Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Auteur |
Bericht |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Wat kan je het beste doen met deze dagen wat de auto betreft. Ik wil d'r graag wassen maar dat wordt aan alle kanten in m'n omgeving afgeraden. Maar ze is zo smerig Hoe zit dat met de deuren? De rubbers gewoon met vaseline insmeren? In de ochtend starten eerst even laten lopen of gewoon rustig weg rijden? Ze klinkt anders met deze koude temperaturen. Ruitensproeiers ondanks op de verpakking -20 als nog bevroren. Keteltje heet water? Wel of niet je achterruit verwarming gebruiken om de achteruit te ontdooien. Banden spanning voor deze kou harder of juist zachter. En is er verschil met de druk bij winterbanden en zomerbanden? en zo zullen er vast wel meer vragen zijn maar kan ze zo even niet verzinnen dus kom maar op met de info en vragen natuurlijk.
|
05 jan 2009 20:03 |
|
|
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Lekker in de garage laten slapen, heeft ze het niet zo zwaar met deze kou
_________________
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
05 jan 2009 20:04 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Goeienavond, Wassen zou ik niet doen, dat bevriest allemaal. Je rubbers invetten met vaseline voorkomt dat de deur vasvriest (talkpoeder kan ook). Het beste is om na het starten meteen weg te rijden. Een motor komt het snelst op temperatuur wanneer die licht belast wordt (in vergelijking met stationair draaien), voorkom hoge toerentallen (pakweg max 3.000 rpm de eerste 10 km, dan is de olie ook niet koud meer). Toch is het wel gemakkelijk (niet milieuvriendelijk ) om de motor te starten en dan de ruiten te gaan krabben: verwarming op voorruit, achterruitverwarming aan en beginnen met de zijruiten, kan een hoop werk schelen ). Met heet water kun je de ruitensproeiermond ontdooien, maar er ligt dan wel water op. Als dat afkoelt bevriest het weer. Zorg dat er geen warm water op een koude voorruit komt, die kan scheuren (niet makkelijk maar het komt voor), hij 'schrikt' door het temperatuurverschil. Achterruitverwarming kun je gewoon gebruiken, die warmt geleidelijk op. Banden op de normale spanning. Die moet je altijd met koude banden meten, ook in de winter (door de kou is de hoeveelheid lucht in de band wel meer dan in de zomer, maar de druk is gelijk). als het warmer wordt moet je waarschijnlijk wat lucht eruit laten om de spanning weer op niveau te krijgen. Winterbanden: advies van de leverancier opvolgen, anders kun je dezelfde spanning als de zomerbanden aanhouden. Bij winterbanden wordt wel eens aanbevolen om die 0,2 bar hoger te hebben dan de normale spanning, ik heb daar geen ervaring mee. Suc6
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
05 jan 2009 20:28 |
|
|
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Kapitein Rob schreef: Met heet water kun je de ruitensproeiermond ontdooien, maar er ligt dan wel water op. Als dat afkoelt bevriest het weer. warm water bevriest sneller ....
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
05 jan 2009 20:33 |
|
|
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1565 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
alzheimer schreef: Kapitein Rob schreef: Met heet water kun je de ruitensproeiermond ontdooien, maar er ligt dan wel water op. Als dat afkoelt bevriest het weer. warm water bevriest sneller .... De C5 heeft een vrij grote ruitensproeiertank, dan heb je aan 1 flesje toevoeging niet genoeg. Met een extra flesje zal het beter gaan.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
05 jan 2009 20:59 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Citaat: Tja is wat tegendraads maar warm lopen is niet goed voor de motor! Beste is starten en wegrijden, maarja na het krabben in een warme auto stappen is ook wel weer fijn! Ik doe bij dit weer trouwens ook gewoon starten verwarming achterraam aan en ontwasseming voorraam aan, dan krabben en wegrijden. Zuurvrije vaseline op de rubbers, heet water op een koude auto nooit doen!!! Tja verder moet je zorgen dat je een goede krabber hebt
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
05 jan 2009 21:57 |
|
|
stefaan5089
V.I.P.
Geregistreerd: 12 mei 2007 19:42 Berichten: 896 Woonplaats: Haaltert; Belgie
Auto: C5 2.0 HDI 135PK Exclusive
Opties: Panoramadak, Leder interieur, security pack,...
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13652
Productienummer: 10047
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: Gris shark
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Mijn dame staat lekker in de garage, maar voor de werksaxo van mijn vrouw doe ik het net zoals Kapitein Rob het beschrijft.
De deurrubbers zijn ingesmeerd met vaseline om het dichtvriezen te voorkomen. Op de voorruit ligt zo'n aluminium/thermo ding (kan je naar t schijnt in de zomer ook gebruiken tegen de warmte), da's dan al een belangrijke ruit minder omijsvrij te maken. Wel opletten dat de ruit droog is als je het erop legt, anders kan het aan de ruit vriezen. Zeker GEEN heet water gebruiken.
's Morgens laat ik de motor draaien, verwarming op de voorruit gericht, achterruitverwarming aan en dan de andere/ zijruiten ijsvrij maken. Ook FF de sloten goed gesmeerd opdat ze niet te vlug zouden vastvriezen.
Dat je dame een ander geluid maakt door de koude is normaal bij het starten, maar moet wel weer overgaan naar een normaal geluid als de motor op temperatuur komt.
Dat de bolides vuil zijn momenteel stoor ik me niet aan.
Zeer belangrijke ook bij koude dagen is een goede accu. Die kan het nu zwaar te verduren krijgen.
_________________ AX 1.0 tonic '95; Rouge Blason, dakspoiler, spatlappen voor, ORGA 6728 C5 2.0HDi 135PK Exclusive; Gris shark, Leder interieur (matinal),reservewiel, beschermingspack, Navi+achteruitrijcamera, panoramadak en spatlappen rondom. Exit: C5 2.0HDI 110PK '02; Gris Quartz,pack SX, Alu velgen silverstone, KPH,orga 8828
|
05 jan 2009 22:07 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
mijn c5 staat lekker in de garage. de c1 staat naast het huis en heeft ook zo;n aluding op de raam en dan ook nog een hoes over de wagen... dus niks krabben. starten en wegwezen...
|
05 jan 2009 22:10 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Mijn C5 staat gewoon buiten. Ik merk dat als het hard vriest zoals nu, dat ze de eerste kilometers wat lawaaiger loopt. De bak moet ook effe op gang komen. De hydraulische vloeistof ook, zo lijkt het. Ach, ik sta zelf ook te klappertanden de eerste meters en bij de bushalte, dus onze dame heeft hier ook recht op. Gewoon rustig met de wagen omgaan, niet stoepen op en af of andere bruuske handelingen. Starten gaat onberispelijk. Niet wassen nu! Dat had je voor de vorst moeten doen. Die deurrubbers en zo doe ik niks mee; al die vette troep aan je kleren. Mijn C5 heeft geen last van bevriezingsverschijnselen want ik maak die rubbers en deurbinnenkanten gewoon 1 keer droog met keukenpapier. En voor de rest moet ze het maar gewoon doen!
|
05 jan 2009 22:42 |
|
|
bobdrum
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Waar de C5 voor bedoeld is .......rijden !! Misschien wel handig om de kop uit de wind te parkeren vannacht.
|
05 jan 2009 23:27 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Kapitein Rob schreef: Het beste is om na het starten meteen weg te rijden. Ik start om een andere reden eerst voor ik ga krabben: Zou ik met dit weer eerst gaan krabben en dan starten/wegrijden, mag ik de ijskrabber wel in de hand houden om de binnenkant van de ruit ijsvrij te houden.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
06 jan 2009 00:06 |
|
|
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
De Dame van ons staat gewoon buiten en net zoals wij heeft ze het koud Ik heb er ook een kan ruitensproeiervloeistof in gegooid ook van -20 maar is gewoon bevroren of ieder geval zo dik dat het er niet uit kan maar voor de rest lekker rustig rijden iz ze het snelst warm en schakelen met de hand (automaat rijders dan he de rest moet wel )
_________________ Greetz Martijn
|
06 jan 2009 00:35 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
En ik start ook eerst om een bepaalde reden; als ik gelijk wegrij zie ik geen barst. Als ik dientengevolge een fietser doodrij, heb ik weinig zin om, als hij/zij net de laatste adem uitblaast, tegen hem/haar te zeggen; sorry meneer/mevrouw, maar u weet het, het milieu wil ook wat, prettige begrafenis/crematie.
|
06 jan 2009 00:40 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Krabben is wel erg ouderwets hoor.... Routine : - Starten, achterruitverwarming aan, raamwisser pakken - Voorruit besproeien, van boven naar onder. - Linkerzijramen besproeien, rechterzijramen besproeien. - Voorraam wissen - Rechterramen wissen, achterruit wissen, linkerramen wissen - Instappen, voorruitblower aan (lucht is niet zo koud en vochtig meer), autom. wissen aan - Wegrijden en naar verkleumde, krabbende buren zwaaien...
_________________ Johan
|
06 jan 2009 00:50 |
|
|
robb
Model geleerde
Geregistreerd: 09 nov 2006 01:35 Berichten: 237
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 35000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
Ik start ook eerst de motor en ga dan krabben. Zou het slecht zijn? Maar als ik wegrijd, kom ik na 50 meter een stoplicht tegen, dat meestal 2 minuten (gemeten) op rood staat. En dan kan ik 200 meter rijden en dan krijg ik weer zo'n stoplicht. Als ze nu zorgen dat die stoplichten wat beter functioneren, zal ik voortaan mijn ruiten krabben voordat ik de motor start.
Vanavond wilde een van mijn spiegels niet uitklappen, bevroren. Nu ben ik op zoek gegaan naar de procedure om de spiegels niet meer automatisch in en uit te klappen. Maar als ik doe wat ik in het boekje lees gebeurt er niets (dwz niet wat ik wil). Kan ik niet lezen, of wat....?
|
06 jan 2009 01:53 |
|
|
|