Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

APK
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=8304
Pagina 5 van 7

Auteur:  tdemeyer [ 12 jun 2011 13:48 ]
Berichttitel:  Re: APK

Blijf me als Belg nog altijd verbazen over dat APK gedoe bij onze noorderburen.... En wij maar klagen als we naar de jaarlijkse keuring moeten (nu ja 'keuring'.....)

Auteur:  lemmy [ 12 jun 2011 16:33 ]
Berichttitel:  Re: APK

Nou mijn dame is ook weer door de APK, ook hier het derde remlicht vervangen, werkte niet meer.
Het was mij nooit opgevallen maar bleek van binnen aardig geoxideerd, dus een geheel nieuwe opgezet.
Ook de handremkabel bleek niet in orde was gescheurd en vastgerot in de metalenbuis waar hij doorheenloopt dus
ook deze is in zijn geheel vervangen.
Het viel me op dat de handrem aan de voorwielen zit, dacht altijd dat het standaard op de achterrem was.
Verder geen vreemde dingen gevonden en ik mag over twee jaar weer terugkomen.

Auteur:  Klussie [ 12 jun 2011 22:38 ]
Berichttitel:  Re: APK

Een citroen met bollen heeft altijd de handrem voor.
Hij moet van achter op en neer kunnen blijven bewegen ;)

Auteur:  JW-C5 [ 12 jun 2011 23:55 ]
Berichttitel:  Re: APK

Niet alle bollenkarren hebben de handrem op de voorwielen. Bij de C5-3 en de C6 zit 'ie achter :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Klussie [ 13 jun 2011 09:58 ]
Berichttitel:  Re: APK

Wist ik niet. :?

Hoe zit het dan met de wielbasis als hij op de handrem staat en je zet de vering hoger of lager?

Auteur:  Klaverblaadje [ 13 jun 2011 10:56 ]
Berichttitel:  Re: APK

Als de auto achter op de handrem staat staan de voorwielen toch los?

Tenzij je én de versnelling inschakelt én de handrem er opzet, dubbel op dus, net als een riem én bretels om je broek op te houden.

Auteur:  EvilTwin [ 13 jun 2011 11:01 ]
Berichttitel:  Re: APK

Klussie schreef:
Wist ik niet. :?


Is toch al tig keer langsgekomen en volgens mij heb jij dit al eerder gevraagd ;)

Citaat:
Hoe zit het dan met de wielbasis als hij op de handrem staat en je zet de vering hoger of lager?


De achterwielophaning van de C5-3 en C6 is een meerpuntsophanging, niet de langsarmen van de DS, Gs, CX, BX BX, XM etc. De C5 heeft nog wel langsarmen. Het voordeel van langsarmen is dan weer anti-duik bij het remmen en dat effect is minder sterk op de C5-3/C6.

@Klaverblaadje: dat doe ik altijd, ook met de C6 en een automaat staat in Park altijd gelockt aan de aangedreven wielen.

Auteur:  Klaverblaadje [ 13 jun 2011 11:12 ]
Berichttitel:  Re: APK

Jij draagt dus een riem en bretels? :smt017

Bij mij wordt de handrem maar drie keer per jaar gebruikt, twee keer met zomer/winter wielen wisselen en met de APK.
De rest van het jaar gebruik ik het P-lock van de automaat.
Thuis in de garage staat de auto altijd helemaal vrij, nadat de accu een keer leeg was en de auto niet meer uit P te halen was.

Heeft de C6 de handrem ook op de voorwielen?

Auteur:  Klussie [ 13 jun 2011 11:17 ]
Berichttitel:  Re: APK

EvilTwin schreef:
Is toch al tig keer langsgekomen en volgens mij heb jij dit al eerder gevraagd ;)


Ik lees (te) weinig de ph3 draadjes, daar ben ik over een jaar of 5 pas aan toe ;)

Auteur:  JW-C5 [ 13 jun 2011 11:18 ]
Berichttitel:  Re: APK

Een aanvulling op ET's reactie....

Bij de bollenkarren-met-ada's, om één punt scharnierende achterste langsarmen dus, zal er een verspanning optreden als dat wiel geblokkeerd is en er in hoogte gevarieerd wordt.
Bij de C5-3 en de C6 is dat een stuk minder, if at all, omdat daar een multi-link wielophanging gebruikt wordt.

Overigens, ook auto's als de Saxo hebben de handrem op de achterwielen. En ook die heeft een ada-achtige constructie waardoor je bij het in-en-uitstappen enige verspanning zult krijgen. Dat levert geen problemen op omdat die verspanning opgeheven wordt als je de handrem lost.
Bij een fictieve-bollenkar-met-ada en handrem achter zou dat dan ook gebeuren, maar vóór die tijd heeft de hydrauliek dan al extra druk gezet en zal de auto dan wat extra omhoog schieten als je na het instappen de handrem lost.
Of dít de reden is waarom bij de C5-I en II de handrem vóór zit weet ik niet.
Bij eerder bollenkarren was het als noodrem bedoeld bij uitvallen van de hydrauliek. En dan rem je voor meer en harder met de handrem dan achter. Dit argument geldt echter niet meer bij de C5, die heeft een eigen remsysteem, onafhankelijk van de hydrauliek in de vering.

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 13 jun 2011 12:33 ]
Berichttitel:  Re: APK

Dat van die noodrem klopt volledig. Om het weer even terug te trekken naar het APK draadje.
De handrem vóór (lees noodrem) is geconstrueerd om 0,5g remvertraging mogelijk te maken , dwz ongeveer 50% van je normale remkracht en het wettelijke minimum. Maar het wordt bij de APK nooit getest.

Zou je met een áchterrem een dergelijke kracht proberen op te wekken geraakt de auto zeker in een spin.

BTW handremmen op schijfremmen zijn altijd lastig geweest. Ten tijde van de DS waren er geen auto's met schijfremmen, alleen de DS en race-Jaguars dus moest Citroën zelf iets verzinnen: dat werd een handrem dmv aparte remblokjes voor op de schijven. Op auto's met trommels was het simpelweg een excentriek.

Toen schijfremmen steeds gebruikelijker werden en (zoals op de Sm en GS) ook achter kwamen stopten andere merken vaak een klein handremtrommeltje achter ín de schijfrem. De CX is de laatste Citroën met aparte blokken voor de handrem, sindsdien gebruikt Citroën een excentriek tbv de handrem, op dezelfde remcilinder die ook de normale remblokken bedient, tegelijk ingevoerd met de zwevende remklauw. De CX had voor nog vier (!) HP-remcilinders per schijf. Op een C5 is dat nog maar één cilinder per schijf.

Technisch mag men bij de APK eigenlijk geen onderdelen eraf halen ter inspectie, dus ook niet de wielen om de staat van remblokken, remkabels of remmen te controleren.

Auteur:  JW-C5 [ 13 jun 2011 12:54 ]
Berichttitel:  Re: APK

Even inhaken....

Die wettelijke eis van 0,5G is me bekend. En dát is dus de reden dat de noodrem van HP geveerde en geremde auto's op de voorwielen zit.
Wat ik in dat verband nooit gesnapt heb is dat er, vóórdat de diagonale scheiding usance werd, heel wat voor/achter gescheiden remsystemen gemaakt zijn. Die halen bij uitval van het voorste circuit de 0,5G nooit.

Voorts, waarom de C5 I en II de handrem nog op de voorwielen hebben is me ook niet duidelijk. Daar is technisch geen reden voor, en naar ik vermoed is het duurder dan een handrem op de achterwielen.

Groet,
JW

Auteur:  Wilfred [ 23 dec 2011 16:00 ]
Berichttitel:  Re: APK

vandaag naar de keuring geweest,apk afgekeurd ivm te hoge roetuitstoot :( Iemand een idee om die omlaag te krijgen?

Auteur:  Klussie [ 23 dec 2011 16:01 ]
Berichttitel:  Re: APK

Veel gasgeven?

Auteur:  Menno [ 23 dec 2011 16:03 ]
Berichttitel:  Re: APK

Even voor de APK goed warm rijden en flink gassen kan soms helpen ...

Pagina 5 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/