Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
 Het einde van de aftermarket xenon 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
c5maarten schreef:
Even ter info, ben zojuist terug met de c5 (bij de citroen dealer) van keuring met de Honk Kong set ingebouwd en de auto is gewoon goedgekeurd zonder enig mankement!!
Xenon of niet maakt hem niet uit als het lichtbeeld maar goed is! :citrofiel
Klopt als een bus. Mijn C5 is afgekeurd omdat het lichtbeeld van een koplamp niet goed was. :evil:
Ere wie ere toekomt: ET heeft eerder al aangegeven dat de goedkope Xenon lampen onregelmatige glas kunnen hebben, of dat de lichtbron niet goed in het brandpunt zit. Hiermee is maar weer eens aangetoond dat er uit China veel troep komt.
Ik heb nu de halogeenlampen teruggeplaatst. Rechtvoor, waar het probleem zat, heb ik een Bosch-bolletje gedaan. Als het nu nog niet goed is licht het dus echt aan de koplamp. Morgen ga ik 'm weer laten zien.


27 aug 2009 18:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
WackoH schreef:
c5maarten schreef:
Even ter info, ben zojuist terug met de c5 (bij de citroen dealer) van keuring met de Honk Kong set ingebouwd en de auto is gewoon goedgekeurd zonder enig mankement!!
Xenon of niet maakt hem niet uit als het lichtbeeld maar goed is! :citrofiel
Klopt als een bus. Mijn C5 is afgekeurd omdat het lichtbeeld van een koplamp niet goed was. :evil:
Ere wie ere toekomt: ET heeft eerder al aangegeven dat de goedkope Xenon lampen onregelmatige glas kunnen hebben, of dat de lichtbron niet goed in het brandpunt zit. Hiermee is maar weer eens aangetoond dat er uit China veel troep komt.
Ik heb nu de halogeenlampen teruggeplaatst. Rechtvoor, waar het probleem zat, heb ik een Bosch-bolletje gedaan. Als het nu nog niet goed is licht het dus echt aan de koplamp. Morgen ga ik 'm weer laten zien.


Dan ben ik benieuwd wat er nu voor jou uit gaat komen.

@ms-c5 heb het draadje id al een tijdje niet meer doorgelezen dus had het bericht eigenlijk al te snel geplaatst ;)
Mocht ik afkeur krijgen vanwege het lichtbeeld zal het eerder van de stenslag op de koplampbehuizing zijn dan van het xenon licht :lol:

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


27 aug 2009 20:00
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
Ik vraag dan idd ook af hoezeer dat lichtbeeld zo kan afwijken.
Mijn koplampen zullen waarschijnlijk wel de meest steenbeslagen lampen van dit forum zijn (het ziet er niet uit), maar ik kom ook gewoon door een keuring heen.
Ook lijkt mij dat indien de lichtbron niet helemaal juist in het beoogde brandpunt zit (wat mij eerlijk gezegd niet zo heel aannemelijk lijkt, in het 'brandpunt' zit enige bandbreedte; een halogeenlamp heeft ook een gloeispiraal van 1cm lang ofzo), dan kan je de lamp toch gewoon wat naar beneden danwel links of rechts richten?
Weet je zeker dat de lamp niet gewoon slecht is gericht, of dat je lamp niet helemaal lekker in de behuizingssokkel zit?
Hebben ze aangegeven wat er niet goed was? (verkeerd verloop van daling, onduidelijke scheiding donker/licht, onjuiste plaats hoek horizontale/schuine lijn tov hartlijn etc)
Sowieso zullen onregelmatigheden in het glas van de lichtbron nooit een verandering in de symetrie van het lichtbeeld veroorzaken (de lichtbron zelf is al een rondomstraler; diffracties zullen de lamp niet 'meer' een rondomstraler maken), hooguit zal het te verlichten vlak niet overal dezelfde intensiteit krijgen. Dat laatste heeft een koplamp natuurlijk sowieso al niet (er zitten altijd kleine verschillen in, en bij een apk gaan ze dat denk ik ook niet meten.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


27 aug 2009 22:44
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
GuidoK schreef:
Ook lijkt mij dat indien de lichtbron niet helemaal juist in het beoogde brandpunt zit (wat mij eerlijk gezegd niet zo heel aannemelijk lijkt, in het 'brandpunt' zit enige bandbreedte; een halogeenlamp heeft ook een gloeispiraal van 1cm lang ofzo), dan kan je de lamp toch gewoon wat naar beneden danwel links of rechts richten?
Nou, volgens mij zit er weinig beweging in die lampen. Het lijkt me ook niet de bedoeling dta ze kunnen bewegen.

GuidoK schreef:
Weet je zeker dat de lamp niet gewoon slecht is gericht, of dat je lamp niet helemaal lekker in de behuizingssokkel zit?
De monteur zei dat hij wat aan de lamp heeft gemorreld. Toen ik 'm verwisselde voor een halogeenlamp, leek de Xenon lamp gewoon goed op z'n plaats te zitten.

GuidoK schreef:
Hebben ze aangegeven wat er niet goed was? (verkeerd verloop van daling, onduidelijke scheiding donker/licht, onjuiste plaats hoek horizontale/schuine lijn tov hartlijn etc)
Ja, de scheiding donker/licht was niet scherp genoeg. Hij heeft het laten zien met een bakje met een scherm dat je voor de koplamp houdt. Ik vond het niet dramatisch maar de monteur beslist :roll: . Ik ben geen discussie aangegaan want ik dacht dat ik in 10 minuten de halogeenlampen er weer in had. Dat duurde een stuk langer :x (o.a. omdat inmiddels een lamp gesneuveld was zodat ik moest gaan shoppen).


GuidoK schreef:
Sowieso zullen onregelmatigheden in het glas van de lichtbron nooit een verandering in de symetrie van het lichtbeeld veroorzaken (de lichtbron zelf is al een rondomstraler; diffracties zullen de lamp niet 'meer' een rondomstraler maken), hooguit zal het te verlichten vlak niet overal dezelfde intensiteit krijgen. Dat laatste heeft een koplamp natuurlijk sowieso al niet (er zitten altijd kleine verschillen in, en bij een apk gaan ze dat denk ik ook niet meten.

Dat dacht ik ook altijd. Nou ja, we wachten maar af of het morgen goed gaat en dan gaan de Xenon bolletjes er weer in (die bungelen nu in hun bescherming waarmee ze werden geleverd in de motorruimte...).


28 aug 2009 03:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
WackoH schreef:
GuidoK schreef:
Ook lijkt mij dat indien de lichtbron niet helemaal juist in het beoogde brandpunt zit (wat mij eerlijk gezegd niet zo heel aannemelijk lijkt, in het 'brandpunt' zit enige bandbreedte; een halogeenlamp heeft ook een gloeispiraal van 1cm lang ofzo), dan kan je de lamp toch gewoon wat naar beneden danwel links of rechts richten?
Nou, volgens mij zit er weinig beweging in die lampen. Het lijkt me ook niet de bedoeling dta ze kunnen bewegen.


Xenon heeft echt een puntbron, dus waar een excentrische Halogeen nog altijd wat licht in het brandpunt strooit, zit een foute Xenon er volledig naast.

Beweging zit er niet in, alleen foute montage, dat kun je dagelijks (nachtelijks?) zien.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


28 aug 2009 11:16
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
Vanochtend gebeld door de garage. Lichtbeeld is met de halogeenlampjes wel goed.
EvilTwin schreef:
Xenon heeft echt een puntbron, dus waar een excentrische Halogeen nog altijd wat licht in het brandpunt strooit, zit een foute Xenon er volledig naast..

Ik zal later vandaag de lampjes eens met elkaar vergelijken. wellicht kan ik een afwijking zien.

EvilTwin schreef:
Beweging zit er niet in, alleen foute montage, dat kun je dagelijks (nachtelijks?) zien.
De Xenon lamp zat er goed in. De monteur heeft hier nog naar gekeken omdat dit natuurljik een logische oorzaak van het foute lichtbeeld kon zijn.


28 aug 2009 12:43
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
WackoH schreef:
GuidoK schreef:
Hebben ze aangegeven wat er niet goed was? (verkeerd verloop van daling, onduidelijke scheiding donker/licht, onjuiste plaats hoek horizontale/schuine lijn tov hartlijn etc)
Ja, de scheiding donker/licht was niet scherp genoeg. Hij heeft het laten zien met een bakje met een scherm dat je voor de koplamp houdt. Ik vond het niet dramatisch maar de monteur beslist :roll: . Ik ben geen discussie aangegaan want ik dacht dat ik in 10 minuten de halogeenlampen er weer in had. Dat duurde een stuk langer :x (o.a. omdat inmiddels een lamp gesneuveld was zodat ik moest gaan shoppen).

Er zweeft een filmpje op youtube rond waar dit 'fenomeen' ook aan de kaak wordt gesteld. Echter als je goed kijkt is bij xenon de scheiding tussen donker en licht natuurlijk helemaal niet minder vaag: doordat xenon meer licht geeft is het 'donkere gedeelte' natuurlijk ook lichter; maar naar rato natuurlijk niet. Op heel veel andere forums loopt deze discussie ook.
Mijn vermoeden is dat de betreffende keurmeester door een dergelijk filmpje is gegrepen. De kans dat jouw xenonlamp zo'n grote fabricagefout heeft dat het lichtbeeld (dus met name de scheiding licht donker) zo erg afwijkt lijkt mij klein (en niet zelf hebt opgemerkt!), temeer de scheiding gewoon blijft bestaan waar je 'm ook maar houdt rondom het brandpuntsgebied. Je lamp gaat gewoon meer divergeren of convergeren wat dus wel in de richtgingssymetrie kan verdisconteren, maar niet in de scheiding licht donker. Basis optica. Overigens is een gasontladingslamp geen puntbron; er is een heel gebied van geioniseerd gas aanwezig.
Maar het kan natuurlijk dat jouw lamp helemaal krom is, of een paar cm korter ofzo. Het is het vergelijken waard, maar als jij je APK meester gelooft en de wet in ere wilt houden, dan bouw je je xenon setje nu natuurlijk niet meer in.

Verder is de APK natuurlijk ook maar een subjectieve interpretatie. Ik heb zelf ook wel eens gehad dat een auto op een vage reden werd afgekeurd (rembalans teveel ongelijk bij de handrem), en je brengt 'm gelijk naar een ander keuringsstation, en er is niets aan de hand :mrgreen:
Je weet dan gelijk waar je wel en niet moet gaan; echt ervaren keurmeesters weten wat wel en niet belangrijk is (of wat eventueel bijtrekt of niet), terwijl een ondervaren keurmeester uit onzekerheid alle afwijkingen afkeurt, ook afwijkingen welke voor interpretatie zwaar vatbaar zijn.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


28 aug 2009 12:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
Het was al geen probleem voor de C5, maar de eis van de overeenkomende lichtcodering is komen te vervallen:

Citaat:
Het is niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het gaat hierbij met name om Xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.


Voor zover ik kan zien is de wet niet veranderd, maar het feit dat de kit controleert dus wel (want geen feitcode meer om te schrijven) Blijven de standaard randvoorwaarden: niet verblindend, lichtbeeld, etc. En na 2006 koplampwissers (C5 heeft geen extra niveauregeling nodig)

De achterliggende reden die ze opgeven ("Europees recht") is natuurlijk onzin, het zit em gewoon in het feit dat de meest opgesjonniede auto's (Golfjes bijv.) gewoon (net als de C5) beide coderingen in het armatuur hadden staan. De EU wetgeving (codering etc.) was juist de basis voor dit gebod. :roll:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


08 okt 2009 12:58
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
De regeling is bij publicatie in de staatscourant wel wettelijk aangepast (regeling tot wijziging van de regeling...)
Zie ook: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -14990.pdf

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


08 okt 2009 17:35
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
Ik had nog niet op de volgende reactie van Guido gereageert
GuidoK schreef:
Overigens is een gasontladingslamp geen puntbron; er is een heel gebied van geioniseerd gas aanwezig.
Dat hangt een beetje van je definitie. Als je het zo beschrijft kan geen enkele echte lamp en puntbron zijn. Het lijkt me dat gasontladingslamp (=Xenon) een puntbron beter benadert dan het rechte filament in een halogeenlamp.

GuidoK schreef:
Maar het kan natuurlijk dat jouw lamp helemaal krom is, of een paar cm korter ofzo. Het is het vergelijken waard..
Ik heb beide Xenon lampen met een schuifmaat, zo goed als dat door het glas kan, met elkaar vergeleken. Er zat geen meetbaar verschil tussen.
GuidoK schreef:
...als jij je APK meester gelooft en de wet in ere wilt houden, dan bouw je je xenon setje nu natuurlijk niet meer in.
Uhhh, ik had de ballasten natuurlijk laten zitten. De lampjes verwisselen gaat redelijk (~20 minuten werk). Dus ik rijd weer Xenon :smt190


08 okt 2009 21:59
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het einde van de aftermarket xenon
WackoH schreef:
Ik had nog niet op de volgende reactie van Guido gereageert
Dat hangt een beetje van je definitie. Als je het zo beschrijft kan geen enkele echte lamp en puntbron zijn. Het lijkt me dat gasontladingslamp (=Xenon) een puntbron beter benadert dan het rechte filament in een halogeenlamp.

Dat weet ik niet; ik weet niet hoe lang de vlamboog van een auto-xenon lamp is; je kan xenonlampen doorgaans indelen in 3 soorten: lange vlambooglampen met continue output, korte vlambooglampen met continue output en xenon flitsbuisjes (info van wikipedia; het hoeft dus niet een heel kort boogje te zijn). Daarnaast is een gedeelte van het gas rondom de vlamboog ook geioniseerd; en ja, in theorie kan geen enkele lamp een puntbron zijn, de energetische intensiteit zou dan oneindig moeten zijn, en dat kan niet.
Ook is de wijze van lichtafgifte anders dan bij een gloeilamp; een gloeidraad brand doorgaans in het midden het felst, bij een xenon booglamp wordt de hoogste kleurtemperatuur afaik bereikt aan het uiteinde (met name bij de cathode).
Maar je kan met gasontladingslampen een hogere temperatuur bereiken dan gloeidraadlampen, waardoor de uitstraling ook automatisch een hogere intensiteit (afgegeven vermogen per oppervlak (van vlamboog, gloeidraad etc) krijgt, dus de potientie is er. Bij gloeidraden gaan ze deze spiraliseren, om zodoende toch een beetje een puntbron te krijgen en lampdimensies te beperken. Maar welke lamp in praktijk meer een puntbron is weet ik niet; ik heb het nooit werkelijk onderzocht ;) (ik denk eigenlijk ook dat het niet zo ontzettend veel uitmaakt; geneuzel in de marge zeg maar ;); alles wat wel een beetje afwijkt stel je gewoon bij met de hoogteinstelling van je koplamp. De mate van divergentie (dat is waar het in kan uitmaken) heeft natuurlijk geen invloed op het feit dat een lichtstraal kaarsrecht is :mrgreen: . Je kan alleen de breedte wat minder goed instellen, maar ook in die richting kan de koplamp nog enigzins gesteld worden )

Citaat:
Ik heb beide Xenon lampen met een schuifmaat, zo goed als dat door het glas kan, met elkaar vergeleken. Er zat geen meetbaar verschil tussen.

Maar heb je de xenonlamp ook vergeleken met de halogeenlamp? En dan met name de afstand tussen de fittingbevestiging (zeg maar willekeurig vast punt tov de koplamp) en het gebied waar de lichtbron zit.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


08 okt 2009 22:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.