Auteur |
Bericht |
hdi rijder
C5club Newbie
Geregistreerd: 03 jun 2008 20:56 Berichten: 7
Auto: berline
Brandstof: Diesel
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 255000
Naar boven
|
caravan trekken
hallo
heb een vraagje voor C5 rijders die ook met een caravan op pad gaan en dan met name de bergen in ik heb nu een 2.0 hdi van 110 pk doet het nog goed maar het wordt tijd voor een andere nou wil ik weer een diesel maar het zijn een heleboel 1.6 diesels ook met de zelfde vermogen en koppel nou hoor ik (meestal van peugeot) dat de 1.6 diesels snel teheet worden in de bergen nu is de 2.0 er ook niet helemaal vrij van maar is goed in de hand tehouden door 3/4 gas tegeven i.p.v volgas de berg op zijn er mensen die ervaring hebben met een 1.6 of is dit meer een probleem van peugeot
oja de caravan die erachter hangt is beladen ongeveer 1350 kg
gr jack
|
09 okt 2010 21:15 |
|
|
Nosmo King
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 998 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: caravan trekken
Ik rij een 1.6 diesel en ben afgelopen jaar met een motortrailer naar de Alpen geweest. Motortrailer met motoren weegt maar 600 kg dus minder dan de helft van jou caravan dus niet vergelijkbaar maar toch even mijn ervaring.
Op de terugweg bij 30 graden buitentemperatuur en 130 km op de cc liep berg op bij mij de olietemperatuur wel wat op, water niet. Olietemp staat normaal iets onder 3 uur, dan iets er boven.
Jaar eerder met de Xantia 1.9 SD in vergelijkbare omstandigheden en 110-120 km/uur liep de temp wat meer op.
_________________
|
09 okt 2010 22:34 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: caravan trekken
het probleem met caravans zit lang niet alleen in het gewicht...
Het is vooral het enorme windvangen waar auto's het moeilijk mee hebben.
(hoewel: wegkomen op een helling)
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
09 okt 2010 22:48 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: caravan trekken
alhoewel ik zeer tevreden ben van de 1.6 hdi... ook in de bergen etc...
maar als ik een caravan zou hebben zal mijn keuze toch voor de 2.0 hdi zijn.. vooral met een gewicht van 1350 kg
|
10 okt 2010 15:45 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: caravan trekken
Op het moment dat een trekhaak aanwezig kan zijn aan een auto en er een maximum trekgewicht wordt opgegeven, mag je er van uitgaan dat de fabrikanten er rekening mee houden dat er daadwerkelijk ook iets achter gehangen wordt.
Dat onder zware omstandigheden temperaturen oplopen, is niet meer dan logisch. Zo lang het binnen de perken blijft, zou ik er niet van schrikken.
En ja, als je met 1350kg achter je auto nog steeds 100 bergop wil rijden, dan heb je een dikkere motor nodig, maar als je doel is boven te komen, volstaat de lichtere variant ook.
Er zijn in diverse draadjes links genoemd naar sites met meer info.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 okt 2010 11:43 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: caravan trekken
Is het niet zo dat de 1.6 wat gevoeliger was voor turbo problemen in het geval van te lang uitgesteld onderhoud? Hoe verhoudt zich dat als er extra zwaar werk wordt geleverd?
Hoe dan ook, als je de keuze hebt, zou voor mij de 2.0 de eerste keuze zijn.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
12 okt 2010 15:58 |
|
|
|