Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Airco vullen ! 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco vullen !
Ik heb nog even mijn temperaturen gemeten met de instellingen zoals Ben van Iersel ze voorstellen, maar ik kom echt heel veel lager uit dan de normale 4,5 graad ofzo.
Rijdend op de terugweg van 'm werk heb ik dus ff behoorlijk lopen rillen :mrgreen: toerental zoveel mogelijk tussen de 2000 en 2500rpm gehouden.
De temperatuurmeter is overigens nauwkeurig, in een meetsessie op m'n werk (ook over aircotemperatuurmetingen) zaten deze meter, een ander doorsnee binnen/buiten temperatuurmetertje en een geijkte Testo (om officiele metingen mee te mogen doen) binnen een marge van 0,1 graad van elkaar. Da's ook nauwkeuriger dan de ijkspecificaties (wat ook duidelijk maakt dat dat ijken eigenlijk helemaal niet zoveel voorstelt, dit soort metertjes zijn van hunzelf prima nauwkeurig).
gemeten minimale temperatuur:3,3 graad!

opstelling (ja ik weet het, je mag geen telefoontjes vasthouden tijdens het rijden ;) ):
Afbeelding
3,3 graad...brrrrr

Afbeelding
ventilator op max, 16graad, recirculatie, sensor in bovenste rooster

Afbeelding
goed, hier ff 2000rpm op andere stukken 2500rpm, maar niet veel hoger; met meer rpm leek de temperatuur harder te dalen overigens, waarschijnlijk omdat de compressor meer druk kan opbouwen waardoor er ook meer te verdampen is oid.

Geen slechte waarden lijkt me (je kan het vandaag ook niet echt koud noemen. 24 graden ofzo?). Sowieso vind ik de klimaatregeling van de C5 echt heel goed werken, ook de beslissingsmomenten om door andere roosters te ventileren of ventilatorsnelheid te veranderen. Heel comfortabel, en onder alle omstandigheden. Ze hebben hun huiswerk op dit punt heel goed gedaan.
Bij het repareren van m'n airco (koelventilator bleek stuk te zijn) kom je er wel bijv. achter dat bij de condensor achter het gedeelte waar de motor van de koelventilator zit, de alu tussenschotjes van de condensor helemaal zijn vergaan. De condensor wordt op dit punt kennelijk niet goed droog (motor zit ervoor, geen rijwind en geen ventilatorwind die vocht kunnen drogen), en deze schotjes zijn ook flinterdun. Het heeft geen invloed op de performance (zie fotos), en de condensor is ook niet lek (kanalen waardoor de r134a stroomt zijn veel dikker).
Ik heb het echter wel een beetje met WD40 ingespoten om toch een waterafstotend laagje proberen te krijgen.
Maar de vulling is iig goed. Toch vraag ik me af waar het verschil vandaan komt. Misschien toch doordat de auto reed oid (zou dat zoveel schelen?). Ik heb echter geen zin om een tijd in de auto stil te zitten met de voet op het gaspedaal. :oops: :smt203

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


16 jul 2009 18:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.