Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
 zelf airco vullen...? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6673
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Inderdaad :oops:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


24 apr 2018 19:40
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 778
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 Break 3.0 V6 Exclusive automaat
Opties: Navi, JBL+versterker, leer (zelf gedaan)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 203.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Zo lees ik ook een beetje het verhaal van Willy. Vakmensen met ervaring weten wat ze moeten doen en waar ze moeten zoeken om problemen te diagnosticeren. Als je als monteur alleen nog maar wil vertrouwen op de machientjes en de tabellen dan versta je vak niet denk ik.
Maar de stand van de huidige technologie is nu eenmaal zo dat computers met data veel denk en doe taken van moderne monteurs verdringen. Wat nog niet wil zeggen dat die taken ook overbodig zijn. De praktijk is vaak wat weerbarstiger dan de theorie.

Maar waarom is er eigenlijk nog geen milieuvriendelijk alternatief voor het koudemiddel wat in oudere airco’s moet? Er zijn toch meer gassen met dit soort eigenschappen?

_________________
mijn Ctrns so far:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw metalic Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 Nu: C5 Break V6 Excl. 2002 & Xantia i.8 16V berline


24 apr 2018 20:10
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16017
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
BJG schreef:
Ik vermoed dat Willy bedoelt dat je oververhitting en nakoeling moet begrijpen.
Als je dat snapt kun je zonder leeghalen bepalen of er genoeg koudemiddel aanwezig is. En zou je hem prima kunnen bijvullen.....


Klopt.
Maar daarmee zou je dan weer bijvullen, terwijl er in feite niks gedaan wordt aan de oorzaak van het verdwijnen van het koudemiddel.
En juist dáár wordt nu veel aandacht aan besteed, gelukkig. Want, zoals je in een ander draadje schreef: verlies van de inhoud van het systeem is in CO2 equivalenten zomaar een paar duizend kilometer rijden met diezelfde auto.

En dus ben ik het geheel eens met de procedure die nu bekend staat als "STEK".
Als er enige twijfel is of het verlies regulier is, vallend in de categorie van een paar procent per jaar, dan wel veel groter, ben je in het laatste geval wettelijk verplicht de orzaak daarvan op te sporen. En pas daarna over te gaan tot hervullen van het systeem.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 apr 2018 21:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 11023
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Citaat:
En dus ben ik het geheel eens met de procedure die nu bekend staat als "STEK".
Als er enige twijfel is of het verlies regulier is, vallend in de categorie van een paar procent per jaar, dan wel veel groter, ben je in het laatste geval wettelijk verplicht de orzaak daarvan op te sporen. En pas daarna over te gaan tot hervullen van het systeem.



van de mensen die een stek keuring hebben heb ik horen zeggen dat die regel niet telt .
ik dacht een installatie onder de 2 kg.


24 apr 2018 21:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6673
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Ik reageerde eigenlijk op de lijst die JW postte en de reactie van Willy daarop.
Daar tussen zit wat miscommunicatie.

Diagnose mbv oververhitting en nakoeling kan prima aangeven of er voldoende koudemiddel in zit of niet. Er kan ook op deze manier worden bijgevuld.
Dat staat in feite los van de wetgeving. Ook met een vulstation kan er gevuld worden bij lekkage, sterker nog, als je het station in automatische modus laat staan, (zoals in de meeste garages het geval is) zal dat gewoon gebeuren.

Regelgeving:
STEK bestaat inderdaad niet meer, daar is de Europese F-gassenverordening voor in de plaats gekomen.
In de autotechniek is daarbij een Categorie III diploma (demontage/leeghalen) voldoende.
Daarmee is Nederland (die het met STEK voorheen strikt geregeld had) minder streng geworden.
Voor vullen is geen certificaat vereist.

Nochtans geldt wel de Europeese afspraak dat een verlies van meer dan 40 gr/jaar (gedurende de eerste twee jaar) en daarna 10% per jaar als lekkage gezien wordt.
Daarboven mag er dus niet meer gevuld worden. Eerst moet het lek inderdaad opgespoord en hersteld worden.

HFO-1234yf is géén gefluoreerde koolwaterstof, daarvoor geldt deze regelgeving strikt genomen niet. Ook is het GWP 'slechts' 4 en kan het koudemiddel daarme als 'millieuvriendelijk' worden gezien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


24 apr 2018 22:00
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16017
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Ter aanvulling: ik had het ook geschreven als "STEK", tussen aanhalingstekens dus.

De reden daarvoor is dat STEK al ver voor de totstandkoming van de MAC-Richtlijn in feite de procedures opgesteld heeft die verder in deze richtlijn genoemd zijn.
Daarbij ook dit artikel:
Citaat:
3. Klimaatregelingssystemen waaruit een abnormale hoeveelheid koelvloeistof is gelekt, worden door verstrekkers van diensten voor service of herstelling van die systemen niet met gefluoreerde broeikasgassen gevuld voordat de noodzakelijke herstelling is voltooid.

Andere lidstaten waren (nog) niet zo ver, en vonden het toen geen goed idee om NL die eer te geven en STEK te noemen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 apr 2018 22:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6673
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 285000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Correct :smt023
Dat is de richtlijn waaraan iedereen zich dient te houden.
Daarin staat ook de grens van GWP 150, en de daaraan gekoppelde data jan 2011 voor typegoedkeuring en jan 2017 voor iedere nieuwe installatie

Probleem is dat een certificaat slechts voor leeghalen is vereist.
Voor dat demontage/leeghalen certificaat moeten deze richtlijnen bekend zijn en worden ook getoetst.

Dit werkt in de praktijk niet/onvoldoende:
Wanneer een garage een monteur in dienst heeft met een certificaat III zijn ze ingedekt. Tijdens controle wordt dan gezegd dat deze monteur de installaties leeghaalt.
De grossier mag op dit certificaatnummer aan de garage F-gassen verstrekken.

Iedereen binnen het bedrijf mag vervolgens vullen (ook die niet op de hoogte is van de regelgeving)!

Tijdens F-gassen examentrainingen leg ik veel nadruk op het belang van juiste kennis en handelingswijze en benadruk dat iedereen die leeghaalt een certificaat moet hebben.
Alleen zo kunnen we de uitstoot van broekasgassen verminderen.

De praktijk is echter vaak een beetje weerbarstiger.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


24 apr 2018 22:27
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16017
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Dat laatste klopt, helaas :(
Edoch, binnen de EU-regelgeving zijn ook evaluatiemomenten ingebouwd, daar zal dit ongetwijfeld aan de orde komen.

Destijds zat ik dicht bij dat Brusselse vuur en kon dat precies volgen en zonodig "helpen", nu niet meer. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat men dit niet laat wegglippen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 apr 2018 22:55
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16017
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
BJG schreef:

HFO-1234yf is géén gefluoreerde koolwaterstof, daarvoor geldt deze regelgeving strikt genomen niet. Ook is het GWP 'slechts' 4 en kan het koudemiddel daarme als 'millieuvriendelijk' worden gezien.


In de F-gas Verordening wordt dit in Bijlage 2 betr. Artikel 19 tot de onverzadigde fluorkoolwaterstoffen gerekend. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/2,3,3,3-tetrafluorpropeen.

Essentieel is inderdaad die GWP van 4, itt de 1430 van de 134a.
Dat maakt 'm geschikt voor de MAC.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 apr 2018 00:08
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 15 maart 2008 12:26
Berichten: 100
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
tja, ben dit draadje begonnen en dat leverde levendige reacties op....

mijn dealer deed ondertussen de airco check en stelde vast dat condensor lekt en vervangen moet, hele voorbumper moet er voor los, 3 uur werk, verder leiding lek: kan in totaal 900 EUR wegbrengen......... :smt017


27 apr 2018 11:04
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 1645
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Volgens mij hoeft de voorbumper niet los, ik heb iemand op straat de condensor zien vervangen bij een C5-3.
Toevallig een dag nadat ik de condensor van mijn C5-Ph2 had vervangen, ook zonder demontage van de bumper, echter wel op een brug vanwege 1 aansluiting aan de onderkant.
Bij een benzine uitvoering is het goed te doen (V6 uitgezonderd denk ik ), bij een diesel ben je wat langer bezig en is demontage van de radiator (aftappen koelsysteem) nodig.

Prijs voor een originele condensor, slang, vullen en arbeidsloon komt inderdaad rond de 900 euro, waarbij arbeidsloon echt niet de grootste hap is, dat is de condensor.


27 apr 2018 12:03
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16017
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Bij mijn PH2 is de condensor in 2015 vervangen. Die kostte toen bruto €230 ex.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 apr 2018 12:29
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 15 maart 2008 12:26
Berichten: 100
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
dank voor de reacties. op mijn offerte is condensor iets van 300 en arbeidsloon ook zoiets, ik ga er maar op in.


27 apr 2018 13:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44
Berichten: 2763
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 Break 2.0i 16v Ligne Prestige
Opties: Pack parking, pack look, navidrive RT3, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10529 CJ
Productienummer: 10294
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 320000
Kleur: Gris Aluminium EZRC**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Zomaar ter info: bij mijn Ph 2 is in 2017 de condensor vervangen: condensor €204,-, werk 1,25h en systeem leeghalen, vacumeren en weer vullen €109,- alles ex btw.

_________________
Dyane, 2CV, VW1300, Austin Allegro, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM2.0(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM2.0i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia2.0i16V(lpg) CX20Break, C5 2.0iBreakDiff, C5 2.0iBreakLP

Afbeelding

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel


27 apr 2018 14:17
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 15 maart 2008 12:26
Berichten: 100
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
dat klinkt flink goedkoper..... :roll: misschien is alles rond een tourer duurder....... :smt017
wel is mijn garagist een merkdealer waar ik al lang zit en wel altijd alles goed doet, ik zou niet weten waar ik anders naar toe moet hier rond amsterdam....


27 apr 2018 15:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron