Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 Zijwindgevoeligheid ... 

Ook zo'n last van zijwindgevoeligheid ?
Ja , maar enkel bij zeer stevige (ruk)wind. 55%  55%  [ 73 ]
Ja , eigenlijk bij het minste of geringste zuchtje wind. 31%  31%  [ 41 ]
Nee , de C5 spoort als een trein , ook bij 12 beaufort. 10%  10%  [ 13 ]
Anders , zie antwoord ! 5%  5%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 133

 Zijwindgevoeligheid ... 
Auteur Bericht
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
zit er genoeg lucht in de banden ?

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


21 maart 2010 22:10
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2009 19:17
Berichten: 13
Woonplaats: Vriezenveen
Auto: C5 2.0 16V Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 170000
Kleur: Blue Leman


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Op dit moment rij ik nog op winterbanden. Voor dat de eerste sneeuw viel en dus nog de normale banden onder de auto zaten is mij dit al opgevallen. Maar na vandaag, dat ik weer krampachtig met twee handjes en een onveilig gevoel aan het stuur heb gehangen, wil ik toch wel eens even weten of dit niet anders kan.

Banden met wat minder rubber boven de velg zullen wellicht wat stabieler zijn. Echter, mijn banden zijn nog niet versleten, dus zal dat even moeten wachten.

De banden spanning hou ik voor zowel voor als achter altijd op 2,5Bar. Volgens mij is dat al meer dan dat er voorgeschreven staat.


21 maart 2010 22:20
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2009 19:17
Berichten: 13
Woonplaats: Vriezenveen
Auto: C5 2.0 16V Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 170000
Kleur: Blue Leman


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Ploffie schreef:
Misschien eens een iemand in de buurt zien te vinden die ook een C5 heeft en daar eens in rijden.
Merk je dan duidelijk verschil dan weet je iig dat het aan jouw auto ligt.



Dat zou inderdaad de meeste duidelijkheid geven. Helaas ken ik niet iemand met zo'n zelfde C5..
Ik kan natuurlijk de garages in de gaten houden.. Of daar ergens zo'n C5 staat.. en een testrit maken.. :D


Aanvulling:
Maar hoe zit dat met de veerbollen.. In hoeverre hebben die invloed. Het is mij inderdaad ook opgevallen dat de C5 heel soepel op zijn pootjes staat.. "overhellen, bewegen van de carosserie".. Veel erger dan bij de xantia.


21 maart 2010 22:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Hoe de bollen invloed hebben kan ik je niet vertellen, maar er zijn mensen hier die dat wel kunnen (EvilTwin zeker).
Maar ik herken het best wel, en ik denk dat bij de banden (of de combinatie band/HP) zeker een belangrijk deel van de oorzaak zit. Je kan proberen de banden iets meer op spanning te zetten.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


21 maart 2010 22:56
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Veerbollen blijven nagenoeg op druk in tegenstelling tot de bollen van LHM rij-ijzers.
En als de druk afneemt zou ik het vreemd vinden dat dit de koersvastheid zou beïnvloeden.

Misschien zit er ergens speling waar het niet hoort, ergens op de lagers of de stuurkogels.

Is de hoogte wel goed?

Overhellen doet een C5 wel meer dan een Xant of XM zegt men, ofschoon mij dit amper opvalt als 10 jaar Xm rijder.

(Nog meer dan 2,5 bar Maarten?)

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


21 maart 2010 23:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Ploffie schreef:
Veerbollen blijven nagenoeg op druk in tegenstelling tot de bollen van LHM rij-ijzers.
En als de druk afneemt zou ik het vreemd vinden dat dit de koersvastheid zou beïnvloeden.


idd, maar deze is 9jr oud dus mogelijk ooit voorzien van "comfort"-bollen. Dan krijg je gezwalk.

Citaat:
Misschien zit er ergens speling waar het niet hoort, ergens op de lagers of de stuurkogels.
Is de hoogte wel goed?


goed punt, check ook LDS, stuurbekrachtiging en aanslagrubbers achter.

Citaat:
Overhellen doet een C5 wel meer dan een Xant of XM zegt men, ofschoon mij dit amper opvalt als 10 jaar Xm rijder.


Mijn C5 (HA3+) helt minder in bochten dan de Xms, waarmee ik toch al 20jaar (!) rijervaring heb.
Behalve wanneer je een Xm met HA1 in sport zet natuurlijk (=constant hard)
Mijn Xant was HP geen HA2 dus geen echt eerlijke vergelijking, die helde iets meer in snelle bochten, maar minder in langzame.
Maar zoals eerder gezegd een C5 vangt wel meer wind dan de veel lagere Xant of Xm.
Dus bochten: voordeel C5,
wind: voordeel oudere types.
Sterker mog een CX helt nog iets meer in bochten, maar is nog beter bestand tegen zijwind.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn C5 op 215 staat en mijn Xant HDi110 standaard ook al op 205 stond, waarom er C5s rondrijden met 195 heb ik nooit begrepen.

2,5 achter is net iets meer dan voorgeschreven, dacht ik, maar daar staat hij bij mij ook op, het is bandafhankelijk. Meer dan 2,5 bar met volle belading kan heel goed. Ik vond mijn moeders Jag wat zwabberend en slap rijden, toen ik het ging controleren bleek deze rondom op 2,8bar te moeten, maar hij stond op 2,3bar.

Laatste punt: wat voor zomerbanden heb je?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


22 maart 2010 01:47
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2009 19:17
Berichten: 13
Woonplaats: Vriezenveen
Auto: C5 2.0 16V Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 170000
Kleur: Blue Leman


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Bedankt voor jullie reactie,

Ik heb al snel even nagekeken welke zomerbanden ik heb..
Michelin Energie 195/65 R15

En de hoogte na gemeten..
Zoals hij nu onder de carport staat.. Lv Ca. 70cm La Ca. 69cm Ra Ca. 70cm..
Maar de ondergrond is niet helemaal gelijk.. Hmm Rv niet gemeten.. hi



Grt,

Dion


22 maart 2010 13:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Lijkt wel ok,
maar zo kun je de hoogte niet meten, zie het desbetreffende draadje.

viewtopic.php?p=211647#p211647

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


23 maart 2010 10:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 19 jul 2009 12:41
Berichten: 22
Auto: Berline 3.0 exclusive BVA6
Opties: RT4, JBL,Alcantara, LDW
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 88.000
Kleur: Gris Alluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
C5-ers

EvilTwin heeft al eens vermeld of de afstellingen wel in orde zijn.

Mijn eerste Zx ging over rails, mijn 2e nieuwe was een drama. Na bij een bandenfirma de uitlijning te laten hebben gecontroleerd en gecorrigeerd liep hij weer over rails.
Totdat de garage iets aan de besturing heeft gedaan ben ik weer naar dit banden bedrijf geweest waar nu door jongere monteurs de uilijning werd gedaan. De ZX spoorde beter maar nog niet zo als het zou kunnen.

Laat een zijwind gevoelige auto eens vierkant uitlijnen bij een bandenbedrijf waar een oudere en secuur iemand de wieluitlijning controleerd/corrigeerd.

Na de Xantia 1.8 viel mij de rechtuit stabiliteit van de C5 heel erg tegen. Voorbanden sleten netjes gelijkmatig af.
De garagehouder heeft op mijn verzoek de sporing laten corrigeren bij een voor hem vertrouwd adres en ik moet zeggen dat de C5 nu voor mij weer een netjes rechtuitrijdende auto is geworden.
De correctie is echter minimaal geweest maar duidelijk in het rijgedrag waarneembaar.

Als je de wieluitlijning laat controleren, dan is het dus de vraag of "de Specialist"wel zijn werk netjes heeft gedaan.
Het kan zijn dat je nog weer naar een ander moet gaan waar de uitlijning mogelijk wel perfect uitgevoerd wordt.

Dus ook al slijten de voorbanden netjes gelijkmatig af, dan kan een kleine sporings correctie wonderen verrichten.

Wieluitlijning is een investering welke een besparing op bandenslijtage kan opleveren en zich dus op termijn terug verdiend.

Succes met de jacht op rechtuitstabiliteit.

MVG Dart


02 mei 2010 10:39
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33390
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Bij een C5 kun je de achterkant niet uitlijnen ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


03 mei 2010 09:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
idd, de standaard waarschuwing zijn van toepassing:
1) Je kunt alleen de sporing vóór instellen (idem bij een ZX btw)
De rest (camber voor, alles achter etc.) is totaal niet instelbaar, alleen controleerbaar.
2) Sporing voor kan alleen maar verkeerd staan als er ooit aan geklooid is/schade.
3) Een verkeerde uitlijning (camber, toe) achter kan eigenlijk alleen door versleten ADALs, en heel misschien versleten/kapotte subframe rubbers.
4) Je kunt alleen de uitlijning checken als de auto exact op rijhoogte staat.
Daarmee moet je dus beginnen (exacte meet procedure is niet vanzelfsprekend, Lexia nodig voor fijnafstemming) Uitlijning dient dus ook te gebeuren met draaiende motor (dat kan niet overal -> afzuiging)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


03 mei 2010 10:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
@ Menno,

Dat klopt, je kunt 'm achter niet uitlijnen.
Maar door een vierpunts uitlijning te doen kun je wél vaststellen of alles goed staat en of er achter geen afwijkingen zijn.

Voorts kun je dan zien of de auto "recht is", niet als een krab op de weg staat met achterwielen die niet recht achter de voorwielen staan omdat de as iets scheef gemonteerd is. Dat heb ik wel eens gezien.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 mei 2010 10:11
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33390
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Ja dat klopt ... checken/vaststellen is idd mogelijk
Laat ik ook altijd even doen bij aanschaf van een andere auto, m'n huidige stond nog keurig op de fabrieks-waarde.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


03 mei 2010 10:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Na 9 jaar zou eea niet goed kunnen zijn, als dat achter is heb je helaas wel een probleem. Voor is echter prima corrigeerbaar.

Ik vermoed echter dat je het in de banden moet zoeken.
De combi van de maat en het feit dat de Michelin energy (E3A) niet echt heel stabiel is doet hem de das om.
Korte termijn oplossing: Pomp je banden op naar 2.7-2.8 bar.
Iets duurder alternatief is een stijvere band op je 15" te monteren. De nieuwere Energy Saver schijnt al wat beter te zijn, maar er zijn nog beteren te vinden op de markt (bekijk tests en ervaringen)
De beste en mooiste manier is om een stelletje Hungaro velgen te scoren (laatst nog aangeboden op dit forum) met 16" Primacy banden. Wel wat duurder, maar je zult het verschil erg merken . Bovendien gaat je auto er optisch ook nog eens op vooruit. Alternatief is een stelletje Monza velgen (ook 16"), die zijn iets ouder design, dus goedkoper te vinden. Als je een setje met redelijke banden kunt vinden ben je spekkoper. Moet voor 500-600 euro afhankelijk van de banden kunnen. Even naar de garage als je de 1% grotere rolomtrek wilt corrigeren in de kilometerteller (computerinstelling, niet echt nodig)
You'll be amazed kan ik uit eigen ervaring zeggen (mijn eerste C5 heb ik dit mee gedaan)!

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


03 mei 2010 10:41
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33390
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zijwindgevoeligheid ...
Het is weer sportknoppenweer :mrgreen:
Mooie verbetering is dat de C5-3 de stand onthoudt , merk sowieso meer verschil tussen 'normaal' en 'sport' dan bij mijn vorige PH1's ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


07 dec 2011 16:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.