Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
 brandstof. 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Helaas rij ik nu niet zo veel, dus ik heb nog geen verschillende tanks kunnen proberen, maar ik heb dus een OBD stekkertje gekocht om uit te vinden of er op RON95 of RON 98 of E10 ook daardwerkelijk meetbaar verschil zit in mn ontstekingstijdstip en fuel trim.

Want ik vind ook dat er op RON98 een duidelijke verbetering te merken is, maar dezelfde verbetering is er ook op RON95 met toegevoegd ethanol ("echte" E10 dus, ipv dat slappe aftreksel wat je aan de pomp tankt). Want ook dat heeft een octaangetal van 96-97

Maar ik heb dan ook een turbo motor, die staan bekend om hun octaangevoeligheid. AL heeft de 1.6 vti ook al een behoorlijk hoog specifiek vermogen en dito compressie en zal die ook wel een hoog octaan lussen. Of dat voldoende is om

Ik snap overigens niet waarom al die maatschappijen nu overstappen op premium RON95 naast gewone RON95. Ik ben nog helemaal niemand tegengekomen die dat in zijn tank gooit tegen een paar cent extra. Terwijl met RON98 er objectief een hoogwaardiger brandstof (tenminste op kloptvastheid) geleverd wordt.

Overigens als het gaat over energieinhoud is echte RON95 (zonder alcohol) ook superieur aan RON98. Klopvastheid is eigenlijk moeilijker verbranden, dus en te hoog octaangetal is ook nadelig. Dus alleen als je auto er ook daadwerkelijk mee doet doordat er bijgeregeld moet worden op RON95. Wil je bv het volle rendementuit ethanols RON 110 halen kun je dat alleen doen door de compressei ernstig te verhogen (net als bij LPG). Wat Saab deed bij zijn biopower.

Of de oliemaatschappijen nu een direct belang hebben bij meer of minder ethanol weet ik niet. In elk geval wel dat hiermee het brandstof systeem in stand blijft (itt electrisch rijden). En dat systeem is natuurlijk hun geldmotor. In elk geval wordt het energieverlies van ethanol gecompenseerd door een accijnsverlaging door de overheid.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


12 maart 2013 10:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Menno schreef:
Nutteloos, de 1.6VTi loopt net zo lekker op 95 :smt190


Ongetwijfeld, het is tenslotte een prima motor ;)

Maar de vraag is of hij op 95 net zo zuinig loopt als op 98, hebben jullie dat bij de Peug in kaart gebracht?
En wordt die motor stevig belast of is het normaliter niet veel meer dan ¼ of ½ gas?

Mijn gedachte is dat dit een redelijk opgevoerde motor is die, als hij stevig belast wordt, profijt zal hebben van 98 omdat dan de pingelgrens wat verder weg ligt en de pingelsensor niet zo sterk hoeft in te grijpen. En ingrijpen van de sensor betekent verlaten van de ontsteking, met rendementsverlies als gevolg.

Bij mijn vorige auto's (Xantia's TCT en 2.0i-16V) gooide ik er 98 in als de motor zwaarder belast moest worden. Op een vakantierit, met name als daar bergen in zaten.
En dat was goed te merken.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 maart 2013 11:54
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Er is 2 maanden steevast 98 mee getankt, geen verschil te merken , ....
Rijstijl is stevig te noemen, verbruik is altijd 1 op 11 a 12

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


12 maart 2013 11:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
ik geloof je meteen menno, ik ken je rijstijl..
;)
maar ik las ook dit..

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211747/


12 maart 2013 12:12
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Het betreft hier een AL-4 , daar zit het vershil, bléren doet die toch wel , mist gewoon een paar versnellingen :oops:
Daar helpt 98 geen zier aan ... :lol:

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


12 maart 2013 12:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
die al4 was niet leverbaar bij de excl...
dus ik heb een roerstaafje in de C4


12 maart 2013 12:19
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Wees blij, ....
Onze opvolger mag iig geen AL4 meer hebben :oops:

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


12 maart 2013 12:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Bij Roman zou dat dan wél verschil kunnen geven.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 maart 2013 12:21
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Ja hoor, en voor die paar rondjes rond de kerk is dat best het proberen waard :smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


12 maart 2013 12:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
ik ga het onderzoeken als ik de auto heb...
dan kom ik er op terug.. :smt023


12 maart 2013 12:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Het probleem met RON98 is dat die lastig goedkoop te krijgen is. Bv tango verkoopt het wel maar gaat uit van een compleet idiote adviesprijs waardoor aan de tank RON98 12 cent duurder uitvalt als RON95. Bij Tinq hebben ze ook een groot prijsverschil, Shell express verkoopt het niet eens. De grote jongens zijn duur en verkopen het niauwelijks (muv BP ultimate en Vpower, beide ook erg premium / duur)

Dus moet je een voordelige witte pomp hebben , anders betaal je de hoofdprijs. En daar zijn er niet zo veel van.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


12 maart 2013 12:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
ik tank sowieso niet bij een witte pomp..
ik tank total.. tja en het prijsverschil neem ik dan maar voor lief.. :oops:


12 maart 2013 12:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
exroosje schreef:
Ik weet niet wat je precies met het woord "schraal" wil uitdrukken, maar in principe zou je auto op E10 beter kunnen lopen als op RON95, aardig in de buurt komend van RON98 zelfs.

Hangt er echter een beetje van af hoe de E10 tot stand is gekomen. Als het RON95 met 10% ethanol toegevoegd is, kom je uit op een octaangetal van ruim 96. Weliswaar heeft de E10 benzine een lagere energieinhoud, maar dat compenseert je auto door meer in te spuiten (long term fuel trim). Het resultant is echter een brandstof waar je auto meer vermogen uit kan halen. Hangt een beetje af in hoeverre de ontsteking verlaat kan worden (uiterst regelbereik) en maximale compressie verhouding.

...Mijn ervaringen zijn overigens gestoeld op brandstof van de eerste soort, omdat ik de E10 zelf gemengd heb (obv E85 en RON95). E85 kost onder de 1,50, dus daar kun je wel wat mee besparen. In de praktijk ben ik zelfs wel verder gegaan dan 10%, al ben ik wel onder de 15% gebleven. Nog altijd benieuwd hoe ver je kunt gaan (mi tot je uit de fuel trim loopt)


Hoe zit dat met die "long term fuel trim", is dat specifiek voor jouw motor of is dat ook bij andere motoren aanwezig die in onze Cit's zitten?
Ik kom daarop door een artikeltje waar ik op stuitte: http://www.biomotion-tour.eu/media/down ... nol_NL.pdf

Daarin staat:
Citaat:
Technische eisen
Ethanol kan in principe alleen in (benzine)motoren worden
gebruikt als alternatief voor benzine. De motor hoeft niet
aangepast te worden indien er tot maximaal 5% ethanol in de
benzine wordt bijgemengd. Bij meer dan 5% bijmenging moet
de lagere calorische waarde van ethanol (29,3 MJ/kg, 33% lager
in vergelijking met benzine) worden gecompenseerd door meer
brandstof aan het brandstof-luchtmengsel toe te voegen
(verrijking).
De zogeheten ‘flexi fuel voertuigen’ zijn van fabriekswege hiervoor
al aangepast. In Europa leveren Volvo, Ford en Saab auto’s met
aangepaste motoren. Scania levert aangepaste motoren voor
vrachtauto’s en bussen.
Het is ook mogelijk oudere voertuigen met een ombouwset
uit te rusten, die afhankelijk van de gebruikte ethanol –
benzineverhouding, automatisch de hoeveelheid ingespoten
brandstof (afhankelijk van temperatuur en motorbelasting)
aanpast.

Daaruit maak ik op dat het niet standaard is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 apr 2013 12:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: E10
Hoi,

Elke benzine auto heeft een short en een long term fuel trim. Dit zijn standaard uit te lezen parameters via OBD2.

Immers benzine is altijd een blend van varierende koolwaterstoffen (qua energiedichtheid en verhouding C vs H) en ook de luchtdruk varieert. Het vaak genoemde getal voor benzine van lucht/benzine mengsel (14,7:1) is dan ook geen absoluut getal maar varieertenigzins. Tot slot zit er in de aanwezige sensoren ook de nodige tolerantie.

5 of 10% ethanol bijvoegen veranderd deze 14,7 naar bv 14,4. Deze valt nog steeds binnen de toleranties van de regeling van het motor management. Het effect van de lagere calorische waarde wordt vrijwel volledig teniet gedaan door een grotere inspuiting (niet helemaal, er zit bij ethanol net wat minder energie in de bindingen tussen de C en H atomen door de iets kortere ketens van ethanol). Zolang dit binnen bepaalde marges gebeurd zal het motor management dit zonder mokken uitvoeren. En mogelijk detecteert het ook nog iets minder gepingel en past het onstekingstijdstip daarop ietsje aan (wat weeer compenseert voor het verlies).

Een auto geschikt maken voor ethanol betekent dat je ook (veel) grotere percentages ethanol aan moet kunnen . Daartoe moet je bv een groter variantie van long term fuel trim aankunnen, niet alleen qua motor management maar ook fysiek. Oftewel grotere injectoren die tot 30% meer kunnen inspuiten. En dan nog kan deze extra inspuiting misschien wel een stoichiometrisch mengsel opleveren maar alsog een lagere hoeveelheid energie door de verhoudingsgewijs meer afgenomen calorische waarde. Dit kun je bv compenseren door de compressieverhouding of turbodruk te verhogen (dat deed SAAB in de ecopower motoren). Zelfs dusdanig dat het vermogen ook nog eens omhoog ging (tegen een veel hoger verbruik natuurlijk.... ) dat allemaal doordat de klopvastheid van ethanol het mogelijk maakt veel verder te gaan in vulling van je cylinders.

Overigens staat in de citroen service lijst ook een 163pk versie van de THP motor als biofuel variant. Kennelijk hetzelfde principe, je detecteert ethanol door een hoge fuel trim en afwezighied van detonatie, als reactie verhoog je de turbodruk. Daardoor moet je nog meer extra inspuiten..... maar wel veel vermogen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


23 apr 2013 12:55
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 apr 2016 21:56
Berichten: 9
Woonplaats: Arnhem
Auto: Sedan 2.0i 16v Comfort Hydractive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 126322
Kleur: Grise metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Super E10
Hai,

Omdat ik in Arnhem woon tank ik geregeld in/bij Elten.
De prijs voor Euro95 is € 1,28 en als ik toch daar in de buurt ben .....

Ik vroeg mij het volgende af: kan ik ook zonder problemen Euro10 tanken?
Dat is aanmerkelijk voordeliger namelijk: € 1,22

Ik heb een C5 type 3 met een 2.0i 16v blok.

Dank alvast.

Teun

_________________
2CV, Diane, Ami break
BX, GS (2x), Xantia
en tussendoor vreemdgegaan met Duitse, Zweedse, Italiaanse en (andere) Franse merken
En nu .... back to the roots met de laatste Citro met 'hydro'-vering


24 mei 2016 12:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.