Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Banden ( michelin of toch ?? )
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=68
Pagina 142 van 161

Auteur:  c5jan [ 10 sep 2018 19:53 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

JW-C5 schreef:
BJG schreef:
Na 80 000 km beginnen de cc's nu achter te cuppen.
...
Verder niets dan lof over de cc in zowel zomer als onder winterse omstandigheden. Geheel conform ervaringen van andere gebruikers op dit forum.


...
Om te beginnen, wat een kilometrage, 80 kkm en nu pas "hun beste tijd gehad".
Onder mijn C5 haal ik dat bij lange na niet, met 50 kkm voor de set zijn ze wel aan vervanging toe. En dat vind ik netjes, met de eerdere Michelins deed ik niet langer.

Mbt dat cuppen, daarbij heb ik naar ik denk wat te lang gewacht met de voor <> achter wissel.
Dat heb ik pas gedaan bij een kleine 30 kkm, de voorbanden hadden toen nog ruim 3 mm, de wat gecupte achterbanden zaten op ruim 5 mm.
De eerste paar duizend kilometer na de voor <> achter wissel was dat duidelijk te horen aan de voorkant, inmiddels is dat goeddeels weg.

Ik ben voornemens voor de winter twee nieuwe CC's te nemen, die vervangen dan de banden die nu achter zitten en die dan onder de 3 mm zijn.
De nieuwe komen dan voor, de banden met tegen die tijd nog 4 mm komen dan weer achter.

Groet,
JW

Zo heb ik dat ook altijd gedaan, tegen advies van bandenboeren in. De reden is voor mij heel simpel: door de achterasconstructie vanaf BX t/m C5 ph1/2 slijten de achterbanden altijd ietsje scheef op. Een beproefde manier om doodsangsten uit te staan tijdens het rijden is het voor monteren van voormalige achterwielen.
De C5ph3 zal daar ongetwijfeld minder of geen last van hebben met zijn multilink ophanging.

Slijt de CC onder een Ph2 ook zo langzaam op als onder een Ph3?
Ik zou wel weer eens langer dan 35KKm met een setje banden willen doen namelijk...

Auteur:  Zeevijver [ 10 sep 2018 20:29 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

De achterbanden achter kwamen er behoorlijk gecuped onderuit en niet alleen voelbaar maar ook hoorbaar.
Cuppen is de ph3 niet vreemd .

Auteur:  BJG [ 10 sep 2018 22:25 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

De ph1 en 2 zijn nauwelijks gevoelig voor cuppen. Wel wat voor zaagtand slijtage. Op te lossen door indien mogelijk iedere beurt links naar rechts te wisselen.
Dat gaat natuurlijk niet met cc.

De ph3 is behoorlijk gevoelig voor cuppen. Ook daar het advies om frequent te wisselen. Liefst links naar rechts, indien niet mogelijk voor naar achter.

Auteur:  JW-C5 [ 10 sep 2018 23:13 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Toen we elkaar spraken enige tijd geleden, heb je m'n CC's "bevoeld" en vastgesteld dat er niet alleen sprake was van zaagtandvorming, maar ook van cuppen van de achterbanden.

Inmiddels zitten die banden er al weer een poosje aan de voorkant onder. In het begin was dat goed te horen, met name bij snelheden rond de 70 à 80 km/u. Dat is gelukkig "weggesleten", het is tot een nauwelijks waarneembaar verschijnsel gereduceerd.

Verder doen ze het prima, zowel onder kletsnatte omstandigheden, alsook bij het rijden van bergweggetjes dat ik op dit moment aan het doen ben in z'n thuisland :citrofiel

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 10 sep 2018 23:39 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

En, al iets te zeggen over levensduur?

Auteur:  JW-C5 [ 10 sep 2018 23:46 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Yep, zie m'n eerdere posting.
Ik verwacht er iets van 50 kkm mee te rijden, en dat is niet minder dan ik met m'n eerdere Michelins deed.
Netjes voor een zware V6 Break, vind ik, die ik niet spaar ;)
Daarbij rij ik ze niet op tot 2 mm profiel....

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 11 sep 2018 10:05 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Verder, bedoel je? :|

Auteur:  JW-C5 [ 11 sep 2018 10:38 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Ik bedoel te zeggen dat ik ze niet zóver op slijt, ik vervang ze eerder dan dat de 2 mm bereikt is.
Die 2 mm haal ik dus niet :idea:

Groet,
JW

Auteur:  R1200C [ 11 sep 2018 12:57 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

c5jan schreef:
Doorgaans zou bij registratie het juiste vinkje uitzetten of 'uitschrijven' onderaan de mailing moeten volstaan.


"doorgaans" en "moeten" geven aan dat het zo zou horen. Helaas zijn mijn ervaringen anders met FD en heb ik, terwijl ik me zeker op dit gebied geen gemiddelde gebruiker vind, heel veel moeite gehad om ze zover te krijgen dat ze stopten met mailen.

Maar aangezien dit verder compleet OT is: geen ervaring met CC's (van rubber) en zal dat ook niet gaan krijgen ;)

Auteur:  JW-C5 [ 11 sep 2018 13:24 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

c5jan schreef:
……... Een beproefde manier om doodsangsten uit te staan tijdens het rijden is het voor monteren van voormalige achterwielen....


Die zin nog eens doorlezend, probeer ik te begrijpen wat daar staat. Suggereer je daarmee dat het helemaal geen goed idee is om die voor <> achter wissel te doen omdat dit tot "rare rijeigenschappen"zou leiden, dat wordt dan lijden dus?

Na de voor <> achter wissel die ik deze winter gedaan heb, met daarna ruim 5 mm resp. 3 mm op de voor- en achterbanden, heb ik geen moment last gehad van afwijkend rijgedrag. De auto stuurde net zo strak als voorheen, en dat doet hij nu nog.

Oftewel, wat bedoel je met die opmerking?

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 11 sep 2018 13:54 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Als je achterbanden iets scheef opgesleten zijn (wat redelijk te verwachten is gezien de achterwielophanging met getrokken draagarm die iets toesporig staat) hou je bij montage van diezelfde wielen aan de voorzijde maar een klein vlak over waar het rubber de weg echt goed raakt. De scheve slijtage stuurt een beetje mee. Ik vind dat onprettig sturen, doe het daarom nooit meer op die manier. De BX-en hadden dat al; ik heb het me daar afgeleerd en gezien de slijtagepatronen bij de C5 geen reden gezien daar vanaf te wijken.
Overigens komen bij mijn C5 de ADAL'len er wel aan, binnenkort maar eens GJO consulteren.

Auteur:  JW-C5 [ 11 sep 2018 14:03 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Aha, bedoel je dat.

Ik heb daar na de voor <> achter wissel onder mijn C5 geen enkele last van gehad, gelukkig :)
Mijn achter banden waren aan de binnenkant dan ook niet verder afgesleten dan aan de buitenkant. Misschien ook omdat ik "verse" ADAL's heb?


Groet,
JW

Auteur:  R1200C [ 11 sep 2018 14:11 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

JW-C5 schreef:
c5jan schreef:
……... Een beproefde manier om doodsangsten uit te staan tijdens het rijden is het voor monteren van voormalige achterwielen....


Die zin nog eens doorlezend, probeer ik te begrijpen wat daar staat. Suggereer je daarmee dat het helemaal geen goed idee is om die voor <> achter wissel te doen omdat dit tot "rare rijeigenschappen"zou leiden, dat wordt dan lijden dus?

Na de voor <> achter wissel die ik deze winter gedaan heb, met daarna ruim 5 mm resp. 3 mm op de voor- en achterbanden, heb ik geen moment last gehad van afwijkend rijgedrag. De auto stuurde net zo strak als voorheen, en dat doet hij nu nog.

Oftewel, wat bedoel je met die opmerking?

Groet,
JW


Even los van waar je de beste banden wilt hebben: (hoe lang) rij je door met winterbanden met 3mm? Zowat elke banden"specialist" geeft aan dat winterbanden onder de 4mm flink aan eigenschappen inleveren.

Auteur:  JW-C5 [ 11 sep 2018 14:18 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Michelin heeft er de nodige tests mee laten doen, en vastgesteld dat er bij 3 mm nog altijd sprake is van goede wintereigenschappen, ook bij sneeuw.
Ik heb de beste banden vóór zitten, zie eerdere discussie daarover in dit draadje. En daarmee ook maximale tractie in de sneeuw.

Ik ben overigens benieuwd of Oostenrijk, dat 4 mm als minimum verplicht stelt bij winterbanden, dit gaat handhaven.
Dan zouden CC's, die nieuw 7 mm profiel hebben en niet (ruim) 8 die bij winterbanden gebruikelijk zijn, maar heeeeeel kort mee kunnen......

Groet,
JW

Auteur:  R1200C [ 11 sep 2018 14:28 ]
Berichttitel:  Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Maar die 3 mm blijft niet (lang?) 3mm, dus voor mij zou dat reden zijn om er geen (wissel)tijd meer aan te besteden. Denk overigens dat Oostenrijk kijkt naar het algemene plaatje en niet of de (winter)profielen doorlopen tot op 0. Dus worden eventuele vooruitstrevende merken op dezelfde hoop geveegd met de mindere rubbers.

En je hebt gelijk als het over tractie gaat, maar ik ben het met je oneens dat dat belangrijker is dan stabiliteit die je uit de grip van je achterbanden haalt. Maar dat zal altijd een "strijd" blijven dus zolang ik er geen last van heb als jouw auto zijn achterkant verliest zul je mij er niet over horen :smt203 :lol:

Pagina 142 van 161 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/