Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1500 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 100  Volgende
 Winterbanden topic ... 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 15 apr 2014 17:53
Berichten: 370
Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Toch rijd ik 's winters op winterbanden. Maar dat komt vooral omdat ik tijdens nachtdiensten en bij vroeg of laat aflossen niet voor verrassingen wil komen te staan. Er wordt nu eenmaal niet teveel geschoven/gestrooid als ik dan aan het werk ben, of onderweg er naartoe/vandaan.

_________________
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)


07 dec 2015 00:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Dat is idd een reden dat wij ze ook hebben... :smt023


07 dec 2015 07:07
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2015 22:22
Berichten: 106
Woonplaats: Goes
Auto: Citroen Jumpy
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 6500
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
MichielC5 schreef:
De meeste recente tests wijzen toch wel uit dat wb pas echt voordeel bieden bij condities met sneeuw en of ijs.

Heb je linkjes naar die tests? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb net de 195ers verkocht om weer aan een nieuw setje wb voor de C5 te gaan. Ik rij tussen oktober - maart normaal gesproken zeker een keer of 3/4 richting Heilbronn, dus moet dan wel goed 'geschoeid' zijn. Als ik toch moet wisselen, dan haal ik liever een goede wb dan een allweather.

Ik zou die Duitse regelgeving overigens ook wel eens willen lezen. Gewoon om te kijken wat er nou echt in de wet staat en waar ik me aan mag houden...

_________________
Ex C5 break 2.0i-16v automaat LPG-G3


07 dec 2015 09:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Vwb Duitsland:
Klik
Dit betekent dus dat bekeuren op een parkeerplaats uit den boze is, je rijdt niet. Datzelfde geldt wanneer je -tijdens een sneeuwbui oid langs de weg (op een veilige plaats) stil gaat staan....
En hier de officiële tekst en meerdere vragen rond dit onderwerp.

En die 7°-richtlijn is inderdaad marketing. En het is zeker niet zo dat er bij die temperatuur een knop (aan/uit) wordt omgezet. Ik kan me wel voorstellen dat een rubbermengsel bij het lager worden van de temperatuur minder elastisch wordt en daardoor minder grip geeft. Dit zal geleidelijk met het lager worden van de temperatuur voorkomen. Wnterbanden hebben daarom een elastischer rubbermengsel en zijn daarom bij lage (echte winter)temperaturen beter geschikt. Verder hebben ze een heel ander profiel dat bij sneeuw :!: :!: beter grip geeft.

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


07 dec 2015 11:43
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
KarelE schreef:
Toch rijd ik 's winters op winterbanden. Maar dat komt vooral omdat ik tijdens nachtdiensten en bij vroeg of laat aflossen niet voor verrassingen wil komen te staan. Er wordt nu eenmaal niet teveel geschoven/gestrooid als ik dan aan het werk ben, of onderweg er naartoe/vandaan.


Ook voor mij is dit de reden, niet voor werk maar gemiddeld zo'n 4x per maand over de Baraque Fraiture in de Ardennen en daar hebben we regelmatig verrassingen meegemaakt. Vrachtwagens die voor je niet vooruit omhoog maar naar achter glijdend op je af komen :o
Dan wil je wel graag wat grip hebben om snel uit te weg te kunnen gaan! Of zo'n Luxemburgse SUV met tig inch winterbanden er onder die je asociaal hard voorbij sjeest en bijgevolg je hele voorruit vol sneeuw plemt :evil:
Touringcars willen dat ook nog wel eens doen trouwens.
Vroeger vond ik winterbanden maar een commercieel gedrocht en eigenlijk nog wel een beetje maar het zal toch niet helemaal onzin zijn en in geval van veiligheid kunnen kleine beetjes net het verschil maken.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


07 dec 2015 19:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 20:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
ghulst schreef:
Heb je linkjes naar die tests? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb net de 195ers verkocht om weer aan een nieuw setje wb voor de C5 te gaan. Ik rij tussen oktober - maart normaal gesproken zeker een keer of 3/4 richting Heilbronn, dus moet dan wel goed 'geschoeid' zijn. Als ik toch moet wisselen, dan haal ik liever een goede wb dan een allweather.


Dit is wel een enigszins genuanceerd artikel:
http://www.autorij-instructie.nl/2009/12/winterbanden-zin-of-onzin/

Voor echte winterse omstandigheden zijn winterbanden echt beter. Maar die 7 graden is onzin.

Zou een leuk onderzoek kunnen zijn:
Is het aantal verkeers- en/of arbeidsongevallen dat zich voordoet op de weg bij het jaarlijks twee keer heen en weer rijden naar de garage, in de garagewerkplaats bij het wisselen van de banden en het fabriceren, testen, distribueren van winterbanden niet veel groter dan het aantal ongevallen dat voorkomen wordt door op winterbanden te rijden?
Ik denk dat dat voor NL zeer zeker geldt.

En dan nog maar even niet nadenken over die types die met winterbanden (bewust of onbewust) overmoedig worden en denken dat ze niet voorzichtig hoeven te rijden. Dat levert denk ik ook veel extra ongevallen op. Je moet je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden. Met of zonder winterbanden.

En over dat wegrijden in de sneeuw.......eens dat dat op winterbanden beter gaat. Maar hoeveel automobilisten denken er aan om in de tweede versnelling weg te rijden bij zulke omstandigheden? Denk dat veel mensen niet weten dat dat de truc is die vaak helpt.

Maar goed, deze jongen rijdt straks ook op winterbanden hoor (alleen nu nog niet, veel te warm....).

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


07 dec 2015 23:22
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2015 22:22
Berichten: 106
Woonplaats: Goes
Auto: Citroen Jumpy
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 6500
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Ik heb het even gelezen. Leuk artikel. De verwijzing naar de Autobild test is natuurlijk nog interessanter. Ik heb helaas de test zelf niet terug kunnen vinden. Ik herken het wel. Op de Avensis gingen de winterbanden er altijd in oktober onder en in april weer onderuit. Eigenlijk merkte ik alleen echt verschil als ik als een hooligan gas gaf in de snelle 270 graden bocht de A58 op. Verder was het verschil te verwaarlozen. Al was ik wel blij dat ik ze er onder had zitten op die paar dagen dat er ineens sneeuw viel in Nederland. ;)

_________________
Ex C5 break 2.0i-16v automaat LPG-G3


08 dec 2015 09:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Die temperatuur van 7 graden........

Ik heb deze recente test nog eens goed doorgelezen. Daarbij zijn de natte tests uitgevoerd bij 7 graden.
Opvallende uitkomst: de veelgeroemde Dunlop Sport BluResponse zomerband komt er dan niet best uit, lees de details van die testen maar eens door.

De vaak geuite mening dat een zomerband het bij die temperaturen op een natte weg gewoon beter doet dan een goede winterband en/of een all weather, is daarmee onderuit gehaald.
Op een droge weg is 'ie wel gewoon beter.

Overigens, jammer dat de Michelin CC er niet bij was. Die kwam net wat te laat op de markt om meegetest te kunnen worden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 dec 2015 13:21
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Banden zullen altijd wel een compromis blijven, die 7 graden is wat mij betreft niet heilig wat betreft omslagpunt ....

Net terug uit Fr. , gehele reis op winterbanden , geen klachten verder, maar het had gezien de weersomstandigheden misschien beter geweest om voor zb's te kiezen , maar ja zo blijf je wisselen !!

Idd erg jammer dat de cc's niet mee hebben gedaan , ik ben nog steeds van plan na de huidige een setje van deze aan te schaffen.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


09 dec 2015 13:25
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2015 22:22
Berichten: 106
Woonplaats: Goes
Auto: Citroen Jumpy
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 6500
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
JW-C5 schreef:
De vaak geuite mening dat een zomerband het bij die temperaturen op een natte weg gewoon beter doet dan een goede winterband en/of een all weather, is daarmee onderuit gehaald.

Dat zou ik nog niet zo snel stellen op basis van 1 test met 1 zomerband. Deze band kwam er in deze vergelijking niet positief uit in winterse omstandigheden. Betekent dat dat een hele stelling niet klopt? De zon schijnt vandaag, dus heb ik daarmee de stelling dat het in Nederland in de herfst regenachtig is daarmee onderuitgehaald?

Dat vind ik het lastige van dit hele verhaal. Je zou eigenlijk een hele range moeten testen bij veel verschillende omstandigheden. Zo'n test heb ik nog niet gezien. Niet van 10 allweather vs 10 winter vs 10 zomerbanden van verschillende fabrikanten bij rijden/remmen/uitwijken etc. bij droog boven 10C/rond 7C/rond 0C/rond -7C, nat boven 10C/rond 7C/rond 0C/rond -7C, ijzel, sneeuw etc.
Dan kun je, volgens mij, pas echt wat gaan zeggen over een stelling. ;)

_________________
Ex C5 break 2.0i-16v automaat LPG-G3


09 dec 2015 14:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 20:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Inderdaad zeker geen representatieve test, JW. 1 zomerband, 1 winterband en de rest all-season. Zegt in mijn optiek weinig over zomerbanden....

Ik moet even kijken waar ze staan op internet, maar ik heb toch een aantal tests gezien die de 7 graden stelling onderuit haalden.

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


09 dec 2015 18:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Op zich hebben jullie daar gelijk in, uiteraard.

Ik zou dat ook niet zó naar voren gehaald hebben als ik niet wist dat nu juist déze Dunlop bij de zomerbandentesten die ik gezien heb goed scoorde bij de remweg op nat wegdek.
Daarom schreef ik:
Citaat:
De vaak geuite mening dat een zomerband het bij die temperaturen op een natte weg gewoon beter doet dan een goede winterband en/of een all weather, is daarmee onderuit gehaald.


Op een droog wegdek scoort 'ie wél beter, schreef ik :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 dec 2015 18:27
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2009 10:56
Berichten: 382
Woonplaats: Roosendaal
Auto: C5 Aircross Hybrid
Opties: geen
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Blue Eclipse, zwarte accenten.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
BJG schreef:
Ik ben benieuwd naar de reden van je keuze voor cross climate in de winter in plaats van winterbanden ciclista.

Beetje late reactie:
Eigenlijk heb ik een hekel aan winterbanden vanwege de herrie, het minder strak sturen en het remmen bij natte weg. Maar ik rij wel wekelijks in Duitsland, dus iets geschikt/legaal voor de winter is wel handig. Ik ga verder zeker niet op wintersport. Afgelopen 5 winters heb ik wel op winterbanden gereden, maar een paar dagen per winter echt het gevoel gehad dat het er echt toe deed. En zelfs dan is het geen wondermiddel. Na het lezen van wat recensies leken me de Crossclimates de moeite van het uitproberen waard, ik moest sowieso nieuwe, want ze waren ver op. Dus reden voor aanschaf was comfort (geluid), goede eigenschappen bij niet winterse omstandigheden en acceptabel bij sneeuw.

Dat de Crossclimate een hype is, had ik even gemist, anders had ik ze natuurlijk niet gekocht, want wie wil er nu aan een hype meedoen.

Afgelopen weken overigens met veel verschillende merken winterbanden gereden op huurautos, vaak zeer goedkope. Wat een bagger bij nat weer. Lees de test in de Autoweek. Riken bv. zou wat mij betreft verboden mogen worden. Vandaag met Goodyear, al weer een stuk beter qua sturen.

_________________
Alfa foto kwijt


09 dec 2015 21:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Hoe lang heb je die CC's er nu onder?
En hoe bevallen ze?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 dec 2015 21:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 20:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
JW, toch blijf ik 1 zomerband geen vergelijk vinden. Wellicht is deze band juist door zijn uitstekende zomerband kwaliteiten een minder goed presterende band bij lagere temperaturen. Elke andere zomerband zal misschien eigenschappen hebben die wel weer beter presteren bij lagere temperaturen.

Voor mij blijft het vooral marketing en heeft een winterband vooral pas nut bij echte winterse omstandigheden (sneeuw, ijs).

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


09 dec 2015 22:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1500 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 100  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.