Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Test heb ik gedaan met draaiende motor. Interrieurfilter is kurkdroog. Even een plaatje geleend uit een ander topic, in dit scherm zie ik met draaiende motor 10V als de aanjager vol aanstaat. De aanjager lijkt erin geschroefd te zitten, soort draai en klik systeem
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
12 jun 2016 11:35 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
als ik het goed voorheb is het een draai en klik systeem heb je al is naar de stekker gezien? kijk daar maar is eerst naar
|
12 jun 2016 11:46 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Stekker ziet er goed uit, er komt 12V op als ik de blower aanzet (14V zelfs dacht ik ?). Heb de kachelmotor uitgebouwd en er direct 12V opgezet, doet helaas niets, lijkt erop dat de module overleden is. Morgen maar een nieuwe bestellen, Citroen nr. 6441 S3, kost slechts € 428,61 Kachelmotor is inderdaad een klik en draai systeem, een dunne schroevendraai in de vergrendeling steken en dan draaien. De meeste kracht kun je zetten op het uitstekende gedeelte waar de connector op gaat, hiermee kreeg ik de motor los, het is naar boven draaien (bovenkant dash). De kachelmotor kan er uit zonder het dashboard uit te bouwen, er moeten wel het nodige aan de kant, uiteraard de bekleding bij de pedalen. - Begin met de knie-airbag, het stekkertje hiervan zit in de weg en na demontage heb je beter zicht, 2 moertjes aan de achterkant en onder de stuurkap 2 haakjes. - Voor nog meer licht en beter zicht, kun je ook het vakje (zekeringenkast) links van het stuur demonteren, 2 torxjes. - Gaspedaal (let op, 2 stekkertjes !!!) - Een kastje wat met 2 moertjes tegen het schutbord vast zit - Koppelingsschakelaar (draai en klik systeem) - Plastic flap onder de middenconsole (2 torx schroeven) Met een wat trek en duw werk, kun je de motor er nu uitwurmen. De kachelmotor heeft een schuine kant, het lijkt erop dat het zo gemaakt is dat het zonder schade er in kan, maar niet zonder schade eruit. Bijrijderskant is erg leeg, geen kachelmodule hier. De module zit op de kachelmotor vast, lijkt allemaal op een éénmalig inelkaar kliksysteem, niet echt uitelkaar te krijgen zonder het te beschadigen.
|
12 jun 2016 13:30 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
hij ziet of is dezelfde als van een C8 , een tijdje geleden vervangen daar was de prijs ook iets over 400€ , toen eentje van de sloop erin gezet
|
12 jun 2016 13:39 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Bij BE en de Vos zijn er zat te vinden, ook jonge exemplaren: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=citroen+6441S3Ze gaan maar zelden kapot, ik zou er geen moeite mee hebben er zo eentje te gebruiken. Overigens, ben je er zeker van dat je 'm op de juiste wijze getest hebt? Spannings toevoer is één aspect, maar heb je ook de aansturing op de juiste wijze verzorgd? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 jun 2016 14:04 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Heb een aanvraag verstuurd voor een gebruikte, eens kijken hoe snel dat ding in huis kan zijn. Vreemd genoeg is dit ding nieuw ook nergens anders te koop dan bij de dealer, dus ook niet op de onderdelen sites. Morgen gaat de auto toch naar de dieselspecialist, dus 1 a 2 dagen heb ik de auto niet nodig.
Geen idee hoe ik het anders moet testen dan 12V op de grote pennen van de motor. Het stekkertje wat erop gaat, heeft een dikke rode en zwarte draad op de pennen, die draden gaven 12V op de multimeter.
|
12 jun 2016 17:19 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Heb je de spanning wel belast gemeten?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 jun 2016 21:06 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Heb de stekker los genomen en de spanning op de 2 grote pennen gemeten, daar stond 12V op. Op het display had ik de blower op vol aan staan. Met de Lexia zit ik de spanning ook oplopen als ik de knop opdraai, vol open zie ik 10V.
|
12 jun 2016 21:41 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
voor zeker te zijn dat het geen lekspanning is sluit ik er een h7 lamp op aan
|
12 jun 2016 22:27 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
JW-C5 schreef: Overigens, ben je er zeker van dat je 'm op de juiste wijze getest hebt? Spannings toevoer is één aspect, maar heb je ook de aansturing op de juiste wijze verzorgd?
Daarover schreef jij: Citaat: Heb de kachelmotor uitgebouwd en er direct 12V opgezet, doet helaas niets, lijkt erop dat de module overleden is. Dat kan niet werken, immers met alleen spanning op die twee pennen werkt hij niet. Er moet aangestuurd worden via die tweede stekker, die is gekoppeld aan de A/C computer. En als die net zo werkt als bij de A/C van de Xantia loopt de fan niet als je daar 12V op zet, en gaat 'ie op "storm" als 'ie aan de massa gekoppeld wordt. Maar of dat bij de C5 precies zo werkt weet ik niet, dat zou ik moeten testen zoals ik dat bij de Xantia destijds gedaan heb. Al met al ben ik er dan ook nog niet zo zeker van dat het probleem zit in de fan en z'n module, het kan ook misgaan in de aansturing. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 jun 2016 22:51 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
C5HDI110 schreef: Heb de stekker los genomen en de spanning op de 2 grote pennen gemeten, daar stond 12V op. Op het display had ik de blower op vol aan staan. Met de Lexia zit ik de spanning ook oplopen als ik de knop opdraai, vol open zie ik 10V. Dat is een onbelaste meting. Daaruit kun je geen conclusie trekken omdat eventuele problemen door overgangsweerstand in stekkers en aansturing geen rol meer spelen als er geen stroom loopt. U=IxR Dus stekker aansluiten en opnieuw meten. Vergeet de massa niet. Wil je alle fouten uitsluiten doe dan een V4 meting. Dan weet je meteen waar het probleem zit. Het kan ook met een H7 lamp zoals Willy al aangaf. Heb je dan nog steeds spanning en massa dan weet je zeker dat de aanjager het probleem is. Succes
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 jun 2016 23:18 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
De fan is toch al kapot door het uitbouwen en doordat ik probeerde om de module eraf te halen. Schiet me binnen dat de laatste tijd soms een vertraging in het inschakelen van de fan zat, zelfs al een keer gehad dat de fan niets deed, na contact uit en opnieuw starten wel.
Vraag me af wat er mis kan gaan in de aansturing, de Lexia geeft geen foutmeldingen en alle sensoren geven een normale waarde aan, zelfs de AC-compressor schakelt in (klik). De enige aansturing die ik zie is de module, of de koolborstels wat ik wel vaker heb gezien bij mijn Xantia's. Koolborstels of module, in beide gevallen is het een complete kachelmotor, het is niet te doen om het zonder te slopen uitelkaar te prutsen.
@BJG, wat is een V4 meting ?
|
12 jun 2016 23:22 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Volgens Service.Citroen moet het dashboard eruit bij een C5 met links stuur Heb meteen even het schema opgesnord, 8050 is de aanjager. Zo te zien word deze direct aangestuurd door de BSM of 8080 Elektronische eenheid airco. Beide units geven geen foutmeldingen in de Lexia, lijkt me sterk dat ze beiden defect zijn, voor de rest doet alles het.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
13 jun 2016 08:37 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
BJG schreef: ......Dat is een onbelaste meting. Daaruit kun je geen conclusie trekken omdat eventuele problemen door overgangsweerstand in stekkers en aansturing geen rol meer spelen als er geen stroom loopt. U=IxR Dus stekker aansluiten en opnieuw meten. ...... Die wet van Ohm klopt wel, uiteraard, je kunt 'm ook schrijven als I=U/R. Op die manier geschreven zie je dat er alleen stroom gaat lopen als er spanning U aangeboden wordt, en als de weerstand R niet oneindig hoog is. Die R wordt door verschillende factoren beïnvloed, dat kan zijn: -- overgangsweerstand in de stekker -- versleten koolborstels in de motor, dan wel iets anders dat zorgt voor onderbreking in dat stukje hardware. -- kapotte "mosfet" in de module die 'm aanstuurt. -- maar ook een ontbrekende aansturing vanuit de A/C computer, dan is de "weerstand van de mosfet" oneindig hoog. Oftewel, ook al sluit je 'm netjes aan, en ga je meten ná de stekkeraansluiting en meet je ook daar die aangeboden spanning U, dan kun je daar nog geen conclusie aan verbinden of de module dan wel de motor zelf kapot is. Ga je echter vervolgens meten op de stekker van de aansturing, dan valt daar waar te nemen of de spanning varieert, afhankelijk van de stand van de handmatig aangestuurde blower. Die meting uit te voeren bij lopende motor, uiteraard. Dat heb ik destijds bij de Xantia gedaan, zó kwam ik er achter hoe de A/C blower werkt. Als die spanning dan wél varieert kun je concluderen dat de module en/of de motor kapot is, naar ik denk. Varieert die spanning niet, dan moet je verder zoeken. Bij Xantia's komt het wel voor dat de A/C computer de geest gegeven heeft, of dat ook bij de C5 gebeurt weet ik niet. Die metingen kunnen uitgevoerd worden voordat je begint met slopen....... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 jun 2016 10:27 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: aanjager / kachelmodule
Ter aanvulling op JW's correcte uitleg: De V4 meting is de enige correcte manier om op te sporen waar een probleem in een elektrisch circuit zit. Google maar eens. Het idee is dat je spanningsverlies meet, en daaraan conclusies verbindt.
Met de stekker los kan er zoals jij meet prima 10,4 Volt op staan, maar sluit je hem aan dan kan het door weerstand in het circuit ineens lager op zelfs 0 zijn.
Die V4 meting kun je loslaten op het aanstuurcircuit, en op het voedingscircuit van de diverse onderdelen. (module, motor, BSM, Aircoiregelapparaat enz)
Krijgt bijvoorbeeld de motor de juiste Voedingsspanning aangeboden, en heeft hij de juiste aansturing, dan moet hij het doen zo niet dan is hij defect. De module is samengebouwd met de motor. Dus of het de motor of de module is is niet van buitenaf te zien. Wel als je opnieuw een V4 meting op de motor/module zelf doet.
MAW de V4 meting is de enige juiste testmethode.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 jun 2016 10:41 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|