Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Onderhoudskosten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=649
Pagina 1 van 118

Auteur:  Wimmie [ 31 mei 2006 17:39 ]
Berichttitel:  Onderhoudskosten

Ja hoor, de 60000km beurt is achter de rug, gelijk met zijn eerste APK.
APK was geen probleem na het vervangen van de remblokken achter.
Gelijk een rammelende stabilisatorstang re voor (onder verlengde garantie) vervangen.
We kunnen weer een jaartje ertegen aan 8)

Auteur:  Menno [ 31 mei 2006 17:50 ]
Berichttitel: 

Zijn de remmen ook gangbaar gemaakt achter ?? , da's net zo'n kwaaltje als bij de Xantia namelijk ...

Verder weinig mis , mooi zo :P

Auteur:  Wimmie [ 31 mei 2006 21:12 ]
Berichttitel: 

Hoe bedoel je gangbaar?
Trouwens: het piepen van mijn remmen is nu wel verdwenen.

Auteur:  Pieter1974 [ 01 jun 2006 01:40 ]
Berichttitel: 

alles schoonmaken, de remzadels van de draagarmen verwijderen en de corrosie daar verwijderen, dit kan namelijk tot scheefstand van de zadels leiden met als gevolg dat de blokken scheef verslijten. In extremere gevallen kan het tot het breken van de bevestigingsbouten leiden. Ik heb al meegemaakt bij een BX dat de bout gebroken was en ook bij een Xantia. Eigenlijk bij het loshalen van de bouten zouden er nieuwe bouten gemonteerd moeten worden. Ik ga het bij de eerste vervanging van de achterremmen van de Xantia wel doen. Ik weet nog niet exact hoe ver ze erin zitten. Ik neem in ieder geval een fototoetel mee als ik ga vervangen, voor de reparatiehandleiding.

Auteur:  Menno [ 01 jun 2006 07:14 ]
Berichttitel: 

Zoals Pieter aangeeft :wink:

Auteur:  Wimmie [ 01 jun 2006 08:10 ]
Berichttitel: 

volgens mij was het allemaal niet zo uitgebreid nodig, maar het piepen is weg gelukkig, maar voor hoelang.

Auteur:  Menno [ 01 jun 2006 11:26 ]
Berichttitel: 

Ik laat dat ( in beperkte vorm ) elke keer bij nieuwe blokjes doen , zo blijf ik van scheefstand verschoond :D

Auteur:  Harm [ 12 dec 2006 16:59 ]
Berichttitel:  Onderhoudskosten

Mensen,

Wij zijn natuurlijk allemaal zo trots als een pauw op onze limousine.
Voor een enkeling maakt het niet uit wat de auto kost, voor de meesten is het wel een punt van aandacht.

Nu ben ik benieuwd wat men voor het reguliere onderhoud kwijt is, dus voor de grote en kleine beurten en welke onverwachte zaken daarbij speelden.

Wellicht dat er mensen zijn (waaronder ik) die de bedrijfskosten bijhouden?

Barst los en huiver...

Auteur:  Menno [ 12 dec 2006 17:47 ]
Berichttitel:  Onderhoud C5 2.2 HDi 16v Break automaat '01 M&M


    - Eolyse vervangen + nieuwe tankdop en schakelaar 195-

    - Dop chambord 22,-

    - Extra beurt vanwege lekken van veercylinders & carter :
    *handgreep deuren afgesteld
    *Ventielen ingeleerd + balanceren banden
    *Motorcarter vervangen + oliefilter en olie
    *Veercylinders achterzijde vervangen
    *LDS olie
    *Moduul pakking
    -> totaal = 649,-

    - Kleine beurt + APK :
    *Olie + filters en pakring
    *Wisserbladen voor + achter
    *Remblok set voor
    *Remmen achter gangbaar en schoon gemaakt
    -> totaal = 440,-

    - Handgreep vervangen 40,-

    - Versnellingbakolie vervangen 100,-

    - Kleine beurt:
    *Olie + filter en pakring
    *Brandstoffilter
    *Filterelement
    *Pollenfilter
    -> totaal = 310,-

    - 4x nieuwe banden 215/55/16 655,-

    - Airco opnieuw vullen 125,-

    Opgeteld , 2536,- ( afgeronde bedragen ) -> De break is 60.000 km en + 2½ jaar in mijn bezit ...


Puur enkel en alleen onderhoud en bedragen zijn incl. BTW en arbeidsloon van de garage !

:wink: Menno.

Auteur:  Harm [ 12 dec 2006 20:01 ]
Berichttitel: 

Ok, ook even aan het zoeken geweest.
Kilometerstand op 14 april was iets van 197.500, moment van aanschaf.

21 april 2006 (bij Oldenhage)
Een tikkende poelie leverde een factuur van 277 op voor het vervangen

24 april 2006 (niet bij Oldenhage) 199.584km
een verspilde kleine onderhoudsbeurt kostte 104

21 juni 2006 (niet bij Oldenhage) 211.586km
een slechte accu laten vervangen kostte 102

20 juli 2006 (bij Oldenhage) 215200km
versnellingsbakolie verversen kostte ca. 110

4 september 2006 (bij Oldenhage) 223413km
Groot onderhoud kostte 399

3 oktober het drama turbo. Laat ik even buiten het reguliere onderhoud, hoewel het een fiks bedrag is en meetelt bij mijn "bedrijfskosten".

en 21 november de factuur voor winterbanden volgens afspraak 990,--

Even opgeteld: onderhoud tot nu toe (42.000km) kostte
1.982, ofwel geen 0,05 per kilometer. Zonder de winterbandjes zit ik op geen 2,5cent per kilometer.
Die winterbanden is natuurlijk niet eerlijk om die over de tot nu toe gereden kilometers te verdelen, omdat daar de normale banden ook meetellen, die nog niet vervangen hoefden worden.

Met turbo ben bijna het dubbele aan onderhoud kwijt :shock: Zo vraag ik me af: zijn onverwachte reparaties onderhoud of wat anders...ik zie het als pech n malheur, de verrassingen van karakter.

Auteur:  Roman [ 12 dec 2006 21:03 ]
Berichttitel: 

20000 km beurt 98 euro
40000 km beurt 145 euro

4 nieuwe lampen( stand en dim) incl montage 50 euro.

2 nieuwe ruitenwissers 33 euro.


Km srand is nu 50200 km en auto wordt 21/1/2007 2 jaar :wink:

Auteur:  Menno [ 12 dec 2006 22:25 ]
Berichttitel: 

Harm van Beek schreef:
Laat ik even buiten het reguliere onderhoud, hoewel het een fiks bedrag is en meetelt bij mijn "bedrijfskosten"


Wat versta jij dan onder 'onderhoud' , als iets stuk is moet het gemaakt worden ( m.i :wink: )
Dan kan ik de carterpan er wel vanaf halen want dat was niet nodig , enkel wens ik geen druppel olie te zien , menig persoon zou het lekker zo laten , geldt ook voor de veercylinders en bakolie ... in principe geen onderhoud , maar preventieve vervanging en gemoedsrust van de bestuurder ! ... banden zijn ook omdat ik het wil , niet omdat de huidige op zijn ???
Als ik dit allemaal eraf haal blijft er een paar liter olie en een filter over , Eolyse en wat remblokjes ...

Ik zie alles als onderhoud ( bedrijfskosten ), het is per slot het behoud van de auto :wink: , ik laat enkel 'luxe' achterwege zoals nieuwe LM's , elektronica ( carkit , etc ) , donker folie op de achterruit e.d , en nog wat kleine dingen ...
De rest telt mee om de C5 te laten rijden zoals ik wil dat hij rijdt en tel dat dus mee in de 'kosten' ...


:wink:

Auteur:  EW [ 12 dec 2006 23:51 ]
Berichttitel: 

Ik sluit me bij M&M aan.


Vooral als je de leus: je kunt kiezen: onderhoud of afschrijving in gedachten houdt.

Auteur:  Harm [ 13 dec 2006 00:51 ]
Berichttitel: 

Als iets stuk gaat, gaat het stuk. Daar doet onderhoud niks aan af.

Het ging mij erom, is die turbo "gewoon" onderhoud? Nee dus, die defecte turbo was pech en dus reparatie. Kapot laten gaat niet.

Het telt desondanks gewoon mee in de gemaakte kosten (0,09/km :shock: ), maar niet in het reguliere onderhoudsplaatje.

Het is een vorm van beleving, perceptie en hoe houd ik mezelf voor de gek. Soit. :oops:

Auteur:  Menno [ 13 dec 2006 08:40 ]
Berichttitel: 

Creatief met onderhoudskosten :wink:

Pagina 1 van 118 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/