Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 startkabels gebruiken, hoe ... ? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht startkabels gebruiken, hoe ... ?
Uit dit topic : Klik -->

Menno schreef:
Ik heb een setje simpele startkabels, doen het prima ... vorige week nog de C5 van m'n broer mee gestart ;) , ff geduld, en voila , leven in de brouwerij. Nooit last van elektronica e.d. of overmatig warm wordende kabels.

Ik kom ook nog uit het stenen tijdperk, zeg maar carbietlampen en aanverwanten. Ik laat de donormotor ook altijd lopen met iets verhoogd toerental. Hier zit dus een risico aan begrijp ik voor de elektronica.
Vragen:
1. Is dit risico voor de stroomgever of de stroomnemer, of allebei ?
2. Accu's koppelen met beiden motoren uit en wachten werkt als communiceerde vaten bij vloeistoffen ?
3. Oh ja en dan de hamvraag, ik vergeet het altijd: In welke volgorde aansluiten en afkoppelen ?

Misschien maar afkoppelen dit draadje, nuttig genoeg voor eigen topic.

Gr. Ronald
Ps. Ik weet dat de plus op de plus moet en de min op de min, maar vroeger dacht ik dat de kleur van de kabel ook echt bepaalde op welke polen die moest. :oops:

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


09 dec 2010 23:22
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33388
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing remsysteem abs
Eerst de pluskabel aansluiten ( afhalen omgekeerd ) , zelf laat ik de donor auto met verhoogd toerental lopen, ... that's it , altijd prima gegaan, je kan eventueel een stroomverbruiker aanzetten.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


09 dec 2010 23:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: startkabels gebruiken, hoe ... ?
Ronald schreef:
Ik kom ook nog uit het stenen tijdperk, zeg maar carbietlampen en aanverwanten. Ik laat de donormotor ook altijd lopen met iets verhoogd toerental. Hier zit dus een risico aan begrijp ik voor de elektronica.
Vragen:
1. Is dit risico voor de stroomgever of de stroomnemer, of allebei ?
2. Accu's koppelen met beiden motoren uit en wachten werkt als communiceerde vaten bij vloeistoffen ?
3. Oh ja en dan de hamvraag, ik vergeet het altijd: In welke volgorde aansluiten en afkoppelen ?



1) ik zie geen risico, onzinnige bangmakerij. Een collega van me had een nieuwe BMW waarbij hij steeds op snelheid de lampen van doorbrandde, bleek de spanningsregelaar op de dynamo te zijn, die leverde dus veel te veel prik, maar de compu's bleven het gewoon doen. Als ik donor ben, heb ik liever dat mijn auto gewoon werkt en draait en dat zijn interne spanningsregelaars op de BSI werken om pieken en dalen te voorkomen, dan dat ik afhankelijk ben van de slachtofferauto. Plus ik kan 100% zeker wegrijden na hulp gegeven te hebben.
Heel specifiek bij een C5 kan ik me ook nog voorstellen dat een rotte startmotor of sluiting op een andere motor zo'n stroom trekt van mijn accu dat mijn boordspanning onder de 9V duikt, met als gevolg dat ík mijn auto opnieuw moet initialiseren (ramen ed.)
2) dat werkt niet, je kunt niet met een accu een andere laden, de laadstroom van een dynamo is >100A bij >14V
een accu onbelast levert 13V, maar zodra die veel stroom trekt (zoals bij starten >400A) dan stort de spanning in naar <10V door de interne weerstand.
Simpel gezegd 400A * 10V is prima om een startmotor te laten lopen, maar om een accu te laden heb je 100A * 14A.
3) ik laat dit altijd afhangen van hoe gemakkelijk je bij de polen kunt, je kunt voor starthulp altijd een aarde pakken dicht bij de startmotor. De C6 heeft bijv de accu in de kofferbak, maar starthulppolen op de rand van het motorcompartiment.

NB het instructieboekje van de C5 geeft een uitgebreide handleiding incl exacte volgorde, incl mijn aanwijzing de aarde te gebruiken, ook daarin wordt het starten met lopende motor ontraden, maar dat advies volg ik dus niet.

Citaat:
Ps. Ik weet dat de plus op de plus moet en de min op de min, maar vroeger dacht ik dat de kleur van de kabel ook echt bepaalde op welke polen die moest. :oops:


Dat kan desalniettemin slim zijn dit altijd hetzelfde te doen, er zijn genoeg auto's waarbij de polen een afdekkapje hebben in die kleuren.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 dec 2010 12:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: startkabels gebruiken, hoe ... ?
bij ons op het bedrijf is er ook zoiets gebeurd,
daar was toen alle electronica eraan
dat was maar voor 20.000€,er is geen nul teveel
er zijn toen wel lessen uitgetrokken
het was wel een autocar
verder doet iedereen wat hij wil,en het is niet van horen zeggen


10 dec 2010 12:48
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03
Berichten: 72
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: startkabels gebruiken, hoe ... ?
De rode en de zwarte startkabel zijn, afgezien van de kleur, geheel identiek. Soms staat op een kabel een + of - teken, maar dat is alleen om ze te kunnen onderscheiden, net als de kleur. Technisch gezien mag je dus best de zwarte startkabel gebruiken om de pluspolen te verbinden (en dan de rode kabel voor de minpolen).
Zelf heb ik er een goede gewoonte van gemaakt om altijd de rode kabel voor de pluspolen te gebruiken. Dat vermindert de kans op fouten.

Ik gebruik altijd onderstaande volgorde:
- eerst de rode kabel tussen de twee plussen.
- dan de zwarte kabel tussen de twee minnen (of een ander massapunt).
- pechauto starten.
- eerst de zwarte kabel verwijderen.
- dan de rode kabel verwijderen.
De reden is als volgt: bij het aansluiten van de eerste kabel is er nog geen enkel risico. Je zou de + van de ene auto kunnen verbinden met de - van de andere auto zonder dat er iets fout gaat. Er is immers nog geen stroomkring, daarvoor zijn altijd twee kabels nodig.
Het wordt pas kritisch bij het aansluiten van de tweede kabel. Stel dat je eerst de zwarte kabel tussen de twee minpolen aansluit. Als je daarna de rode kabel tussen de pluspolen aansluit moet je heel goed oppassen dat je niet per ongeluk een massapunt aanraakt, want dat is meteen kortsluiting.
Omgekeerd: als je eerst de rode kabel tussen de twee pluspolen aansluit, hoef je daarna bij het aansluiten van de zwarte kabel niet bang te zijn dat je kortsluiting veroorzaakt door b.v. per ongeluk de carrosserie of het motorblok aan te raken.

Bij de moderne startkabels zijn de klemmen helemaal beschermd door plastic. Als die bij het aansluiten uit je handen vallen is de kans op kortsluiting klein. Bij de oudere startkabels zijn de klemmen soms kale metalen tangen, daar is het risico groter, vandaar bovenstaande volgorde.

Dit hele verhaal staat los van electronica in de auto. Ik vind de redenering van EvilTwin wel heel plausibel klinken. Een auto waarvan de motor loopt zal zijn best doen om zijn eigen boordspanning stabiel te houden. Maar ik weet niet of je de donorauto moet starten voor of na het aansluiten van de startkabels.

Vriendelijke groet,
Eddie.

_________________
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5


10 dec 2010 13:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: startkabels gebruiken, hoe ... ?
@willy, hebben die geen 24V boordsysteem? Dat lijkt me onvergelijkbaar met een personenauto.
Hoeveel Ampère trekt een touringcar eigenlijk als je een 13L Diesel aanslingert :| (ook geen spelfout)
De krukas alleen weegt meer dan mijn hele aandrijflijn!
http://www.daf.eu/BE_NL/Trucks/Componen ... tions.aspx

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 dec 2010 13:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: startkabels gebruiken, hoe ... ?
garfield schreef:
Maar ik weet niet of je de donorauto moet starten voor of na het aansluiten van de startkabels.


Starten voor het aansluiten, want anders start je de werkende auto als met een blok aan z'n been (de slechte accu/startmotor etc.) sterker nog soms voel je die rotte accu ook aa de lopende donor auto. Je ziet de boordspanning wegvallen totdat de dynamo weer geregeld is naar het juiste niveau. Accu's gingen bijv vaak stuk op een cel, dan leveren ze nog maar 11,5V ip 13 dat verschil merk je in de donor auto aan het lopen vd dynamo (en motor).

Bovendien valt een van mijn voordelen weg: dat je in elk geval één lopende auto hebt. :smt023

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 dec 2010 13:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: startkabels gebruiken, hoe ... ?
Ik moest laatst, toen we de Saxo nog hadden, de Saxo starten met de C5. De accu was leeggetrokken door de autoradio die een beetje raar deed. Omdat het maar om de Saxo ging heb ik de C5 er met de neus tegenover gezet en de motor uitgezet, eerst + polen verbonden (rode kabel) daarna - polen (zwarte kabel). Vervolgens de Saxo gestart (dus eigenlijk op de stroom van de C5 accu). Terwijl Saxo liep, kabels in omgekeerde volgorde er weer afgehaald. Daarna C5 weer op z'n plek gezet zonder enig probleem of storing/foutmelding.

Nu vraagt een Saxo natuurlijk wat minder stroom dan een C5, dus als ik een zwaardere auto zou moeten helpen zou ik wel de C5 aanzetten. Heb een keer een Astra geholpen en omdat ik geen gas bijgaf, sloeg de C5 af tijdens het starten van de Astra. Dat gaf een emissie storing melding als gevolg. Vervolgens opnieuw geprobeerd met de C5 op zo'n 1500 - 2000 toeren en geen problemen. Tenminste, niet met de C5. De Astra deed het nog niet. Was dus wat anders de accu.

_________________
Groeten, Marc


10 dec 2010 13:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht @ ET
die hebben een 24V boordsysteem dat klopt ,maar de werking is hetzelfde
en het kan gebeuren zowel als bij 12V en 24V, je moet de pech maar hebben
ik weet nu wat ik moet doen, wat een ander doet moet hij weten
als je pech hebt :smt089


10 dec 2010 13:35
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29
Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: startkabels gebruiken, hoe ... ?
Starten met startkabels van auto's met "toeristenaccus" (echt zo heten ze hier) is helaas wel een aantal malen ieder jaar nodig. Fouten aan de electronica? Nooit gezien. Verhalen over de gevaren voor de electronica genoeg, maar altijd een straat verder, nooit te controleren. Misschien zijn er gevallen geweest waar die defecte electronica de oorzaak van de lege accu was?

Wat ik wel geleerd heb, is hulpvaardige helpers een meter verderop te zetten. Want de kans dat dan bij aan- of afkoppelen ongelukken gebeuren is evenredig met het aantal helpers in het kwadraat. En ik wacht altijd een 30 seconden na aankoppelen voordat er gestart mag worden. Als het een goede, maar lege accus is, hoor je de generator van de draaiende auto een minuutje zwoegen. Als het geluid niet veranderd bij aankoppelen, weet je ook zeker dat de lege accu echt naar de flilisteinen is, want die neemt geen laadstroom meer aan. Als een accu echt krats leeg gemaakt is, is het mooiste er wel af, en is ie daarna echt nooit meer te vertrouwen.

_________________
Groetjes,

Jos


Jos Okhuijsen
Ukonjärventie 141
99801 IVALO
Finland

+358405007853

Afbeelding


11 dec 2010 02:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.