Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Garantie Citroen Nederland 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
Roman schreef:
gvwijnen schreef:
Auto 5 en midas e.d. mss wel, maar zo eventjes de zelfstandige universele garagehouder om de hoek? Die op zen oprit onder de carport enkele herstelling doet? Ik denk dat men daar een probleem van durft maken.


daarom zeg ik een erkend garage bedrijf..
maar persoonlijk ga ik sowieso niet naar een auto 5 met mijn citroen...
de dealers moeten regelmatig voor bijscholing . en dat is niet voor niks..


Ok dan delen we die mening.
En ook ik ga liever bij de dealer, voor dat klein beetje dat het meer kost ben je tenminste zeker dat men goed kan optreden. Niet dat ik wil zeggen dat ze bij auto 5 of midas slecht werken, maar een merkdealer heeft gewoon meer ervaring met "zijn" merk.


10 jan 2010 23:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
EW schreef:
Overigens blijft er natuurlijk ook nog iets staan als verantwoordelijkheid voor het ontwerp.

Een turbo die het niet overleeft als de beurt één keer wat te laat wordt uitgevoerd is een ontwerpfout vergelijkbaar met de draagarmen van de Passat/A4...


En injectoren horen niet al na zo weinig kilometers eruit te piepen. Dan zijn ze gewoon niet goed geweest.



Ok dat kan best zijn, daar ben ik het mee eens.
Maar het feit dat ze zich (of in ieder geval de dealer) dit oproept ter berscherming is iets dat elk merk doet. Ga eens met hetzelfde verhaal bij audi of vw langs, je zal hetzelfde te horen krijgen.

Zoals ik al zei zijn er regeltjes, en ofwel hou je je aan die regeltjes ofwel niet, maar als constructeur moet je ergens de grens duidelijk trekken. Want stel dat men nu zegt ja maar voor verstuivers maakt onderhoud niet uit, dat rekenen we wel mee, iets anders dan weer niet, en ja dit kan mss ook wel nog onder garantie vallen, maar een ander onderdeel dan weer niet,...
Als je zo te werk gaat zie je het probleem al aankomen (ja maar bij persoon x heb je dat vervangen ondanks het feit dat hij ook te laat op onderhoud ging en bij mij wil je het dan niet vervangen,...) , en loopt het zeker fout.

Vandaar dat men die grens zet, en vandaar dat dit ook duidelijk voorkomt in de garantiebepalingen dat TIJDIG onderhoud noodzakelijk is om aanspraak te kunnen maken op de garantie.


10 jan 2010 23:07
Profiel
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
het mooiste komt nog wat zegt de citroendealer in Drachten.
Als je nu met 60.000 km weer komt dan valt het wel onder garantie :smt017 dit is toch tezeggen vaag :?:
Rare regels houden ze erop na.gr mynoe


10 jan 2010 23:18
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
:shock:

_________________
Groeten, Marc


10 jan 2010 23:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
MYNOE schreef:
het mooiste komt nog wat zegt de citroendealer in Drachten.
Als je nu met 60.000 km weer komt dan valt het wel onder garantie :smt017 dit is toch tezeggen vaag :?:
Rare regels houden ze erop na.gr mynoe



Daar maakt men idd een erg rare kronkel :o


10 jan 2010 23:55
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
Dan kunnen ze bij "laatste onderhoudsbeurt" weer netje 60K invullen, blijkbaar wordt er dan niet verder teruggekeken in de history ?

_________________
Johan


11 jan 2010 00:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
EW schreef:
Overigens blijft er natuurlijk ook nog iets staan als verantwoordelijkheid voor het ontwerp.

Een turbo die het niet overleeft als de beurt één keer wat te laat wordt uitgevoerd is een .


het gaat ook niet om 1 beurt..

maar als je op 100000 km maar 4x gaat ipv de 5x die je zou moeten.....


11 jan 2010 07:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
Hoe het precies zit met het recht van Citroën om garantie op de turbo te weigeren bij overschrijding van het onderhoudsinterval, weet ik niet. Mijn gevoel zegt me dat je dat in ieder geval zwart op wit moet hebben gekregen.

Maar het gaat hier om een verstuiver. Voor zover ik weet zijn verstuivers onderdelen die bij onderhoudsbeurten geen onderhoud krijgen. Dus, het niet tijdig olie verversen omdat je over het interval heen bent gegaan kan m.i. niet de oorzaak van een falende verstuiver zijn. Citroën had deze dus gewoon moeten vervangen onder garantie.

Overigens, dat de auto verkocht is voordat de zaak is uitgevochten doet de zaak geen goed. Vraag is in hoeverre je als inmiddels ex-eigenaar nog op je rechten kunt staan...

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


11 jan 2010 09:11
Profiel
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
de auto is nog steeds in ons bezit op papier is hij alleen verkocht.
we blijven er tot begin februari in rijden.
mij is ook uitgelegd dat een kapotte verstuiver niks temaken heeft met een onderhoudsbeurt.
Is het dan toch een maandag auto?
alvast vriendelijk bedankt voor alle goede adviezen hou jullie op de hoogte van het nieuws

gr mynoe


11 jan 2010 10:05
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
Even off-topic, heb je mss nog problemen gehad met de c5, of zijn er andere dingen waar je je aan kan ergeren?
Omdat je in het begin aangaf niet echt tevreden te zijn over de wagen dacht ik.


11 jan 2010 10:36
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25
Berichten: 413
Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
gvwijnen schreef:
In nederland mss, maar ik heb sterke twijfels of dit in belgie ook zo is.
Trouwens zelf onderhouden is al zeker niet aanvaardbaar, want wie zegt er dat je stukken van goede kwaliteit gebruikt? En of je het dan op tijd doet.


De Nederlandse wetgeving rond consumentenkoop en garantie is gebaseerd op Europese richtlijn 1999/44/EG die in alle EU landen in wetgeving is vertaald, ook in Belgie dus.

Een aantal landen wijkt in positieve zin af van de richtlijn. Hier in Nederland is bijvoorbeeld de in de richtlijn voorgeschreven termijn van twee jaar niet vernoemd en duurt de garantie voort gedurende de normaal te verwachten levensduur van het produkt. Bijkopen van garantie als particulier is hier dus ook voor een groot deel onzin. Je hebt sowieso een recht op kosteloos herstel als het defecten betreft die normaal gesproken niet hadden moeten voorkomen.

Roel.


11 jan 2010 12:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
Roman schreef:
en tot nu toe heb ik nog niemand ontmoet die na verstrijken van de garantie nog iets gemaakt kreeg gratis omdat het zo in de wet staat...
begin maar eens een rechtzaak als individu, en dat is waar leveranciers, winkels etc mee wegkomen..


Echt wel! :twisted:

Ik heb zelfs twee keer voor de rechtbank gestaan om een geschil over een rekening uit te vechten.

Het werd inderdaad niet gratis gemaakt, maar de rechter vond wel dat ik de rekening niet hoefde te betalen.
De tweede keer kende hij mij zelfs ongevraagd extra vergoeding toe voor gemaakte kosten.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


11 jan 2010 12:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Bericht Re: Garantie Citroen Nederland
We halen hier telkens twee dingen door elkaar: fabrieksgarantie, wat in dit geval vanuit de importeur geleverd wordt bovenop de aanschaf van een product (in feite een gunst, ware het niet dat er een minimale europese verplichting van 2 jaar voor autos is) en daarnaast het recht op een deugdelijk product, hetgeen voortkomt uit de overeenkomst met de dealer.

Aan garantie kan de verkopende partij allerlei voorwaardes opleggen (al heeft ie meer vrijheid hierin na de verplichte periode). Maar eisen stellen aan de vorm van onderhoud mag wel degelijk (niet eisen aan de onderhouduitvoerende partij overigens). Als er iets is waardoor de garantie niet meer geldt (bv niet houden aan een redelijk onderhoudsvoorschrift) dan geldt nog steeds de deugdelijkheids regel. Bij een deugdelijkheidszaak gelden al dit soort overwegingen veel minder, dan wordt alleen gekeken naar verwachtingen vs eigen schuld. Soms is garantie dus juist een inperking van je rechten... Gelukkig blijft het recht op een deugdelijk product altijd gelden.

Verschil tussen garantie en deugdelijkheid is verder dat het eerste een recht is dat je krijgt terwijl het andere iets is wat je moet opeisen (bij de rechter).

In onderhavig geval moet je als eerste bekijken of het onderhoudsvoorschrift redelijk is. En of je je er wel of niet voldoende aan gehouden hebt. Dit moet je in principe met de importeur uitvechten. Omdat de dealers namens de importeur de claims afhandelen is de dealer hier overigens ook je eerste aanspreekpunt. Mocht dit tot niets leiden kun je alsnog de dealer aanspreken op deugdelijkheid. Lijtk mne een sterke zaak omdat een injector niets met onderhoud te maken heeft. Maar er is altijd een verschil tussen gelijk hebben en krijgen. Gezien de opmerking van de dealer dat eea op te lossen is door de auto "wit te wassen" bij een 60K km beurt lijkt dat me de weg te gaan.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


11 jan 2010 15:30
Profiel
Bericht Re: GARANTIE CITROEN NEDERLAND
Giessenburger schreef:
Maar het gaat hier om een verstuiver. Voor zover ik weet zijn verstuivers onderdelen die bij onderhoudsbeurten geen onderhoud krijgen. Dus, het niet tijdig olie verversen omdat je over het interval heen bent gegaan kan m.i. niet de oorzaak van een falende verstuiver zijn. Citroën had deze dus gewoon moeten vervangen onder garantie.


Hier ben ik het volledig mee eens. Nu klinkt het alsof de garantie op je lak vervalt als je te laat bent met een beurt. Er gebeurt, bij mijn weten, gewoon niets met verstuivers tijdens een beurt, dus is het onzin van de dealer dat dan als argument te gebruiken. Mocht de turbo sneuvelen dan hang je wel ja.


11 jan 2010 15:36
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: Garantie Citroen Nederland
In de eerste plaats, als het echt over één verstuivertje gaat snap ik niet dat de dealer zo moeilijk doet. Een beetje coulance en je behoudt je klant...er zal dus wel meer achter zitten.

@OP, je kwaad maken over een verstuivertje en dan dreigen Audi te gaan rijden kan ik me al helemaal niet voorstelen...als er iemand rotte verstuivers gebruikt dan is het VAG/Audi wel. :lol:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1 ... 66,4146722

bovendien rijden ze allemaal "vierkant", dit helemaal doorlezen en je bent voorgoed genezen van enige Audi neiging:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?26,4053129,page=1

Citaat:
Er gebeurt, bij mijn weten, gewoon niets met verstuivers tijdens een beurt,


Todusver heb ik een belangrijk punt gemist, verstuivers gaan idd niet stuk door een oliewissel op 25dkm ipv 20dkm en het inkorten van het onderhoudsinterval heeft dan ook niet te maken met de verstuivers (wel met de turbo's) Maar het 20dkm interval slaat ook op het brandstoffilter en dát is wel rechtstreeks gekoppeld aan de mogelijke schade aan injectoren. Ik heb nooit een sluitend antwoord gehad of natrekken vd verstuivers nu wel of niet holp.

Citaat:
Een turbo die het niet overleeft als de beurt één keer wat te laat wordt uitgevoerd is een ontwerpfout vergelijkbaar met de draagarmen van de Passat/A4...


Een ontwerpfout is een gebrek dat reeds bij aflevering bestond, dat moet zich binnen zes maanden openbaren anders kan je niet zo maar wettelijke aanspraken doen. De bewijslast ligt dan anders:

Code:
Garantie heeft een groot voordeel. Gaat het product binnen de garantie kapot? Dan moet de andere partij bewijzen dat dit uw schuld was. Bij de wettelijke garantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Tijdens de extra garantieperiode hoeft dit dus niet.


En daar zit hem dus de kneep, had je je gehouden aan de voorwaarden van de uitgebreide garantie (onderhoudsinterval) dan was het geen probleem geweest, nu zit je buiten die zes maanden maar wel binnen de twee jaar en ligt de bewijslast bij de koper. Erg lastig.

Je kunt je voor een technisch product dat geschoold onderhoud vereist niet verschuilen achter "productconformiteit"" als je niet de aanwijzingen van de fabrikant opvolgt.
Helaas kan je, ook als je die wél opvolgt, nog met afgewezen claims te maken hebben en de standaardopmerking: producteigenschap

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie

NB...de EU richtlijn mbt consumenten en garantie heeft een bijzonder bepaling (voor oa. auto's) waarbij een dealer de verantwoordelijkheid voor het product het distributie kanaal langs omhoog kan volgen/afschuiven. In feite biedt dit de verkoper dus bescherming tov de producent. Daar heb je op zich als koper niks mee te maken. Maar wat de consuwijzer hier schrijft:

Code:
Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten zoals de verkoper.


is dus niet juist, de fabrikant heeft wettelijke verplichtingen tov de importeur en dealer, maar de verkoper mag zich hier niet achterverschuilen. Bovendien gelden uitspraken over het product van de fabrikant en importeur algemeen.

In de praktijk echter oefenen fabrikanten (via importeurs) juist druk uit om zo veel mogelijk claims de kop in te drukken, de dealers (verkoppers dus) volgen deze lijn.
Ook bepalingen in de (aanvullende) garantie horen daarbij. Dergelijke voorwaarden (oa. onderhoud uit te voeren bij erkende garages) zijn al regelmatig wettig bevonden (oa door het Duitse hooggerechtshof ivm roestende Benzen)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


11 jan 2010 18:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.