Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Aanduiding benzinemeter tijdens rijden op LPG 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Mijn carpool maat heeft een nieuwe peugeot 307 met gas, hij heeft de problemen ook volgens de gas boer moet die schakeling elkekeer resetten als je op nieuw start. bij hem werkt het niet , hij heeft toen een nieuwe verbeterde schakeling gekregen en die werkt nu wel.
Bij mijn C5 wordt hij netjes elkekeer bij het starten gereset.

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


19 aug 2006 21:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
fengels schreef:
Mijn carpool maat heeft een nieuwe peugeot 307 met gas, hij heeft de problemen ook volgens de gas boer moet die schakeling elkekeer resetten als je op nieuw start. bij hem werkt het niet , hij heeft toen een nieuwe verbeterde schakeling gekregen en die werkt nu wel.
Bij mijn C5 wordt hij netjes elkekeer bij het starten gereset.


Kijk zo komen we ergens.
Kan jij nog eens even kijken of de reset werkt bij het starten, of bij het vergrendelen van de deuren met de AB. Normaal zijn dit opeenvolgende acties.
Dus na een flinke rit (zakken meter) effe deuren dicht, deuren weer open, contact maken, niet starten en kijken hoe de meter dan staat.

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


19 aug 2006 22:54
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Zo'n 8000 km verder na het starten van dit topic, ook wat wijzer geworden over hoe de C5 reageert op het brandstofnivo.
Na een lange rit (1 lpg tank leeg = ong. 450km.) = afsluiten -> tanken -> openen -> starten een reset van de benzinemeter, hierbij was al zeker 200km. met een irritante melding laag brandstofniveau gereden, en stond de benzinemeter ook op volledig leeg. De electronica is overings wel zo slim dat de telling na het passeren van het virtuele nulpunt niet negatief doortelt in de boordcomputer.
Na het voltanken van een werkelijk half lege benzinetank wordt alles ook weer netjes gereset.
Maak je relatief korte ritten (< +/- 200km), dan kan het een paar dagen duren voor de benzinemeter opeens bij het starten van de auto gereset blijkt.

Kortom, er lijkt toch enige logica in te zitten, wat overeenkomt met de franse uitleg, zij het dat het niet erg duidelijk is wanneer het systeem denkt de benzinemeter te moeten resetten als je regelmatig kortere afstanden rijdt.
Het lijkt erop dat ook hier de totaal gereden afstand een rol speelt, wat te verklaren is door de virtuele hoeveelheid verbruikte benzine.


20 aug 2006 13:49
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ronald schreef:
Kijk zo komen we ergens.
Kan jij nog eens even kijken of de reset werkt bij het starten, of bij het vergrendelen van de deuren met de AB. Normaal zijn dit opeenvolgende acties.
Dus na een flinke rit (zakken meter) effe deuren dicht, deuren weer open, contact maken, niet starten en kijken hoe de meter dan staat.

Gr. Ronald


Ik zal het in de gaten houden
gr. frank

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


20 aug 2006 18:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Oldenhage schreef:
Bij de C5 wordt het brandstof niveau bij de start gemeten. De computer laat de naald van de brandstof meter zakken aan de hand van berkeningen. Aan de hand van de openingstijden van de injectors en de belasting weet de computer het theoretische vebruikt. Dit klopt aardig met het werkelijke verbruik (niet altijd he Harm) Als het goed is wordt bij het tanken de boel gereset. Zeker weten doe ik dat niet. Als de auto dus op LPG rijdt zakt de meter gewoon naar beneden..

Ik zal eens proberen uit te zoeken hoe de reset werkt, of hoe deze gesimuleerd kan worden.


Zelf vanochtend (per ongeluk) uitgeprobeerd. Tanken met het contact aan, maar geen draaiende motor.
Pas na 30km kwam ik erachter/viel het op dat de niveaumeter van de tank nog gewoon onderin stond en dat op de BC de tankstand ook niet bijgewerkt was. Volgens de BSI had ik inmiddels stil moeten staan, ongeveer.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


21 aug 2006 08:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: niveau alleen bijgewerkt bij siginificant verschil . . .
Ronald schreef:
. . .
Verscheidene mensen hebben op gemerkt dat dat stukje gas-electronica soms wel voor een reset zorgt, maar meestal niet.
Bovendien is het onduidelijk wanneer het ding de rest uitvoerd: starten motor, sluiten van de deuren, enz.
Kortom, het blijft een mysterie.

Gr. Ronald


Bij mij ook een AG-installatie. Ga op 29 aug. naar de gasspecialist, op zoek naar de oorzaak van melding 'uitlaatgas etc.' en soms op drie cylinders lopen na koude start. Zal de vraag over werking reset-elektronica daar ook stellen.

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


21 aug 2006 09:49
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dat hij bij koude start soms op 3 cylinders loopt heb ik ook (hij loopt dan nog op benzine)
Ik zou wel graag willen horen wat de gas specialist hieraan kan doen.

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


21 aug 2006 16:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht OT
fengels schreef:
Dat hij bij koude start soms op 3 cylinders loopt heb ik ook (hij loopt dan nog op benzine)
Ik zou wel graag willen horen wat de gas specialist hieraan kan doen.


Ik antwoord in een nieuw topic onder 'aandrijving'

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


21 aug 2006 16:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
fengels schreef:
Ronald schreef:
Kijk zo komen we ergens.
Kan jij nog eens even kijken of de reset werkt bij het starten, of bij het vergrendelen van de deuren met de AB. Normaal zijn dit opeenvolgende acties.
Dus na een flinke rit (zakken meter) effe deuren dicht, deuren weer open, contact maken, niet starten en kijken hoe de meter dan staat.

Gr. Ronald


Ik zal het in de gaten houden
gr. frank


Ik heb het volgende gedaan:
60km gereden, motor en contact uitgezet, sleutel er uit; contact aan: meter reset niet.
sleutel er uit, deur open dicht en uit en in gestapt, contact weer aan: meter reset niet
zelfde maar nu met deur op slot en open met afstand bedienning, contact aan: meter is gereset.
Gr. Frank

sl

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


22 aug 2006 18:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
fengels schreef:
fengels schreef:
Ronald schreef:
Kijk zo komen we ergens.
Kan jij nog eens even kijken of de reset werkt bij het starten, of bij het vergrendelen van de deuren met de AB. Normaal zijn dit opeenvolgende acties.
Dus na een flinke rit (zakken meter) effe deuren dicht, deuren weer open, contact maken, niet starten en kijken hoe de meter dan staat.

Gr. Ronald


Ik zal het in de gaten houden
gr. frank


Ik heb het volgende gedaan:
60km gereden, motor en contact uitgezet, sleutel er uit; contact aan: meter reset niet.
sleutel er uit, deur open dicht en uit en in gestapt, contact weer aan: meter reset niet
zelfde maar nu met deur op slot en open met afstand bedienning, contact aan: meter is gereset.
Gr. Frank

sl


Juist, uiteindelijk de AB die het werk doet, was hier of op CF ook al eens gemeld. Blijkbaar makkelijker voor gasboeren om dat signaal op te vangen dan een signaal van het VAN/CAN. Universeler ook lijkt me.

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


22 aug 2006 19:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht reset bij verschil van ruim 1/4 tank
Recent tijdens vakantie veel gereden en vaak gas getankt.
De teruggelopen benzinemeter wordt bij mij gereset (na afsluiten/openen met AB), wanneer er ruim 1/4 tankinhoud verschil is ontstaan met de werkelijkheid: 3/4 vol.

Deze 1/4 tankinhoud komt overeen met 220 a  250 afgelegde km's.

Het werkelijke benzineverbuik moet dus een stuk hoger zijn dan het berekende.
Nieuwe breinbreker: wanneer meldt mijn BSI dat er minder in de tank zit dan ie dacht, terwijl ik op benzine rijd, de tank bijna leeg is, maar het verschil met de berekende waarde kleiner dan 1/4 tankinhoud?

Of wordt de BSI wat kritischer bij kleine tankinhoud?

Of ben ik alweer aan vakantie toe?

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


20 sep 2006 12:09
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dank je Nixmit voor je Franse antwoord. Dat is dus gewoon wat het is:

Tank moet blijkbaar voor 1/4 leeg zijn voordat de reset iets doet. Misschien kan je de computer voor de gek houden door een schakelbare weerstand in serie te zetten met de vlotterweerstand. Dan moet je wel weten waar de weerstand zit.


24 sep 2006 13:23
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
1c5 schreef:
Dank je Nixmit voor je Franse antwoord. Dat is dus gewoon wat het is:

Tank moet blijkbaar voor 1/4 leeg zijn voordat de reset iets doet. Misschien kan je de computer voor de gek houden door een schakelbare weerstand in serie te zetten met de vlotterweerstand. Dan moet je wel weten waar de weerstand zit.


Er was toch weinig frans bij mijn laatste post . . . ? ;-)

Ik denk dat jouw conclusie ook iets te radicaal is.
Uit de door mij geleverde waarnemingen kan je concluderen dat bij mijn C5 het verschil tussen werkelijkheid en laatst gemeten stand minimaal 1/4 tank moet zijn, voordat een update plaatsvindt.

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


24 sep 2006 17:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
nixmit schreef:
1c5 schreef:
Dank je Nixmit voor je Franse antwoord. Dat is dus gewoon wat het is:

Tank moet blijkbaar voor 1/4 leeg zijn voordat de reset iets doet. Misschien kan je de computer voor de gek houden door een schakelbare weerstand in serie te zetten met de vlotterweerstand. Dan moet je wel weten waar de weerstand zit.


Er was toch weinig frans bij mijn laatste post . . . ? ;-)

Ik denk dat jouw conclusie ook iets te radicaal is.
Uit de door mij geleverde waarnemingen kan je concluderen dat bij mijn C5 het verschil tussen werkelijkheid en laatst gemeten stand minimaal 1/4 tank moet zijn, voordat een update plaatsvindt.


Hihi, lag het dus niet aan mij. Ik snapte ook niks van je post van woensdag, maar goed, ik las hem zondag en zaterdagavond is zwaar geweest. Maar begrijp het nu nog niet.
Kan je het aub nog een keer uitleggen? En bij 'tank' even aangeven of dit benzine- danwel gastank is ?

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


25 sep 2006 19:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Breinbreker
Ronald schreef:
. . .
Kan je het aub nog een keer uitleggen? En bij 'tank' even aangeven of dit benzine- danwel gastank is ?
Gr. Ronald


Het gaat om de aanduiding van het benzineniveau.
Dat zou niet moeten dalen wanneer je op gas rijdt, maar daalt wél omdat de boordcomputer de hoeveelheid benzine niet meet, maar blijft berekenen (bij mijn AG-gasinstallatie althans) aan de hand van gegevens over afstand, gasklep, toeren etc. .

Op den duur ontstaat er verschil tussen wat er in de benzinetank zit en wat de meter aangeeft. Dat verschil verdwijnt bij een reset.

Wanneer vindt die reset/update plaats?

Mijn constatering is, dat in mijn C5 met 3/4 volle benzinetank, de update plaatsvindt wanneer er minstens 1/4 benzinetankinhoud verschil is ontstaan tussen wat de meter aangeeft en wat er in de tank zit.

Wat ik mij verder afvroeg is of die update ook zo laat plaatsvindt wanneer de berekende hoevellheid benzine op is terwijl in werkelijkheid de benzinetank nog 1/4 vol is.

Met een beetje geluk lees je dit direct na mijn post. Lekker vroeg dus . . . ;-)

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


26 sep 2006 08:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.