Beste beton,
beton schreef:
Ik heb geen tip , maar ik heb deze storing dus ook. Volgens mijn Citroen dealer een draadbreuk. ( het gaat om de airbag in het stuur ) Vervangen gaat mij 340 Euro kosten. Best wel veel geld. Ik ben zelf technisch genoeg om het op te lossen echter aan dit soort dingen waag ik me niet. Ik moet er niet aan denken dat dat ding het ( als je hem nodig hebt ) niet doet.
As donderdag gaat hij toch voor een beurt , dus dit kan er dan ook mooi bij
A
Als je het wisselen van puur de behuizing te veel werk vind kun je eventueel ook kijken of je een complete, exact gelijke, COM 2000 kunt vinden, bijvoorbeeld bij Bart Ebben. Als hij er een heeft kost het je ca EUR 120 voor een versie voor de C5 met stuurhoeksensor. Het wisselen van de COM2000 zelf is echt een fluitje van een cent en slechts een kwartiertje werk:
0. Stuur / wielen centreren.
1. Twee schroeven (TX15) losdraaien links en rechts onder stuur van het afdekkapje en het kapje verwijderen. Vergrendeling van stuurverstelling open zetten en stuur zover mogelijk naar voren halen. Bovenste kapje wegklappen.
2. Alle connectoren op de COM2000 loshalen (5 stuks). Geen grof geweld toepassen maar voorzichtig met een schroevendraaiertje het borglipje wegduwen en de connector eruit halen.
3. Met een grote schroevendraaier de twee beugeltjes van de
airbag unit loswippen en deze uit je stuur halen. Hiervoor moet je je stuur wellicht een stukje linksom en rechtsom draaien. Nadien weer centreren. Connectoren van
airbag loshalen (Borging omhoog wippen, daarna connector eruit trekken) en de connector van de claxon en de massa (AMP plug) ook loshalen.
4. Bout losdraaien waarmee je stuur vastzit (TX40 bitje op ratel). Stuur verwijderen.
5. COM2000 loswippen (twee kunstof "haakjes" op de stuurkolom) en verwijderen.
--> Om problemen met inleren van sleutels e.d. te voorkomen zou ik je hier adviseren om beide units open te maken en de print om te wisselen. Maar goed, als je dat niet wilt dan moet je een oplossing vinden voor het inleren van je sleutels (startonderbreking). Daarvoor is een Lexia nodig voorzover ik weet. Afstandsbediening inleren kun je wel zelf.
6. Nieuwe COM2000 plaatsen en aansluiten. Nog even het typenummer controleren. Als het aantal connectoren gelijk is en de functies op de hendels ook dan zou het moeten kloppen. De zwarte connector is van de stuurhoeksensor, en die ontbreekt bij COM2000 modellen voor andere PSA auto's zonder hydropneumatische vering. Opletten dat het ronddraaiende gedeelte gecentreerd is en voor het plaatsen even voorzichtig testen of je het beide kanten ca twee 1/2 slag kan draaien tot de blokkering. Geen geweld gebruiken als dat niet lukt maar rustig de oorzaak zoeken. Daarna het contact aanzetten en alle functies testen. Je krijgt als het goed is nog wel een
airbag fout, maar dat klopt.
7. Stuur monteren. Voorzichtig de connectoren van je
airbag en de claxon door het gat heen geleiden en de flatcable nooit dubbelvouwen. Stuur past maar op een manier, kan verder niet missen. Centrale bout vastdraaien.
8. Connector voor claxon aansluiten en claxon testen.
9. Connectoren op
airbag aansluiten en contact weer aanzetten. De
airbag storing moet nu weg zijn.
10.
Airbag unit terugplaatsen (gewoon duwen totdat beide lipjes weer vergrendeld zijn).
11. Kapjes om stuurkolom terugschroeven (2xTX15).
Als je de COM hebt gewisseld inclusief print moet je nu je afstandsbedieningen en startonderbreking inleren. Dat laatste kan voor zover ik het begrijp alleen met een Lexia. Je kunt bijvoorbeeld stap 11 nog even uitstellen en de grijze en bruine connector in de oude COM2000 steken en zo naar de dealer rijden om de sleutels in te leren. De oude COM2000 zit dan niet meer om het stuur heen maar fungeert wel als ontvanger voor de afstandsbediening en startonderbreker. Maar nogmaals, die print wisselen stelt ook niet zoveel voor. Even rustig beide units op een bureau of lege werkbank open maken, onderdelen uitwisselen en weer dichtmaken is goed te doen en dan hoef je niets meer in te leren oid. In feite wissel je dan alleen de behuizing uit met die gebroken of dubbelgeslagen flatcable.
Groeten,
Roel.