Volgens mij was dit in het begin standaard dealer protocol, je kreeg een lijstje met de opties die je aan wilde hebben. Maar toen bleek dat klanten er weinig prijs op stelden is het vervallen. De dealer stelt dus maar wat in...
Met de Ph.I kan je weinig zelf instellen (autom. lichten wel, Appèlverlichting niet) met een software update kwam daar bijv. autom. vergrendeling bij. De Ph.II kan al meer, de C5-3 is nog complexer en het gerommel met de Appèlverlichting geeft aan dat de dealers het ook niet meer weten.
Soms snapt de klant beter hoe opties horen te werken. Maar het in/uitschakelen vd inklappende spiegels is gewoon verdwenen omdat er te veel mensen te beroerd waren om de handleiding te lezen, dus is het een dealerinstelling geworden. Een aantal instellingen hoort bij onderhoud (Eolys niveau, bandenspanningssensoren) of bij land van levering (Appèlverlichting) en een aantal hangt samen met hardware (Mijlen/Kilometers)
We zijn er al een tijdje achter dat er zoveel uitvoeringen en software versies zijn dat het voor ons ondoenlijk is alles bij te houden, iedere auto aan een Lexia hangen en dozijnen pagina's uitdraaien gaat niet lukken. Bovendien zijn er zaken gecodeerd die in feite geen instelling zijn (zoals de andere snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging v/d V6 of HA3+)
Dergelijke instellingen zijn een reflectie van de aanwezige hardware, veranderen geeft dus onverwacht gedrag!
Desalniettemin, een vrijwel compleet overzicht van de Ph.1 télecodage is te vinden in de pdf's C5_doc1 t/m doc3. Ongetwijfeld is er ook zulke documentatie voor de Ph.II en C5-3, vooralsnog alleen bij Citroën zelf. Geduld hebben.
Als je daar even naar kijkt dan snap je ook waarom wij dit nooit kunnen verzamelen.
Voor het gros van de mensen hier is het een 2e handsje, dus dat wordt het nog wat lastiger. Een 2e hands dealer kan nog minder tijd besteden aan de overdracht van een auto.
Ik herinner me dat mijn dealer wel de tijd wilde nemen voor mij (alles uitleggen etc.) maar dat ik maar een ding wilde:
de weg op met mijn nieuwe voiture