Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 airco geluid. 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jun 2009 20:19
Berichten: 26
Auto: c5 break ligne pr
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10341
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190200
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht airco geluid.
Hallo ,

Mij viel de laatste twee dagen op dat ik een soort ruizend geluid hoor als de airco aanstaat.
Nu heb ik het idee dat de airco begint leeg te raken.
Het geval wil dat ik dat juist twee maanden geleden heb laten afvullen en alles was goed.
het geluid is weg als de airco wordt uitgezet, en de temperatuur is ook niet echt koud met de airco aan.
Wie weet er meer, is de airco lek of is er wat anders aan de hand.
Ik vraag dit maar even hier voordat ik weer laat bijvullen, misschien is het heel wat anders.


15 jul 2011 13:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
Als je pas hebt laten vullen moet je denk ik garantie claimen......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


15 jul 2011 14:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
Dat hangt er van af....
Als 'ie alleen bijgevuld is, wat overigens volgens de regels niet toegestaan is, heb je niks te claimen.

Is 'ie wel volgens de regelen der kunst gevuld, dan is het een ander verhaal.
Daarbij wordt het systeem eerst helemaal geleegd, vervolgens op druk getest, daarna gevacumeerd en weer gevuld.
Bij díe procedure zou een lek aan het licht gekomen moeten zijn, dat had dan eerst opgelost moeten worden voordat het systeem opnieuw gevuld werd.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 jul 2011 14:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
Hoe dan ook, diegene waar hij geweest is heeft het klusje niet goed geklaard....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


15 jul 2011 15:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jun 2009 20:19
Berichten: 26
Auto: c5 break ligne pr
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10341
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190200
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
okee, ik begrijp uit dit verhaal dat het dus wel degelijk een geluid moet zijn van een te laag gehalte aan koelmiddel
(als ik de juiste term gebruik).
Ik zal dan even met de garage gaan bellen om te vragen hoe en wat.
Was trouwens bij Spo airco service, en hij heeft een volledige controle gehad maar ja kan natuurlijk altijd iets kapot gaan (al hopen we natuurlijk niet).

Wordt vervolgd.


15 jul 2011 16:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
als er te weinig koelmiddel op is heb ik nog geen compressor lawaai horen maken, wel als er te veel op is
dan krijgt de compressor vloeistof slag


15 jul 2011 16:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
Te weinig koudemiddel in het systeem maakt inderdaad een soort fluitend geluid. Het is niet de compressor die je hoort, maar het half gasvormig stromen van de R134a door het blokventiel en verdamper

Een teveel aan koudemiddel zorgt voor een te hoge druk na de compressor, en daardoor uitschakelen (door de pressostaat). In de praktijk schakelt de compressor dan telkens in en uit, waarbij meestal de koelfan meteen in de hoogste stand gaat draaien.

Bij vloeistofslag van de compressor, is vrijwel altijd het blokventiel de oorzaak, overigens slaan bij een vloeistofslag meteen de zuigerstangen van de compressor krom, en maakt hij inderdaad lawaai, maar doet hij het ook niet meer :smt089 Dat lijkt in dit geval duidelijk niet aan de hand. (gelukkig)

In geval TS lijkt het inderdaad op te weinig koudemiddel.

Er kan iets mis gegaan zijn bij de service, maar ook kan er een kleine lekkage zijn.

Bij het servicen kan ook een lichte lekkage over het hoofd zijn gezien:
Na afpersen met een standtijd van 15 minuten is bij een lichte lekkage met een gewone manometer nauwelijks tot geen drukdaling te zien. (daarbij komt ook nog eens dat stikstof-moleculen groter zijn dan R134a moleculen) Dan moet je echt met zeepsop aan de gang, en dat doe je alleen bij verdenking op lekkage, dus als je veel koudemiddel kwijt bent.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


16 jul 2011 19:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jun 2009 20:19
Berichten: 26
Auto: c5 break ligne pr
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10341
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190200
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
Even een update, en natuurlijk bedankt voor alle reacties.

Ik ben gisteren even langs een airco service langsgeweest en ik was dus 2/3 van de koudemiddel al kwijt.
Tijdens de hele procedure geen fouten kunnen vinden en nu werkt hij weer zoals het hoort.
Ook kreeg ik nu een papier met alle gegevens over hoeveelheid vulmiddel etc.

Ik heb dus verteld dat hoe en wat hiervoor en mij is toegezegt dat als het weer voorkomt binnen een paar maanden ik terug mag komen dan gaat de bewuste monteur eens heel goed kijken, hij weet nu hoeveel er in is gegaan en kan van daaruit verder werken.

Ik moet zeggen dat ik netjes geholpen ben bij dit bedrijf, waar ik eigenlijk nooit zou komen maar er was niks anders in de buurt (kwik-fit).
De bewuste airco monteur was deze dag vrij en was aan zijn eigen auto bezig maar vondt het geen probleem om even mijn airco te controleren.
Wat mij wel opviel dat de hele procedure van testen bij kwik-fit veel langer duurde dan bij Spo ik was nu zo`n 50 minuten onder de pannen.

Al met al gaan we het dus weer even beleven en hopen dat het nu goed blijft, en ik hou jullie wel op de hoogte.


17 jul 2011 09:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
:smt023

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 jul 2011 09:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
En zelfs die 50 minuten is nog heel snel.
Zeer tijdrovend is het vacumeren, dat vacuum moet ook enige tijd blijven staan om te checken of alles echt dicht is.

Ik veronderstel dan ook dat er bij de vorige beurt iets niet goed uitgevoerd is......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 jul 2011 09:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
Vacumeren is niet bedoeld als lektest, dat wordt wel vaak gezegd en gedacht, maar het is niet zo.

Door vacumeren trek je het vocht en andere niet condenseerbare gassen uit de installatie.

Een voorbeeld maakt dit duidelijk:

Onder atmosferische druk (1 bar) kookt water bij 100 gr Celsius.
Verhoogje de druk zoals in een koelsysteem dan stijgt ook de temperatuur waarbij het water kookt.
Verlaag je de druk dan daalt de temperatuur waarbij het water kookt.
In absoluut vacuum (0 bar) verdampt/kookt al het water spontaan ook bij 0 graden celsius.

Natuurlijk bereik je bij vacumeren nooit het absolute vacuum, dat hoeft ook niet. Je kunt zover vacumeren dat bij normale temperatuur het water reeds verdampt. Dat is ongeveer 1000 micron, 130 Pa absoluut.
Het eventuele vocht in de installatie (vooral filter/droger) zal verdampen.
Natuurlijk kost de verdamping wat tijd omdat er wel warmte moet worden opgenomen. Daarom moet na het vacumeren de installatie een tijd onder vacuum blijven staan.

Stijgt dan de druk tijdens de standtijd? Dan betekent dat niet dat er lekkage is. het betekent dat er water verdampt. Daarom moet dan ook weer de druk worden verlaagd (verder vacumeren).
Daarna weer een standtijd, en zo opnieuw net zo lang tot de druk niet meer stijgt. Dan is al het vocht verdampt.

Als er lekkage is is het op zich logisch dat er drukstijging plaats vindt, echter is vrijwel niet te controleren of het komt door uitdamping of door lekkage als de druk steeds opnieuw stijgt. Een conclusie is dus niet goed te trekken.

Voor controle op lekkage heb je andere middelen, waaronder een snuffelaar, UV set, en stikstofset

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jul 2011 20:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 19:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
BJG schreef:
daarbij komt ook nog eens dat stikstof-moleculen groter zijn dan R134a moleculen

Dat lijkt me sterk, gegeven dat R134a tetrafluoretheen (C2F4H2) is en stikstof natuurlijk N2.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


19 jul 2011 06:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
Ik ben niet scheikundig, maar dat heeft men mij bij een stek-cursus een keer verteld,
gezien de formule zou ik idd ook anders denken.
Toch is het niet geheel uitgesloten op basis van de formule. Dan zou je de streng moeten bekijken en de atoom grootte moeten weten. Theoretisch kunnen twee stikstofatomen groter zijn dan een verstrengelde HFK.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 jul 2011 18:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 19:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
[lesje chemische binding en structuur]

Ook al ben je een niet-scheikundige, kun je daar op zich gelijk in hebben: de molecuulformule zelf zegt niet altijd iets over het formaat van het atoom.
Alleen, in dit geval is R134a echt groter. Dat komt door de fluor die er in zit: die atomen zijn feitelijk veel groter dan verwacht door de electronenstructuur. Daardoor kan een molecuul R134a zich niet echt verstrengelen. Ter vergelijking: één molecuul F2 is denk ik effectief nog iets groter dan één molecuul N2.

Dus, stikstof is m.i. echt de kleinste van de twee.

Of dat wat voor de discussie uitmaakt is juist weer jouw terrein, daar waag ik me niet aan :smt023

[/lesje chemische binding en structuur]

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


20 jul 2011 06:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: airco geluid.
Maarten, ik ben er wel van overtuigd dat jij meer weet van atoomstructuren ed.
Dus wat ik hoorde op die crusus zal wel niet kloppen vermoedelijk.

Op zich maakt het voor de discussie niet veel uit, maar het betekent dan wel dat als er een lichte lekkage is aan het systeem er ook ALTIJD stikstof ontsnapt, als er R134a verlies is.

Een methode om lichte lekkages op te sporen is het systeem met 100 gram koudemiddel te vullen, en daarna 15 bar stikstof er op. Dan met een snuffelaar R134a snuffelen. Door de hogere druk dan met alleen r134 zal de "pakkans" groter zijn.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 jul 2011 19:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.