peterock schreef:
Nou, gelukkig is de raamproblematiek ten end! Mooi voor de zomer.
Vandaag moest de C5 voor de keuring (geen probleem) en heb ik gelijk gevraagd om de accu te checken en de electrische ramen.
Nadat de accu was vervangen deden de ramen niet meer moeilijk!
Peter
Mooi, ik denk dat dit te maken heeft dat de C5 de eerste auto van C is met multiplex.
Ben niet erg technisch maar dit wil ongeveer zeggen dat niet elk electrisch apparaat zijn eigen kabeltje heeft, maar dat ze allen zijn aangesloten op een netwerk (ring, bus of ster weet ik niet). De signalering op het netwerk, dus hoe vertel je de ramen of de ruitwissers om iets te doen, is in mijn computermind nogal primitief. Het is gebaseerd op spanning of stroomstrekte of fase, of een combi, kortom allemaal heel basaal.
Ik zou denken, maak een IPv6 netwerkje en geef elk elektirsch onderdeel zijn eigen adres(s)en) en klaar ben je.
Maar in de praktijk blijkt dat indien de accu niet jofel meer is, je de meest gekke reacties kan krijgen van electrische onderdelen.
Bij de C5 is er wel sprake van twee netwerken, eentje voor de motor en andere belangrijke dingen en eentje voor het spul waar je vroeger gewoon aan moest zwengelen: ruitenwissres, ramen, stoelen. Het ene netwerk heet VAN het andere CAN, welke wat is kan ik nooit onthouden.
Gr. Ronald
Ps. Techneuten worden van harte uitgenodigd mij aan te vullen, te verbeteren of gewoon te zeggen dat ik er allemaal niks van snap