Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Banden ( michelin of toch ?? )
|
Banden ( michelin of toch ?? )
Auteur |
Bericht |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Inderdaad je wilt je beste banden achter hebben. De stabilisatie van je auto (en elk bewegend iets) gebeurt aan de achterkant.
Leuke manier om dat te laten zien: neem een speelgoedautotje en doe een stuk plakband over de voorbanden en duw dat over een gladde tafel. Auto gaat rechtdoor. Plakband over de achterbanden en de auto spint om zijn as. Vandaar ook dat bij een slipcursus ook gewerkt wordt met auto's waarbij de handrem op de achterwielen zit
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
18 apr 2007 21:58 |
|
|
Robbert
|
EW schreef: RobbertC5 schreef: zullen dan de Michelin Premacy's om de voorwielen vervangen. Zou je ze niet liever achter eronder gooien? Beste banden achter hebben twee voordelen: je hoeft nooit meer dan twee banden tegelijk te vervangen en een voorwielslip is makkelijker dan een achterwielslip.
Achter zitten nog prima banden (15.000 km) en ik heb wel eens begrepen dat de verschillende 'sporing' van de voor- en achterwielen van een C5 er de reden van is dat het eigenlijk niet verstandig is om voor naar achteren te doen en/of andersom. De achterbanden slijten ook enigzins scheef af.
Overigens heb ik gister de banden al binnen gekregen (zondagavond besteld). Werkt echt uitstekend. In Wieringerwerf (dichtbij) is een garage die samenwerkt met deze internetfirma, voor € 16 per lichtmetalen velg wordt de oude band eraf gehaald en verwijderd en de nieuwe erop gedaan en uitgebalanceerd. Per saldo ben ik dus 115 + 16 = € 131 per band all-in kwijt. Zo op het eerste gezicht zijn het in ieder geval mooie (profiel) banden
|
19 apr 2007 21:29 |
|
|
Robbert
|
De Nokians liggen erom, ziet er in ieder geval goed uit (inclusief velgbeschermer). Fototje lukt even niet, digitale camera stuk
Qua rijgedrag kan ik niets negatiefs bedenken, heb geenzins de indruk dat e.e.a. minder is dan de Michelins die ik had, heb eveneens niet de indruk dat het wezenlijk beter is. Veel grip (nieuw natuurlijk), geen lawaaischopper, stuurt en remt 'strak'. Eerste conclusie : zeker wel goedkoper (€ 50 per band ), niet slechter, goede koop dus
|
20 apr 2007 18:44 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Heb vandaag 205/55/16 van Michelin eronder laten plakken bij de KF...
Met een actie en een last minute korting bij de KF (laatste banden of juist niet) was ik compleet 430 kwijt...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
20 apr 2007 18:50 |
|
|
Robbert
|
De Kwik Flut
€ 430 all-in voor vier stuks das een scherpe prijs
Voor de Nokian's Z 215-55-R16 W zou ik voor vier stuks € 520 kwijt zijn, twee stuks kostte me nu € 260.
Zou het prijsverschil te verklaren zijn door het verschil in maat (205 om 215)
|
20 apr 2007 18:57 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ja, de 215-ers waren totaal, schrik niet, iets van 760 voor 4
En die centimeter, ach, ik rijd niet op het scherpst...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
20 apr 2007 19:00 |
|
|
Robbert
|
Kan dat, van standaard 215 naar 205, zonder afbreuk te doen aan veiligheid, weglegging etc Past dat probleemloos
|
20 apr 2007 19:02 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
De 215 is een optionele maat, 205 kan zonder meer...verschilt 1,7% in de omtrek...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
20 apr 2007 19:04 |
|
|
Citroentje
|
Kreeg deze week een artikel onder ogen over de kwaliteit van banden. Daaruit begreep ik dat er nogal wat verschil is in de gebruikte materialen. Dat heeft dan niet alleen effect op de prijs, maar ook op de rolweerstand en de remweg. Door grote verschillen in rolweerstand kan een goedkope band uiteindelijk veel duurder worden. Ook een langere remweg kan duur uitpakken.
Mij is alleen niet duidelijk hoe ik er achter kom welke band op basis van roet en welke op basis van silica is gemaakt.
Zie dit artikel voor de bewuste informatie.
|
21 apr 2007 13:31 |
|
|
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: De 215 is een optionele maat, 205 kan zonder meer...verschilt 1,7% in de omtrek...
Ik dacht dat het met die 205 of 215 ging om bandbreedte. Dus bij verschillende breedte heb je ook een andere diameter (dus omtrek)
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
21 apr 2007 14:23 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Ja , want die 55/60 of welke band er om zit ( vb : 215/55 R16 ) , is de verhouding, uitgedrukt in %, tussen de hoogte en de breedte van de band ....
Dus bij een 205 band neemt die 55/60 etc die als uitgaanspunt
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
23 apr 2007 07:47 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Even on topic. Ik heb dit keer, na bestuderen van de laatste zomerbandentest (ik dacht van de consumentenbond), toch eens voor Uniroyal rallye 550 gekozen (205/65/15 H). Via autobandenmarkt.nl was ik klaar voor 340 euro all-in, wat ik knap goedkoop vind.
Wat meteen opviel was hoe stil deze banden zijn vergeleken met de Michelin Primacy. Echt een fors verschil. Op natte weg (is me gelukt er een te vinden) uiterst prettig aanvoelend, wat ik van Michelin minder vond. Misschien een spoortje minder vast aanvoelend bij spoorwisseling, maar dat kan mede aan de aanhanger gelegen hebben waarmee ik 2000 km op stap was. Wel benieuwd hoe hard ze slijten, Michelins zijn daarin nauwelijks te kloppen.
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
10 mei 2007 01:43 |
|
|
kees
C5club Fan
Geregistreerd: 15 sep 2006 17:41 Berichten: 100 Woonplaats: leiden
Auto: C5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
banden
van 195 naar 215 betekent wel een groter weg contact dus meer
rolweerstand (met zulke banden ben je blij met je stuurbekrachtiging)
kees
|
13 mei 2007 01:00 |
|
|
Robbert
|
Inmiddels hebben mijn Nokian's forse regenval moeten doorstaan. Hierbij heb ik geen negatief of positief verschil gemerkt t.o.v. mijn vorige banden (Michelin Premacy's), wel vind ik op hoge snelheid (150 en harder) de Nokians stabieler dan me vorige banden. Mogelijk komt dit doordat deze Nokian's een hogere snelheidsindex hebben.
|
13 mei 2007 10:49 |
|
|
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
waren je vorige banden geen w indicatie?
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
13 mei 2007 11:43 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|