Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

windgebonk
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=7026
Pagina 1 van 2

Auteur:  giodalborgo [ 19 apr 2010 10:28 ]
Berichttitel:  windgebonk

Ben zoals ik in een aantal berichten heb laten zien uiterst tevreden over mijn C5 Tourer. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik, nu het in Italie nog net niet heet genoeg is voor de airco en te warm om helemaal dicht te rijden, als ik met het linkerraam open zo'n 90+ km/u rijdt (voor de psychologen onder jullie, de arm blijft in de auto) mijn CDs niet meer hoor door het bonkende geluid dat de wind tegen de deurspijl produceert. Nog nooit meegemaakt, zo rumoerig! Ben geen arm-uit-het raamrijder maar heb ook geen zin om van die van gebold perspex gemaakte dingen -die je zo'n 30 jaar geleden met name op Mercedes Benz W123en zag- op mijn C5 te bevestigen. Ervaringen? Oplossingen? Alvast bedankt.

Auteur:  willy4 [ 19 apr 2010 10:43 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

ik rijd altijd met de ramen dicht en de klimacontrol op auto

Auteur:  Menno [ 19 apr 2010 11:01 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Achterraampje ( rechts ) op een kier zetten zodat de lucht ook weer een weg uit de auto kan vinden ... ;)

Auteur:  JHV [ 19 apr 2010 11:35 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Niet toevallig de arm uit het raam en de vingers op het dak aan het trommelen, gorilla-zit heet dat in (verkeers)psychologentaal dacht ik. ;) :lol: :lol:

Overigens herken ik wel dat je beter met een open raam achter kunt rijden dan met een geopend voorzijraam. Ik vind dat meer lawaai maken op een of andere manier.
Johan

Auteur:  EvilTwin [ 19 apr 2010 11:48 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Buffeting/Vortex shedding is typisch iets wat je bij een bepaalde snelheid en drukverschil merkt.
Iets harder rijden, of zoals Menno zegt spelen met de andere ramen helpt. Bijna altijd zet ik alle ramen tegelijk evenver open. Dan heb je in de auto de meest gelijkmatige drukopbouw.

Ik rij regelmatig met de ramen open (meestal deels, maar soms zelfs geheel, ook op de snelweg, airco op recirculeren) en daarmee heb ik nog nooit problemen gehad.

Ik heb dit nog niet met een C5-3 gedaan, maar wel met een hoop andere auto's. Een Xm heeft bijv. van die deelraampjes vóór waarmee je nog boven de 200 open kunt rijden. Cabrio's hebben daartoe vaak uitklapbare spoiler bovenop de voorruitrand en schotten tussen de hoofdsteunen. Maar ook dan kan er nog bij een bepaalde snelheid resonantie optreden, de kunst is dit zo laag te doen dat de intensiteit ook laag is, of zo hoog dat je nooit op die snelheid komt.

Auteur:  JHV [ 19 apr 2010 12:10 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Buffeting/Vortex shedding
Alles heeft een naam ;) zelfs lastige dingen. ET, heerlijk dat je zoveel kennis inbrengt.
Johan

Auteur:  EvilTwin [ 19 apr 2010 13:02 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Wel ik heb me een tijdje beziggehouden met aeroëlasticiteit (!) en dan wordt je wel een beetje een expert op dit soort fenomenen. Omdat het een heel specialistisch vakgebied is ben je al gauw dé expert. Een beetje vreemd dat het vakgebied nog altijd zo'n ondergeschoven kindje is aangezien neerstortende vliegtuigen of zelfs instortende bruggen en schoorstenen nogal kostbaar zijn.

Auteur:  Witbrik [ 19 apr 2010 18:37 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Als ik alleen rijd dan heb ik rechtsvoor open en linksachter open. De opening is afhankelijk van de snelheid. Rijdt heerlijk en je kapsel blijft in model :lol:

Auteur:  JW-C5 [ 19 apr 2010 19:39 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Als ik met iets warmer weer rij zet ik het dak een stukje open. Geen last van zulk soort verschijnselen.

Bij aanschaf van een C5 Tourer ga ik ook een dak laten inbouwen, af fabriek is dat niet leverbaar.
Het waarom daarvan is me onduidelijk, Citroën heeft inmiddels wél het after-market Hollandia schuif-kantel-dak gehomologeerd.

Groet,
JW

Auteur:  Witbrik [ 19 apr 2010 19:49 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

TS heeft geen open dak. Bestaat er al een C5 cabrio ?

Auteur:  JW-C5 [ 19 apr 2010 22:37 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Witbrik schreef:
TS heeft geen open dak. Bestaat er al een C5 cabrio ?


Het is te overwegen dat alsnog te laten aanbrengen :idea:

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 20 apr 2010 09:39 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

technisch was de C5 cabrio er vóór de sedan ;)

Afbeelding

Auteur:  JHV [ 20 apr 2010 09:55 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Dank aan ET, want van hem weet ik u dat ik een Buffeting/Vortex shedding vrij kapsel heb. :lol: :lol: Bij mij kunnen wat dat betreft alle ramen tegelijkertijd open staan dus.
Ik ben dus niet kaal maar heb een groot tonsuur. :lol: :lol: :lol:
Johan

Auteur:  giodalborgo [ 21 apr 2010 08:17 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Heren, als ik morgen weer terug naar Split rijd dan zal ik alle combinaties (ramen en snelheden) eens uitproberen. Kom er daarna nog even op terug. Ik maak ook nog een fotootje van mijn velgen met 'exotische' achtergrond dan sluit ik op een waardige manier ook mijn geschaafde velgendraadje af.

Auteur:  giodalborgo [ 21 apr 2010 08:26 ]
Berichttitel:  Re: windgebonk

Evil Twin, zie dat je nog een SM bezit. In de autobladen van begin jaren '70 stond het bol van de vergelijkende testen met mijn BMW 3.0CS. Schrijf niet welke van de twee auto's er als beste uitkwam anders krijg ik hier op het forum de vortex shedding van voren! Met de BMW 3.0 CS gaan alle vier de elektrische ramen naar beneden en verdwijnt ook de dakspijl. Geen gebonk en fijn als het warm is.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/