, dan loopt de achterleiding leeg, terug het reservoir in. Bij iedere sproeibeurt achter moet de pomp dan eerst die 3m leiding vullen, vandaar soms een vertraging. Dit hoort dus niet!

Heb je een vertraging tussen het bedienen van de stengel en het wissen, dan zou ik de stengel (Com2000) verdenken. Bedenkt wel dat de eerste stap vd stengel de achterste interval stand is, de tweede is wis-was. Alleen wis-was gaat instantaan, interval uiteraard niet.

BTW De gevoeligheid vóór is bij een vroege Ph.I niet in te stellen.
Dat hoeft ook niet. Gewoon netjes de ruit waxvrij houden en het werkt bij mij al 9jr perfect (YMMV)
Het kán dus wel.

Het heeft ook niks met wijn/stokbrood te maken want de Valeo engineers die dit geklust hebben zitten bij Stuttgart aan de wijn/schwäbische Seele ;)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


20 sep 2011 10:28
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Dat was natuurlijk een grap :lol:

Maar eerst gaat hij sproeien op het achterruit en dan een paar sec. daarna start pas het wissen.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


20 sep 2011 11:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Dat voorkomt in elk geval dat de wisser over een droge ruit piept en vuil uitsmeert; net zoals hij na een wis-was nog altijd een wis na geeft, om het laatste beetje water op te vegen, anders blijf je het restant van zo'n opgedroogd stroompje zien.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


20 sep 2011 11:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Het gaat hier volgens mij idd niet om een storing, maar op een of andere manier ingebakken softwarematige instelling. (producteingeschap zeg maar) En volgens mij betreft het hier een BSI van Johnson Controls en niet van Valeo.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 sep 2011 16:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
De wissers zitten aan de BMI vast en die komt waarschijnlijk van Siemens, maar daar doelde ik niet op. De ruitenwissers incl motoren komen volgens mij wel van Valeo. :idea:

Wissen is nogal ingewikkeld op een C5:
met je staakje geef je een commando, de Com2000 (delphi) zet dit om naar een VAN signaal wat de BSI (jci) vergelijkt met een aantal randvoorwaarden, of er überhaupt gewist mag worden.
Vervolgens gaat er een signaal naar de BMI (siemens) die dan direct de motoren (valeo) aanstuurt, maar die zijn op zich ook weer slim, in die zin dat ze hun eigen positie kennen, net als bijvoorbeeld de ruitmotoren (brose).

Er zit idd behoorlijk wat gedrag geprogrammeerd, bijv. de onderhoudsstand, of de maximum snelheid waarbij er achter gewist mag worden. Gelukkig wel want dit betekent ook dat de wissers altijd naar de ruststand terugkeren; essentiëel voor de achterwisser van de break en erg handig voor tegen wisserdiefstal.

Het ziet er zo goedkoop uit op bijv. nieuwe Benzen, wanneer men daarop het contact uitzet, stoppen de wissers direct, ook middenop de ruit. :shock:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


20 sep 2011 17:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Het verhaal klopt niet geheel: Voor wat betreft de ph1 wissers voor heb je gelijk wat betreft de aansturing

De wisser achter hangt echter gewoon aan de BSI. De motor heeft geen positieherkenning, alleen een houtje/touwtje 0 stand met sleepring (zoals we al jaren in de autotechniek kennen). Dat de wisser in de 0-stand terug gaat na afzetten contact komt doordat de BSI de spanning er gewoon op laat staan.

De motoren hebben geen positieherkenning, dat is pas vanaf de ph3 waar ze aan een LIN-netwerk hangen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 sep 2011 22:34
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Volgens mij heb je gelijk :smt023

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


20 sep 2011 22:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Sowieso is analoge positieherkenning mbv een sleepring ook positieherkenning. ;)
Hoe gaan ze dan naar de service stand? Zit er nog een tweede sleepring op oid?

Misschien ben ik in de war met de C6, maar bij het wissen gaan ze toch niet helemaal naar beneden tot de ruststand (onder de motorkaprand) dus ze moeten toch ook die positie kennen. (heeft de C6 ook LIN?)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


21 sep 2011 08:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
De sleepring is geen positieherkenning, de bsi doet daar niets mee.
Een sleepring is geen weerstand oid, het is puur een ingebouwde spanningsvoorziening in de ruitenwissermotor die zorgt dat hij voeding krijgt totdat hij zijn 0- stand heeft bereikt. In principe heeft elke wissermotor die ook in intervalstand kan werken zo'n sleepring. Een puls zorgt voor het starten van de motor, de sleepring zorgt voor de spanningsvoorziening totdat de motor in ruststand staat
Dit geldt voor de achterruitenwisser, zoals je kunt zien op het stukje schema in mijn vorige posting.

De voorste wissermotor heeft een aparte voedingsdraad met een soort sleepcontact voor de ruststand.
Zie hieronder een stukje schema. Draadnr 502 is voor de ruststand, 500 en 501 voor de twee snelheden. Hierop wordt door de bsi spanning gezet voor de ruststand, de interval natuurlijk en ik vermoed ook voor de onderhoudstand gedurende een vastgestelde tijd, dat moet ik nog eens nameten.


De C5 X7 heeft evenals de C6 twee wissermotoren, die met LIN worden aangestuurd, en onderling in een master/slave verhouding met elkaar communiseren (via een aparte draad)
Deze motoren hebben interne positie herkenning, die ze onderling communiceren om niet in elkaar verstrikt te raken.

Overigens heeft ook de ph2 C5 LIN, maar niet voor de ruitenwissers.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 sep 2011 21:08
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 22 jul 2023 23:07
Berichten: 5
Woonplaats: Zuidlaren
Auto: C5 break 2.0i-16v RFJ Caractère
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243000
Kleur: Gris fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wonderlijke ruitenwissers
Heeft iemand het schema van hoe dit bij een phase 2 break (2007) zit?
Ik had namelijk storing met de achterwisser vergelijkbaar met het volgende topic: viewtopic.php?f=6&t=20703&hilit=Wisser+achter
Symptomen: achterwisser gaat circa 8 seconden heen en weer en stopt dan op willekeurige positie na ver- en ontgrendelen van portieren, openen van portieren of achterklep en bedienen van achterwisser. Dit ging ook nog zo door na het demonteren van BSI zekering F2 - afgaande op bovenstaand schema had ik verwacht hiermee de permanente voeding uit te schakelen.
Draad 522 bleek in de rubberen doorvoer bij de achterklep gebroken te zijn. Na reparatie (solderen) werkt de achterwisser weer correct. Schijnbaar werkt de achterwisser bij een phase 2 niet met retoursleepring, maar met nulpuntherkenning (waarschijnlijk ook met een soort sleepring) welke via draad 522 wordt doorgegeven aan de BSI waarop de BSI de achterwisseraansturing via draad 521 stopt.
Tevens bestaat de draadbundel bij onze phase 2 niet enkel uit witte draden, maar ook andere kleuren.

Groet,
Emiel


23 nov 2023 22:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 126 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.