MichielC5 schreef:
H3+ is volgens mij de uitvoering waar een "sport" stand op zit. Gelezen in een dik boekwerk over de Citroen techniek.
Ja klopt HA3+ heeft altijd een SPORT knop.
Hydractive 3 is een soortgelijk veersysteem als de DS t/m de BX (en Xantia’s en enkele Xm's zonder HA)! Op de C5 geleverd icm de volgende motoren:
Phase 1
Benzine: 1.8 16v - Diesel: 2.0 HDI 90/110pk
Phase 2
Benzine: 1.8 16v, 2.0 16v - Diesel: 1.6 16v HDIF, 2.0 16v HDIF BVM
1 veerbol per wiel, hoogte verstelbaar (laag, rijstand, middelhoog, hoog), automatische hoogte correctie (onafh. van belading), hoogte past automatisch aan aan staat wegdek/snelheid
Hydractive 3+ is vergelijkbaar met HA1 (Xm) en HA2 (Xm / Xantia)
Phase 1
Benzine: 2.0 Hpi, 2.0 16v, 3.0 V6 - Diesel: 2.2 HDIF
Phase 2
Benzine: 3.0 V6 - Diesel: 2.0 HDIF BVA, 2.2 HDIF BVA, 2.2 HDIF BiTurbo
HA3+ heeft 3 veerbollen per as, dus elk wiel een veerbol en daar tussen in een extra bol, welke wanneer het systeem in de Comfort mode staat, mee veert (op de veercilinders zit een dikke leiding die naar de HA bol gaat, veert de C5 in, word de vloeistof omhoog gedrukt in de cilinder naar de bol op het wiel, en door de leiding naar de HA bol, de vloeistof van de leiding komt uit bij de HA-bol en deze veerbol vangt de druk (samen met de 2 ander veerbollen) op waardoor de auto soepel veert!
Waneer het systeem in de Sport mode staat, wordt de vloeistof stroom naar de HA-bol onderbroken en het de HA-bol dus ook niet meer mee. Waardoor de auto stugger veert!
Wanneer de vering in de Sport staan bepalen de volgende sensoren:
- stuurhoek sensor: deze sensor kijkt naar de stuur uitslag en draaisnelheid van het stuur
- remdruk sensor
- gaspedaal sensor
- nog wat parameters, ik geloof ook G-krachten via de Airbag computer en … ?? …
Waneer de gemeten waardes worden overschreven (de waardes zijn afhankelijk van de snelheid), wordt de Sport stand ingeschakeld, wanneer je de SPORT knop inschakelt worden de waardes vernader waardoor de veercomputer eerder de vering in standje SPORT zet!
VB: je rijd 100km/h, je draait je stuur 20 graden, waardoor de Sport mode wordt ingeschakeld, maar wanneer je de SPORT knop heeft in gedrukt gebeurd dit bij bijv. 10 graden verdraaiing van je stuur!
Er is hier een tabel van, maar die heb ik helaas niet!
Hydractive 3+ is dus een actief veersysteem, welke de
veer karakteristiek kan aanpassen (3 of 2 veerbollen) maar kan niet de demping aanpassen, hiervoor heb je een systeem als AMVAR nodig zoals de C6 heeft (AMVAR= schuifjes die de vloeistof doorlaat kunnen veranderen van groot naar klein in 16 verschillende standjes)
Verbeteringen zijn welkom
Pjotr